r9 280x crossfire eller singel 290x?

Permalänk

r9 280x crossfire eller singel 290x?

Hej! dags för grafikkortsuppgradering, jag har ett AMD Radeon r9 270x 4gb fabriköverklockat men jag vill ha lite grymmare. Jag kan inte bestämma mig vilket grafikkort jag ska köpa eller vilka men jag är inne på ett singel 290x eller crossfire med 280x har ni andra förslag, svara isåfall snälla!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta på 980ti/390 om jag hade varit du

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasperlindgren:

Hej! dags för grafikkortsuppgradering, jag har ett AMD Radeon r9 270x 4gb fabriköverklockat men jag vill ha lite grymmare. Jag kan inte bestämma mig vilket grafikkort jag ska köpa eller vilka men jag är inne på ett singel 290x eller crossfire med 280x har ni andra förslag, svara isåfall snälla!

Mvh

Singel 290x, om det går bör man alltid ta ett kort över flera enligt mig. Tystare, energisparande, stabilare och kallare. Crossfire är inte heller speciellt stabilt

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Singel 290x, om det går bör man alltid ta ett kort över flera enligt mig. Tystare, energisparande, stabilare och kallare. Crossfire är inte heller speciellt stabilt

Crossfire är faktiskt väldigt stabilt, bättre än SLI faktiskt. (Lite)

Med det sagt så anser jag inte 290x utan 290 tri-x. Min motivering är delvis VRAM och nyare arkitektur över 280x cfx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Crossfire är faktiskt väldigt stabilt, bättre än SLI faktiskt. (Lite)

Med det sagt så anser jag inte 290x utan 290 tri-x. Min motivering är delvis VRAM och nyare arkitektur över 280x cfx.

Skickades från m.sweclockers.com

har inte stött på några problem när det kommer till CF, vissa äldre spel som inte stödjer det kanske men det är nog bara skyrim som buggar om CF är på, annars har det funkat brao

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

har inte stött på några problem när det kommer till CF, vissa äldre spel som inte stödjer det kanske men det är nog bara skyrim som buggar om CF är på, annars har det funkat brao

Jag vet och håller med rörande cfx, sitter på det själv. Anser däremot 290 fortfarande är ett bättre kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Crossfire teknologin fungerar idag lika bra som Nvidias SLI teknologi. För två år sedan hade jag kunnat sagt att AMD var snabbare på att rulla ut profilerna för crossfire vs Nvidia men idag är det ju jämnt upp mellan dem två.

Det finns negativa punkter hos bägge, men rent generellt är crossfire/sli nästan felfritt idag och ger oftast 80-90% positiv skalning i prestanda.

Två stycken 280X presterar förstås bättre än ett 290X, mot kostnaden av högre elförbrukning och högre temperaturer i chassit mot förmodan man nyttjar icke referens design på kylaren.

Kostnaden för två begagnade 280X går jämnt upp mot priset av ett 290X.
Så det är en frågeställning. Vill man ha maximal prestanda i utbyte mot värme eller vill man ha mindre prestanda mot lägre värme?

Personligen skulle jag inte valt något av dem utan väntat på 300-serien från AMD. Priserna på 290/290X kommer sjunka och reas ut med mera.
Så lite is i magen kanske

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kasperlindgren:

Hej! dags för grafikkortsuppgradering, jag har ett AMD Radeon r9 270x 4gb fabriköverklockat men jag vill ha lite grymmare. Jag kan inte bestämma mig vilket grafikkort jag ska köpa eller vilka men jag är inne på ett singel 290x eller crossfire med 280x har ni andra förslag, svara isåfall snälla!

Mvh

singel 290x utan tvekan.
runt 3k för ett sådant kort är ju oslagbart.
crossfire samt sli ska man undvika helt.

om det inte är bråttom kan du vänta till Juni/juli för nästa generation med kanske lite prisdropp på äldre kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Inget illa menat, men jag bara undrar, när du säger så, vad baserar du det på, gammal erfarenhet? tester? Du är ju inte ensam om att säga samma så man undrar ju.

Jag sitter idag på 2st 7970 OC i crossfire(motsvarande r9 280X) och fick igår tag på ett Asus DCII TOP 290X för 1890kr som jag fortfarande har öppet köp på. Och ju mer jag läser desto mer funderar jag på att skicka tillbaka det.

Med mina 7970 har jag ju 6GB VRAM mot 290X 4GB, i nästan alla tester som sweclockers kört vinner 7970/R9280 i CS jämfört med ett ensamt R9 290X på 1920x1080 med olika settings så som jag kör.

Varför ska jag inte skicka tillbaka det? Temperatur och ljudnivå är inte ett problem för mig dagsläget över huvud taget, vilket brukar vara något många lyfter fram.

Skrivet av Flopper:

singel 290x utan tvekan.
runt 3k för ett sådant kort är ju oslagbart.
crossfire samt sli ska man undvika helt.

om det inte är bråttom kan du vänta till Juni/juli för nästa generation med kanske lite prisdropp på äldre kort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wreckan:

Inget illa menat, men jag bara undrar, när du säger så, vad baserar du det på, gammal erfarenhet? tester? Du är ju inte ensam om att säga samma så man undrar ju.

Jag sitter idag på 2st 7970 OC i crossfire(motsvarande r9 280X) och fick igår tag på ett Asus DCII TOP 290X för 1890kr som jag fortfarande har öppet köp på. Och ju mer jag läser desto mer funderar jag på att skicka tillbaka det.

Med mina 7970 har jag ju 6GB VRAM mot 290X 4GB, i nästan alla tester som sweclockers kört vinner 7970/R9280 i CS jämfört med ett ensamt R9 290X på 1920x1080 med olika settings så som jag kör.

Varför ska jag inte skicka tillbaka det? Temperatur och ljudnivå är inte ett problem för mig dagsläget över huvud taget, vilket brukar vara något många lyfter fram.

Rent allmänt kan 2x7970 jämföras med ett 290x i ren prestanda
Även om nu crossfire gör det mer kraftfullt får man också tekniska begränsningar med crossfire/sli.
speciellt i nyare spel men även i äldre beroende på att man helt enkelt blir beroende av profiler med två kort.
Ram i crossfire delas inte dvs varje kort hanterar sin egen ram så 3gb är vad du har tillgång till inte dubbelt i crossfire som många tror. så 290 med 4gb är bättre rent rammässigt då det är äkta 4gb inte oäkta 970 3.5gb maskerat som 4gb.

Min åsikt är att i praktiken märker man sällan skillnad mellan olika kort och prestanda.
rent allmänt funkar alltid singelkort bättre även om det kan variera på spel och profiler.
Jag kör hellre ett 290x än 2 stycken även om jag måste ställa ned inställningar med min upplösning.

Om du är nöjd med 2 kort är det upp till dig att köra det.
med crossfire/sli kan det bli osynkat med fps vilket ger en så kallade frame latens problematik dvs bilden synkar inte och det upplevs som mindre fps än vad det egentligen är.
AMD har med singelkort den bästa frame tids latensen och för mig betyder det att med ett kort funkar det alltid men med 2 kort kan det strula och när det gäller data användning är det enklare för mig desto mindre det jäklas.

Gamla spel med dx9 och liknande kan det också skilja mellan olika generationer av kort.
gällande CS vet jag ej dock vad som är bäst idag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@wreckan: var har du köpt din 290x för 1890??

Permalänk
Avstängd

Jag köpte mitt 290x från CDON för 1990:-

Visa signatur

FX8350||M5A99X EVO R2.0||R9 290X||8GB RAM||250GB SSD||WIN 8.1||Seagate 1TB||CM V700||H440||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurij.knutsson:

@wreckan: var har du köpt din 290x för 1890??

CDON hade en rea någon timme häromdagen. 290x för 1999kr. Sedan hade killen studentrabatt på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk