Slå till på Asus UX32LN idag eller vänta på eventuella lanseringar?

Permalänk

Slå till på Asus UX32LN idag eller vänta på eventuella lanseringar?

Som en del andra jag sett på forumet är jag inne på att köpa en Asus Zenbook UX32LN-R4077H innan de försvinner ur samtliga butikers sortiment. Jag har efterforskat och jämfört en del och i princip kommit till slutsatsen att det får bli en sådan ifall jag köper barbart inom en snar framtid.

Min fråga är således: Har ni koll på ifall det lanseras intressanta datorer i ungefär samma segment och prisklass de närmaste en eller två månaderna, som kan vara värda att vänta på?

Skulle någon tycka att UX32LN-R4077H inte alls är något att ha så får givetvis du också gärna skrika till och kanske tipsa om ett alternativ.

Prioriterar enligt följande ordning:

  1. Låg vikt

  2. Bra batteritid

  3. Bra skärm, helst matt

  4. Tolererbar trackpad och tangentbord

  5. Ok prestanda för äldre spel som Company of Heroes och Day of Defeat: source

Tackar och bockar för all vägvisning!

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan du vänta lite längre så kanske bland annat detta är relevant
http://www.sweclockers.com/nyhet/20468-intel-skylake-ger-upp-...

Annars är det nog ett helt ok val.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

35% längre batteritid lockar så klart, men jag måste nog ha datorn innan plugget drar igång i september. Att Intels nya processorgeneration kommer först i höst betyder väl kanske emellertid att många spännande produkter inte dyker upp innan dess?

Det känns spontant som om priserna på nuvarande generation inte kommer dyka fören nästa står för dörren.

Knivigt läge.. Det känns lite svårt att motivera köp av en generation som snart blir gammal om man inte kan få ett lägre pris.

Tack för tipset!

Bortglömda ord
Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Har inte mycket att tillföra egentligen men var i din sits för ca en månad sen. Då lyckades jag knipa en UX32LN på kampanj när den var nedsatt ytterligare 1000:- och jag är kanonnöjd med den.

Kände också att det var tråkigt att skaffa en äldre generation men tyvärr är ju datorvärlden så att om man bara kan vänta några månader till kommer det alltid en ny generation eller modell som presterar snäppet bättre.
Har du till september på dig kan du ju alltid vara cool och hoppas på att den blir nedsatt igen eller att en ny generation med samma pris & prestanda dyker upp och samtidigt scanna av begagnatmarknaden om du kan tänka dig det.

Permalänk
Medlem

Sett till dina krav skulle jag kolla på Asus 302LN (eller om den nu heter 303LN?). Tror det är efterföljaren till ux32ln. Annars finns Dell XPS13 som slår denna på flera punkter, dock tveksamt hur det går att spela på den, då den inte har någon egen GPU. Har dålig koll på de lir du nämner.

Permalänk

@EnJoker: Ja jag kanske ska ta det kallt och hoppas på att det finns vettiga alternativ när jag verkligen måste ha datorn. 303LN, som är lite dyrare än ux32, lär ju ha kunnat gå ner i pris till exempel.
Hur uppelver du batteritiden på ux32?

@improwise: Har tittat lite på 303LN i olika versioner, de utan touch är rätt intressanta (den med har tydligen katastrofalt dålig färgåtergivning). Fördelen gentemot ux32 är 256 gb ssd och nyare processor, men på bekostnad av grafikhantering, vilket det i och för sig kan vara värt. Har sneglat på xps, verkar trevlig och jag har goda erfarenheter av dell, men den ligger utanför min budget och jag är skeptisk till blank skärm, hur snyggt det än kan se ut. Det gäller att man kan använda datorn i suboptimala ljusförhållanden också.. haha

DoD:s körs i samma motor som counter strike source för övrigt.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Läste lite osökt att det kan hända att nya AW/GIG/CLEVO och möjligtvis då med, MSI/ASUS laptops kommer med skylake i lineupsen med start i Augusti.

Kanske är taktiskt att vänta tills dess om du kan, bör komma några mer ultra ultrabooks då med i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

@EnJoker: Ja jag kanske ska ta det kallt och hoppas på att det finns vettiga alternativ när jag verkligen måste ha datorn. 303LN, som är lite dyrare än ux32, lär ju ha kunnat gå ner i pris till exempel.
Hur uppelver du batteritiden på ux32?

@improwise: Har tittat lite på 303LN i olika versioner, de utan touch är rätt intressanta (den med har tydligen katastrofalt dålig färgåtergivning). Fördelen gentemot ux32 är 256 gb ssd och nyare processor, men på bekostnad av grafikhantering, vilket det i och för sig kan vara värt. Har sneglat på xps, verkar trevlig och jag har goda erfarenheter av dell, men den ligger utanför min budget och jag är skeptisk till blank skärm, hur snyggt det än kan se ut. Det gäller att man kan använda datorn i suboptimala ljusförhållanden också.. haha

DoD:s körs i samma motor som counter strike source för övrigt.

Batteritiden är till belåtenhet. Vid vanlig användning i plugget så klarar den en arbetsdag så ingen laddare behövs. Vid långa skoldagar eller när jag använder tyngre program brukar jag dock behöva laddaren med mig. Vid tung användning som t.ex. spel klarar den dock inte många timmar men det är ju ganska naturligt.

Eftersom du funderar på 303LN som jag förstår inte har den matta skärmen måste jag bara säga att det är något du kommer gå miste om. Förutom att min skärm har lite bleeding är den underbar, att sitta utomhus i sol fungerar exempelvis bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

@EnJoker: Ja jag kanske ska ta det kallt och hoppas på att det finns vettiga alternativ när jag verkligen måste ha datorn. 303LN, som är lite dyrare än ux32, lär ju ha kunnat gå ner i pris till exempel.
Hur uppelver du batteritiden på ux32?

@improwise: Har tittat lite på 303LN i olika versioner, de utan touch är rätt intressanta (den med har tydligen katastrofalt dålig färgåtergivning). Fördelen gentemot ux32 är 256 gb ssd och nyare processor, men på bekostnad av grafikhantering, vilket det i och för sig kan vara värt. Har sneglat på xps, verkar trevlig och jag har goda erfarenheter av dell, men den ligger utanför min budget och jag är skeptisk till blank skärm, hur snyggt det än kan se ut. Det gäller att man kan använda datorn i suboptimala ljusförhållanden också.. haha

DoD:s körs i samma motor som counter strike source för övrigt.

Ja, Asus har tyvärr en hel den besvär med att visa gult på flera av sina modeller. Helt otroligt egentligen, då det inte rör sig om ett fel i panelerna utan som det verkar i mjukvaran (BIOS) då man får samma problem med extern skärm också. Kommer returnera en ny UX501 till stor del beroende på det. Vet inte riktigt vad du menar med "på bekostnad av grafikhantering", om det syftar på GPU:n så har både 32LN och 303LN samma GPU - 840M.

Ang XPS13 så finns den även i en 1080p version med matt skärm, har en själv. Men är den för dyr är det så klart en annan sak.

Permalänk
Skrivet av Rekkik:

Läste lite osökt att det kan hända att nya AW/GIG/CLEVO och möjligtvis då med, MSI/ASUS laptops kommer med skylake i lineupsen med start i Augusti.

Kanske är taktiskt att vänta tills dess om du kan, bör komma några mer ultra ultrabooks då med i samma veva.

Ja jag tror nog det får bli till att vänta, har nog inget att förlora på det trots allt.

Skrivet av EnJoker:

Batteritiden är till belåtenhet. Vid vanlig användning i plugget så klarar den en arbetsdag så ingen laddare behövs. Vid långa skoldagar eller när jag använder tyngre program brukar jag dock behöva laddaren med mig. Vid tung användning som t.ex. spel klarar den dock inte många timmar men det är ju ganska naturligt.

Eftersom du funderar på 303LN som jag förstår inte har den matta skärmen måste jag bara säga att det är något du kommer gå miste om. Förutom att min skärm har lite bleeding är den underbar, att sitta utomhus i sol fungerar exempelvis bra.

Jodå, den finns med matt skärm, och det är det jag vill ha. Bara touchvarianten med som har högblank skärm så vitt jag förstår.

Skrivet av improwise:

Ja, Asus har tyvärr en hel den besvär med att visa gult på flera av sina modeller. Helt otroligt egentligen, då det inte rör sig om ett fel i panelerna utan som det verkar i mjukvaran (BIOS) då man får samma problem med extern skärm också. Kommer returnera en ny UX501 till stor del beroende på det. Vet inte riktigt vad du menar med "på bekostnad av grafikhantering", om det syftar på GPU:n så har både 32LN och 303LN samma GPU - 840M.

Ang XPS13 så finns den även i en 1080p version med matt skärm, har en själv. Men är den för dyr är det så klart en annan sak.

Jasså, trodde 303LN hade intelgrafik. Fel av mig! XPS13 (den har däremot bara intelgrafik?) kan ju blir intressant i så fall om den droppar lite i pris över sommaren. Verkar vara bra batteritid på den också.

Lade till ett citat
Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

Jasså, trodde 303LN hade intelgrafik. Fel av mig! XPS13 (den har däremot bara intelgrafik?) kan ju blir intressant i så fall om den droppar lite i pris över sommaren. Verkar vara bra batteritid på den också.

Det är antagligen 303LA som du tänker på som bara har Intel-grafik. Asus gör vad dom kan för att förvirra konsumenten, inkl att olika versioner är tillgängliga på olika marknader.