The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Jag förstår inte, kan man inte på PC bara dra upp de inställningar de dragit ner? Tex Draw Distance, antal träd osv?

Då får ju utvecklarna jobba lite...Är ju katastrof att jobba för sina pengar.

Visa signatur

FX8350||M5A99X EVO R2.0||R9 290X||8GB RAM||250GB SSD||WIN 8.1||Seagate 1TB||CM V700||H440||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni som tydligen inte begriper bättre... Det är inte konsolernas fel, det är utvecklarnas.. Gnäll på dem istället. Det går självklart att ha bättre grafik till PC, men idag ska det hellre gå snabbt än att göra något helt gediget.

Hade inte konsolerna funnits hade vi inte haft det här problemet.
Visst det kan vara utvecklarnas fel, men tänk själv.
Du har 230 pers som jobbar på spelet, det ska säljas på tre system.
Göra spelet så snyggt som möjligt och sen skala ner kanske tar ett år extra? Många miljoner extra i lön som man nog inte tjänar in för nästan ingen har datorer för att ens bry sig om bästa grafiken.
Göra grafiken för sämsta systemet (xbox1?) och sen låta det vara så, ett år billigare och mer pengar i fickan.

Kan bara fortsätta hoppas att spel sluta släppas på pc och konsol.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PGUP:

Då får ju utvecklarna jobba lite...Är ju katastrof att jobba för sina pengar.

Finns nog vettiga anledningar ska du se, men förstår om det är svårt att se ifall man har taskig inställning.

Permalänk
Medlem

Haha.

Sådär ja, nu har man avbokat collectors edition. Samtidigt har man tappat förtroendet för det enda företag som man litat på.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna! Pc Spelare blir lidande av konsollerna!
Största nyheten på denna sida 2010!

//Sarcasm.

Skämt åsido, förstår om de ska vara "samma spel" på alla plattformar, förstår dock inte varför dom tar bort inställningar :S
Man får väll hoppas på att dom bara är disablade, som i Watch dogs...

Antalet träd är väll svårt att påverka pga kartan, men draw distance/Ao/Ögongodis är ju bara avaktiverade inställningar egentligen.

Permalänk
Medlem

Återigen, förhandsboka inte spel.

Permalänk
Medlem

åh nej! Jag som längtat så efter att kunna ha sex på en uppstoppad enhörning med superbra bildkvalitet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

BAH!

Smutsiga konsol-bönder! Det ante mig de ska dra ned oss, PC-mästarrasen i skiten!

Skämt åsido så är det ju lite trist att PCn inte får nyttja sin kapacitet till max, har dock en känsla av att de som faktiskt påverkas av detta är ytters få #titanXsli

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

De är väl rädda att en stor del konsolspelare ska bli så sura att de inte alls köper spelet.

Verkligen löjligt för nu händer samma sak fast tvärtom. Men visst, jag förstår läget.
Bäst hade varit om konsolspelare förstod att deras konsoler inte kan mätas mot en PC (gällande prestanda) och så är det med det.

Skrivet av DanneCool:

De tänker sig nog att folk som vare sig har en konsol eller en bra dator skulle kunna tänka sig att välja en konsol, då grafiken "är densamma" (i detta fall åtminstone). Sen vill de nog inte få grafiken på konsolerna att se kass ut i jämförelse med den på PC, så att folk som har en konsol går över till PC.

Med det sagt tycker jag inte att detta är en bra sak, även om jag förstår varför den görs.

Jag förstår också men den är ologisk. Har man en tajt budget kan man tänka sig att det är billigare att köra på konsol så det skulle nog inte vara troligt att massa konsolspelare går över till PC helt plötsligt.

Skrivet av sKRUVARN:

Det är synd att dom inte skrev mer från källan i nyheten, det är faktiskt rätt bra förklarat där. Så som jag förstod det så var hela motorn som de visade upp på E3 för tungdriven för nya konsolerna och av någon anledning verkade den inte vara skalbar nog för att funka på konsolerna samtidigt som att behålla grafiken från E3 till PC (låter märkligt imo, kan säkert foliehats spekulera om det stämmer eller inte). Verkar som att dom fått bygga om motorn rätt mycket för att få spelet att ens fungera på nya konsolerna och då har dom helt enkelt tagit bort grejer, och tydligen hade dom inte råd att göra det "skalbart" ist. Men kan ju förstå dom lite, de byggde världens fläskigaste spel sen fick de veta att det måste flyta på en notebook cpu...

Sidan verkar vara lite seg och det går inte att saxa text så dumpar en bild för de som vill läsa.
http://s23.postimg.org/fs0lr6iuz/Untitled.png

Hur var det här med att förboka spel egentligen

Jag läste den nu och visst, det verkar ju vettigt men trist att marknaden är så snedriven :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ganska bra förklarat varför man gör nedskalning, och också helt logiskt. Det som var mest tråkigt var att de faktiskt skickade ut videos på "ingame footage" 2013 på en motor de faktiskt inte använde.

Hade de inte gjort detta så hade alla "bojkottare" i denna tråd varit fullt nöjda med sina ultra inställningar och antagligen köpt ett av de sannolika "game of the year" spelen.

Ni som bojkottar, är antal träd eller lite mer bucklig mur verkligen värt en bojkott av ett spel som snittar på eller strax över 9/10 ?

Inte enligt mig.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Permalänk

hahaha inte förvånad.. säkert microsoft eller sony som betalt stora summor pengar för spelet ska se lika ut på pc som konsol...

Watchdogs all over..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Då förstår jag inte hur ett GTX 770 kan vara recommended...

Jag vet! Jag vet! Jag vet!!

Dåligt optimerat för att utveklarna har blivit lata

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Något som påverkar kanske 5% av användarna som köper det till pc om vi utgår från att alla vill köra det i 60FPS. Köp en 1440P eller 2160P skärm om ni vill att spelen ska bli mer krävande.

Permalänk
Medlem

"Enligt en anonym källa"

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Precis som Microsoft gjorde när Oblivion släpptes 2006, ta en titt på gameplay från 2005.

https://www.youtube.com/watch?v=de1M4Q_g2eg

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Kan någon förklara varför PC-versionen påverkas? Egentligen?!

Förutom

"Ambient occlusion and foliage density / tree count"

Dvs Tree count, ändra antal träd o.s.v. i naturen så vet jag faktiskt inte varför de inte kunde ha kvar dessa grafiska effekter då de flesta av dom andra är bara extra visuella effekter som borde ligga som inställningar.

Så personligen tycker jag det låter riktigt konstigt, måste ha varit grundläggande prestanda problem konsol eller ej.

Skrivet av Ant3:

för att det inte ska vara för stor skillnad mellan konsol och pc... för då köper färre det till sin konsol. och det är där det är högst profit.

Detta är konstigt om du tar företaget i fråga, T.ex. säljer de spelet på PC och spelaren har köpt det på GOG så får de 100% av intäkterna, dvs störst margin om något. Så tvivlar på att det har något alls med saken att göra, skulle tippa på att de själva önskar att de sålde flest på PC och just genom deras butik för det är där de kommer tjäna bäst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Spel kommer aldrig att göras specifikt för högpresterande datorer. Är det inte konsoler som sätter ribban sätts den istället av lågpresterande datorer.

De officiella minimikraven är redan höga och antagligen har CD Projekt Red bedömt att det inte är ekonomiskt hållbart att göra spelet snyggare än nuvarande ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Ganska bra förklarat varför man gör nedskalning, och också helt logiskt. Det som var mest tråkigt var att de faktiskt skickade ut videos på "ingame footage" 2013 på en motor de faktiskt inte använde.

Hade de inte gjort detta så hade alla "bojkottare" i denna tråd varit fullt nöjda med sina ultra inställningar och antagligen köpt ett av de sannolika "game of the year" spelen.

Ni som bojkottar, är antal träd eller lite mer bucklig mur verkligen värt en bojkott av ett spel som snittar på eller strax över 9/10 ?

Inte enligt mig.

Tänker inte bojkotta spelet själv eftersom det ser ut att bli riktigt jäkla bra. Jag har dock jäkligt god lust att göra det, och inte på grund av själva degraderingen, utan på grund av att CDPR behandlar sina fans som idioter genom att hävda att ingen degradering har gjorts, trots att det är löjligt uppenbart.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Ganska bra förklarat varför man gör nedskalning, och också helt logiskt. Det som var mest tråkigt var att de faktiskt skickade ut videos på "ingame footage" 2013 på en motor de faktiskt inte använde.

Hade de inte gjort detta så hade alla "bojkottare" i denna tråd varit fullt nöjda med sina ultra inställningar och antagligen köpt ett av de sannolika "game of the year" spelen.

Ni som bojkottar, är antal träd eller lite mer bucklig mur verkligen värt en bojkott av ett spel som snittar på eller strax över 9/10 ?

Inte enligt mig.

Klart de använde motorn de hade under tiden. Det var "in-game". Vem säger att de inte använde en motor som faktiskt levererade det vi fick se? Hela den här artikeln är så dum så jag vet inte vad.
Ingen pålitlig källa först och främst. Sedan är det hela uppblåsta rykten kring en debatt som uppstod när någon försökte göra en jämförelse mellan de olika versionerna som visats fast på olika plattformer. Ena stunden visades material från exempelvis PS4 från 2013, sedan visades material från 14 fast då på pc eller xbox one och sedan ytterligare en gång fast från i år och då i sin tur på en annan plattform. Alla bilder med olika upplösning.

Sedan finns ingen anledning till att helt plötsligt ta bort eventuella mer högkvalitativa resurser från en version som potentiellt kan köras med dem påslagna. Växlar man inställnignarna hos exempelvis vegetationen i ett spel mellan low-high så använder respektive värde olika resurser med samma grund.

Till sist så finns det inte en enda chans att en utvecklare mot betalning försämrar sin visuella kvalitet man lagt både tid och resurser på att ta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Spel kommer aldrig att göras specifikt för högpresterande datorer. Är det inte konsoler som sätter ribban sätts den istället av lågpresterande datorer.

De officiella minimikraven är redan höga och antagligen har CD Projekt Red bedömt att det inte är ekonomiskt hållbart att göra spelet snyggare än nuvarande ultra.

Görs och har gjorts sedan årtionden.
Att spel kan skalas ned för sämre presterande datorer betyder inte att de inte skapas med högpresterande i åtanke.
Serious Sam 3 är ett bra exempel med extrem skalning datorklasser emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Spel kommer aldrig att göras specifikt för högpresterande datorer. Är det inte konsoler som sätter ribban sätts den istället av lågpresterande datorer.

De officiella minimikraven är redan höga och antagligen har CD Projekt Red bedömt att det inte är ekonomiskt hållbart att göra spelet snyggare än nuvarande ultra.

Det vet jag inte om jag håller med om. Crysis-spelen har varit rätt duktiga på att pressa datorer, och kommande Star Citizen gör inga kompromisser för att gammal hårdvara ska kunna hänga med.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tänker inte bojkotta spelet själv eftersom det ser ut att bli riktigt jäkla bra. Jag har dock jäkligt god lust att göra det, och inte på grund av själva degraderingen, utan på grund av att CDPR behandlar sina fans som idioter genom att hävda att ingen degradering har gjorts, trots att det är löjligt uppenbart.

Vart är det löjligt uppenbart? Jag vill se material från V1.0 ur PC-versionen som du sedan jämför med äldre builds för samma plattform.

EDIT: Kan ju tillägga att bilden på siten som det i artikeln länkas till är en bild ur PC-versionen som används.
Sedan jämförs denna med Xbox One-versionen. Klart som tusan att man ser en försämrad bildkvalitet när dessa jämförs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast jag förstår inte det där. Om jag bara hade haft en konsol och ingen PC samt sett att Witcher 3 är snyggare på PC än på konsol så hade jag ju inte köpt en PC bara för det? Varför är MS och Sony så rädda för detta?

Nu är du ute och cyklar, det enda det här beror på är antalet sålda spel för mest profit. Eftersom marginalerna är bäst på konsol vill man inte begränsa antalet sålda spel på konsol till förmån av PC. Microsoft och Sony har inget med det här att göra, det är i 9/10 fall en publisher i form av Ubisoft, Activision eller EA t ex.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ni som tydligen inte begriper bättre... Det är inte konsolernas fel, det är utvecklarnas.. Gnäll på dem istället. Det går självklart att ha bättre grafik till PC, men idag ska det hellre gå snabbt än att göra något helt gediget.

This.

Skrivet av SuperSverker:

Jag vet! Jag vet! Jag vet!!

Dåligt optimerat för att utveklarna har blivit lata

Ett GTX 770 kan knappast ses som ett prestandamonster idag, nya spel med nya grafikmotorer kräver helt enkelt mer. På konsolsidan arbetar GPU och CPU på ett helt annat sätt en på en PC. Att ett GTX 770 är rekommenderat ser jag som rätt normalt.

Skrivet av Sarevok:

"Enligt en anonym källa"

Givetvis. Så här ser det ut för de flesta utvecklarna, de har sin vanliga grundlön som de får under tiden de utvecklar spelet, men den största vinsten ligger i avtal där de får bonusar på försäljning. I många fall när det handlar om en utvecklare och publisher så måste de sälja ett visst antal kopior för att över huvud taget komma upp i minikvoten för att få denna bonus.

De har givetvis också strikta sekretessavtal där man inte får informera om krav ifrån publisherns sida om nedbantningar som detta för att inte tappa försäljning på konsolsidan. Om du inte är anonym så bryter du givetvis mot detta avtal, får garanterat kicken, ingen bonus och eventuellt åtal väckt mot dig.

Tankar
Ingen är förvånad att detta sker om och om igen, men nu när det handlar om CD Projekt RED så ser jag ingen utvecklare att ta hänsyn till utan att man helt enkelt ångrat sig när det gäller att göra PC-versionen "den utlimata" versionen redan från start och ljuger genom att säga att det är för dåligt optimerat för att släppa på den fulla kraften vid spelsläppet nästa vecka.

Här har man helt enkelt tittat på vad R* gjort. Man har ungefär en gång om året släppt en ultimat version av spelet och inkasserat sjuka mängder pengar. Jag vågar nästan garantera att det kommer komma en uppdatering till spelet som släpper på detta så fort försäljningen på konsolsidan börjat ebba av... OCH, man har pumpat ut DLC.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

För örvigt, samma sida rapporterade om samma sak förra året, då var det istället The Division som var på tapeten;

http://whatifgaming.com/the-division-developer-insider-we-alr...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har en mästerlig pc. Jag har även konsolerna ps4, xbox one och wii u. Jag köper inte spel på någon konsol eller till pc när sådant här genomförs av utvecklarna. Tur att jag lärt mig läxan sedan ett tag tillbaka att inte förhandsboka. Ruttet av utvecklare att sabba för pc, som är och kommer förbli bäst.

Permalänk
Avstängd

va bra att dom gör spelen lättare då duger min gpu längre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade inte konsolerna funnits hade vi inte haft det här problemet.
Visst det kan vara utvecklarnas fel, men tänk själv.
Du har 230 pers som jobbar på spelet, det ska säljas på tre system.
Göra spelet så snyggt som möjligt och sen skala ner kanske tar ett år extra? Många miljoner extra i lön som man nog inte tjänar in för nästan ingen har datorer för att ens bry sig om bästa grafiken.
Göra grafiken för sämsta systemet (xbox1?) och sen låta det vara så, ett år billigare och mer pengar i fickan.

Kan bara fortsätta hoppas att spel sluta släppas på pc och konsol.

Problemet hade säkerligen existerat även utan konsolerna då majoriteten av speldatorer ligger närmare konsolerna i prestanda än vad de gör top of the line.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Klart de använde motorn de hade under tiden. Det var "in-game". Vem säger att de inte använde en motor som faktiskt levererade det vi fick se? Hela den här artikeln är så dum så jag vet inte vad.
Ingen pålitlig källa först och främst. Sedan är det hela uppblåsta rykten kring en debatt som uppstod när någon försökte göra en jämförelse mellan de olika versionerna som visats fast på olika plattformer. Ena stunden visades material från exempelvis PS4 från 2013, sedan visades material från 14 fast då på pc eller xbox one och sedan ytterligare en gång fast från i år och då i sin tur på en annan plattform. Alla bilder med olika upplösning.

Sedan finns ingen anledning till att helt plötsligt ta bort eventuella mer högkvalitativa resurser från en version som potentiellt kan köras med dem påslagna. Växlar man inställnignarna hos exempelvis vegetationen i ett spel mellan low-high så använder respektive värde olika resurser med samma grund.

Till sist så finns det inte en enda chans att en utvecklare mot betalning försämrar sin visuella kvalitet man lagt både tid och resurser på att ta fram.

Håller med om att vi faktiskt inte har en pålitlig källa än, och det kommer antagligen komma rätt mycket mer skriverier om grafiken i The Witcher 3.

Utryckte mig lite plumpt angående motorn, kan såklart vara samma motor, men om vi nu ponerar att den "anonyma källan" är korrekt, så är det fullt förståligt varför man optimerar som man gör. Vissa går helt enkelt inte "fläska på" om man byggt bort featuren helt och hållet (t.ex. blod/vatten effekten).

Inte säker på om du såg den tidigare länkade bilden ifrån "källan" så bifogar igen.

I övrigt så tycker jag spelet fortfarande ser fantastiskt ut, och av de kriterier jag går på så är det ett must buy.

lite random citat ifrån diverse spelsajter:

FZ:
"Hur ska vi kunna återvända till andra rollspel efter det här? "
"Men en sak lämnar jag dig med: det är den mest levande och välskrivna berättelse jag någonsin upplevt i ett rollspel. Sug på den karamellen."

The Verge
"Wild Hunt is like an open-world, playable Game of Thrones"

Gamespot
" And make no mistake: this is one of the best role-playing games ever crafted, a titan among giants and the standard-setter for all such games going forward."

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Argh. Jag har ett ett förslag till utvecklarna:

if (IsPeasantConsole) { EnableShittyGraphics = true; }

Begriper faktiskt inte alls varför det måste drabba PC.

Må alla konsoller brinna.

Visa signatur

5950X, 3090