Fast jag förstår inte det där. Om jag bara hade haft en konsol och ingen PC samt sett att Witcher 3 är snyggare på PC än på konsol så hade jag ju inte köpt en PC bara för det? Varför är MS och Sony så rädda för detta?
Spelutvecklare brukar älska att göra fantastiska coola effekter och finesser i spel!
(Det är därför dessa människor jobbar med detta - det finns annars mer välbetalda it-yrken där man jobbar med att utveckla/underhålla andra saker.)
Och som alla vet är konsolerna proprietära, stora ekonomiska projekt av jätte-företag, och att gemene man bara kan gå via indie-kanaler - det krävs ett samarbetsavtal för större projekt på konsol.
Det är heller ingen hemlighet att vad som står i dessa avtalen är skyddade av NDA, och att anledningen till att ha NDA på avtal är självklar - avtal brukar innehålla mycket detaljerad information, och bland den kan det finnas "känslig information". (Känslig betyder att den skulle kunna vara ekonomiskt ofördelaktiga eller direkt skadliga för en eller flera av de inblandade parterna om den läkte ut.)
Men här ser vi ännu en utvecklare som spendera massa arbetstimmar på att skapa coola effekter som de sedan slänger bort. De där coola sakerna hände liksom inte av sig själva, de kostade massa arbetstimmar att lägga in, och sedan massa arbetstimmar att ta bort också. Många undrar säkert över varför utvecklaren slösade bort tid och pengar på detta vis...
Det korta svaret på din fråga Mocka är WiiU, vilket jag återkommer till längre ner.
Argh. Jag har ett ett förslag till utvecklarna:
if (IsPeasantConsole)
{
EnableShittyGraphics = true;
}
Begriper faktiskt inte alls varför det måste drabba PC.
Ja vet precis vad du menar.
Enligt Mocka's resonemang ovan skulle detta inte skada spelets försäljning ekonomiskt.
Going a bit off-topic... som marknaden ser ut idag så vill jag personligen helst slippa utveckla spel till konsol just på grund av sådana här anledningar. Att kunna jobba bara på spel som SC vore utopiskt, men det verkar åtminstone som att konsolerna är på väg ut från marknaden - nej, såklart inte på det viset, men ut från samma segment av marknaden som PC. Jag menar WiiU har en nischad plats i marknaden redan idag och orsakar därför inga problem för PC, men den har också inte rönt speciellt imponerande ekonomiska framgångar så de övriga aktörerna gör fortfarande sitt bästa för att hålla sina erbjudanden till samma segment som PC.
Prestandan (per krona) på PC-marknaden har dock växt så snabbt senaste att det idag är väldigt svårt att konkurrera mot datorernas prestanda med tekniska special-konstruktioner så som konsolerna alltid kunde göra förr i tiden ...varför dagens inkarnationer är baserad på standard PC-teknik med så hög prestanda per krona ratio som möjligt. Alltså... dagens konsoler är datorer... och beroende på hur bra dator du som köpare har så brukar man ha inställningar i spelet för att låta användaren själv justera hur bra det ska se ut kontra hur bra det flyter. Det finns gott om PC-only spel där man kan skruva upp inställningarna högre än vad high-end datorerna klarade av bra på tiden då spelet släpptes.
Back on-topic... så tror jag starkt på W3-EE. Att släppa två olika upplagor av spelet inom en kort tidsperiod vore såklart inte sund business, så den kommer väll dröja lite, men jag är helt övertygad om att den kommer. Dessutom hade spelet väldigt höga system-krav, så att jag får vänta lite innan EE kommer ut gör ingenting - hinner jag skaffa nästa dator under tiden.
Är ju knappast något nytt. Konsoller har alltid hållt tillbaka grafiken pga konsoller, finns ju vissa undantag där det släpps en patch efter hand som gjord att pc användare kunnat få snyggare grafik.
Jag detta händer också ibland, istället för en "Enhanced Edition" eller motsvarande. Skapa, ta bort, släpp, lägg tillbaka, släpp igen.
SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)