Billigaste amp/dac/ljudkortslösningen.

Permalänk
Medlem

Billigaste amp/dac/ljudkortslösningen.

Tja SC. Jag ska köpa eventuellt DT990 250Ω eller DT770 80/250Ω. Jag sitter nu på ett Asus Xonar U5 och har lite funderingar. U5 sägs kunna driva 150Ω så kommer jag behöva bättre förstärkning eller tror ni 150Ω räcker för 250Ω lurar? Om inte , vad är det billigaste sättet att komma undan. Ska man köra amp/dac kombo eller ett ljudkort med förstärkning? Jag har inga audiofilöron men vill endå ha någolunda bra ljud, . Lurarna kommer att användas för hemmabruk vid pc så inget portabelt är nödvändigt.

TL;DR: Går det att driva 250Ω med 150Ω ljudkort, annars vad är billigaste lösningen?
Om ni är sugna släng in en kommentar om vad ni tycker om DT990 / DT770 och vilken som är bäst.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@nyllet83:
Så billigt som möjligt så helst under 1000 lappen. Sett vissa köra dt lurar med vanliga xonar kort, tankar?

Permalänk
Medlem

@TIEEM:

Den här skulle kunna vara något. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346
Den är extern och har inbyggd volymkontroll vilket är smidigt.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

@TIEEM:

Den här skulle kunna vara något. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2805346
Den är extern och har inbyggd volymkontroll vilket är smidigt.

Kollat på den ganska mycket men tack =). Men vet du om min xonar u5 kan driva dt990 okej?

Permalänk

tycker du ska prova direkt i ljudkortet och se hur det känns först. du har ju inget att förlora direkt på det viset.

det som händer ä väl att du inte får riktigt lika högt ljud och är du inte nöjd med volymen så kan du ju köpa en då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Desto högre impedans en lur har desto lättare är den att driva,men de kräver högre spänning för att spela starkt, blanda inte ihop det med den ljudförvrängning man får om luren har för låg impedans i förhållande till det som driver den, utgångsimpedansen bör vara mindre än 1/8 del av lurens impedans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker du ska prova direkt i ljudkortet och se hur det känns först. du har ju inget att förlora direkt på det viset.

det som händer ä väl att du inte får riktigt lika högt ljud och är du inte nöjd med volymen så kan du ju köpa en då.

Alright, tack!

Skrivet av mrqaffe:

Desto högre impedans en lur har desto lättare är den att driva,men de kräver högre spänning för att spela starkt, blanda inte ihop det med den ljudförvrängning man får om luren har för låg impedans i förhållande till det som driver den, utgångsimpedansen bör vara mindre än 1/8 del av lurens impedans.

Ok tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Kollat på den ganska mycket men tack =). Men vet du om min xonar u5 kan driva dt990 okej?

Har själv testat U7 och den kunde intre driva ett skit.. Blev extremt besviken då det hade vart en ganska smutt lösning på många "problem" bara det hade vart lite mer malla i den.

Tror att problemet är en hög utimpedans, har för mig att jag läste någonstans att det va hela 22 ohm. Vilket gör att den möjligtvis kan passa lurar med hög impedans men å andra sidan tror jag inte den kan leverara nog med ström då den bara drivs via USB.

Hur som helst räckte det inte för något jag har hemma. Iems funkade inte pga impedansen och större lurar typ shure 840 va den för klen för. Min HRT headstreamer fungerar mycket bra med det mesta sålänge det inte behövs mycket ström. Den har ca 1ohm utimpedans och det gör verkligen skillnad.

Ska du köra något på 250 ohm så bör du ha något med extern strömkälla. Typ SMSL sap2 eller alternativt SMSL SD-793II för i den får dac också vilket är trevligt.

Man får inte så mycket mer för under 1000kr om det inte är något jag har missat.

Permalänk
Medlem

@TIEEM:

Ett alternativ är att behålla ljudkortet men att skaffa en renodlad hörlursförstärkare, t.ex. Pro-Ject Head Box II.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Har själv testat U7 och den kunde intre driva ett skit.. Blev extremt besviken då det hade vart en ganska smutt lösning på många "problem" bara det hade vart lite mer malla i den.

Tror att problemet är en hög utimpedans, har för mig att jag läste någonstans att det va hela 22 ohm. Vilket gör att den möjligtvis kan passa lurar med hög impedans men å andra sidan tror jag inte den kan leverara nog med ström då den bara drivs via USB.

Hur som helst räckte det inte för något jag har hemma. Iems funkade inte pga impedansen och större lurar typ shure 840 va den för klen för. Min HRT headstreamer fungerar mycket bra med det mesta sålänge det inte behövs mycket ström. Den har ca 1ohm utimpedans och det gör verkligen skillnad.

Ska du köra något på 250 ohm så bör du ha något med extern strömkälla. Typ SMSL sap2 eller alternativt SMSL SD-793II för i den får dac också vilket är trevligt.

Man får inte så mycket mer för under 1000kr om det inte är något jag har missat.

Ok, har kollat och det kommer förmodligen bli Dt770pro 80 ohm. Om dom inte u5an lyckas driva, vet du vart man kan köpa SMSL SD-793II inom Europa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

@TIEEM:

Ett alternativ är att behålla ljudkortet men att skaffa en renodlad hörlursförstärkare, t.ex. Pro-Ject Head Box II.

Tror det blir en ny dac/amp kombo om så kommer behövas. Har lite ocd så en ful burk på bordet räcker ;D

Permalänk
Skrivet av TIEEM:

Ok, har kollat och det kommer förmodligen bli Dt770pro 80 ohm. Om dom inte u5an lyckas driva, vet du vart man kan köpa SMSL SD-793II inom Europa?

Europa vet jag inte men det borde inte vara några problem att köpa på ebay.. typ Härifrån

Permalänk

Driver mina DT770 250ohms med min Fiio e10k utan problem! Smidigt och prisvärt alltervativ. En kabel in i datorn sedan är det bara att spela! Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Driver mina DT770 250ohms med min Fiio e10k utan problem! Smidigt och prisvärt alltervativ. En kabel in i datorn sedan är det bara att spela! Rekommenderas starkt!

Har hört mycket gott om Fiio E10K, men visst är det en dac/amp?:) isåfall finns ju lösningen där då den kostar runt 800kr plus att den är
lätt att ha med sig eller flytta till en annan dator.

Permalänk

har inte lyssnat på E10K men vad jag förstår så är läget ca 50/50 vissa tycker den låter skitbra, andra tycker den låter "konstigt". Å andra sidan, kommer man från skruttit on-board ljud så bör det göra stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Skaffade själv ett ljudkort för dryga 700kr (Creative Sound Blaster Z) för att driva mina 250 Ohm DT 770 Pros.

Funkat utan strul hittils men en grej som externa USB DAC/AMP combon aldrig behöver oroa sig för är ju framtida driver support. Återstår att se hur väl diverse ljudkort fungerar i W10, osv.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phreec:

Skaffade själv ett ljudkort för dryga 700kr (Creative Sound Blaster Z) för att driva mina 250 Ohm DT 770 Pros.

Funkat utan strul hittils men en grej som externa USB DAC/AMP combon aldrig behöver oroa sig för är ju framtida driver support. Återstår att se hur väl diverse ljudkort fungerar i W10, osv.

Har du en usbdac så stämmer det inte riktigt att du inte behöver oroa dig för drivers, har man däremot toslink/coax eller Aas/ebu ingångar så behöver man inte fundera på vad som händer med datorerna, naturligtvis finns det dacar som har både normala ingångar och usb och de fungerar ju då även när det kommer nån ny usb audio class specifikation förutom att usbingången dör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.