The Witcher 3 kompromissar med bildkvaliteten för att passa spelkonsoler

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gottis81:

Omg vilket liv från folk att dom har avbokat sina spel!!!

Snälla ni spelar ni bara spel för grafiken lr?
Vänta och se om det stämmer gör det första alla Recensioner som är ute är till Playstation 4 okej jag fick spelet när jag köpte mitt kort nu men är iaf pepp sjukt bra recensioner

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att avbokning verkar vara ett klokt val, det är väl bättre att vänta och se om det stämmer och sedan välja om man skall köpa spelet, eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Cash rules everything around...
Så länge de finns idioter som köper spel för att spela dom i 30fps@720p på low, så kommer inget att ändras, tyvärr.

Vad tjänar någon på att du överdriver med en sådan omogen, symptomatisk kränky-affekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Jag förstår inte, kan man inte på PC bara dra upp de inställningar de dragit ner? Tex Draw Distance, antal träd osv?

PENGAR styr = Konsolspelet ska i stort se likadant ut = sänk ner PC i konsolträsket och kedja fast (radera dra ner på kvalitéer som inte kan moddas in lätt).

Det KAN därtill även bero på att de tog för stor tugga = spotta ut hälften av tillverkningen... (gissar att det inte är/är en mindre anledning dock).

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Svarar med ett citat från Forbes.

Svarar med citat från mig själv, som räcker gott och väl då du bara missat poängen. "Det är monsterPC-ägarna som är minoriteten och de som främst klagar eftersom de anser att potentialen i deras dyra hårdvara inte blir utnyttjad."

Jag har inte sagt ett ORD om att PC-spelning i allmänhet skulle vara en slags minoritet. Varför kan inte folk lära sig att läsa ordentligt innan inlägg besvaras.

Permalänk
Skrivet av Nollpunkt:

Vad tjänar någon på att du överdriver med en sådan omogen, symptomatisk kränky-affekt?

Ja inte tror jag att dom som hade förväntat sig att få spela W3 med riktigt fin grafik tjänar så mycket heller ? Eller tror du att vi som sitter med 2160p skärmar vill spela de på revolutionerande 30fps i 720p på low ? Skulle inte tro det...gå gärna in mera och utveckla vad som är överdrivet ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av anon150792:

Nu förstår jag inte vad du menar, enligt artikeln så är det ganska mycket som blir antingen borttaget eller nerbantat som inte kräver "high-end" gpu/cpu etc för att avnjutas på en PC.

Det kvittar eftersom de högsta inställningarna (där grafiken verkligen får ett lyft värt att tala om) är något som bara monsterriggar kan uppnå. Jag förstår att monsterPC-ägarna är kränkta, även om det är riktigt fjantigt beteende som uppvisas, men det är helt meningslöst att skrika gapa och sparka omkring sig för att en efterfrågan styr spelindustrins utformning.

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Ja inte tror jag att dom som hade förväntat sig att få spela W3 med riktigt fin grafik tjänar så mycket heller ? Eller tror du att vi som sitter med 2160p skärmar vill spela de på revolutionerande 30fps i 720p på low ? Skulle inte tro det...gå gärna in mera och utveckla vad som är överdrivet ?

Det är trots allt 1080p, iallafall på PS4. Är inte det värt att vara ärlig kring? Low är det knappast om du bara tar en koll på aktuella recensioner. Är inte det värt att vara ärlig kring? Det är dessa överdrivande detaljer som utgör en kränkt, barnslig retorik som hör hemma i flame wars bland 12-åringar och inte på seriösa forum.

Glömde: Varför skulle inte ägare med QHD-skärmar kunna utnyttja dem? Det exemplet var ju totalt trasigt.

Permalänk
Medlem

Visst är det skillnad på grafiken men nödvändigtvist inte till det sämre.
Själv tycker jag klippet från 2013 ser osedvanligt grådaskigt ut och som hämtat ur TW2.

Men visst är det trist när utvecklarna själva säger att de får göra uppoffringar i grafiken på grund av kraftlösa konsoler.

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Jag tror ärligt talat att den här diskutionen är något överdriven. Titta på Crysis 1, 2 och 3. Inget av dom spelen är direkt fula och flyter bra både på konsoll och PC.

Vänta och se... vänta och se... tänker inte döma innan jag sett spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

för att det inte ska vara för stor skillnad mellan konsol och pc... för då köper färre det till sin konsol. och det är där det är högst profit.

Fast det där stämmer ju inte. Sony/Microsoft tar en summa av varje spel de säljer till sina konsoler. CD Projekt Red ägs av CD Projekt som i sin tur äger GOG vilket är en av plattformerna som The Witcher spelen säljs på. Varför skulle de inte vilja locka fler köpare till sin egna butik där de får 100% av pengarna?

Konstigt, och dumt är det i vilket fall som helst. Varför vänder man på det så här? Hoppas att det går att rätta till med mod-verktyg.

Skrivet av CFSsss:

Jag tror ärligt talat att den här diskutionen är något överdriven. Titta på Crysis 1, 2 och 3. Inget av dom spelen är direkt fula och flyter bra både på konsoll och PC.

Vänta och se... vänta och se... tänker inte döma innan jag sett spelet.

Fast Crysis 1 var otroligt mycket snyggare på PC. Det var gjort för PC, sedan X antal år efter släppet gjorde man en nedbantad konsol version. Varför gör man inte så mera?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag tror ärligt talat att den här diskutionen är något överdriven. Titta på Crysis 1, 2 och 3. Inget av dom spelen är direkt fula och flyter bra både på konsoll och PC.

Vänta och se... vänta och se... tänker inte döma innan jag sett spelet.

Amen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men jag tror att det mycket
väl kan vara som så att PC-versionen får bättre grafik med DX12 sen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20393-the-witcher-3-och-batm...

Fast då borde väl i.o.f.s. utvecklarna säga det så att folk inte blir så missnöjda.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men jag tror att det mycket
väl kan vara som så att PC-versionen får bättre grafik med DX12 sen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20393-the-witcher-3-och-batm...

Fast då borde väl i.o.f.s. utvecklarna säga det så att folk inte blir så missnöjda.

Jag tror inte någon utvecklare bryr sig särskilt mycket om missnöjesbeteende hos kränkta minoriteter, dvs highend PC-ägare. Tror till och med att de finner beteendet pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

Böhööhöhöhöh spelet har lite mindre träd!!! jag känner mig kränkt och tänker definitivt inte spela vad som verkar vara ett av det här årtiondets bästa spel böhööhöh.

Lots of crybabies här.

Du har inte läst artikeln här på sweclockers va?

Level of horizon detail (essentially the draw distance had to be completely tuned down to tax the consoles less)
Volume based translucency
Ambient occlusion and foliage density / tree count
Flexible water simulation / tessellation we resorted to a (script texture effect similar to most games than physical based simulation)
Ground/building tessellation
Forward lit soft particles (this is the fire, smoke, fog that you would encounter while going through thick terrain into open space)
Real-time reflections in the water are completely off and replaced with a cheaper render solution estimator (this is a primary reason blood splatter was also removed from water)

Lite träd.... pffffffffff!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottis81:

Omg vilket liv från folk att dom har avbokat sina spel!!!

Snälla ni spelar ni bara spel för grafiken lr?
Vänta och se om det stämmer gör det första alla Recensioner som är ute är till Playstation 4 okej jag fick spelet när jag köpte mitt kort nu men är iaf pepp sjukt bra recensioner

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, säger bara att jag avbokar spelet.
Och nej jag spelar inte för grafiken, men tycker inte den nuvarande grafiska stilen bidrar till den atmosfär jag är ute efter i ett Witcher-spel, något som däremot 2013-bilderna gjorde. Sen uppfyller dessutom inte spelets grafik vad jag förväntar mig när jag lägger ner dryga 1000Kr.
Vill jag inte köpa ett spel kan ingen tvinga mig att göra det, så du säger att jag måste köpa en produkt jag är uppenbart missnöjd med hur den ser ut?

Behöver inga mutade recensenter för att göra mitt köpbeslut åt mig, jag har 2 ögon själv och kan fatta egna beslut. Antingen fixar CDPR detta eller så kan de gott vara utan mina pengar.

Bitar av spelet ser rent utsagt förjävliga ut och helt 'out of place'. Vilket är en total immersion breaker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnörden:

Seriöst, är grafiken allt som folk bryr sig om nuförtiden?

Förr fanns ett ord som hette "spelglädje" , men det ordet har väl glömts bort i all grafikhysteri och jagande av pixlar och polygoner. Inte konstigt att spelmarknaden ser ut som den gör!

Absolut inte, men tycker en stor del av Witcher är atmosfären och den grafiska stilen.. Något som är svårt att få till utan kraftig hårdvara tyvärr. Jag anser att en stor del av denna atmosfär och stil gick förlorat i den nya 'nedgraderingen' av grafiken. Därför är jag inte intresserad av att lägga pengarna på det just nu. Jag kör hellre genom Witcher 1, Witcher 2 eller någon annan gammal titel än 3an som ser ser ut nu just på grund av det.

Det är en total Immersion breaker för mig, som jag gott kan vara utan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så har CD Projekt RED definitivt skadat sitt (innan så goda) varumärke från min sida. Även om jag kan förstå varför dom gör det så är det helt oacceptabelt att vilseleda köpare ända till spelsläpp. Om detta var tvunget att göras så kan man gå ut och förklara som det är redan från dag 1, men nej nej.

Damage control har körts på i vanlig anda, "PC verisionen har inte visats än", "ultra är inte släppt för visning än".

Tyvärr har man förbokat, dock var det för en bra deal då jag fick med 1an och 2an vilka jag spelat igenom och haft kul i.
Jag får väl helt enkelt se med egna ögon snart.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Absolut inte, men tycker en stor del av Witcher är atmosfären och den grafiska stilen.. Något som är svårt att få till utan kraftig hårdvara tyvärr. Jag anser att en stor del av denna atmosfär och stil gick förlorat i den nya 'nedgraderingen' av grafiken. Därför är jag inte intresserad av att lägga pengarna på det just nu. Jag kör hellre genom Witcher 1, Witcher 2 eller någon annan gammal titel än 3an som ser ser ut nu just på grund av det.

Det är en total Immersion breaker för mig, som jag gott kan vara utan.

Jag tycker det här resonerandet är extremt problematiskt för vår tid, och mycket symptomatiskt av att yngre generationer har allt svårare att läsa litteratur och ta in berättelser utan visuella hjälpmedel. Berättelserna i Witcher 3 är en av dess starkaste sidor och borde rimligtvis kunna intressera en spelare även om några visuella effekter frånvarar (det ser trots allt ÄNDÅ skitsnyggt ut för att vara den typen av spel).

Det är bara skrämmande att dagens generation har så svårt för att engagera hjärnan med ett välskrivet narrativ utan luftslottet "den perfekta grafiken" som ett stödhjul i processen.

Permalänk
Medlem

Jag köper inte förklaringen att det är konsolernas fel?

Dom skulle ju kunna utveckla med alla top notch features till PC och sen bara skala bort det med andra settings för konsolversionen?

Eller menar dom på att det är såpass komplicerat att det skulle leda till dubbeljobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

Jag tycker det här resonerandet är extremt problematiskt för vår tid, och mycket symptomatiskt av att yngre generationer har allt svårare att läsa litteratur och ta in berättelser utan visuella hjälpmedel. Berättelserna i Witcher 3 är en av dess starkaste sidor och borde rimligtvis kunna intressera en spelare även om några visuella effekter frånvarar (det ser trots allt ÄNDÅ skitsnyggt ut för att vara den typen av spel).

Det är bara skrämmande att dagens generation har så svårt för att engagera hjärnan med ett välskrivet narrativ utan luftslottet "den perfekta grafiken" som ett stödhjul i processen.

Håller inte med där alls gällande mig själv, jag är varken av en yngre generation eller kräver visuella hjälpmedel. Jag spelar många spel för dess atmosfär och grafiska stil snarare än 'den häftiga grafiken' och effekterna. Jag anser att spelet har tappat denna charm och atmosfär. Vill jag ha den underbara storyn och annat så läser jag böckerna, vilket jag också redan har gjort, eller ja iaf de som är översatta. Witcher 3 är snyggt, men saknar atmosfären jag anser tillhör spelserien. Som sagt, att det är snyggt är inte relevant! Ett spel kan ha sämre grafik men ha bra atmosfär som skapat inlevelse.. Vilket ja klart hade föredragit i detta fallet. Det är något som är värt att skilja på.

Och som sagt, vet inte om det är så att den yngre generationen har bekymmer med detta. Men jag kräver varken perfekt grafik eller stödhjul för att njuta av en god story. Det är därför jag läser såpass mycket böcker som jag gör. I min mening är witcher 3 just nu en dåligt skriven bok med en god grundidé. Den förmedlar sig dåligt till mig som spelare pga den atmosfär som saknas.

PS: Har tyckt samma sak gällande denna biten sedan jag började spela spel för ungefär 24 år sedan. Så jag vet inte hurpass mycket för våran tid det är.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Håller inte med där alls gällande mig själv, jag är varken av en yngre generation eller kräver visuella hjälpmedel. Jag spelar många spel för dess atmosfär och grafiska stil snarare än 'den häftiga grafiken' och effekterna. Jag anser att spelet har tappat denna charm och atmosfär. Vill jag ha den underbara storyn och annat så läser jag böckerna, vilket jag också redan har gjort, eller ja iaf de som är översatta. Witcher 3 är snyggt, men saknar atmosfären jag anser tillhör spelserien. Som sagt, att det är snyggt är inte relevant! Ett spel kan ha sämre grafik men ha bra atmosfär som skapat inlevelse.. Vilket ja klart hade föredragit i detta fallet. Det är något som är värt att skilja på.

Och som sagt, vet inte om det är så att den yngre generationen har bekymmer med detta. Men jag kräver varken perfekt grafik eller stödhjul för att njuta av en god story. Det är därför jag läser såpass mycket böcker som jag gör. I min mening är witcher 3 just nu en dåligt skriven bok med en god grundidé. Den förmedlar sig dåligt till mig som spelare pga den atmosfär som saknas.

PS: Har tyckt samma sak gällande denna biten sedan jag började spela spel för ungefär 24 år sedan. Så jag vet inte hurpass mycket för våran tid det är.

Jag menade specifikt den yngre generationen. Där är det ett uppenbart och utbrett problem (jag jobbar inom skola och ser symptomen vecka efter vecka).

Permalänk
Hjälpsam

Förstår inte varför en del har problem med att folk avbokar spelet.
Det är väl en ganska sund inställning, att kolla upp hur bra ett spel är, innan man köper det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför en del har problem med att folk avbokar spelet.
Det är väl en ganska sund inställning, att kolla upp hur bra ett spel är, innan man köper det?

Precis, har köpt påtok för många förbokade kalkoner nu, därför tar jag det hela med en nypa salt i fortsättningen.
Det inkluderar även CDPR numera då detta kom på tal. Oftast när de inte uttalar sig eller duckar frågor så är något fel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Håller inte med där alls gällande mig själv, jag är varken av en yngre generation eller kräver visuella hjälpmedel. Jag spelar många spel för dess atmosfär och grafiska stil snarare än 'den häftiga grafiken' och effekterna. Jag anser att spelet har tappat denna charm och atmosfär. Vill jag ha den underbara storyn och annat så läser jag böckerna, vilket jag också redan har gjort, eller ja iaf de som är översatta. Witcher 3 är snyggt, men saknar atmosfären jag anser tillhör spelserien. Som sagt, att det är snyggt är inte relevant! Ett spel kan ha sämre grafik men ha bra atmosfär som skapat inlevelse.. Vilket ja klart hade föredragit i detta fallet. Det är något som är värt att skilja på.

Och som sagt, vet inte om det är så att den yngre generationen har bekymmer med detta. Men jag kräver varken perfekt grafik eller stödhjul för att njuta av en god story. Det är därför jag läser såpass mycket böcker som jag gör. I min mening är witcher 3 just nu en dåligt skriven bok med en god grundidé. Den förmedlar sig dåligt till mig som spelare pga den atmosfär som saknas.

PS: Har tyckt samma sak gällande denna biten sedan jag började spela spel för ungefär 24 år sedan. Så jag vet inte hurpass mycket för våran tid det är.

Där skiljer vi oss markant vad det gäller åsikten om The Witcher 3: Wild Hunt. Tycker atmosfären och stilen i Witcher 3 håller samma linje som Witcher 2, och förbättrar den dessutom. Vad är det som ser sämre ut enligt dig? Förstår inte hur du kan bilda dig en sån uppfattning på ett par trailers?

Recensions embargot gick ju ut denna veckan, finns gott om sajter som faktiskt spelat spelet och ger dig en bra informativ åsikt, mer än ett par minuters trailers. Vad jag läst och sett så ser detta ut att bli ett av årets, om inte årets, bästa spel.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte varför en del har problem med att folk avbokar spelet.
Det är väl en ganska sund inställning, att kolla upp hur bra ett spel är, innan man köper det?

Tror inte folk gör sig lustiga över att folk avbokar spelet, mer att anledningen inte är baserat på om spelet är bra eller dåligt (snitt betyg över 9/10) utan p.g.a ett rykte om att spelet inte ser ut som det gjorde i utvecklingscykeln för 2 år sen.

Jag håller i övrigt med att förbokningar har drabbat spelindustrin negativt, hade vart bättre om vi inte förbokat något spel, och köpt dem först efter vi vet om de motsvarar våra förväntningar eller ej.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
SpelClockers

@Nollpunkt:
Du jämför detta med att läsa litteratur.
Man brukar ju säga att filmerna inte lever upp till böckerna för de har så mycket mer information och inlevelse, eller hur.

Ta en bok och strippa bort en stor del av innehållet.
Skulle det på nåt sätt vara positivt i dina ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr rulle:

@Nollpunkt:
Du jämför detta med att läsa litteratur.
Man brukar ju säga att filmerna inte lever upp till böckerna för de har så mycket mer information och inlevelse, eller hur.

Ta en bok och strippa bort en stor del av innehållet.
Skulle det på nåt sätt vara positivt i dina ögon?

Extremt dålig analogi, mer korrekt analogi vore att text utdraget som visades upp 2013 var skrivet i Arial, och boken släpptes med typsnittet Times New Roman.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av mr rulle:

@Nollpunkt:
Du jämför detta med att läsa litteratur.
Man brukar ju säga att filmerna inte lever upp till böckerna för de har så mycket mer information och inlevelse, eller hur.

Ta en bok och strippa bort en stor del av innehållet.
Skulle det på nåt sätt vara positivt i dina ögon?

"En stor del av innehållet" försvinner inte i Witcher 3 för att några visuella effekter stympas. Varenda narrativ detalj finns kvar och spelet ser fortfarande riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast jag förstår inte det där. Om jag bara hade haft en konsol och ingen PC samt sett att Witcher 3 är snyggare på PC än på konsol så hade jag ju inte köpt en PC bara för det? Varför är MS och Sony så rädda för detta?

Visst låter det konstigt; och det är för att det förmodligen inte stämmer helt heller. Det kan vara andra faktorer som har med QA att göra, där det är lättare att dela samma grafikinställningar för att det ska bli mindre bök när spelet ska igenom QA. Det är inte helt ovanligt, och är en av fördelarna med att släppa på konsoll - alla kör med samma konfiguration även hårdvarumässigt. Mycket mindre risk för buggar och grafikfel.

Förmodligen är det en kombination av alla dessa saker (som det brukar vara i livet) och ingen särskild specifik anledning, även om det förstås är enklast att skapa sig lite billiga poäng genom att argumentera för att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollpunkt:

"En stor del av innehållet" försvinner inte i Witcher 3 för att några visuella effekter stympas. Varenda narrativ detalj finns kvar och spelet ser fortfarande riktigt bra ut.

Det visuella är dock innehåll när det gäller grafiska spel, precis som narrativet är.

Visa signatur

Nada.