Installera windows på ny SSD i laptop utan skiva

Permalänk
Medlem

Installera windows på ny SSD i laptop utan skiva

Fråga: Jag ska köpa en begagnad laptop med giltig Windows 7 premium licens. Jag vill sätta in en SSD i laptopen och ominstallera Windows på den nya SSDn. Finns ingen medföljande Windowsskiva. Är det korrekt att jag då kan göra såhär:
1. Ladda ned Windows 7-filer härifrån http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
2. Bränna ISO-filerna på ett USB eller skiva.
3. Installera SSDn.
4. Boota från USB/skiva.
5. Installera Windows med nyckeln som finns från datorn sen innan.

Känns detta korrekt?

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske, om det är en oem licens kan du inte ladda ned nått från Microsoft med den nyckel du har eftersom det är datortillverkaren som ska stå för det i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte fungera med nyckeln du har, du behöver OEM media. Inte samma som retailt tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag förstår, kanske.. Hur går jag tillväga då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andnel:

Jag förstår, kanske.. Hur går jag tillväga då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta finns det kloningsverktyg med i köpet av ssder om du inte får med nått återställningsmedia med datorn och är du säker på att det inte finns en återställnigspartition på datorn ? Det är ju det vanligaste sättet att skicka med win på laptops och om tidigare ägare inte raderat den borde den finnas så du kan skapa installationsmedia själv, annars får du kontakta datortillverkaren och beställa media.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnel:

Fråga: Jag ska köpa en begagnad laptop med giltig Windows 7 premium licens. Jag vill sätta in en SSD i laptopen och ominstallera Windows på den nya SSDn. Finns ingen medföljande Windowsskiva. Är det korrekt att jag då kan göra såhär:
1. Ladda ned Windows 7-filer härifrån http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
2. Bränna ISO-filerna på ett USB eller skiva.
3. Installera SSDn.
4. Boota från USB/skiva.
5. Installera Windows med nyckeln som finns från datorn sen innan.

Känns detta korrekt?

Själv köpte jag en samsung 850 Evo ssd och använde samsung disc migration och det fungerade klockrent..Använde en USB grej med ssd inkopplad ..tog ett tag men det fungerade fint

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ofta finns det kloningsverktyg med i köpet av ssder om du inte får med nått återställningsmedia med datorn och är du säker på att det inte finns en återställnigspartition på datorn ? Det är ju det vanligaste sättet att skicka med win på laptops och om tidigare ägare inte raderat den borde den finnas så du kan skapa installationsmedia själv, annars får du kontakta datortillverkaren och beställa media.

Skrivet av fermia:

Själv köpte jag en samsung 850 Evo ssd och använde samsung disc migration och det fungerade klockrent..Använde en USB grej med ssd inkopplad ..tog ett tag men det fungerade fint

Ok! Detta betyder med andra ord att jag inte behöver vara rädd för att inte kunna installera ett nytt windows på SSDn? Om alla andra alt. är uttömda kan jag klona nuvarande windows på HDDn till SSDn?
Hur ser jag om det finns återställningsmedia på datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andnel:

Ok! Detta betyder med andra ord att jag inte behöver vara rädd för att inte kunna installera ett nytt windows på SSDn? Om alla andra alt. är uttömda kan jag klona nuvarande windows på HDDn till SSDn?
Hur ser jag om det finns återställningsmedia på datorn?

Om det finns en återställningspartition så tillverkar du själv lämpligen ett usbminne som du sedan använder för att kunna installera om datorn med, det brukar även gå att bränna ut det på dvd om den har en sån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@andnel:
Det absolut bästa alternativet är ju om du kan få tag på en skiva eller iso av nån vän, eller jobbet eller liknande.

Jag antar att du har ett klistermärke med windows produktnyckel på datorn någonstans, den går bra att använda för att aktivera datorn, men den går inte att använda för att ladda ned en iso från microsoft.

Använder du dig av datorns recovery kommer du få med all bloatware som var på datorn när den var ny och det vill man helst slippa.

Visa signatur