Varför åker CPU-användningen upp och ner?

Permalänk
Medlem

Varför åker CPU-användningen upp och ner?

Hej,

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon har ett bra svar på. Jag tänker till exempel på dig, @Yoshman

När jag framkallar bilder (RAW till JPEG) med Digital Photo Professional så åker CPU-användningen hela tiden upp och ner mellan 20% och 80% på alla kärnor på min Haswell i7 (4C/8T). Varför?

Min gissning är att när den går ner på 20% så kollar de olika CPU-kärnorna vad de andra gjort och delar upp några bilder som ska renderas, men det är ju bara en gissning. Hur ser det ut när ni andra framkallar bilder?

Här är en bild på det:

Informativa svar uppskattas mycket!

Mvh

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag skulle nog tro att datorn byter mellan bilder som har redigerats och ska redigera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

jag skulle nog tro att datorn byter mellan bilder som har redigerats och ska redigera.

Kanske det. Nu gissar jag hejvilt, men den kanske laddar in nya grejer i cacheminnet? Fast det borde den ju kunna göra under tiden tycker man.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att när CPU användningen är låg så gör den någon task som inte skalar över flera kärnor, för att sedan gå upp när den kan utnyttja alla trådar.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag skulle gissa att när CPU användningen är låg så gör den någon task som inte skalar över flera kärnor, för att sedan gå upp när den kan utnyttja alla trådar.

det låter vettigt!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag skulle gissa att när CPU användningen är låg så gör den någon task som inte skalar över flera kärnor, för att sedan gå upp när den kan utnyttja alla trådar.

Skrivet av NinjaMartin:

det låter vettigt!

Nix, användningen går upp och ner likadant på alla 8 trådar.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB