Permalänk
Avstängd

Delar till "landator"

Hej, som titeln säger vill jag ha lite hjälp med komponenter till en typ lan-dator som jag även ska kunna använda till annat. Jag har kollat på några delar och undrar om det ser bra ut. Jag behöver då ett nätaggregat och vattenkylning till processorn. Budgeten ligger på ca 20 000 kr.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7997650/2015-05-19

Permalänk

Såhär ser min 20k Lan-dator ut. Du kan ju byta till valfritt chassi om du vill.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2660709&view=b

Permalänk
Medlem

Bara en tanke.

Varför vill man ha vattenkylning på en lan dator?
Tungt o dant.
Blu-ray och hårddisk kan man också skippa imo.

Permalänk
Avstängd

glömde att jag behöver någon wi-fi lösning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var en trevlig lite build du hade där Mike

Till TS: Jag skulle föreslå ex. en Corsair Hydro H100i GTX om du kräver riktigt bra kylning. Ska du bara köra moderat överklockning eller stock så kan du välja en variant med en 120 mm radiator.

Varför så mycket som 32 GB RAM?

För att vara lite lat och gå på standardrekommendationen här på SC när det kommer till nätagg så skulle jag föreslå ett EVGA Supernova G2 750W.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av carll:

Bara en tanke.

Varför vill man ha vattenkylning på en lan dator?
Tungt o dant.
Blu-ray och hårddisk kan man också skippa imo.

Den ska inte bara vara till lan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carll:

Bara en tanke.

Varför vill man ha vattenkylning på en lan dator?
Tungt o dant.
Blu-ray och hårddisk kan man också skippa imo.

Antar för att det är en fördel att inte ha en stor tung luftkylare som hänger och bänder på moderkortet vid transport av datorn hit och dit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Det var en trevlig lite build du hade där Mike

Till TS: Jag skulle föreslå ex. en Corsair Hydro H100i GTX om du kräver riktigt bra kylning. Ska du bara köra moderat överklockning eller stock så kan du välja en variant med en 120 mm radiator.

Varför så mycket som 32 GB RAM?

För att vara lite lat och gå på standardrekommendationen här på SC när det kommer till nätagg så skulle jag föreslå ett EVGA Supernova G2 750W.

Bara det att jag inte riktigt vet vad som behövs för nätaggregat och vad som får platts i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

"Varför så mycket som 32 GB RAM?"

Oj, jag såg vist fel
Ska vara 16 gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilhelmP:

Bara det att jag inte riktigt vet vad som behövs för nätaggregat och vad som får platts i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Upp till 160mm enligt sweclockers recension. Så denna är ju ett bra alternativ. Tyvärr är det omåttligt populära evga Supernova g2 för stort.

EDit: Ajaj det var till vanliga prodigy. Ett ögonblick bara så tar jag reda på maxmåtten till prodigy m.

Edit 2: Fortfarande tajt på prodigy m också. Runt 150mm djupt om du vill ha plats för långa grafikkort. Så mitt tips kvarstår.

Edit 3: Detta agg är också väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av WilhelmP:

Bara det att jag inte riktigt vet vad som behövs för nätaggregat och vad som får platts i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, jag var lite snabb att rekommendera ett nätagg. Chassit stöder PSU's på en längd upp till 160 mm, och rekommenderar en PSU på 150 mm. Ska kika om jag kan hitta något lämpligt agg.

Edit: foxzox7 föreslår ett bra nätagg, eller ett annat alternativ http://www.inet.se/produkt/6910098/evga-supernova-gs-650w-80-...

Edit 2: Du är ständigt steget före foxzox7!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Antar för att det är en fördel att inte ha en stor tung luftkylare som hänger och bänder på moderkortet vid transport av datorn hit och dit.

Jaha. Jag har haft både luft och vattenkylning. Vatten har varit överlägset tyngst.
Man behöver väl inte ha en mega kylare som bänder på moderkortet inte? Hahaha.

Tung radiator med vatten o slangar som hänger o dinglar vid transport av datorn hit o dit

Permalänk
Avstängd

Men vilken kylare passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carll:

Jaha. Jag har haft både luft och vattenkylning. Vatten har varit överlägset tyngst.
Man behöver väl inte ha en mega kylare som bänder på moderkortet inte? Hahaha.

Tung radiator med vatten o slangar som hänger o dinglar vid transport av datorn hit o dit

Jo fast skillnaden är ju att de tunga delarna i ett vattenkylningssystem är infästa i chassit och på så sätt inte påfrestar moderkortet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av WilhelmP:

Men vilken kylare passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får in en 240 mm radiator i toppen om du inte har någon optisk läsare där. Men ser att du lagt till en sådan så skulle jag tippa på att du får satsa på en 120 mm radiator i toppen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jo fast skillnaden är ju att de tunga delarna i ett vattenkylningssystem är infästa i chassit och på så sätt inte påfrestar moderkortet.

Men om alla skakningar gör så att det blir läckage, vad händer då?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Men om alla skakningar gör så att det blir läckage, vad händer då?

Ja då blir ju hela datorn "vattenkyld"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Guybrush82:

Du får in en 240 mm radiator i toppen om du inte har någon optisk läsare där. Men ser att du lagt till en sådan så skulle jag tippa på att du får satsa på en 120 mm radiator i toppen.

Vilken kylare tycker du jag ska ta då? (Av 120 mm radiatorerna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Hårddisk passar ju synnerligen dåligt i just en LAN-dator och med en budget på 20 lax är det i mina ögon solklart att ren SSD gäller.

Sen en Blu-rayläsare för 999 kr i en LAN-dator? Wat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av WilhelmP:

Vilken kylare tycker du jag ska ta då? (Av 120 mm radiatorerna)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte så bra koll på 120 mm kylare, men Corsair Hydro H80i verkar ganska populär.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Det var en trevlig liten build du hade där Mike

Till TS: Jag skulle föreslå ex. en Corsair Hydro H100i GTX om du kräver riktigt bra kylning. Ska du bara köra moderat överklockning eller stock så kan du välja en variant med en 120 mm radiator.

Varför så mycket som 32 GB RAM?

För att vara lite lat och gå på standardrekommendationen här på SC när det kommer till nätagg så skulle jag föreslå ett EVGA Supernova G2 750W.

Tack! Jag förstår inte hur TS kan motstå den.