Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

Permalänk
Inaktiv

Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

K*kmätarkort såklart. Inget annat. Man blir en titan när man köper de. Men det är ett toppkort så pris/prestanda är lägst för dessa kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är Titan, och varför följer det inte Nvidias övriga namnsättning?

Har för mig att det var för att Titan använde en annan arkitektur än 700-serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alibaba123:

K*kmätarkort såklart. Inget annat. Man blir en titan när man köper de. Men det är ett toppkort så pris/prestanda är lägst för dessa kort.

Ja, det har jag märkt från alla som köper dem. Men är de prestandamässigt de bästa Nvidiakorten?

Permalänk

Titan är väl typ ett 780ti med mer vram eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det har hade väll högre dp-prestanda innan och var bättre på beräkningar om jag minns rätt. lite annurlunda nu med senaste då det har samma dp-prestanda som dom vanliga "nummerkorten"

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det har jag märkt från alla som köper dem. Men är de prestandamässigt de bästa Nvidiakorten?

Det är väl bara att titta Sweclockers tester. Det är för stunden världens bäst presterande single GPU-kort.
http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx...

Det riktar sig in till människor som oftast sitter på extrem upplösning, typ tre skärmar och Nvidia surround.
Eller bara om man vill ha en större E-penis.

Personligen funderar jag på att köpa ett då jag gillar att köra moddade spel och själv funderar på att skaffa mig 4K någon gång i framtiden, då tickar Vramen iväg fort. Då kan det vara skönt med 12GB för att ha lite till godo.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Det är ju inte prisvärt för 5 öre iaf, den saken är säker.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det är ju inte prisvärt för 5 öre iaf, den saken är säker.

Prisvärt beror på vad du anser att du köper det för.
Ren prestanda kan du säkert få bättre och billigare, bara att köra SLI på något annat.
Men om du vill ha bra prestanda med endast ett kort och gott om Vram för höga upplösningar eller moddar, då finns det kanske inget annat kort som löser det.

Men dyrt kan vi vara överens om att det är!

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Titan kommer ifrån en superdator som kallas Cray Titan. Cray Titan består 18,688 GPUs från Nvidia.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Det är ju inte prisvärt för 5 öre iaf, den saken är säker.

Nope, inte ett smack

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det har jag märkt från alla som köper dem. Men är de prestandamässigt de bästa Nvidiakorten?

Japp, Titan ligger i det absoluta toppsegmentet. Smakar det så kostar det, helt enkelt.

Anledningen varför de har sin egen namnsättning är för att differentiera mellan consumer-inriktade kort (Geforce) och prosumer-inriktade kort (Titan). Prosumer (Titan) är något av en kategori mellan professionell grafik (Quadro) samt "vanlig" konsumentgrafik (Geforce). Geforce-kort är generellt sett bra för spel men oanvändbara för professionella applikationer, medan Quadro-korten är bra för professionella applikationer men värdelösa för spel. Det är alltså två extremer, och Titan-korten är någon slags mellanting som klarar av både spel och professionella applikationer.

Deras namnsättning fungerar ungefär såhär:

Geforce ----------> Titan ----------> Quadro
(Consumer) -> (Prosumer) -> (Professional)

Dock har det senaste Titan-kortet, Titan X, dumpat double precision som många professionella applikationer behöver, vilket inte riktigt gör att den förtjänar namnet "Titan". Nvidia argumenterar för att Titan X faktiskt är ett beräkningskort med 12GB minne som argument, samt att "de flesta professionella applikationer inte behöver double precision längre", vilket inte är sant.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Det följer inte övrig namngivning eftersom det inte är ett renodlat spelkort, utan har påkostad extrakraft för uträkningar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av morxy49:

Det är ju inte prisvärt för 5 öre iaf, den saken är säker.

Skrivet av dr. Dunkel:

Nope, inte ett smack

Beros helt på vad du skall ha grafikkortet till, det finns applikationer då andra kort inte räcker till utan du har att välja på Titan eller Quadro K6000 (eller kanske Tesla K40 om det är GPGPU beräkningar). DÅ är det ett extremt prisvärt kort.

Men om man bara skall spela CO:GO och surfa Youtube är det inte prisvärt.

Allt handlar om vad man har för behov, och man kan aldrig utgå från att andras behov är de samma som dina.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Beros helt på vad du skall ha grafikkortet till, det finns applikationer då andra kort inte räcker till utan du har att välja på Titan eller Quadro K6000 (eller kanske Tesla K40 om det är GPGPU beräkningar). DÅ är det ett extremt prisvärt kort.

Men om man bara skall spela CO:GO och surfa Youtube är det inte prisvärt.

Allt handlar om vad man har för behov, och man kan aldrig utgå från att andras behov är de samma som dina.

Jag köpte ett Titan för ett par år sedan och det har givetvis fungerat alldeles utmärkt men jag tycker inte det är något att ens fundera på om man sitter och räknar ören den 24:e.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag köpte ett Titan för ett par år sedan och det har givetvis fungerat alldeles utmärkt men jag tycker inte det är något att ens fundera på om man sitter och räknar ören den 24:e.

De flesta som har Titan är för att det är nice, inte för att de måste ha det, inget fel i det. Tekniskt ha-begär är nice

Men min poäng var att om man verkligen behöver upp till 12GB vRAM för antingen galna upplösningar eller för tunga beräkningar är 11.000 avsevärt mer prisvärt än K6000 för ~50.000 eller en Tesla K40 för ~45.000 eller FirePro S9100 för ~20.000. Då är Titan prisvärt jämfört med alternativen (under förutsättning att den lever upp till övriga krav du har).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

De flesta som har Titan är för att det är nice, inte för att de måste ha det, inget fel i det. Tekniskt ha-begär är nice

Jag köpte för att det var en bra uppgradering från mitt 680 och för att jag inte ville bry mig. När man tänker lite på det så var det såklart onödigt men nu har jag surfat på i två år och det enda jag kan tänka mig är att skaffa ett till

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Titan är väl typ ett 780ti med mer vram eller är jag helt ute och cyklar?

780ti är ett Titan med delar avstängda och mindre minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

780ti är ett Titan med delar avstängda och mindre minne.

Det är väll ett titan black och inte titan? Det finns ju tre titans: titan, titan black & titan x.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ja, det har jag märkt från alla som köper dem. Men är de prestandamässigt de bästa Nvidiakorten?

Du kan säkert hitta något workstation kort med 24GB VRAM för 60-100K kr.

Permalänk
Medlem

Gamla Titan hade hög double-precision beräkningsprestanda (för beräkningar alltså, inte spel), vilket konsumentkort aldrig har, så den hade en poäng där för de som verkligen behövde det. Det hade även 6GB minne, vilket var dubbelt upp mot övriga högpresterande GeForcekort i den generationen.

Senaste Titan (Titan X), har samma strypta double-precision som alla andra konsumentkort, så det användningsområdet har helt fallit bort. Den har 12GB minne för de extremaste extremfall där det gör någon nytta (vilket i princip är aldrig, enligt mig). Men den är skitdyr, alltid något!

Siktar man på ett Titan X nu så är det smartare att vänta på ett GTX 980 Ti, som antagligen blir billigare och får bättre prestanda i spel.

Skrivet av El_Raspberry:

Men är de prestandamässigt de bästa Nvidiakorten?

Ja, tills det kommer en Ti-variant av "vanliga" GeForce med likvärdig eller högre prestanda i spel och dessutom billigare, vilket hittills har varit brukligt. Titan har hittills alltid haft mer minne dock, men det har som sagt bara nytta i extremfall.

Om du även räknar in "proffskorten", som inte är riktade till konsumenter, så har de bättre prestanda än Titan (särskilt Titan X) i beräkningar, men så vitt jag vet är de ruttna för spel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gamla Titan hade hög double-precision beräkningsprestanda (för beräkningar alltså, inte spel), vilket konsumentkort aldrig har, så den hade en poäng där för de som verkligen behövde det. Det hade även 6GB minne, vilket var dubbelt upp mot övriga högpresterande GeForcekort i den generationen.

AMD har faktiskt ett mellan läge där. Inte jätte bra, men fullt duglig. http://www.geeks3d.com/20140305/amd-radeon-and-nvidia-geforce...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Sant. Fortfarande nedstrypt, men inte lika illa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är väll ett titan black och inte titan? Det finns ju tre titans: titan, titan black & titan x.

Det sitter ett GK110 i båda två, så det är snarare en låst version av båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

"de flesta professionella applikationer inte behöver double precision längre" - Nvidia

Haha vänta va? Har behovet av Double Precision försvunnit? XD Sämsta ursäkten jag har hört. Där DP används BEHÖVS DP, annars skulle man inte använt det från början. Vilken kass ursäkt av dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Den är extrem helt enkelt

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det är väll ett titan black och inte titan? Det finns ju tre titans: titan, titan black & titan x.

4 Titans du glömde Titan z.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Proffsmobbare

Ti-prefixet står för Titanium när det gället GTX-serien, det har hängt med sedan 560Ti. Att döpa värstingkortet till Titan är väl inte helt ologiskt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

4 Titans du glömde Titan z.

Sant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Siktar man på ett Titan X nu så är det smartare att vänta på ett GTX 980 Ti, som antagligen blir billigare och får bättre prestanda i spel.

Hade jag ingen aning om, trodde kortet skulle lägga sig precis under i prestanda och pris.