Datorn "hänger"/laddar i 30 sekunder regelbundet - vad göra?

Permalänk
Medlem

Datorn "hänger"/laddar i 30 sekunder regelbundet - vad göra?

Hej,

Om jag t.ex. högerklickar inne i en mapp så laddar den mellan 10-30 sekunder innan själva valmöjligheterna dyker upp. Samma sak om jag öppnar ett program ibland. Då kan datorn "ladda" programmet i ett 30-tal sekunder innan det startas.

Vidare uttrycker sig också problemen i Chrome/Firefox då jag ska gå in på en hemsida (t.ex. sweclockers.com). Vad som sker är att det bara står "loading" i fliken med en helt vit sida under ett 30-tal sekunder innan jag kommer fram till hemsidan. Detta var aldrig ett problem förr då sidorna laddades på bara 1 sekund.

Har jag t.ex. flertalet flikar uppe så händer det också regelbundet att när jag bara ska byta flik och läsa från en annan hemsida som jag redan öppnat att sidan är helt vit i uppemot 30 sekunder innan själva innehållet i den fliken dyker upp. Och det spelar ingen roll om jag går tillbaka till förra fliken medans jag väntar... den är också vit.

(Och nej, det är inte relaterat till internetuppkopplingen då jag har en bärbar som funkar fint)

Det finns fler exempel men ovanstående borde räcka...

Det är ungefär som att datorn har ett "kösystem" och den har börjat läsa och släppa fram informationen till de handlingar jag gör OERHÖÖRT långsamt.

Har du någon aning om vad problemet kan tänkas vara?

Jag har en i7 16gb ddr, 250gb ssd, 2tb hdd dator med w7 från 2012/2013.

EDIT: Jag vet inte om det är relaterat men jag har 0 kb ledigt på min SSD (där mitt OS är lagrat). Tog precis bort 3 program och frigjorde 340 mb... men 1 minut senare så var det nere på 0 kb igen.

Kan det vara en anledning?

Permalänk
Medlem

Är datorn fullt uppdaterad med senaste drivrutiner osv?
Kör en virus/maleware scan för se om det ligger nått i bakgrunden å spökar,
Installerat nåt program som kanske medfört nåt olämligt?

Har det varit så här länge, tänkte det kanske är möjligt att göra en systemåterställning till ett tidigare skede.

Kan ju vara så att din temp mapp blir full där av de fördröjning du upplever och därför inte hinner tömma innan det laddar in nytt.

Prova flytta temp mappen till din lagringdisk istället.
Man bör alltid ha ett par gig ledigt på system disken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

@MMystery

Flyttat tråden till Microsoft Windows då detta låter som ett mjukvaruproblem. PM:a ifall tråden ska flyttas igen
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MMystery:

Hej,

Om jag t.ex. högerklickar inne i en mapp så laddar den mellan 10-30 sekunder innan själva valmöjligheterna dyker upp. Samma sak om jag öppnar ett program ibland. Då kan datorn "ladda" programmet i ett 30-tal sekunder innan det startas.

Vidare uttrycker sig också problemen i Chrome/Firefox då jag ska gå in på en hemsida (t.ex. sweclockers.com). Vad som sker är att det bara står "loading" i fliken med en helt vit sida under ett 30-tal sekunder innan jag kommer fram till hemsidan. Detta var aldrig ett problem förr då sidorna laddades på bara 1 sekund.

Har jag t.ex. flertalet flikar uppe så händer det också regelbundet att när jag bara ska byta flik och läsa från en annan hemsida som jag redan öppnat att sidan är helt vit i uppemot 30 sekunder innan själva innehållet i den fliken dyker upp. Och det spelar ingen roll om jag går tillbaka till förra fliken medans jag väntar... den är också vit.

(Och nej, det är inte relaterat till internetuppkopplingen då jag har en bärbar som funkar fint)

Det finns fler exempel men ovanstående borde räcka...

Det är ungefär som att datorn har ett "kösystem" och den har börjat läsa och släppa fram informationen till de handlingar jag gör OERHÖÖRT långsamt.

Har du någon aning om vad problemet kan tänkas vara?

Jag har en i7 16gb ddr, 250gb ssd, 2tb hdd dator med w7 från 2012/2013.

EDIT: Jag vet inte om det är relaterat men jag har 0 kb ledigt på min SSD (där mitt OS är lagrat). Tog precis bort 3 program och frigjorde 340 mb... men 1 minut senare så var det nere på 0 kb igen.

Kan det vara en anledning?

Vad är det för mäkre på din SSD?
Och ja, absolut kan det vara något som låser sig när du inte har något fritt utrymme på din C-hårddisk.
Du får sonika rensa ut några gigg på den.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |