Permalänk

Är det en atx moderkortsplåt isånna fall vart köpte du den samt var köpte du kablarna för power, reset samt knapparna

Visa signatur

|| MVH Jonathan Lundby ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tasstass99:

Är det en atx moderkortsplåt isånna fall vart köpte du den samt var köpte du kablarna för power, reset samt knapparna

m-atx, bara att räkna pci-e platserna, jag vet inte vart TS har köpt brytare och sladd, knappen finns på kjell&co men bägge finns billigt på ebay.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

m-atx, bara att räkna pci-e platserna, jag vet inte vart TS har köpt brytare och sladd, knappen finns på kjell&co men bägge finns billigt på ebay.

Ok. Tackar för svaret om moderkortsplåten och knappen. Ska nämligen bygge ett eget chassi och behöver helst ett atx moderkortsplåt så billigt som möjligt

Visa signatur

|| MVH Jonathan Lundby ||

Permalänk
Skrivet av tasstass99:

Är det en atx moderkortsplåt isånna fall vart köpte du den samt var köpte du kablarna för power, reset samt knapparna

Skrivet av Curemylife:

m-atx, bara att räkna pci-e platserna, jag vet inte vart TS har köpt brytare och sladd, knappen finns på kjell&co men bägge finns billigt på ebay.

Precis, de kommer från ebay. Just den säljaren verkar ha sålt slut, men det är bara att söka lite så ska du säkert hitta en knapp som passar.
Notera att sladden är en förlängning

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Sådär, tänkte uppdatera mest för att hålla vid liv.
Har sleevat vidare, 8 pin cpu är färdig och likaså 4 av 24 i atx-sladden.
Bjuder på en dålig bild eftersom det är dåligt ljus:

Sedan sist har jag även fyllt år, fick bland annat en Dremel 3000!
Har dömt en hel del yngre som spelar handboll och tjänat bra med pengar, pengar som går rakt ner i bygget

Dessutom trillade min sista chassifot ner på posten, så nu har jag fyra stycken.

Har inte så mycket mer just nu, kommer mycket bilder när jag blir klar med sleevingen. Det borde inte ta så jättemånga timmar, jag har fått upp farten nu.

Mvh William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Sleevingen är äntligen klar!
Efter många långa timmar så är det slut, och nu dröjer det ett tag till nästa gång jag ska sleeva.
Kommer bilder mm imorgon eftermiddag.

Mvh William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Sleeving - Klar

Äntligen är jag klar med sleevingen, känns skönt men samtidigt lite konstigt eftersom jag har ägnat det så mycket tid.
Ska inte skriva massa strumpa, det är bättre att ni tittar själva:

Som ni ser fick jag klippa lite i nätagget för att alla sladdarna skulle få plats. Blev inte precis någon plastikoperation.

Är faktiskt riktigt nöjd med krympslangen, men tid tog det. Här är 24-pin

De med två sladdar i en terminal var riktigt jobbiga, en av dem fick jag göra om fyra gånger och tycker faktiskt fortfarande inte den är 100

8-pin

Trångt är det

En sista bild, bara för att det ser så nice ut med vitt och grått

Jag är verkligen nöjd med valet av sleeving. Det är riktigt tight sleeving, endast 2mm. Jag behövde inte sträcka ut sleevingen och ha mig, det var bara att mäta upp en bit lika lång som sladden också blev det bra. Utan att jag behövde ödsla tid på att dra ut sleevingen.
Ytterligare en fördel är att den är rund, den kommer inte som ett platt band eller dylikt.
Sleevingen är inte mjuk och sladdrig som paracord kan vara, den är liksom lite mer motståndskraftig och aningen styvare vilket ger den en helt annan kvalitetkänsla. Jag kom på att det här troligen beror på att det är ganska så tjocka trådar i sleevingen.
Jag är riktigt nöjd, här är en länk till kabelstrumpor som Stylingwebben har.
Jag glömde skriva en fördel till; sleevingen är riktigt billig, så lite som 3,50kr metern.

Verktyget var också bra, har inte böjt sig trots att jag som nybörjare inte alltid behandlat det så snällt. När jag beställde så funderade jag faktiskt på att beställa två eftersom jag läst att verktyg för sleeving ofta böjer sig eller går av, men jag har inte behövt böja tillbaka pinnarna en enda gång.

Återigen ett stort tack till Kenny på Stylingwebben som gör det här möjligt. För mig som 16-åring hjälper det verkligen när ett företag går in såhär och stöttar.

Då var det dags att blicka framåt, förhoppningsvis behöver vi inte blicka långt. Jag har idag slipat och sandpapprat stommen en del men ska fortsätta imorgon. Sedan ska den torkas av och behandlas med aceton. Men sen ska jag måla, det var varmt idag. Men imorgon blir det hela 19 grader när jag kommer hem från skolan. Perfekt!

Förhoppningsvis så ses vi alltså inom kort!

Förresten en sak angående bilderna, har ni något tips eller några förslag så tar jag gärna emot dem då ambitionen är att bilderna ska bli så bra som möjligt.

Mvh William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Dagens bild, stommen färdigmålad och lackad.

Har dessvärre riktigt mycket skolarbete de kommande dagarna, min fritid imorgon och på torsdag behövs för att plugga, skriva rapporter, färdigställa presentationer/ arbeten och lära in repliker

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Kul att se att det går framåt här, jag följer tråden fortfarande glatt och var kul att se sleevingen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Mycket intressant bygge! Snygg lack

Lycka till i fortsättningen!

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Nästa gång jag bygger ska jag också sleeva alla kablar själv! Det gör så mycket för helhetsbilden
Hur många timmar blir det för hela nätagget? En hel del va?

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Snyggt!
Nästa gång jag bygger ska jag också sleeva alla kablar själv! Det gör så mycket för helhetsbilden
Hur många timmar blir det för hela nätagget? En hel del va?

Jo, snyggt blir det.
Är inte säker på hur många timmar det tog, men någonstans runt 15 gissar jag på.
De modulära tar riktigt lång tid, de ickemodulära går lite enklare.

Bjuder på gårdagens bild när jag höll på att spraya aluminium med primer:

Man får passa på när vädret tillåter, så nu ska jag gå ut och dra några lager vitt på primern

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Tråkig uppdatering nu, har målat lite paneler och en av dem gick åt helvete.
Just när jag lagt på ett lager vit på panelen med fönster så välte den av vinden och färgen blev allmänt dålig. Blir stålborsten på den, men först måste det torka ordentligt. Ingen bild då det inte syns med min dåliga kamera.
Annars gick det bra, har nu primer på båda sidor av de flesta andra delar

Mvh William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Tråkigt att höra. Ett tips är aceton som löser upp även torkad färg snabbt. Så slipper du arbete med borste.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Wille1504:

Tråkig uppdatering nu, har målat lite paneler och en av dem gick åt helvete.
Just när jag lagt på ett lager vit på panelen med fönster så välte den av vinden och färgen blev allmänt dålig. Blir stålborsten på den, men först måste det torka ordentligt. Ingen bild då det inte syns med min dåliga kamera.
Annars gick det bra, har nu primer på båda sidor av de flesta andra delar

Mvh William

Den där vinden.. blir lika trött varje gång det råkar hända. Keep it up!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Kort liten update så här på söndagskvällen.
Vi har haft ganska dåligt väder här i Lund, det har inte funnits något bra tillfälle att måla när jag varit hemma
Har i alla fall fixat startknappen

Tyvärr så har något konstigt hänt, innan jag lödde fast den så var det en taktil feedback när tryck registrerades, men det fanns plötsligt inte kvar.
Har testat knappen lite, oftast fungerar den bra. Men jag har varit med om att den inte har släppt pulsen igen och då startar ju datorn om sig efter fyra sekunder. Konstigt är det. Ska löda om den en gång och testa igen, mina lödningar ser bra ut (blanka toppar), men vem vet.

Slutdatum är även fastställt, den 13 Juni ska rubbet vara klart. Så räkna med tätare updates så ska jag lägga på ett kol.

På återseende
William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Hej igen. Projektet börjar ta sig, målningen blir klar vid nästa tillfälle.
Dagens update får handla om aceton, inga bilder på målningen.
Hade riktigt oflyt igår, började på en ny burk med färg på sidopanelen som jag redan misslyckats med en gång. Hade efter det dragit på ett nytt lager primer och skulle måla. När jag då ska lägga på ett nytt lager så är det fel på munstycket på den ny burken och när jag gör min svepande rörelse så droppar det färg. På panelen.

Blev såhär
Obs, riktigt kassa mobilbilder i denna update, till råge på allt så började det regna.

Som ni ser så fanns det inget annat än att bada den i aceton igen.

Så jag fick gräva fram acetondunken och anlägga ett nytt bad i skottkärran

Efter en bra stund så tittade det nakna aluminiumet fram, sedan återstod en del arbete med svamp och mer aceton.

Men nu äntligen börjar jag bli klar med eländet, på några bitar fattas det färg, andra endast klarlack. Vid nästa tillfälle blir jag klar med allt förutom moderkortsplåten. Då kommer det bilder med montering. Jag behöver dock fixa lite först, något skulle borras osv.

Noterade även att loggen hade 5k visningar, riktigt kul.
Vi hörs nästa gång, när möjlighet finns att måla. Tyvärr så har det varit en hel del skurar och blåst här, men vi hoppas på bra väder

William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Hur går det? Väldigt dåligt med respons till ditt häftiga bygge, även från min sida. Gillar det stenhårt, hoppas du inte tappar modet och kör på, för både jag och många fler vill verkligen se hur det blir!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Hur går det? Väldigt dåligt med respons till ditt häftiga bygge, även från min sida. Gillar det stenhårt, hoppas du inte tappar modet och kör på, för både jag och många fler vill verkligen se hur det blir!

Haha, nejdå jag tappar inte modet. Kommer en riktigt stor update imorgon.
Har klarlackat baksidan idag så allt är äntligen färdigt med lackeringen, har tagit en himla tid pga bristande erfarenhet och en hel del oflyt. Har fått göra om några flera biter vilket tar emot en del.

Har även fixat en hel del allmänt för att det ska gå att montera ihop, att jobba med dremeln är i alla fall kul.

Kika in imorgon kväll så kommer det som sagt en stor update då.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Haha, nejdå jag tappar inte modet. Kommer en riktigt stor update imorgon.
Har klarlackat baksidan idag så allt är äntligen färdigt med lackeringen, har tagit en himla tid pga bristande erfarenhet och en hel del oflyt. Har fått göra om några flera biter vilket tar emot en del.

Har även fixat en hel del allmänt för att det ska gå att montera ihop, att jobba med dremeln är i alla fall kul.

Kika in imorgon kväll så kommer det som sagt en stor update då.

Nice, det blir spännande att se!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snyggt! Du får dock jobba lite på stechen på sleeven, synd att ingen hunnit påpeka det innan du gjorde alla kablar, men försök att dra lite mer och hålla fast (kolla någon guide) så syns inte kablarna igenom

Permalänk

Huh, nu kommer den utlovade updaten.
Ska upp tidigt imorgon, så det blir inte så mycket text.
Allt är lackat vitt, började montera ihop det så smått

Som ni ser har jag slipat/borstat att aluminium

Blir lite borrande med dremeln, otroligt smidigt faktiskt

Kapar även hål för att startknappen ska få plats, borrade tidigare idag för en ny startknapp som är beställd. Den jag fick från Kina var kaputt visade det sig efter lite mätande med multimetern.

Monterar borstad topp och front

Nattbilder är som ni ser inte så bra. Lyckades dessutom ha sönder mitt stativ till kameran men har limmat det med epoxi.
Kommer bättre bilder och en bra mycket roligare update imorgon.
Är övertygad om att ni kommer gilla det ni får se imorgon.

Annars så ska jag döma en handbollscup för knattar i helgen. Ska upp vid 7 imorgon, så nu blir det bingen.

William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Huh, nu kommer den utlovade updaten.
Ska upp tidigt imorgon, så det blir inte så mycket text.
Allt är lackat vitt, började montera ihop det så smått

http://i.imgur.com/hWFQwK8h.jpg

Som ni ser har jag slipat/borstat att aluminium

Blir lite borrande med dremeln, otroligt smidigt faktiskt

http://i.imgur.com/7tqRbAWh.jpg

Kapar även hål för att startknappen ska få plats, borrade tidigare idag för en ny startknapp som är beställd. Den jag fick från Kina var kaputt visade det sig efter lite mätande med multimetern.

http://i.imgur.com/BOli86Rh.jpg

Monterar borstad topp och front

http://i.imgur.com/LMyFrxOh.jpg

Nattbilder är som ni ser inte så bra. Lyckades dessutom ha sönder mitt stativ till kameran men har limmat det med epoxi.
Kommer bättre bilder och en bra mycket roligare update imorgon.
Är övertygad om att ni kommer gilla det ni får se imorgon.

Annars så ska jag döma en handbollscup för knattar i helgen. Ska upp vid 7 imorgon, så nu blir det bingen.

William

Sweet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Hej, trevlig helg på er!
Har tillbringat dagen i Malmö med att döma knattar och tjänat en massa kosing.
Men givetvis hann jag med lite jobb på chassit, på dagens schema stod upphängning för sidopanelerna
Med epoxi limmade jag fast små magneter från ebay på insidan av sidopanelerna.

Limmade fast kabelskor på andra sidan

Resultatet blev att man slidar ner sidopanelerna ovanifrån och sedan fäster den med magneterna.
Ska skjuta på bilderna med sidopanelerna på så jag visar upp lite bättre bilder där ni ser att jag borstat aluminiumet

Psu-shroud

Toppen/fronten

Passformen på hålet för startknappen blev riktigt bra

Nu äntligen ska ni få se på chassit monterat, det är inte så mycket kvar nu!

Fötterna återstår, likaså plexi till fönstret. Just nu går det inte att montera nätagget eftersom den trepoliga kontakten inte riktigt får plats i det ventilationshål som jag gjorde, behöver köra lite med dremeln där.
Tänker mig även att jag ska beställa mig ett par cable combs för att få koll på alla sladdarna.
Annars så skulle man kunna beskriva det här som början på slutet, projektet närmar sig sitt slut även om det är en del kvar.

Ha en trevlig lördagkväll så uppdaterar jag i takt med att projektet går framåt
William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Börjar dra ihop sig! Ser fint ut!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Upploppet! Blir kalas detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Som sagt, det är roligt att kika in här och se vad du gjort och gör, följer som sagt fortfarande ditt jobb!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Nizr:

Börjar dra ihop sig! Ser fint ut!

Skrivet av Marticus:

Upploppet! Blir kalas detta

Skrivet av godspeed:

Som sagt, det är roligt att kika in här och se vad du gjort och gör, följer som sagt fortfarande ditt jobb!:)

Det betyder verkligen mycket att ni hänger kvar, kan inte tacka er tillräckligt.
Har försökt få till bilder där det syns att plexiglaset är på men det syns faktiskt inte överhuvudtaget.

Har haft oerhört mycket i skolan de senaste veckorna, men de sista proven är på onsdag. Men på onsdag så är det sista i grundskolan avklarat för min del, nationella proven är också slut nu.
Men plexiglaset är i alla fall på plats, det är inte mycket som återstår innan komponenterna ska in

Ha en trevlig söndagskväll
William

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det betyder verkligen mycket att ni hänger kvar, kan inte tacka er tillräckligt.
Har försökt få till bilder där det syns att plexiglaset är på men det syns faktiskt inte överhuvudtaget.

Har haft oerhört mycket i skolan de senaste veckorna, men de sista proven är på onsdag. Men på onsdag så är det sista i grundskolan avklarat för min del, nationella proven är också slut nu.
Men plexiglaset är i alla fall på plats, det är inte mycket som återstår innan komponenterna ska in

Ha en trevlig söndagskväll
William

Kasta upp en bild på hur du fäste plexit vettja

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Kasta upp en bild på hur du fäste plexit vettja

Infästningen är gjord med dubbelhäftande fästkuddar, en basic installation alltså. Var först lite sugen på att ha glaset på utsidan fäst med skruvar, men det blev knepigt eftersom det inte går att gänga i 1mm aluminium. Det ser riktigt cleant ut så här också.

Edit: Här ser ni även min synd, alla paneler var först lackade på båda sidorna. Men efter dubbelt acetonbad på den här biten så orkade jag helt enkelt inte, det syns ju ändå inte.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD