Permalänk
Melding Plague

Logitech MX Master

Logitechs nya trådlösa flaggskeppsmus MX Master tycks vara varje kontorsnisses dröm med mängder av finesser och god ergonomi. Modellen tar plats i testlabbet för en rejäl genomgång i det dagliga arbetet på redaktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med recensioner
Intressant mus men jag har vant mig vid 4 knappar vid tummen och tror det skulle vara jobbigt att gå tillbaka.

Hade uppskattat en större videospelare utan att behöva gå in i helskärmsläge och/eller klicka vidare till youtube

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension

En liten önskan till er som testar möss.
Kan ni inte visa era händer på sagda möss? Mer än i filmen.
Så vi kan få en uppfattning om hur ens egen hand kommer att ligga på den.

Edit: Det ska givetvis vara mer än en hand och mus på bild. Annars blir det svårt ändå

Tillägg.
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag får nog ta och säga att jag önskar mig lite mer datadrivna tester när det gäller möss, till exempel mäta ifall sensorn mäter rörelser man gör korrekt, ifall sensorn lider av positiv eller negativ acceleration, eller ifall det är några andra sensorbuggar som smoothing, angle snapping och så vidare.
Ni har ju så otroligt rigorös testning av skärmar, CPU, GPU och all annan hårdvara, ni har till och med en konstlast för att testa nätagg, något som många recensenter inte har. Varför inte ta samma serisa datadrivna approach med musrecensioner?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Denna verkar riktigt intressant! Det börjar bli dags att pensionera G600an nu, Lite onödigt med knappar om man inte spelar MMORPGs...

Permalänk
Medlem

Ja den såg ju otroligt bekväm ut iaf.

Lite off-topic ramblings men varför kan ingen mustillverkare bara komma ut med en felfri optisk mus som har mer än två tumknappar? Antingen är det laser möss eller så är det för lite knappar (då extra knappar är händigt inte bara i MMO/MOBAs utan även i FPS som CS:GO och ArmA 3). Närmaste jag kommit är Func MS-2 men den kan inte gå under 800 DPI vilket är löjligt.

Suck, drömmen om den ultimata gaming mössen fortsätter :/

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Verkar helt ok, men inbyggt batteri som inte kan bytas är ett stort minus (att kasta bort en mus bara för att batteriet blivit skit är inte min melodi, och även om det då säkert går att köra permanent med laddsladden så är det inte vad man vill ha när man köper en trådlös mus).

De borde ta fram en ny version med ett utbytbart laddbart 18650-batteri (eller liknande).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Nope blir ingen sådan. Har en väl skakad (mus möter golv) Microsoft Siderwinder X8 som har magnetisk laddare och hade inte klarat mig utan den. Tyvärr tillverkas den inte längre så den går inte att köpa förutom störda priser hos någon som inte lyckas sälja den.
Microsoft är den enda jag har sett som har magnetisk laddare till mus, har de patent eller något?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren och är väldigt nöjd förutom placeringen av tumknapparna samt tyngden. Skulle dock aldrig själv lägga ut dessa summor på en mus utan det får min arbetsgivare göra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
SpelClockers

Jag har gått igenom ett antal MX1000 och MX Performance-möss genom åren. Hoppas att Logitech har tagit till sig och fixat problemet med microswitcharna som blir utnötta efter 1-2 år (alltid fått ny på garanti, men ändå).

Väldigt sugen på att köpa denna, men avsaknaden av mittenknappen på vänstersidan gör nog tyvärr att jag får söka mig till ett annat märke då jag inte längre kan leva utan den... Eller så får jag vänta till generationen efter.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med en mus-recension.
Har i dagsläget en Qpad OM-75 men den börjar bli lite sliten så det är dags att leta efter en ny.

Då man har stora norrländska skogshuggar-nävar så får musen inte vara för liten, nuvarande är på gränsen men den fungerar, hur är Logitechen storleksmässigt jämnfört med min Qpad?

Då jag mest använder photoshop, surfar samt gör annat i Windows och de spel jag spelar inte är ultraintensiva fps så antar jag att denna skulle fungera bra för de fåtal spel-sessioner jag kör.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Verkar helt ok, men inbyggt batteri som inte kan bytas är ett stort minus (att kasta bort en mus bara för att batteriet blivit skit är inte min melodi, och även om det då säkert går att köra permanent med laddsladden så är det inte vad man vill ha när man köper en trådlös mus).

De borde ta fram en ny version med ett utbytbart laddbart 18650-batteri (eller liknande).

Jag har en MX 1000 Laser mus som jag har haft över 10 år och batteriet fungerar lika bra fortfarande som när den var ny, så jag tror inte att det är batteriet man behöver vara orolig för. Förresten fungerar hela musen bra fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kräver fler musrecensioner!

Edit/ Bra jobbat

Ödmjukhet och radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Har ägt denna mus ett par dagar nu och håller med för det mesta. Den är otroligt skön i näven, hyfsat stor och har en rätt så hög "rygg" vilket jag föredrar. Ang gest-knappen tycker jag ändå är ok men "geströrelserna" tycker jag är snäppet för långa. Har heller inte några problem när det kommer till back och forward knapparna så antar att dom skiljer sig väldigt mellan användare (har förövrigt strl 9 på nävarna). Kan iaf verkligen rekommendera denna mus som känns riktigt skön i handen och har en riktigt bra mjukvara. P.S Har en 21:9 skärm till arbetet så att använda gester till att snäppa fönster till höger eller vänster och är en fröjd och att använda mitten-knappen som "visa skrivbord" hjälper mig nåt så otroligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden på denna och mx performance?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Ja den såg ju otroligt bekväm ut iaf.

Lite off-topic ramblings men varför kan ingen mustillverkare bara komma ut med en felfri optisk mus som har mer än två tumknappar? Antingen är det laser möss eller så är det för lite knappar (då extra knappar är händigt inte bara i MMO/MOBAs utan även i FPS som CS:GO och ArmA 3). Närmaste jag kommit är Func MS-2 men den kan inte gå under 800 DPI vilket är löjligt.

Suck, drömmen om den ultimata gaming mössen fortsätter :/

Ja, sorgligt at Sidewinder pensionerades. Tumknappar uppe/nere som var väldigt distinkta på X4 istället för fram/bak som alla andra (utom en budgetmus jag hittade) och sedan innovationen med magnetisk laddning på X8 gjorde dessa till mina favoriter när de fanns.

On Topic: Mycket bra, relevant recension på en intressant mus.

Permalänk

Hur är den mot razer ouroboros?
Trådlöst då?

Visa signatur

2700X, 1080ti , X470-F.

Permalänk
Medlem

Det är löjliga prislappar på datormöss idag.

#allmänreflektion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad är skillnaden på denna och mx performance?

Den största verkar vara att kunna scrolla horizontellt vilket är riktigt najs. Jag minns att när jag hade en sån mus så var det skönt att styra volymen med den bl a. Dock hade den musen stöd för profiler och då kunde man byta och låta den göra flera saker. Det kan man inte göra med den här musen så man är fast på en användning.

Mx Performance kan dock scrolla horizontellt med vanliga scrollern också så det är nog lika bra att använda den extra scrollern till volymen eller annat.

Jag tänkte skaffa en performance till kontoret och efter att ha sett den här videon så tror jag att.... jag köper en performance. Framförallt eftersom jag gillar att ha samma sak hemma och på kontoret så att mina händer kan vara helt vana vid samma sak.

Juste, den här musen har "gestures" också. Men för det har jag använt StrokesPlus och kan customiza det jävligt mycket så jag behöver inte det på musen. Jag använder mittenknappen för gestures då.

Permalänk
Hedersmedlem

synd att dom gjort som dom gjorde med navigeringsknapparna, dock så är det ju nice att man kan koppla den till flera datorer och snabbt byta mellan dessa
får se på nästa version

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

G700 är den absolut ultimata musen. Har svårt att någonting någonsin kommer att få mig att ändra mus. Hade jag haft lite slantar övers så hade jag köpt 5st till så man har backups för framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag ser MX1100 som föregångare till denna då inget efter den varit värdiga ersättare (möjligtvis G700 men den är ju inte i samma serie). Kanske är MX Master det men är ändå lite skeptisk. Scrollhjulet vid tummen verkar onödigt men man vet ju inte förrän man provat. Men att placeringen av tumknapparna verkar blivit så dålig pga scrollhjulet känns som en vansinnig prioritering. Och varför man tagit bort de 2 ovärderliga extra pekfingerknapparna är för mig en gåta.

Skrivet av Gix:

Jag har gått igenom ett antal MX1000 och MX Performance-möss genom åren. Hoppas att Logitech har tagit till sig och fixat problemet med microswitcharna som blir utnötta efter 1-2 år (alltid fått ny på garanti, men ändå).

Jag har 2st MX1000 och 2st MX1100 som använts flitigt sedan urminnes tider. MX1000'orna är felfria och på MX1100 har en tumknapp blivit lite seg och det har gått hål i plasten över den dolda tumknappen på den andra. Så jag vet inte om det är Logitechs fel eller kanske hur du misshandlar brytarna?

Skrivet av RX10:

Jag har en MX 1000 Laser mus som jag har haft över 10 år och batteriet fungerar lika bra fortfarande som när den var ny, så jag tror inte att det är batteriet man behöver vara orolig för. Förresten fungerar hela musen bra fortfarande.

Att det är toppkvalitet kan jag också skriva under på. Men min MX1000 som används på jobbet klarar nätt och jämnt två hela arbetsdagar utan laddning. Det kanske anses bra av en del men med tanke på vad den klarade när den var ny så är det ingenting.

På mina MX1100 har jag valt modellen med utbytbara batterier istället för fast laddningsbart och det ångrar jag verkligen inte. Två byten per år räcker vid mycket flitigt användande. Skulle önskat att den valmöjligheten fanns på MX Master också.

Hur funkar MX Masters extraknappar med spel? MX1000 och MX1100 har varit kassa på så vis att vissa spel inte klarar av att identifiera alla extraknappar. I bästa fall har det kunnat lösas genom att via profiler knyta musknapparna till tangenttryckningar som man sedan får knyta i spelet, men det innebär ju bl.a. att dessa tangenter inte kan användas till något annat.
Det förvånar mig hur det kan vara så svårt att utarbeta en universell fungerande standard där en musknapp skickar en signal typ "MOUSES9" och där spel sedan klarar att läsa det så man kan knyta det till funktion i spelet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Den största verkar vara att kunna scrolla horizontellt vilket är riktigt najs. Jag minns att när jag hade en sån mus så var det skönt att styra volymen med den bl a. Dock hade den musen stöd för profiler och då kunde man byta och låta den göra flera saker. Det kan man inte göra med den här musen så man är fast på en användning.

Mx Performance kan dock scrolla horizontellt med vanliga scrollern också så det är nog lika bra att använda den extra scrollern till volymen eller annat.

Jag tänkte skaffa en performance till kontoret och efter att ha sett den här videon så tror jag att.... jag köper en performance. Framförallt eftersom jag gillar att ha samma sak hemma och på kontoret så att mina händer kan vara helt vana vid samma sak.

Juste, den här musen har "gestures" också. Men för det har jag använt StrokesPlus och kan customiza det jävligt mycket så jag behöver inte det på musen. Jag använder mittenknappen för gestures då.

okej som jag trodde då. känns också som mx performance är lite mer stabilare i snabbare rörelse eftersom den har större area där under, mx master ser ut att ha ett litet horn.

en sak som jag inte håller med i denna recension är batteri"klaget" från sweclockers. min mx performance håller sig fortfarande efter ett år på kring 35-40 timmar per cykel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@jonast Hur är knappen på scrollhjulet? Använder den mycket i jobbet så det är rätt viktigt att den är distinkt och lättklickad.

Tack för en bra recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

en sak som jag inte håller med i denna recension är batteri"klaget" från sweclockers. min mx performance håller sig fortfarande efter ett år på kring 35-40 timmar per cykel

Men en kvalitetsmus som man trivs med ska man ju kunna använda betydligt längre än så. Gör en ny utvärdering om några år.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag får nog ta och säga att jag önskar mig lite mer datadrivna tester när det gäller möss, till exempel mäta ifall sensorn mäter rörelser man gör korrekt, ifall sensorn lider av positiv eller negativ acceleration, eller ifall det är några andra sensorbuggar som smoothing, angle snapping och så vidare.
Ni har ju så otroligt rigorös testning av skärmar, CPU, GPU och all annan hårdvara, ni har till och med en konstlast för att testa nätagg, något som många recensenter inte har. Varför inte ta samma serisa datadrivna approach med musrecensioner?

Jag håller med dig till stor del, förutom en fundamental del, att dessa tester på en "kontors mus" känns överflödiga.

Möss anpassade och skapade för gaming som t.ex cs,quake och andra fps hade ett mer noggrant test varit mcyket passande.

Permalänk
Medlem

Testade denna på DustinMässan tidigare i år. Riktigt väldesignad måste jag säga. Bra storlek, bra materialval och snygg.
Verkade vara riktigt bra känsla i tumhjulet.
Sitter med en G602 nu så det blir nog ingen MX Master just nu men kanske nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Nope blir ingen sådan. Har en väl skakad (mus möter golv) Microsoft Siderwinder X8 som har magnetisk laddare och hade inte klarat mig utan den. Tyvärr tillverkas den inte längre så den går inte att köpa förutom störda priser hos någon som inte lyckas sälja den.
Microsoft är den enda jag har sett som har magnetisk laddare till mus, har de patent eller något?

Jag har haft en x8, och visst är den någorlunda hållbar. Men maken till sämre mus när det gäller tracking av rörelse har jag knappast vart med om inte ens bland billiga kontorsmöss.

Skrivet av AlexanderLindhe:

Jag håller med dig till stor del, förutom en fundamental del, att dessa tester på en "kontors mus" känns överflödiga.

Möss anpassade och skapade för gaming som t.ex cs,quake och andra fps hade ett mer noggrant test varit mcyket passande.

Mjo, fast när det gäller så här dyra möss tycker jag att det faktiskt bör ingå i testsviten även om musen inte är till för gaming. Köper man en mus för tusen spänn så skall den grundläggande funktionaliteten vara felfri, tycker jag. Detta är dock inte hur industrin faktiskt ser ut idag, då den öveväldigande majoriteten av dyra möss har underväldigande sensorer med diverse buggar. Microsoft kunde göra en buggfri mus redan med IE 3.0, så varför tillverkarna envisas med sina skräpsensorer fattar jag inte.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Christley:

en sak som jag inte håller med i denna recension är batteri"klaget" från sweclockers. min mx performance håller sig fortfarande efter ett år på kring 35-40 timmar per cykel

Klagandet grundade sig i Logitechs beräknade batteritid på 40 DAGAR (6h per dag) vilket då skulle innebära 240 h innan laddning behövdes. Vi plockade ut strax under 100 h innan batteriet tog slut vilket absolut inte är dåligt, men en bra bit under de "beräknade" siffrorna.

Skrivet av planders:

@jonast Hur är knappen på scrollhjulet? Använder den mycket i jobbet så det är rätt viktigt att den är distinkt och lättklickad.

Tack för en bra recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Rent spontant skulle jag tyvärr inte rekommendera MX Master då. Skrollklicket är distinkt men inte särskilt lättklickat (avsevärt tyngre att trycka ner än min MX518).