Permalänk
Testpilot

@JonasT Jag har blivit väldigt beroende av den applikationsbaserade scrollbytar-funktionen på min nuvarande MX Revolution, den gör att man kan ställa in att Firefox alltid ska ha det frirullande hjulet medan photoshop har fast hjul. Finns den funktionen i det nya Options-programmet och med MX Master? Vet att de tog bort funktionen till Performance Mouse MX så det har varit en av anledningarna till att jag inte uppgraderat från MX Revolution.

I recensionen nämns bara att man kan ställa in hur autoskiftandet baserat på hastighet ska funka.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bytte ut min MX1000 för kanske 6 månader sedan då den inte vill funger på mjuka musmattor längre, batteriet är fortfarande bra (Betydligt bättre än min nya G700s), glidplattorna? (heter det så) har visserligen kastat in handduken sedan ett antal år tbx och knapparna på sidorna brukar fastna om de inte används regelbundet. Hade jag kunna köpa en ny MX1000 idag hade jag lätt gjort det. Det går dock inte som Jonas säger i videon att få mushjulet att rulla fritt på MX1000.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag får nog ta och säga att jag önskar mig lite mer datadrivna tester när det gäller möss, till exempel mäta ifall sensorn mäter rörelser man gör korrekt, ifall sensorn lider av positiv eller negativ acceleration, eller ifall det är några andra sensorbuggar som smoothing, angle snapping och så vidare.
Ni har ju så otroligt rigorös testning av skärmar, CPU, GPU och all annan hårdvara, ni har till och med en konstlast för att testa nätagg, något som många recensenter inte har. Varför inte ta samma serisa datadrivna approach med musrecensioner?

Kanske värt för spelmöss, dock inte en som verkligen inte är tänkt för spel

Skrivet av backfeed:

Verkar helt ok, men inbyggt batteri som inte kan bytas är ett stort minus (att kasta bort en mus bara för att batteriet blivit skit är inte min melodi, och även om det då säkert går att köra permanent med laddsladden så är det inte vad man vill ha när man köper en trådlös mus).

De borde ta fram en ny version med ett utbytbart laddbart 18650-batteri (eller liknande).

Snabb sökning säger att Li-polymer batterier tar 300-400 fulla laddningar (info från 2011), dvs lär den hålla just över 10år beroende på användning

Skrivet av Heathline:

Har ägt denna mus ett par dagar nu och håller med för det mesta. Den är otroligt skön i näven, hyfsat stor och har en rätt så hög "rygg" vilket jag föredrar. Ang gest-knappen tycker jag ändå är ok men "geströrelserna" tycker jag är snäppet för långa. Har heller inte några problem när det kommer till back och forward knapparna så antar att dom skiljer sig väldigt mellan användare (har förövrigt strl 9 på nävarna). Kan iaf verkligen rekommendera denna mus som känns riktigt skön i handen och har en riktigt bra mjukvara. P.S Har en 21:9 skärm till arbetet så att använda gester till att snäppa fönster till höger eller vänster och är en fröjd och att använda mitten-knappen som "visa skrivbord" hjälper mig nåt så otroligt.

Skulle du säga att musen klarar av användare med större händer? Har Stl 12 på arbetshandskarna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Rent spontant skulle jag tyvärr inte rekommendera MX Master då. Skrollklicket är distinkt men inte särskilt lättklickat (avsevärt tyngre att trycka ner än min MX518).

På tal om klick, du sa/skrev i recensionen att "gestknappen" (nedra tumknapp) var lite väl trög, om jag såg rätt i videon hamnade din tumme så att du var tvungen att klicka väldigt långt fram på tummen. Som jag håller min Performance MX hamnar den istället vid tummens led, vilket ger mig rätt mycket mer kraft. Vad tror du om det här? Skulle det helt enkelt kunna vara så att Logitech har tänkt sig ett annat sätt att hålla som gör att det blir tyngre att klicka eller är den fortfarande för tung om du klickar med "tumleden" istället?

Hoppas jag inte var för otydlig.

Och innan folk hoppar på mig med faklor och högafflar så är det lika illa av logitech om det är så att den kräver att man håller på rätt ställe, det är mer en fråga jag personligen vill ha svar på ^^

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

I videon sägs det att scrollhjulet har fler funktioner än någonsin men i videon beskrivs inget extra som inte MX Revolution har?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Hade en MX Revolution som fick pensioneras efter att batteriet gett upp. Tog väl sisådär ca 2 år. Den var dock jäkligt skön, men tämligen dyr historia. 6 timmars kontorsanvändande och upp till 40 dagar, lr 12 dagar med 8 timmars SweC användning. Borde väl innebära att SweC anställda jobbar ganska mkt mer än "vanliga dödliga" 8 timmars dagar? Får inte matten att gå ihop i och med alla recensioner och tester. ;-D

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Jag tycker batteritiden är dålig, men det kanske är för att den är laddningsbar. För jag har en Microsoft Wireless Laser Mouse 6000 från 2005 och batterierna håller i minst 2-2,5 månad innan jag behöver byta dem och då använder jag datorn dagligen. Så jag tycker det är tråkigt att man inte kan hitta en riktig ersättare, för om batteritiden hade varit bra på den här hade jag bytt, men nu verkar det som man får börja köra med trådade möss igen när den här musen går sönder.

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen ersätta hjulet med två tryckkänsliga knappar. Jag tycker jag får ont i fingret om det blir mycket snurrande på hjulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Varför kan ingen ersätta hjulet med två tryckkänsliga knappar. Jag tycker jag får ont i fingret om det blir mycket snurrande på hjulet.

..eller en liten touch yta mellan 2 riktiga mb1-mb2 kanske... de har ju en touch mus redan.

Permalänk
Medlem

När min performance går sönder så ska jag ha denna )))

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av musen, scrollhjulet på min nuvarande mus (Microsoft Sidewinder) håller på att ge upp. Det har annars varit en mus jag varit mestadels nöjd med, ibland känns den aningen för hög i bakkant. Det som gör mig tveksam till MX är begränsningen till endast 1600dpi, jag börjar precis bli van med att använda 2000dpi, och att jag spelar en del. Visserligen använder jag mest kontroll till att spela men nu och då blir det ändå mus och tangentbord. Spel är dock ingen prioritet vid val av mus men jag vill inte ha mer än en mus och jag vill inte heller känna mig helt handikappad de gånger jag spelar.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Rent spontant skulle jag tyvärr inte rekommendera MX Master då. Skrollklicket är distinkt men inte särskilt lättklickat (avsevärt tyngre att trycka ner än min MX518).

Jag antar klicket är ungefär densamma som MX Performance?

Vidare har jag idag en MX Performance, det är min andra. Den första blev jag av med och när jag kollade på nya möss så letade jag länge, men när en rea kom upp för ungefär ett år sedan så var det inget snack om saken, mx performance skulle tillbaka till mig.

Jag använder min performance till spel, men bara typ Mobas, WoW och hearthstone. Jag spelar aldrig fps så jag behöver inte lyfta musen på samma sätt som Jonas berättar om. Jag kan inte påstå att det påverkar min spelupplevelse.

Vidare har denna mus många gånger hjälpt mig och min "musarm", igenom att köpa ett tangentbord utan numpad och denna mus så kan jag ha händerna närmare varandra och handen ligger precis som jonas sa: Riktigt bekvämt på handen.

Jag kommer inte köpa MX Master, pga de sidoknapparna Jonas pekade på, jag gillar det verkligen inte, det inbyggda batteriet är tråkigt men det stör jag mig inte på lika mycket. Jag önskar nog ber att de behöll de två sidoknapparna som på MX Performance och istället tog bort den 3:e tummknappen och bytte den till scrollhjulet på något vis. Då hade det vart mer intressant

Permalänk

Intressant recension. Jag har funderat på att införskaffa en trådlös mus, och en spelmus är inte nödvändig. Jag hade dock föredragit en mus med AA- eller AAA-batterier, eftersom det går mycket fortare att byta batterier än att ladda det inbyggda. Jag använder uppladdningsbara batterier till det mesta. Att det går att använda musen med sladd medan den laddar är förvisso bra, men då är den inte trådlös under den tiden.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kanske värt för spelmöss, dock inte en som verkligen inte är tänkt för spel

Snabb sökning säger att Li-polymer batterier tar 300-400 fulla laddningar (info från 2011), dvs lär den hålla just över 10år beroende på användning

Skulle du säga att musen klarar av användare med större händer? Har Stl 12 på arbetshandskarna

Storleken är nog inga problem alls men då kanske det att back o forward knapparna kan hamna lite långt bak för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem

Och som vanligt så designar Logitech möss för folk med två tummar och inget lillfinger.
Samma usla design på denna som på min G602.
En enorm yta att vila tummen på och ingenstans att placera lillfingret så det får släpa i musmattan... Skönt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

Jag fick min mus i förrgår så jag har hunnit testa lite. Jag bytte från förra MX versionen där mikrobrytarna till klick- och back har fått bytas ut. Jag får hoppas att denna håller längre. Känslan och känsligheten är utmärkta. Tum-knapparna får jag fortfarande vänja mig vid en tid till.

Det är synd att jag numera måste använda två (3) program för inställning av mina Unifying enheter. Jag måste fortfarande använda SetPoint för inställningar av keyboard och touchpad.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Kan godt kjøpe ny mus, men IKKE FØR dem selger mus med lydløse kontakter under museknappene.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Klagandet grundade sig i Logitechs beräknade batteritid på 40 DAGAR (6h per dag) vilket då skulle innebära 240 h innan laddning behövdes. Vi plockade ut strax under 100 h innan batteriet tog slut vilket absolut inte är dåligt, men en bra bit under de "beräknade" siffrorna.

sorry, läste 40 timmar, inte dagar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bra recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Jag har en MX 1000 Laser mus som jag har haft över 10 år och batteriet fungerar lika bra fortfarande som när den var ny, så jag tror inte att det är batteriet man behöver vara orolig för. Förresten fungerar hela musen bra fortfarande.

Jag, min sambo och en polare hade var sin MX 1000, inköpta från olika butiker vid olika tillfällen. Batteriet blev obrukbart i praktiken (väldigt snabb urladdning) efter 2-3 år för oss alla vid normalt vardagsbruk. Efter den fadäsen köper vi inte trådlösa möss som inte har utbytbart batteri.

Jag gjorde ett försök att byta battieri i min, men minns jag rätt så gick det inte att få tag på något ersättningsbatteri då det var någon specialare (och det skulle som minst ha krävts lödning), så musen åkte på tippen.

Edit: Ironiskt nog så finns faktiskt ersättningsbatteri (dock ej original) för MX 1000 att köpa nuförtiden.

Skrivet av BergEr:

Snabb sökning säger att Li-polymer batterier tar 300-400 fulla laddningar (info från 2011), dvs lär den hålla just över 10år beroende på användning

Hur många laddningar ett batteri klarar är uppskattade fantasisiffror för optimala förhållanden. Ungefär som med bandbredden i trådlösa nätverk.

Det borde verkligen finnas miljölagstiftning som kräver att alla batteridrivna manicker måste ha utbytbart batteri, för det är fullständigt vansinnigt att tvingas kassera något fullt fungerande enbart pga batteriet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Jag, min sambo och en polare hade var sin MX 1000, inköpta från olika butiker vid olika tillfällen. Batteriet blev obrukbart i praktiken (väldigt snabb urladdning) efter 2-3 år för oss alla vid normalt vardagsbruk. Efter den fadäsen köper vi inte trådlösa möss som inte har utbytbart batteri.

Jag gjorde ett försök att byta battieri i min, men minns jag rätt så gick det inte att få tag på något ersättningsbatteri då det var någon specialare (och det skulle som minst ha krävts lödning), så musen åkte på tippen.

Edit: Ironiskt nog så finns faktiskt ersättningsbatteri (dock ej original) för MX 1000 att köpa nuförtiden.

Hur många laddningar ett batteri klarar är uppskattade fantasisiffror för optimala förhållanden. Ungefär som med bandbredden i trådlösa nätverk.

Det borde verkligen finnas miljölagstiftning som kräver att alla batteridrivna manicker måste ha utbytbart batteri, för det är fullständigt vansinnigt att tvingas kassera något fullt fungerande enbart pga batteriet.

Konstigt nog upplever jag samma sak som @RX10, har en MX1000 hemma där batteriet fortfarande funkar fint, konstigt att det kan vara så olika.

Om alla saker skulle ha utbytbart batteri skulle de inte alltid gå att göra dem lika kompakta, man slipper designa luckor och ha användarvänliga batterier. Men visst, det finns både för och nackdelar. Det positiva med MX Master är ju att den går att använda samtidigt som man laddar, minns flera gånger då jag glömt att ladda min MX1000 inför en spelkväll med polarna och råkat ut för tomt batteri mitt i en CS-match eller nått, fick ladda under tiden man var död och väntade på nästa omgång

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Har en m705 som jag fick från jobbet och den är visserligen inte alls lika påkostad som denna men den har exempelvis gest-knappen. På den musen i alla fall så är den svårnertryckt och därmed inte så användbar.

Att kunna växla mellan frihjul och klickhjul är fint men klickandet blir inte så distinkt och ofta verkar klicken inte vara på samma ställe som scrollandet registreras så att hjulet i klickläge och utan att man rör det hamnar mitt emellan två lägen så att exempelvis en webbsida hoppar ett hack upp eller ner då och då. I frihjulsläge så är det ännu värre för hjulet är så lätt att det rör på sig bara man flyttar musen lite hastigt så om man exempelvis ska flytta undan musen från en webbsida för att se bättre så råkar man lätt scrolla igenom alla öppna flikar några varv bara av den rörelsen.

Personligen är mittenklicket, alltså klick på hjulet, väldigt viktigt och det fungerar också dåligt med dessa omställbara hjul då klicket blir så djupt och man därför lått råkar scrolla lite när man bara vill mittenklicka.

Jag har varit på jakt efter en bra mus som inte har alla dessa funktioner som hamnar ivägen men om man också vill ha lite ergonomi och kanske någon extra knapp så verkar det vara svårt. Min gamla Intellimouse Explorer (3 tror jag) får hålla ett tag till och i övrigt kör jag med billiga minivarianter som MS Wireless Mobile Mouse 3500.

Permalänk

Är väldigt nöjd med min MX performance mus, men vore samtidigt intressant att prova något nytt kanske blir en sådan i samband när jag köper skylake burken..

Permalänk
Medlem

Hur är precisionen gentemot Performance MX?
Kör Qpad 5K hemma, men när jag reser i jobbet så föredrar jag sladdlöst till laptopen och kör Performance MX. Har dock aldrig varit nöjd med precisionen, utan känns fruktansvärt oprecis jämfört med Qpaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Om alla saker skulle ha utbytbart batteri skulle de inte alltid gå att göra dem lika kompakta, man slipper designa luckor och ha användarvänliga batterier.

Jag tycker miljöpåverkan är mycket viktigare än (oftast fullständigt onödig) kompakthet. Det blir mer komplext och dyrare, men det är det utan minsta tvekan värt.

Jag vore ytterst förvånad om det inte är "planned obsolescence" som är den huvudsakliga anledningen till inbyggda batterier.

Skrivet av hunden:

Det positiva med MX Master är ju att den går att använda samtidigt som man laddar

Ja, det är en klar fördel mot MX 1000. Men som jag skrev tidigare så vill jag inte vara med om att måsta ha sladden i permanent pga att batteriet har ruttnat, och jag har som sagt dåliga erfarenheter av det tyvärr.

Själv hoppas och väntar jag på att Mionix ska släppa en trådlös Naos (med utbytbart batteri då givetvis), så jag slipper sladden (har en 8200). Har alltid gillat Logitechmöss men Mionix Naos är ännu bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är hur Logitechs egna G602 springer cirklar runt alla deras andra möss gällande batteritid?
Min håller 2-3 månader, cirka 2-5h intensivt spelande per dag.
Dock kan man ju inte ladda den med kabel utan måste byta batterierna förvisso...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hunden:

@JonasT Jag har blivit väldigt beroende av den applikationsbaserade scrollbytar-funktionen på min nuvarande MX Revolution, den gör att man kan ställa in att Firefox alltid ska ha det frirullande hjulet medan photoshop har fast hjul. Finns den funktionen i det nya Options-programmet och med MX Master? Vet att de tog bort funktionen till Performance Mouse MX så det har varit en av anledningarna till att jag inte uppgraderat från MX Revolution.

I recensionen nämns bara att man kan ställa in hur autoskiftandet baserat på hastighet ska funka.

Den funktionen har tyvärr inte återkommit till MX Master.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

På tal om klick, du sa/skrev i recensionen att "gestknappen" (nedra tumknapp) var lite väl trög, om jag såg rätt i videon hamnade din tumme så att du var tvungen att klicka väldigt långt fram på tummen. Som jag håller min Performance MX hamnar den istället vid tummens led, vilket ger mig rätt mycket mer kraft. Vad tror du om det här? Skulle det helt enkelt kunna vara så att Logitech har tänkt sig ett annat sätt att hålla som gör att det blir tyngre att klicka eller är den fortfarande för tung om du klickar med "tumleden" istället?

Hoppas jag inte var för otydlig.

Och innan folk hoppar på mig med faklor och högafflar så är det lika illa av logitech om det är så att den kräver att man håller på rätt ställe, det är mer en fråga jag personligen vill ha svar på ^^

Om jag skiftar min handposition så att "tumleden" ligger precis ovanpå knappen så skulle jag säga att den känns helt okej. Däremot måste jag då medvetet tvinga mig själv att hålla musen annorlunda (och på ett mindre bekvämt sätt).

Permalänk
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Den funktionen har tyvärr inte återkommit till MX Master.

Ajdå men då vet jag, tackar.
Får överväga om man då kanske ändå kan klara sig med att skifta manuellt med en knapp, jag byter kanske inte mellan program så jätteofta så jag kanske klarar mig ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Blev mest intresserad av funktionen att enkelt kunna byta mellan olika parkopplade enheter då jag själv ofta byter mellan datorerna på skrivbordet. Så mycket enklare att bara ha en mus!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Beställde precis en via jobbet. Ska bli spännande!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W