Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

nytt windows för en ny dator?

Permalänk
Medlem

@Waxinator: btw windows 7 ultimate swedish some du länkade funkar den fast jag bara har home premium?

Permalänk

@Thraez: Nej, den fungerar bara till angivna versionen. Det var för min licens nyckeltyp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Du kan ganska enkelt göra om Win 7 ultimate-iso:n (eller vilken iso du än hittar) till att passa din version genom att ta bort filen "ei.cfg", då kan man använda den för att installera alla versioner från den iso:n. Observera att det bara ändrar versionen, inte språket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thraez:

vill du nog inte köpa ett nytt operativsystem och ja jag har köpt det jag använder nu.

Skrivet av Broken-arrow:

Tja, helt onödigt enligt mig att köpa ny win 7 licens om man redan har en. Fullversionen enligt licensavtalet får du installera om på tre datorer sen är den förbrukad (men inte köra samtidigt på 3 datorer då).

Win 8 var inget vidare, så nu snarare närmare 6 år i stället innan man möjligen byter upp sig. Men win 10 verkar inte heller vara något vidare så får troligen vänta tills dom fixar nytt UI (om kanske 3/4år eller om man har tur linux blir större).

Det jag menar är om man har en win 7 licens hemma, köper jag inte en ny win 7 licens helt onödigt. Det är i så fall om man vill uppgradera till win 8 i så fall.

Du pratar om en full licens, vilket inte har sagts alls i TS inlägg, det enda som sagts är att han har ett köpt operativsystem nu av W7, vilket troligen är en så kallad OEM licens, och de får inte flyttas till ny hårdvara enligt licensvillkoren (sen att man kan flytta den är en helt annan sak).

Precis, så räknar man på att man köper en full licens och kan ha den i upp mot 10 år så är det en liten summa / år i kostnad, och under tiden har man "förbrukat" 3-5 hårdvaru konfigurationer kanske på de åren, allt med samma licens.

Håller med om att varken W8 eller W10 är något att ha, allt för mycket "Metrofierat" (även i W10), dålig design i gui, ingen "wow, den nya funktionen måste jag ha" känsla varken av W8 eller W10. Vilket var W7's "dragningskraft" att det var byggt på Vista men var byggt på rätt sätt, snabbt, snyggt gui, bra uppbyggt etc.

W7 tror jag kommer bli XP 2.0 historia, att många sitter kvar på W7 ända till slutet när Microsoft lägger ner supporten runt 2020 om nu inte Microsoft kommer med ett "W11" eller en rehjäl uppdatering på W10 som ordar till gui till användbart och snyggt.

Kolla bara på XP's användarbas, vilken ännu idag är rätt hög.

Desktop operating system browsing statistics
Windows 7 58.39%
Windows XP 15.93%
Windows 8.1 11.16%
Mac OS X 10.10 4.23%
Windows 8 3.50%
Windows Vista 1.95%
Mac OS X (other) 1.60%
Mac OS X 10.9 1.53%
Linux 1.52%
Windows (other) 0.19%
Desktop OS market share as of April 2015 according to Net Applications

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade enligt §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Passade på att flytta tråden till Microsoft Windows.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Thraez Om du har en Windows 7 Ultimate ISO och vill installera Home Premium så är det enkelt att fixa detta om du lägger över ISOn med hjälp av programmet Windows USB/DVD Download Tool på ett 4GB eller större USB minne.

Öppna sedan mappen Sources som ligger på USB minnet och scrolla ner till ei cfg filen och radera filen genom att högerklicka och välj ta bort, när ei cfg filen är raderad så finns möjligheten att välja valfri version av Windows även Home Premium under windows installationen.

Du kan läsa mer om hur man installerar windows med hjälp av ett USB minne och programmet Windows USB/DVD Download Tool i denna guide http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Edit: Du kan även använda Anteckningar (Notepad) för att ändra Windows 7 version i ei cfg filen http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Du pratar om en full licens, vilket inte har sagts alls i TS inlägg, det enda som sagts är att han har ett köpt operativsystem nu av W7, vilket troligen är en så kallad OEM licens, och de får inte flyttas till ny hårdvara enligt licensvillkoren (sen att man kan flytta den är en helt annan sak).

Precis, så räknar man på att man köper en full licens och kan ha den i upp mot 10 år så är det en liten summa / år i kostnad, och under tiden har man "förbrukat" 3-5 hårdvaru konfigurationer kanske på de åren, allt med samma licens.

Håller med om att varken W8 eller W10 är något att ha, allt för mycket "Metrofierat" (även i W10), dålig design i gui, ingen "wow, den nya funktionen måste jag ha" känsla varken av W8 eller W10. Vilket var W7's "dragningskraft" att det var byggt på Vista men var byggt på rätt sätt, snabbt, snyggt gui, bra uppbyggt etc.

W7 tror jag kommer bli XP 2.0 historia, att många sitter kvar på W7 ända till slutet när Microsoft lägger ner supporten runt 2020 om nu inte Microsoft kommer med ett "W11" eller en rehjäl uppdatering på W10 som ordar till gui till användbart och snyggt.

Kolla bara på XP's användarbas, vilken ännu idag är rätt hög.

Desktop operating system browsing statistics
Windows 7 58.39%
Windows XP 15.93%
Windows 8.1 11.16%
Mac OS X 10.10 4.23%
Windows 8 3.50%
Windows Vista 1.95%
Mac OS X (other) 1.60%
Mac OS X 10.9 1.53%
Linux 1.52%
Windows (other) 0.19%
Desktop OS market share as of April 2015 according to Net Applications

Fel på retail är max 3 olika moderkort du får regga på och svarade på ditt inlägg om just fulllicens som jag tolkade som retail, därför jag gick in på spåret om retail. Men vet att TS troligen har OEM. Sen har jag redan löst TS problem på PM, så alla admins blir glada:)

Vet att man inte får byta moderkort med Win 7 (om det gamla inte går sönder då), dock i win 8 tror jag det ändrar och den är inte låst till hårdvara. Så ja även OEM licensen får man flytta under vissa omständigheter , men jag tycker det är helt fel att köpa ny fall man bara vill uppgradera datorn och inte tänkt ett nyare os än det man har hemma.

Dessutom sen sandy lanserades har det inte varit så motiverande att byta cpu/moderkort, grafikkortet gör mer för prestandan.

Dessutom när man väl vill byta cpu så behöver man nytt moderkort, sen att behöva lägga på 1000kr extra på nytt win (när man har ett fungerande hemma är helt meningslöst). Även MS verkar ju insett detta och med win 8 tagit bort spärren (om jag inte har fel).

Är ju ändå så att MS tjänar mest på företag,skolor och viss del på OEM av datorer i alla de slag. Så i deras bok är det bättre att vara generösa mot den klick som bygger själva (annars lär bara folk köra en privatkopia och förlora den tusenlappen dom ändå får in).

Men du har väl 10 win 7 licenser hemma som är förbrukade eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Fel på retail är max 3 olika moderkort du får regga på och svarade på ditt inlägg om just fulllicens som jag tolkade som retail, därför jag gick in på spåret om retail. Men vet att TS troligen har OEM. Sen har jag redan löst TS problem på PM, så alla admins blir glada:)

Vet att man inte får byta moderkort med Win 7 (om det gamla inte går sönder då), dock i win 8 tror jag det ändrar och den är inte låst till hårdvara. Så ja även OEM licensen får man flytta under vissa omständigheter , men jag tycker det är helt fel att köpa ny fall man bara vill uppgradera datorn och inte tänkt ett nyare os än det man har hemma.

Dessutom när man väl vill byta cpu så behöver man nytt moderkort, sen att behöva lägga på 1000kr extra på nytt win (när man har ett fungerande hemma är helt meningslöst). Även MS verkar ju insett detta och med win 8 tagit bort spärren (om jag inte har fel).

Men du har väl 10 win 7 licenser hemma som är förbrukade eller?

Vart är felet i min text? Det jag skrev var 3-5 konfigurationer, under 10 år så hinner en "vanlig svensson" knappast med mer än 3 datorer, och som du själv sade så är grafikkort den bästa uppgraderingen vilket ger att man "lätt" kan hinna avverka 3-5 olika konfigurationer av hårdvara vid byte av grafikkort emellan. Och 1 konfiguration kan bestå av att bara ett grafikkort byts, eller något annat.
Så att köpa en retail licens är knappast så dyrt när man slår ut det på upp emot 10 år.

Nej, OEM licensen får inte alls flyttas enligt villkoren, den är knyten till hårdvaran den först installerades på.

"License Transfers*
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or Server is no longer in use, or if the software is removed from the original hardware, OEM licenses are tied to the device on which the software is first installed.

Transferring Licenses
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or server is no longer in use, or if the software is removed
from the original hardware, the OEM licenses are tied to the device on which the
software is first installed. As long as the license and device remain together, there is no limit to the number of times they may be transferred from one user to another. When transferring a PC to a new end user, the software media, manuals (if applicable), and Certificate of Authenticity label should be included. It is also advisable to include the original purchase invoice or receipt. The original end user cannot keep any copies of the software."

O nej, har inte 10 förbrukade OEM licenser, utan endast så många som har behövts under årens lopp :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Vart är felet i min text? Det jag skrev var 3-5 konfigurationer, under 10 år så hinner en "vanlig svensson" knappast med mer än 3 datorer, och som du själv sade så är grafikkort den bästa uppgraderingen vilket ger att man "lätt" kan hinna avverka 3-5 olika konfigurationer av hårdvara vid byte av grafikkort emellan. Och 1 konfiguration kan bestå av att bara ett grafikkort byts, eller något annat.
Så att köpa en retail licens är knappast så dyrt när man slår ut det på upp emot 10 år.

Nej, OEM licensen får inte alls flyttas enligt villkoren, den är knyten till hårdvaran den först installerades på.

"License Transfers*
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or Server is no longer in use, or if the software is removed from the original hardware, OEM licenses are tied to the device on which the software is first installed.

Transferring Licenses
OEM Software may NOT be transferred to another machine. Even if the original laptop, PC or server is no longer in use, or if the software is removed
from the original hardware, the OEM licenses are tied to the device on which the
software is first installed. As long as the license and device remain together, there is no limit to the number of times they may be transferred from one user to another. When transferring a PC to a new end user, the software media, manuals (if applicable), and Certificate of Authenticity label should be included. It is also advisable to include the original purchase invoice or receipt. The original end user cannot keep any copies of the software."

O nej, har inte 10 förbrukade OEM licenser, utan endast så många som har behövts under årens lopp :).

Ja om man ska gå efter dit resonemang, behövs två Win 7 licenser för retail. För går endast använda samma licens 3 gånger.
http://www.sevenforums.com/general-discussion/192548-windows-...

OEM kan du flytta till ny dator, om moderkortet går sönder, fråga MS själva, sen hur det gick sönder är en annan femma (nya ska vara "likvärdigt" det gamla men är ju tolkningsbart det med);) . Win 8 har inte samma låsning och då tycker jag det är fel att köra win 7 efter gamla licensavtalet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ja om man ska gå efter dit resonemang, behövs två Win 7 licenser för retail. För går endast använda samma licens 3 gånger.
http://www.sevenforums.com/general-discussion/192548-windows-...

OEM kan du flytta till ny dator, om moderkortet går sönder, fråga MS själva, sen hur det gick sönder är en annan femma (nya ska vara "likvärdigt" det gamla men är ju tolkningsbart det med);) . Win 8 har inte samma låsning och då tycker jag det är fel att köra win 7 efter gamla licensavtalet.

Eh? Nu måste du tänkt fel här.

En retail licens får man aktivera gång på gång, dock verkar det vara max aktiveringar via webben och 1 aktivering via telefonen.
En OEM licens får du aktivera 1 gång på moderkortet, och är knyten till det moderkortet, sedan är det aktivering via telefonen som gäller (med samma moderkort). Så varför behövs det 2 retail licenser när det är 3 eller 5 aktiveringar?
Kom ihåg att alla hårdvarubyten "triggar" inte Windows aktiveringen, så 3 (eller 5) aktiveringar räcker uppåt 10 år om man inte byter dator allt för ofta, vilket "vanliga svenssons" inte gör.

Det du pratar om där är "family pack", vilket ger rätten att ha installerat på 3 maskin åt gången.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eqon:

Hmm, är faktiskt helt oförstående för hur folk orkar fibbla och trixa med Windows aktivering etc. Har man råd att köpa delar till en ny dator, så ska man även ha råd att köpa ett operativsystem till den. Jag menar, ni slänger gladeliken ut 3-3,5 k för en CPU, men vill inte investera <1k på ett lagligt, fungerande och säker operativsystem - horribelt...

Det är inget trixande alls. Det är så man ska göra enligt MS. Detta så att de kan säkerställa att licensen används på rätt sätt.

Skrivet av Broken-arrow:

Personligen tycker jag det inte ska vara knutet till moderkortet som win 7 är. För man uppgraderar troligen datorn mer än byter os.

Jag flytta min från den gamla (för den var ändå tänkt till den nya datorn jag byggde), dessutom är inte alltid man får upp denna rutan (ungefär 3 hårdvarubyten innan den kommer upp).

Ser i alla fall inget problem, så länge man inte kör samma licens på 2/3 eller fler datorer samtidigt. 1000kr är en hel del man sparar som man kan lägga på en ssd i stället.

Win 7 är inte bundet till MK. Det är endast fabriks klara datorer typ elgiganten och som kör Windows 7 OEM, som är sådana. Och även där får du byta MK om det pajar. Dock bara till samma modell. Kör du en retail version av Windows 7 får du byta hårdvara så mycket du orkar.

Skrivet av PowerNet:

Och köper man en fullversion av OS (Inte OEM) så kan man flytta den till nya datorn som byggs, vilket gör att det hela inte alls är så dyrt under längre tid. Ex en W7 licens inköpt 2009 kan användas fram tills 2020 (Eller längre om man avstår från uppdateringar som Microsoft slopar 2020) vilket ger en "drifttid" för licensen på nästan 11 år, vilket är rätt lång tid för en licens och då är en rätt liten kostnad.

Stämmer. För att förklara hur det skiljer för alla andra.
Köper du en bärbara dator med Windows 7 OEM eller Windows 8 OEM så kommer båda dessa vara låsta till hårdvaran. Det samma gäller för vissa andra fabriksdatorer.

Men köper du en kartong eller download version av Windows 8.x Så kommer denna även om den kallas för "OEM" att ha en licens som är så bra att du får använda detta Windows på vilken hårdvara som du vill och även i framtiden byta till något nytt.
Läs nu noga: "Alla versioner av Windows 8 som du som privatperson kan köpa, är av denna typen. De är personliga och flyttbara till valfri dator och hårdvara." Detta oavsett vad de kallar det hela. De enda versioner av Windows 8 som inte är möjliga att flytta. Kan du inte köpa som privatperson.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det är inget trixande alls. Det är så man ska göra enligt MS. Detta så att de kan säkerställa att licensen används på rätt sätt.
Win 7 är inte bundet till MK. Det är endast fabriks klara datorer typ elgiganten och som kör Windows 7 OEM, som är sådana. Och även där får du byta MK om det pajar. Dock bara till samma modell. Kör du en retail version av Windows 7 får du byta hårdvara så mycket du orkar.
Stämmer. För att förklara hur det skiljer för alla andra.
Köper du en bärbara dator med Windows 7 OEM eller Windows 8 OEM så kommer båda dessa vara låsta till hårdvaran. Det samma gäller för vissa andra fabriksdatorer.

Men köper du en kartong eller download version av Windows 8.x Så kommer denna även om den kallas för "OEM" att ha en licens som är så bra att du får använda detta Windows på vilken hårdvara som du vill och även i framtiden byta till något nytt.
Läs nu noga: "Alla versioner av Windows 8 som du som privatperson kan köpa, är av denna typen. De är personliga och flyttbara till valfri dator och hårdvara." Detta oavsett vad de kallar det hela. De enda versioner av Windows 8 som inte är möjliga att flytta. Kan du inte köpa som privatperson.

Win 7 såldes i OEM version också och jag vet den regerar om man byter moderkort flera gånger i alla fall. Retail är begränsad till 3 byten max. Utgår från jag hörde när win 7 släpptes typ detta http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Nu är det svårt att få tag i denna info bara för MS egen sida, bara för nyare os prioriteras.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Win 7 såldes i OEM version också och jag vet den regerar om man byter moderkort flera gånger i alla fall. Retail är begränsad till 3 byten max. Utgår från jag hörde när win 7 släpptes typ detta http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Nu är det svårt att få tag i denna info bara för MS egen sida, bara för nyare os prioriteras.

Det är mycket stor skillnad på licensen för Windows 7 mot Windows 8. Egentligen skulle det överhuvudtaget inte säljas något som kallades för Windows 8.x OEM, (om jag fått rätt information). Det var ett bara det att återförsäljarna gjorde så ändå. Enda skillnaden på en Windows 8.1 OEM och en Windows 8.1 Retail är förutom priset att retail versioner har support från MS. Det får du inte med "OEM". Men som jag skrev, det hade varit bättre om de kallat de två versionerna för "Windows 8", samt "Windows 8 Support", eller liknande för nu är det hela bara förvirrande.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det är mycket stor skillnad på licensen för Windows 7 mot Windows 8. Egentligen skulle det överhuvudtaget inte säljas något som kallades för Windows 8.x OEM, (om jag fått rätt information). Det var ett bara det att återförsäljarna gjorde så ändå. Enda skillnaden på en Windows 8.1 OEM och en Windows 8.1 Retail är förutom priset att retail versioner har support från MS. Det får du inte med "OEM". Men som jag skrev, det hade varit bättre om de kallat de två versionerna för "Windows 8", samt "Windows 8 Support", eller liknande för nu är det hela bara förvirrande.

Jo, blev ju den röran MS inte ville ha:)

Men får se med Win 10 vad licenserna kallas för Får ju en "gratis".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om du byggt datorn själv och inte köpte system builder nyckel så behöver du inte köpa ny licens, har en full Wndows 7 Ultimate utgåva som jag först hade på min egen och sen gav till mor när jag bytte till Windows 8. Funkar fin-fint!

Moderkort, inte hårddisk.
Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)