Hjälp mig välja serverdator för 2-4 csgo servers.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja serverdator för 2-4 csgo servers.

Hejsan har tänkt att eventuellt köpa en serverdator som ska kunna hålla uppe 2-4 csgo servers för mig å några kompisar.

Vad skulle en sådan kosta och har ni något tips på en?

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av Zyraxon:

Hejsan har tänkt att eventuellt köpa en serverdator som ska kunna hålla uppe 2-4 csgo servers för mig å några kompisar.

Vad skulle en sådan kosta och har ni något tips på en?

Tack på förhand!

Efter lite sökande på google så tror jag att du behöver 4 GB RAM, 4 kärnor och 5 TB trafik för att hålla upp 4 st CSGO servrar (1GB RAM och 1 kärna per server).
Det bästa vore att köra på en VPS eftersom att du kan då öka resurserna efter behov. Jag rekommenderar Glesys. Behöver du gå ner i pris så rekommenderar jag Digitalocean.

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleklump:

Efter lite sökande på google så tror jag att du behöver 4 GB RAM, 4 kärnor och 5 TB trafik för att hålla upp 4 st CSGO servrar (1GB RAM och 1 kärna per server).
Det bästa vore att köra på en VPS eftersom att du kan då öka resurserna efter behov. Jag rekommenderar Glesys. Behöver du gå ner i pris så rekommenderar jag Digitalocean.

5TB trafik? Vidarutvecka tack

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilleklump:

Efter lite sökande på google så tror jag att du behöver 4 GB RAM, 4 kärnor och 5 TB trafik för att hålla upp 4 st CSGO servrar (1GB RAM och 1 kärna per server).
Det bästa vore att köra på en VPS eftersom att du kan då öka resurserna efter behov. Jag rekommenderar Glesys. Behöver du gå ner i pris så rekommenderar jag Digitalocean.

Tack så mycket för svaret! Var inne på vps ett tag. Får nog ta och kolla in det lite mer.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Ska du köra 4 servrar med 128ticks, och räknar med att dom kommer vara fulla matchservrar (12slots x 4) behöver du en dedikerad server. Och nej, det är inget påhitt. Du behöver en snabb Xeon, och gärna minst 8GB RAM, dubbla SSD'r för prestanda kan också hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Jag kör 3st CS:GO servrar (5v5, 10v10 & 1 DM 16 slot, alla 128 tick + maxrates) i en VM med 4GB ram & 2st i7 860 kärnor & en gammal sleten 5600rpm disk & det finns prestanda så det räcker & blir över. Skulle säkert gå att klämma in ett par till.

Så ja, visst är det bättre med rejäl hårdvara men man behöver ju inte överdriva

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jag kör 3st CS:GO servrar (5v5, 10v10 & 1 DM 16 slot, alla 128 tick + maxrates) i en VM med 4GB ram & 2st i7 860 kärnor & en gammal sleten 5600rpm disk & det finns prestanda så det räcker & blir över. Skulle säkert gå att klämma in ett par till.

Så ja, visst är det bättre med rejäl hårdvara men man behöver ju inte överdriva

Kan inte vara mycket annat som rullar på den VM hosten? jag får problem med sv/var spikes så fort jag går över 30 spelare i 128 tick på min host, 3 servrar, 10 spelare per server. (labbat runt med 2 -> 6 vCPUs) och spontant ser det ut som att den inte får cpu tillräckligt snabbt från schedulern (readytime på ca 10-100 ms i labb och co-stop på 0-50 ms). Övriga servrar är inte overcomittade utan har så att det är 1vCPU per fysisk kärna.

Kör detta på servern i sig, esxi 5.5 - 2xE5620

Till TS: Testa att hyra först, se vad du tycker och om det är något du vill hålla på med och underhålla (en kompis har servrar hos fragnet som fungerar ok) . Sen kan du kika på att köpa in. sourcemotorn gillar höga klockfrekvenser då den i stort sett är entrådig (dvs kan inte utnyttja flera trådar på något vettigt sätt, sen finns hintar om att sourcemod eventuellt klarar multitrådat..)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kan inte vara mycket annat som rullar på den VM hosten?

Precis, enda jag kör på den VM:en är CS:GO servrarna med sourcemod & HLstatsX:CE (extern databas). Resten av hårdvaran utanför den VM:en är i princip idle, vet inte hur mycket det spelar roll men. Märkligt att det fungerar problemfritt hos mig trots att du har bra mycket bättre hårdvara, iofs min CPU har högre klockfrekens & kanske högre singeltråds-prestanda om nu sourcemotorn är enkeltrådad som du säger. Du kör dock esxi medans jag kör VMware Fusion, vet inte om det är skillnad, alla dina kärnor är dedikerade medans alla mina resterande är idlande i värd-OS:et.

Aja, skönt att det fungerar för mig iaf

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kan inte vara mycket annat som rullar på den VM hosten? jag får problem med sv/var spikes så fort jag går över 30 spelare i 128 tick på min host, 3 servrar, 10 spelare per server. (labbat runt med 2 -> 6 vCPUs) och spontant ser det ut som att den inte får cpu tillräckligt snabbt från schedulern (readytime på ca 10-100 ms i labb och co-stop på 0-50 ms). Övriga servrar är inte overcomittade utan har så att det är 1vCPU per fysisk kärna.

Hur belagd är hosten? Du vill aldrig någonsin gå upp i vCPUer om du får co-stop och inte ser 100% belastning inne i gästen. Helst ska du inte gå upp i vCPUer överhuvudtaget om du inte ser 100% load i din gäst. Samma sak gäller övriga maskiner i miljön också, hosten får det svårare att schedula om du har många hostar med många CPUer. Tänk på att alla aktiva CPUer i en gäst måste scheduleras samtidigt.

Du kan också testa att ge VMen med spelservrarna hög reservation på CPU.

Själv så kör jag just nu med 1 VM och 1 vCPU per spelserver, har inte haft några problem hittils, men jag har rätt så lite load på mina hostar i övrigt också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Hur belagd är hosten? Du vill aldrig någonsin gå upp i vCPUer om du får co-stop och inte ser 100% belastning inne i gästen. Helst ska du inte gå upp i vCPUer överhuvudtaget om du inte ser 100% load i din gäst. Samma sak gäller övriga maskiner i miljön också, hosten får det svårare att schedula om du har många hostar med många CPUer. Tänk på att alla aktiva CPUer i en gäst måste scheduleras samtidigt.

Du kan också testa att ge VMen med spelservrarna hög reservation på CPU.

Själv så kör jag just nu med 1 VM och 1 vCPU per spelserver, har inte haft några problem hittils, men jag har rätt så lite load på mina hostar i övrigt också...

Som sagt, den är inte överprovisionerad. Har dragit ned på spelservrarna och kör bara 2 nu på en server med 2 vcpu, 0 co-stop, 5-20 ms readytime och det spikar inte ingame i sv/var. Övriga VMs jobbar till och från men dessa är inte lika cpukritiska som csgoservern.

Du kör alltså en srcds instans per server? inte flera instanser av srcds på en server? Vad har du för CPU för hosten?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000