Välkommen till teknisk utveckling. Det är så det fungerar. Eftersom bilanalogier är obligatoriskt så kan du ta en titt och se vad som hänt med bilmotorer de senaste 150 åren. I börjar var de helt värdelösa. Karl Benz anses ha byggt den första bilen, en trehjuling som var utrustad med den första fyrtaktsmotorn. Den hade en slagvolym på 0,954 liter och producerade hela 2/3 hästkrafter. De var lätt för sin tid också på blotta 100 kg.
Vi spolar fram 40 år till Fords Model T som hade en 2,9 liters rak fyra på hela 20 hästkrafter. Nu började bilar massproduseras och priserna sjönk så utvecklingen kunde ta fart. Fast man kunde göra stora kraftiga motorer också, inte bara små klena. Cadillac V-16 är ju legendarisk och den byggdes under 30-talet fram till kriget. Den var bestyckad med en V16 på 7,4 liter som gav hela 165 hästar.
En modern liten bil har runt 80 hästar i en motor på strax över 1 liter. Viss skillnad mot Karl Benz första bil som hade 0,66 hästar på strax under en liter. I andra ändan kan man få ut över 1000 hästar från en modern V16. Cadillac har visat upp en modern tolkning av V-16 med en 13,6 liters motor på över 1000 hästar. En Veyron plockar ut 1000 hästar från 8 liter. En Rolls-Royce Merlin gav också ca 1000 hästar men den hade en slagvolym på 27 liter. Så det har hänt mycket på 80 år men tittar man tillbaks har det inte rört sig mycket sedan 80-talet. De stora förändringarna har varit att man går ner i effekt snarare än att motorn blir mycket mer effektiv. Själva förbränningsmotorn går inte att göra mycket åt nu utan man får ta till hybriddrift för att få upp verkningsgraden.
Det ser helt klart ut som att generella CPUer på kisel är nära vad som är möjligt att pressa ut i form av prestanda. Så vi får väl vackert vänta på att datorernas motsvarighet till hybriddriften dyker upp. Vad det nu kommer bli.