Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny spel dator 15k

Tjena!

Jag ska flytta till New York och ska således sälja min nuvarande desktop som endast är 1 år gammal, men pallar inte att frakta med mig den så väljer att sälja här och köpa nytt där. Alltid roligt att köpa nytt så why not

Jag spelar en hel del och ska köra GTA V och TW3 samt göra en hel fotoredigering i Lightroom/Photoshop.

Vad jag har märkt är att min nuvarande CPU som är en i5 4690k funkar hyfsat men den orkar inte med i fotoredigeringen så har funderat på att skaffa en i7 med lite fler trådar eventuellt till och med en 6 kärnig, men vill inte offra för mycket i CPU kraft då jag märker att när man skaffar fler kärnor så droppar det ofta ner till under 3.5 GHz per kärna om man inte vill spendera dom stora pengarna. Har lyckats överklocka min 4690k till 4.2 genom att bara ändra på en inställning då jag ogärna pillar på volt osv så vet inte hur mycket jag skulle lyckas klocka en i7 på 3.5 med 6 kärnor speciellt då 4690k modellen är extremt bra för överklockning.

Har även funderat på vattenkylning. Min nuvarande Noctua D-14 är riktigt najs men är ett stort AS och jag fick inte plats med mina ramminnen på moderkortet för att fet aset var ivägen så fick bara in 8gb för de andra 3 platserna var täckta Så vill inte gärna göra om misstaget då jag vill ha mer än 8gb minne i nästa burk.
Vattenkylning bör ta mindre utrymme eller?

Ang grafikkort så vet jag inte om jag eventuellt ska köra på samma MSI Geforce GTX 970 Gaming, eller köpa ett 980. Kan vara värt för TW3 och GTA kanske?

Kommer göra detta inköp i Augusti mest troligt så om det kommer något nytt roligt så kom gärna med tips på vad som är på gång att släppas.

TACK!
Tobias

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk

Intel släpper Skylake i Q3. Är väl inte aktuellt om du ska ha fler än fyra kärnor dock.
Nvidia släpper 980Ti inom kort, och AMD kommer troligtvis lansera sin 300-serie under juni.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Inte helt hundra på om jag ska ha fler kärnor än 4, men funderar på om det inte kan vara värt det med tanke på att jag redigerar en del foton osv där det kan sega på ibland. Vet inte om det är mina 8GB RAM som flaskhalsar lite där kanske?

Angående vattenkylning, tar det mindre plats än en stor luftkylare likt Noctua?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Inte helt hundra på om jag ska ha fler kärnor än 4, men funderar på om det inte kan vara värt det med tanke på att jag redigerar en del foton osv där det kan sega på ibland. Vet inte om det är mina 8GB RAM som flaskhalsar lite där kanske?

Angående vattenkylning, tar det mindre plats än en stor luftkylare likt Noctua?

Du får kika i aktivitetshanteraren hur mycket RAM som används då du arbetar med dina foton, så ser du ju om det kanske vore värt att uppgradera till ex. 16 GB.

Vattenkylning kräver ju en radiator med fläkt, slangar samt en pump och vattenblock som sitter på processorn. Så jag vet inte om det tar mindre plats. Dock så uppstår det ju inga problem med RAM-minnen då vattenblocket på CPU:n inte blockerar några RAM-slots. Men kör du med Low Profile RAM så får de ju plats även med en Noctua DH14 installerad.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

Du får kika i aktivitetshanteraren hur mycket RAM som används då du arbetar med dina foton, så ser du ju om det kanske vore värt att uppgradera till ex. 16 GB.

Vattenkylning kräver ju en radiator med fläkt, slangar samt en pump och vattenblock som sitter på processorn. Så jag vet inte om det tar mindre plats. Dock så uppstår det ju inga problem med RAM-minnen då vattenblocket på CPU:n inte blockerar några RAM-slots. Men kör du med Low Profile RAM så får de ju plats även med en Noctua DH14 installerad.

Ska göra det nästa gång, nånting är det som flaskar i alla fall och misstänker CPUn som första flaskhals.

Angående vattenkylning, är det att rekommendera för en som mig som inte överclockar mer än det lilla, tex från 3.5 till 4.0 som jag har på min nuvarande 4690k? Kanske är enklast att köra på ett Noctua på nästa rig också? Jag hade en hel del problem med att burken inte ville starta senast jag byggde och min kompis fick komma å ordna, dock ingen aning varför den vägrade starta då allt såg korrekt ut tyckte han. Men jag tror jag anlitar någon att bygga ihop den åt mig i New York så att det blir korrekt gjort med allt kablage osv, nu är det ett enda mörker när man öppnar burken

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av AntiChrist:

Tjena, länken verkar inte funka för mig tyvärr

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Ska göra det nästa gång, nånting är det som flaskar i alla fall och misstänker CPUn som första flaskhals.

Angående vattenkylning, är det att rekommendera för en som mig som inte överclockar mer än det lilla, tex från 3.5 till 4.0 som jag har på min nuvarande 4690k? Kanske är enklast att köra på ett Noctua på nästa rig också? Jag hade en hel del problem med att burken inte ville starta senast jag byggde och min kompis fick komma å ordna, dock ingen aning varför den vägrade starta då allt såg korrekt ut tyckte han. Men jag tror jag anlitar någon att bygga ihop den åt mig i New York så att det blir korrekt gjort med allt kablage osv, nu är det ett enda mörker när man öppnar burken

Du kommer klara dig fint på ex. en Noctua-kylare med en sådan moderat överklockning skulle jag säga. Du skulle nog kunna gå på en billigare luftkylare också, ex. en Cooler Master Hyper 212 EVO, om du vill.

Closed-loop vattenkylningskit är inte så mycket bättre än bra luftkylare, och faktum är att en Noctua NH-D15 slår många vattenkylningskit på fingrarna.

Visa signatur

Citera för svar.