The Witcher 3: Grafik drivrutinen crashar på samma ställe.

Permalänk
Medlem

The Witcher 3: Grafik drivrutinen crashar på samma ställe.

Jag fick ett quest (minns ej vad questet heter) där jag skulle leta upp en snubbe som va "borta". Hittar honom och han har en hund, vi ska leta upp hans bror och när vi möts vid slagfältet så crashar drivrutinen varje gång efter några sekunder när jag pratat med honom och vi ska börja leta på slagfältet efter hans bror.

Har den senaste drivrutinen. Nån som råkat ut för samma?

Har dock inte testat att gå nån annan stans för och se om det crashar då med.. =(

Allt har funkat bra tills jag kom dit. Dock va jag i det området precis i början av spelet men då crashade det inte.

#witcher

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

Tips:

2. Prevent the game from crashing

If you are experiencing crashes, some settings that you might want to are VSync "Off", Display Mode "Fullscreen" and Maximum Frames Per Second "Unlimited".

If crashing persists, deleting the original shortcut and creating a new one, as well as removing any custom GPU overclocks have also been known to help!

Source: MUPPETA

http://forums.cdprojektred.com/threads/36088-A-compendium-of-...

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Mitt spel kraschar också , har ett gtx680. Kraschar alltid typ 15-30 min in i spelet, inget felmedelande utan bara att drivrutinen slutar funka. Läste någonting om att det är ett problem med Kepler och dess drivrutiner i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whistlersmom:

Mitt spel kraschar också , har ett gtx680. Kraschar alltid typ 15-30 min in i spelet, inget felmedelande utan bara att drivrutinen slutar funka. Läste någonting om att det är ett problem med Kepler och dess drivrutiner i spelet.

Testa att ladda ner MSI Afterburner och dra ner core clock lite granna. Jag har ett 660TI Factory OC kort och jag behöver köra en underclock på mitt kort - efter det samt, stänga av Geforce experience programmet, köra utan VSYNC och borderless och unlimited FPS *mummel* så kan jag spela flera timmar i sträck- Var nästan gråtfärdig ett tag då jag kunde spela i fem-femton minuter innan det hängde sig. Verkar som om 600 serien har massa problem med nyare spel. Samma sak med GTA V...

Hoppas att tipset om underclock och lite inställningar hjälper dig.

Permalänk

Sitter också på ett 680 om upplever samma sak, krasch efter 10-15min. Spelar ingen roll hur jag ställer in grafiken.

Permalänk
Medlem

Mitt spel crashar alltid första gången jag startar spelet. Direkt när Geralt tar sitt första steg, crash to desktop.Efter omstart av spelet fungerar det bra. Gtx980 och senaste drivrutinerna.

Permalänk

@Foolwolf: Tack för tipset! Har testat stänga av Geforce Exp, 5200000 olika kombos i grafik inställningar. Läste även om att ha flera skärmar ikopplade ( även om dom inte är på ) kunde påverka spelet så kopplade ur dom hehe. Inget har tyvärr hjälpt.

Eftersom att det faktiskt endast är i Witcher 3 som det skiter sig så tycker jag inte att man ska behöva klocka ner kortet bara för att få detta spelet att funka .. Nej Nvida får fan släppa en fix på detta skiten genom drivrutiner om det nu är det som klyddar.

Permalänk
Medlem

Ni som inte kör SLI och sitter på senaste nVidia-drivrutinen kan börja med att rulla tillbaka till föregående. Det känns som att den senaste drivaren kan vara den mest otestade någonsin, chrome, firefox, witcher 3 var omöjligt att hålla på med för min del. Inga problem efter jag återgick till föregående dock.

Permalänk
Medlem

Kör ni med Chrome på i bakgrunden?
Stäng av hårdvaruacceleration i webbläsaren. Kan hjälpa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av E304life:

Jag fick ett quest (minns ej vad questet heter) där jag skulle leta upp en snubbe som va "borta". Hittar honom och han har en hund, vi ska leta upp hans bror och när vi möts vid slagfältet så crashar drivrutinen varje gång efter några sekunder när jag pratat med honom och vi ska börja leta på slagfältet efter hans bror.

Har den senaste drivrutinen. Nån som råkat ut för samma?

Har dock inte testat att gå nån annan stans för och se om det crashar då med.. =(

Allt har funkat bra tills jag kom dit. Dock va jag i det området precis i början av spelet men då crashade det inte.

#witcher

Har en kompis som har samma problem med sitt GTX670 och han kör nu med GF 341.44 och det verkar funka.
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3515/t/...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kör med 350.12 med ett överclockat 780ti 1230Mhz. Och har spelat ut spelet utan en enda krasch. Jag hade krascher etc med 352.86.

Ni kan prova att ändra inne i Nvidia kontrollpanelen. under Physx --- physx setting, från auto till cpu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk

Någon som kör detta med GTX 580 1.5Gb SLI? Om någon har gjort det vilka grafikinställningar samt fps hade/har ni. Vill helst inte att någon svarar med att du "bör" kunna spela på medium utav vill ha svar ifrån någon som verkligen har spelat det med gtx 580 sli. Skriv gärna vilken cpu ni kört med också.

Visa signatur

Hög standard ;)