Hur mycket är du villig att betala för din mediakonsumtion?

Permalänk
Medlem

Kan ju även tänkas vara en bra lösning för spel? 500/mån för fri tillgång till alla spel?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

500 kr/månad skulle väll kännas som en rimlig summa. Dock så skulle min optimala vara en tjänst där jag köper de filmer/CD skivor jag vill ha, det känns även som att det nog skulle vara detta som är mest realistiskt att få till. Förutsätter såklart att jag kan köpa dem på DVD release dagen, i nice kvalitet (45GB mkv skall finnas, med alternativ för mindre om man vill det, FLAC för musik). Och då såkalrt inget jävla DRM på filerna, vill kunna använda dem med plex problemfritt. Dessa skulle då vara rimligt prissatta, säg 100kr för en film efter 1 år, kanske 180 eller så när den är ny. Skivor säljs för ca 80kr/st.

Jag ger det kanske 10 år, sen är det relativt rimligt att vi kan vara där, musikbranchen blir först eftersom det är så lätt för band att gå independent och släppa musiken på bandcamp, vilket redan görs idag. Tror den tjänsten kommer växa mer och mer. Det blir en fråga om överlevnad snabbare för musikbranchen, adapt or die så att säga.

Hoppas verkligen detta händer, för mig kan det kvitta om steaming kommer dit, äger hellre det jag verkligen vill se/lyssna på, men på ett smidigt sätt. Månadskostnaden skulle nog bli ungefär samma, men biblioteket består när jag inte pallar betala mer

Permalänk
Medlem

200 som min situation ser ut nu, när min ekonomi är starkare kan jag säkert tänka mig en högre summa.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Wow vilket gensvar det blev i den här omröstningen
Verkar som att det inte bara är jag som känner att det är en tankeställare.

Jag skulle också hoppas på att inom 10 år se radikala ändringar i utbudet av tjänster, även om det mest troligt inte kommer att bli verklighet av fantasierna som jag och andra framfört i tråden inom den tidsramen, om någonsin.

Permalänk
Medlem

kan tänka mig 2-300 kr/mån för allt mediarelaterat.

Egentligen är jag mer intresserad av on-demand.
Ett praktexempel på där mediaindustrin biter sig själv i röven är viaplay:
Jag vill kolla på NHL och jag är helt beredd att betala för det. Egentligen är jag mest intresserad av att bara se Chicago Blackhawks matcher. Något som vore logiskt här är skulle ju vara om jag kunde köpa matcherna on-demand. Går det? nej.
Jag måste betala 300 kr/mån för nått jävla paket som innehåller mängder mer skit jag inte är ett dugg intresserad av.

Nu kan jag förstå att det finns massa rättigheter o.s.v som gör att man inte kan köpa matcher on-demand på det sättet. Men låt mig i alla fall bara köpa NHL, jag bryr mig verkligen inte om golf eller formel 1.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att få ihop mångas förhoppningar om vad en tjänst ska innehålla för 200kr per månad. Har folk blivit så snåla med tiden? När man köpte skivor förut så fick man ju betala åtminstone 100-200kr styck. Likaså när man köpte filmer.

Hur kommer det sig att man ens kan tro att man ska få alla nya filmer, serier etc på lanseringsdagen för futtiga 200kr?

Sen ni som har röstat att det ska vara gratis? Starka PP anhängare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag har svårt att få ihop mångas förhoppningar om vad en tjänst ska innehålla för 200kr per månad. Har folk blivit så snåla med tiden? När man köpte skivor förut så fick man ju betala åtminstone 100-200kr styck. Likaså när man köpte filmer.

Hur kommer det sig att man ens kan tro att man ska få alla nya filmer, serier etc på lanseringsdagen för futtiga 200kr?

Sen ni som har röstat att det ska vara gratis? Starka PP anhängare?

Tillgång och efterfrågan.
Om folk inte är beredda att betala 100-200 kr för en platta längre så är det den verkligheten som industrin helt enkelt måste anpassa sig efter. Industrin kan inte tvinga folk att konsumera på sina villkor längre.
Man kan tycka att det är etiskt diskuterbart, men faktum kvarstår att gratis är gott. Folk värdesätter helt enkelt inte media så högt, vilket jag personligen tycker är tråkigt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag har svårt att få ihop mångas förhoppningar om vad en tjänst ska innehålla för 200kr per månad. Har folk blivit så snåla med tiden? När man köpte skivor förut så fick man ju betala åtminstone 100-200kr styck. Likaså när man köpte filmer.

Hur kommer det sig att man ens kan tro att man ska få alla nya filmer, serier etc på lanseringsdagen för futtiga 200kr?

Sen ni som har röstat att det ska vara gratis? Starka PP anhängare?

Jag kan leva med två månaders glapp från bio och kräver inte att allra nyaste behöver vara här, men ser man på netflix utbud, är det stora hål på utbud på t.ex 90 tals filmer (dom lite mer kvalitativa) och innan 2013 är rätt dåligt med (2014 och 2015 filmer är förståeligt om utbudet är dåligt). Då betalar man 79 (nu mer 89 för nya kunder), så för 200kr tror jag Netflix kan göra rätt mycket med sitt utbud.

Men ändå för 79kr är utbudet okej, men tyvärr måste kompensera med olagliga alternativ (är inte utbud nog). Värsta är att den inte finns en bra applikation som fungerar för HTPC, då får man deras bättre utbud av bild och ljud.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag har svårt att få ihop mångas förhoppningar om vad en tjänst ska innehålla för 200kr per månad. Har folk blivit så snåla med tiden? När man köpte skivor förut så fick man ju betala åtminstone 100-200kr styck. Likaså när man köpte filmer.

Hur kommer det sig att man ens kan tro att man ska få alla nya filmer, serier etc på lanseringsdagen för futtiga 200kr?

Sen ni som har röstat att det ska vara gratis? Starka PP anhängare?

Instämmer!

Skrivet av Läkarn:

Tillgång och efterfrågan.
Om folk inte är beredda att betala 100-200 kr för en platta längre så är det den verkligheten som industrin helt enkelt måste anpassa sig efter. Industrin kan inte tvinga folk att konsumera på sina villkor längre.
Man kan tycka att det är etiskt diskuterbart, men faktum kvarstår att gratis är gott. Folk värdesätter helt enkelt inte media så högt, vilket jag personligen tycker är tråkigt.

Instämmer inte!
Efterfrågan är stor och tillgången är dopad med piratkopiering.
Håller iofs med om att industrin inte kan tvinga folk till konsumtionsmönstret längre, den behöver anpassa sig.
Men det kommer såklart kosta, och folk kommer betala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Tillgång och efterfrågan.
Om folk inte är beredda att betala 100-200 kr för en platta längre så är det den verkligheten som industrin helt enkelt måste anpassa sig efter. Industrin kan inte tvinga folk att konsumera på sina villkor längre.
Man kan tycka att det är etiskt diskuterbart, men faktum kvarstår att gratis är gott. Folk värdesätter helt enkelt inte media så högt, vilket jag personligen tycker är tråkigt.

Absolut, men enligt mitt perspektiv, av vad jag anser vara logiskt tänkande så finns det väldigt få saker här i livet som är gratis. Dessutom ifall man förväntarsig något som även ska vara gratis tycker jag att man är på snudd till en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

En tjänst som ger fri tillgång och nedladdning från ett mediebibliotek som har större delen av alla digitaliserade filmer tror jag är en utopi.

Betalar man för en månad kan åtminstone jag hämta hem tillräckligt många filmer för att täcka en årsförbrukning.
Visst får man vänta upp till ett år på de filmer som släpps strax efter att månaden passerat, om man strikt följer planen att bara betala för en månad per år.

Nej, det är ingen utopi eftersom tjänsten redan existerar. Sen att tjänsten är olaglig är en annan femma Så länge det inte finns en laglig tjänst som kan leverera våra (orimligt?) höga krav kommer piratkopiering och fulstreaming fortsätta att frodas.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Nej, det är ingen utopi eftersom tjänsten redan existerar. Sen att tjänsten är olaglig är en annan femma Så länge det inte finns en laglig tjänst som kan leverera våra (orimligt?) höga krav kommer piratkopiering och fulstreaming fortsätta att frodas.

Tycker inte att många av dem kraven som framförs här är orimliga, möjligtvis dem som vill ha ALLT för max 200kr/månad kan sikta lite väl högt. Men sådana saker som tillgång och kvalitet tror jag personligen är viktigare, jag personligen ser piratande idag mer som ett problem med distribution. Steam tex har för mig dödat piratandet av spel, samt att dem gör rejäla pengar idag visar på det! Sen finns det ju dem som anser att ALLT skall vara gratis, men att försöka stoppa dem med DRM och annan skit som försöks är lite som att jaga mygg med bazooka, du missar troligtvis och det blir bara massa skada för alla andra

Permalänk
Avstängd

500 kr kanske, med internetanslutning inkluderad då såklart.

Permalänk
Medlem

500-1000kr om allt i i väldigt hög kvalite på ljud/bild/subs.

Inte någon netflix 4k, ser värdelöst ut på min 4k tv om man jämför med en bra blue-ray.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Viaplay 279
Spotify 99
Netflix 79
Hbonordic 99

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

0:- eller ja kostnaden för internetuppkopplingen allt på internet ska ingå...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

kan tänka mig 2-300 kr/mån för allt mediarelaterat.

Egentligen är jag mer intresserad av on-demand.
Ett praktexempel på där mediaindustrin biter sig själv i röven är viaplay:
Jag vill kolla på NHL och jag är helt beredd att betala för det. Egentligen är jag mest intresserad av att bara se Chicago Blackhawks matcher. Något som vore logiskt här är skulle ju vara om jag kunde köpa matcherna on-demand. Går det? nej.
Jag måste betala 300 kr/mån för nått jävla paket som innehåller mängder mer skit jag inte är ett dugg intresserad av.

Nu kan jag förstå att det finns massa rättigheter o.s.v som gör att man inte kan köpa matcher on-demand på det sättet. Men låt mig i alla fall bara köpa NHL, jag bryr mig verkligen inte om golf eller formel 1.

Är i exakt samma sits.. Behöva betala viaplay för att ha tillgång till fotboll och annat skit som jag ändå inte följer. Vill bara se NHL.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Pröjsar idag boxer för 2 kort och tv-licens för linjär-tv trors att jag skulle vilja ha allt via play-tjänster, dessutom ett spotify familjeabbonemang trots att mina favoritartister och -låtar inte finns där, och lite sportabonnemang osv osv så skulle absolut kunna betala över 1000 spänn i månaden för en perfekt streamtjänst av tv (inkl sport), film och musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Avstängd

Svårt att konkurrera mot vanlig "fildelning". Speciellt när streaming-tjänsterna har ett väldigt begränsat utbud och sämre kvalité över lag. Att dessutom få betala för det?

Men skulle nog kunna betala ett par hundra extra för en tjänst som inte har någon reklam och all musik/film som man vill se.

Permalänk

Tror vår generation blivit _lite_ bortskämda, innan streamingalternativ fanns kostade det skjortan med kanalpaket via kabel eller satelit.

Jag betalar för Netfix, Viaplay, TV4 Play (Hej UFC) och Spotify, blir således runt 400:- i månaden och jag slipper helt bindningstid. Det tycker jag är rimligt, men jag skulle gärna betala mindre och få mer, jag är ju inte dum i huvudet.

Men att tycka att man ska ha BlueRay-kvalitet som man själv får full kontroll över med samma releasedag som bio (varför är det så viktigt att se något snabbt egentligen?) samt all musik till en månadskostnad motsvarande 2 bärs på krogen låter lite... väl billigt (jag hade ju inte tackat nej till det såklart!).

Är det bara jag som tycker det?

Permalänk
Medlem

@rinosaur: Japp och vi andra som inte är intresserade av hockey behöver ha det i vårat paket so tough luck. Vi är tydligen till skillnad från golfen inte tillräckligt många för att varje kanal skulle bära sig själv och därför få eget paket.

Å andra sidan finns den tjänsten du efterfrågar väl direkt från nhl även om det är via nätet.

Permalänk

Jag betalar tv-lincens och 79:-/mån för HBO nordic. Har avverkat fyra serier och följer GoT och Silicon Valley

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen kostar det ofantligt mycket mer att producera film.
Skickades från m.sweclockers.com

Det beror lite på, Netflix Marco polo kostade 90Milj. dollar, det flesta romantiska komedierna ligger mellan 70-100Milj dollar. Serier som Game of Thrones brukar ligga runt 50Milj dollar. Första säsongen av The Flash kostade runt 38Milj dollar.

Men ja, om du jämför med den stora action filmen som kommer ut ett varje år så kommer den troligtvis ha en mycket högre kostnad, men det finns mycket filmer som kommer ut som har produktion kostnader på runt 60-70 miljorner dollar vilket inte är så himla mycket mer än en säsong av t.ex Game of thrones.

Permalänk
Medlem

Innefattar tjänsten anime så skulle jag vara villig att betala 500-600 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Jag måste betala 300 kr/mån för nått jävla paket som innehåller mängder mer skit jag inte är ett dugg intresserad av.

Samma här fast med cmore, vill ju bara se hockey ingen annan sport men ändå ska man behöva punga ut för ett paket man inte använder fullt ut.

Heja Blackhawks!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Så länge att allt är tillgängligt så betalar jag gärna 200kr så man kan se vilken film eller serie jag vill, när jag vill

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

För tillfället är det Viaplay (sport) och Netflix som gäller. HBO är uppsagt fram tills att det finns en app till xbox one.

Kan tänka mig betala runt 3-400:- för en tjänst som "slog ihop" alla tjänsterna (film + serier).

Skulle även kunna tänka mig 3-500:- separat för sportsändningar som gick att spola tillbaka samt se gamla event, typ som gamecenter för Nhl.

Jag förväntar mig samtidiga släpp, men kräver inte att bioaktuella filmer ska ingå.

Däremot bör man kunna betala för att se dessa från soffan (för en något billigare penning än vad bion kostar). Ofta som man vill se en film men inte kravla sig iväg till bion. Sen gillar jag inte 3D på bio.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Inte 100% genomtänkt utan bara slängt ihop på ett ungefär, röstade 300:- men det är med min nuvarande inkomst som ligger på typ ingenting, skulle nog kunna tänka mig 400-500:- om tjänsten var absolut perfekt och jag hade en stabil inkomst.

100:-
-Flesta tv-serier samt filmer (menar då flesta, ska knappt vara möjligt att hitta någon film som inte visas där)
-Släpps samtidigt som Blu-ray (Eller när det visas på TV för serier)
-Hög kvalité
-Strömmad
-Undertexter på alla språk vart du än är (Stor anledning till varför jag ej använder Netflix, kan ju fan inte fixa Engelska undertexter i Sverige även om de finns till det Amerikanska utbudet)

200-300:-
-Samma som 100:-
-Blu-ray Kvalité
-Kunna ladda ner filmerna/serierna
-Kunna spela upp i valfri mediaspelare

300-400:-
-Samma som 200-300:-
-Släpps samtidigt som på Bio eller högst en månad efter
-Extra material som kommentarer och bortklippta scener etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

@rinosaur: Japp och vi andra som inte är intresserade av hockey behöver ha det i vårat paket so tough luck. Vi är tydligen till skillnad från golfen inte tillräckligt många för att varje kanal skulle bära sig själv och därför få eget paket.

Å andra sidan finns den tjänsten du efterfrågar väl direkt från nhl även om det är via nätet.

Det gör ju inte det, om du inte ska krångla med vpn för att få ip till något annat land, vilket då blir en liten kostnad där med.. Viasat (Viaplay) har de exklusiva nordiska rättigheterna.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det gör ju inte det, om du inte ska krångla med vpn för att få ip till något annat land, vilket då blir en liten kostnad där med.. Viasat (Viaplay) har de exklusiva nordiska rättigheterna.

Gamecenter är ju halvvägs iaf

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W