Permalänk

prissättning? hur tänker man?

Hej, jag har länge grubblat hur man tänker då man prissätter en komplett hopbyggd dator och tar 1500-3000kr bara för bygget??? gäller alla som säljer egna hopbyggda datorer, varför tar dom 2-3 ggr mer för bygget på dessa, och sen kan man själv skräddarsy sin egen dator t ex på Inet.se för bara 799:- borde vara tvärtom.

Klagar inte på något sätt, bara undrar.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

De som bygger behöver lön.
Alla kan inte bygga sin egna dator
De testar och startar datorn åt dig, så när du får den så funkar den 100%

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

För att folk som inte vill/kan/vågar bygga sin egen dator, eller orkar sätta sig in i vilka komponenter man ska ha, gärna betalar lite extra för att slippa detta "krångel".

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Jag tror TS menar att hur kommer det sig att Inet tar 799 kr för något som andra tar minst det dubbla för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

så när du får den så funkar den 100%

HHahahahahahhahah mm visst. Tog ett halvår innan de fick ordning på alla fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk

alltså, de jag menade var, hur kan både komplett och Inet ta 2-3K extra för sina ihopbyggda datorer jämfört med att Inet bara tar 799:- för att bygga ihop din dator med delar dy själv väljer???

borde ju vara tvärtom, eller i alla fall samma pris för bygget av Inet i alla fall kan man tycka.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren tar på sig ett ansvar för att burken ska fungera / garanti annars är det komponenterna. Elgiganten mfl lär väll ha fler svenssons som handlar och nyttjar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

alltså, de jag menade var, hur kan både komplett och Inet ta 2-3K extra för sina ihopbyggda datorer jämfört med att Inet bara tar 799:- för att bygga ihop din dator med delar dy själv väljer???

borde ju vara tvärtom, eller i alla fall samma pris för bygget av Inet i alla fall kan man tycka.

Den som kan välja delar själv men vill slippa bygga betalar för bygget. Den som varken kan välja eller bygga är tvungen att betala mer.

Permalänk

Beställer du ett färdigt paket får du med operativsystem, en dator ihopsatt av en kunnig, support och garanti. Man måste också ta med det i prissättningen och inte bara komponenterna.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

jo men som exempel, inet har sina taurus datorer, där tar dom betydligt mer än 799:- för bygget ju, är det för man får 3 års garanti då?

hur länge ger Inet garanti för datorer där man själv valt delar, de som kostar 799:-, är det bara 1 år, ja då förstår jag logiken bakom prissättningen.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Den som kan välja delar själv men vill slippa bygga betalar för bygget. Den som varken kan välja eller bygga är tvungen att betala mer.

men kom igen, man kan väl inte ta 1500:- extra för att Inet väljer ihop delar till en dator som ska funka, haha..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

ok, ser nu att om man väljer ovanstående får man bara 2 års garanti på allt, mot 3 år på deras Taurus datorer... dock borde ju inte ett år extra garanti vara värt flera tusen extra för en dator kan man tycka.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

ok, ser nu att om man väljer ovanstående får man bara 2 års garanti på allt, mot 3 år på deras Taurus datorer... dock borde ju inte ett år extra garanti vara värt flera tusen extra för en dator kan man tycka.

Men vissa orkar inte göra all research som krävs för att veta vad som ska vara i en dator. Vissa vet inte ens att det finns forum som kan hjälpa en!

Inet har en färdig produkt, helt klar, som de kan skicka om du betalar. Du behöver inte kunna någonting alls om datorer förutom hur man startar och använder dem.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

men kom igen, man kan väl inte ta 1500:- extra för att Inet väljer ihop delar till en dator som ska funka, haha..

Klart de kan om efterfrågan finns.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av musse pigg:

men kom igen, man kan väl inte ta 1500:- extra för att Inet väljer ihop delar till en dator som ska funka, haha..

Vilka datorer tänker du på då. Jag har kollat flera och det verkar skilja enbart några hundralappar.

Kolla typ på denna:
http://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-geforce-gtx-960-lim...
jämfört med samma delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8038839/2015-05-31

Permalänk
Medlem

Mycket är för att det är garanti på datorn, inte på delarna för sig. Har man problem med datorn så ska de fixa det, ingen felsökning ska krävas ifrån dig. Om de däremot bara bygger ihop den och inte har preppat den enligt sitt eget koncept så är det ditt ansvar att komma på vad som krånglar och lämna in den kompoonenten till garanti.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlyfftPotatis:

De testar och startar datorn åt dig, så när du får den så funkar den 100%

Skulle snarare säga till 10%.
Skämt åsido jag håller med dig och förutom detta tillkommer supporttid.

Jag skulle dock aldrig någonsin betala mer för en dator monterad av en helt främmande person på blocket än vad t.ex Inet och komplett tar och jag tror att de flesta av dessa köp görs av okunniga personer.
Om personen på blocket har en hemsida, youtubesida med några 100 tusen följare etc och är allmänt känd som moddproffs, ja då är personen ej okänd för mig även om jag är okänd för denna.

Att däremot köpa färdigmonterat dator börjar bli lite som att köpa färdigmonterat bil, visst man får inte exakt de delarna man vill ha, men man får datorn ofta monterat av en erfaren person. Datorer är inte längre bara några leksaker utan många har väldigt viktiga saker på dessa och det är viktigt att de fungerar korrekt. Btw den senaste datorn jag själv beställde som kostar typ som en ny Volvo kopplade jag inte ens i strömkablarna till nätdelarna själv.

Så att folk köper färdigmonterade datorer är inte alls konstigt, men att folk betalar överpriser för dessa av totalt främmande personer när de kan köpa dem från bra välkända butiker billigare är konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adaq:

HHahahahahahhahah mm visst. Tog ett halvår innan de fick ordning på alla fel

Skickades från m.sweclockers.com

Law of large numbers. Man kan inte förkasta något för att litet antal blir fel...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

kommer ej ihåg vilka datorer ja räkna på, är säker på att kompletts egna hopsatta datorer ligger på 2000-2500kr extra, då pratar jag om lite bättre datorer i prisklassen 14-16k och uppåt.

räkna på någon taurus inet säljer, har för mig att de tog ca 1700 extra för just den, minns inte nu. dock blir det alltid billigare att välja delar själv och låta inet sätta ihop den för 799:-, även om delarna är samma som på deras Taurus.

skit samma, nu vet jag att de flesta tar någon tusenlapp extra för att datorn säljs ihop som en enhet(fördelar och nackdelar), och man får ett års extra garanti.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

de roliga i sammanhanget är kompletts egna datorer, där man ibland ser 2000kr i rabatt just nu osv.... joo visst, räknar man delarna löst så lägger de ju på 3500kr nästan på en dyr dator, så deras rabatt är ju bara en rabatt på de redan höga priset de tar för att sätta ihop den.

klart man ska bygga sin egen dator, de sparar man en del på, men förstår att en del inte kan ett skit och gärna beställer ihopsatt, de man bör kolla i så fall är hur mycket de tar extra för att sätta ihop datorn, tydligen kan de vara allt från några 100 lappar till några tusen extra för samma typ av dator.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Du kan ju starta firma och försöka göra det billigare själv, så får du se om det blir pengar över till lön. Givetvis inte svartjobb då..

Eller så kan vi som kommer ihåg alla små datorbutiker på hörnet konstatera att konkurrensen dödat säkert 90% av dem.

En tusenlapp in i företaget är inte mycket kvar i lönekuvertet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

jo fattar läget,,,, lugnt...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av musse pigg:

de roliga i sammanhanget är kompletts egna datorer, där man ibland ser 2000kr i rabatt just nu osv.... joo visst, räknar man delarna löst så lägger de ju på 3500kr nästan på en dyr dator, så deras rabatt är ju bara en rabatt på de redan höga priset de tar för att sätta ihop den.

klart man ska bygga sin egen dator, de sparar man en del på, men förstår att en del inte kan ett skit och gärna beställer ihopsatt, de man bör kolla i så fall är hur mycket de tar extra för att sätta ihop datorn, tydligen kan de vara allt från några 100 lappar till några tusen extra för samma typ av dator.

Många av de färdiga paketen uppdateras sällan och när de väl uppgraderas kan man kalla priset för mer rimligt.
Att köpa ett färdigt paket som många använder kan ha sina delar om nu urvalen gjordes ordentligt och problem noga dokumenteras. Nu uppgraderas väl paketen så ofta p.g.a teknikutvecklingen så denna fördel försvinner.

Att köpa färdigmonterat handlar om att överlåta arbetet åt någon annan, detta kan man göra av flera orsaker som tidsbrist eller att man tror att de som har som jobb att just montera datorer är bättre än en själv som gör samma sak var 5:e år eller så.
Som jag tidigare skrev datorer är inte längre enbart leksaker och väldigt många är beroende på att de fungerar hela tiden, några blåskärmar och liknande är katastrofalt om man förlorar arbete. Jag vet väldigt många som tycker monteringsavgiften fullkomligt är en bagatellavgift, problemet är dock när man vill ha lite mer teknisk avancerade byggen där teknikern tar 1000kr/h exkl moms.

Ett annat problem är att jag ej litar på vanliga datorfirmor och har fördomar att de tar in ungdomar som ibland skiter i allt vad esd och liknande heter. Likaså monterar i hårdvaror som har varit ute hos kund och blivit retur. (hur ska jag i efterhand se att t.ex. cpun ej har varit ute hos kund?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

men kom igen, man kan väl inte ta 1500:- extra för att Inet väljer ihop delar till en dator som ska funka, haha..

Uppenbarligen kan de det?

Företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Märker inet att de kan ta 1500 extra för att ha satt ihop ett dator paket som Taurus så kommer de ta 1500 kr extra. Inget konstigt med det?

Utbud och efterfrågan. Är folk villiga att betala 1500kr extra för att inet satt ihop delarna så kommer inet ta 1500kr.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk

jo, men 3900kr extra för att montera ihop en Komplett Gamer Premium i40 som ett exempel är ju nästan på snudden överdrivet dyrt tycker jag..... vi släpper ämnet, ja fattar galoppen, dom tar betalt vad de kan helt enkelt har jag förstått... trodde dock att de skulle ligga på ca 1000-2000 kr extra inte närmare 4000:-

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

prova sen och att välja en annan cpu eller nätdel, hahaha,, då tar dom nästan 6000kr extra för bygget,,, jo visst, det är som de ska......

go natt..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Law of large numbers. Man kan inte förkasta något för att litet antal blir fel...

Nää, det vet jag. Och de var väldigt hjälpsamma och gav en ganska stor kompensation flr alla fel. Så ni hard feelings mot dom snarare tvärt om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus