Asus radeon r9 290x värt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Keffmode:

Beställde precis ett 290x nu. Första kortet från AMD i min karriär.

Nervöst!

Du borde bli nöjd. Upplever mitt 290 som tyst och kraftfullt och då är det ju ett 290 utan X. Känns som ett kvalitetsbygge även om det klagas på det här på SweC. Tungt grafikkort. Snygg kylare i metall med backplate.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Åh F*N jag köpte mitt genom Inet för jag kollade prisjakt och då var inte kortet nedsatt där, men det var det i sweclockers nyhetsannons i botten på artikeln och jag tänkte bara att det inte var uppdaterat än men jag borde ha kollat cdon.

Jo 290X är mycket bättre än 560 Ti i och med att det till skillnad från 560 Ti kan maxa allt MED MSAA och MED ca 60 fps i många fall.
Annars var jag rätt nöjd med mitt 560 Ti, men kan du tänka dig att jag gav 2500 för 560 Ti och nu har jag gett 2990 för Asus 290X?
Asus DirectCU är tystare än Windforce inte helt oväntat men +500 spänn för ett kort som presterar nästan dubbelt så bra, suveränt även om jag kunnat få det för 2500.

EDIT: Kollade länken och såg att det är prissatt till 2990 men att priset sänks till 2490 när man lägger det i korgen...
BRA CDON! Ni lurade mig duktigt och nu har jag köpt kortet HOS NÅN ANNAN när ni lika gärna kunnat få kosingen, suveränt!
Nej men seriöst, vad skulle cdon uppnå genom att göra så?

Så att folk som bevakar via ex Prisjakt inte blir notifierade när priset på varan sänks.
CDON vill bara att erbjudandet ska gälla för vissa.

Skrivet av Keffmode:

Beställde precis ett 290x nu. Första kortet från AMD i min karriär.

Nervöst!

Du kommer bli nöjd, uppgraderat från ett GTX 580 och det är ju inte en liten skillnad ^^
Dubbla prestandan samt mer än dubbla minnet.

Såg ditt tidigare inlägg om ljudnivån och mitt system som jag har lagt mest vikt på just ljudnivån får sig en spark när datorn går på full fräs i spel, 50% 1800rpm.
Hörs men inte så det blir irriterande för min del, den gränsen går vid 60% 2250rpm för mig personligen.
Ska nämnas att jag har datorn på golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Så att folk som bevakar via ex Prisjakt inte blir notifierade när priset på varan sänks.
CDON vill bara att erbjudandet ska gälla för vissa.

Jaha, det låter ju väldigt korkat ur försäljningssynpunkt om det nu inte är så att cdon ger blanka f*n i hur många ex de säljer.
Jag har inte hört talas om något liknande, möjligen att VIP medlemmar som på webhallen får vissa rabatter eller att det är kampanjer, men inte att priset visas som ordinare.

Det är som att gå till ICA och så sitter det en skylt med kassler på till ordinarie pris, sedan när man går in står det på en skylt. "Ordinarie pris, men du får rabatt när du lägger den i korgen/betalar i kassan".

WTF?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jaha, det låter ju väldigt korkat ur försäljningssynpunkt om det nu inte är så att cdon ger blanka f*n i hur många ex de säljer.
Jag har inte hört talas om något liknande, möjligen att VIP medlemmar som på webhallen får vissa rabatter eller att det är kampanjer, men inte att priset visas som ordinare.

Det är som att gå till ICA och så sitter det en skylt med kassler på till ordinarie pris, sedan när man går in står det på en skylt. "Ordinarie pris, men du får rabatt när du lägger den i korgen/betalar i kassan".

WTF?

ICA har hela tiden erbjudanden för folk med ICA kort.(precis som alla andra matbutiker)
Exakt som detta ska vara, ett speciellt erbjudande.
Om du vill spara pengar så är det bara att returnera ditt kort och köpa det igen från CDON, du har ju öppet köp så länge du köpte det via webben.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av philipborg:

Nej. Inga problem.

EDIT: @NodCommander Såg att du frågade så tag'ar dig också.

Problemet ligger i heatpipesen's kontakt med processorn där dem knappt vidrör. Sedan blir även vissa av VRAM'sen väldigt varma, någonting som endast kan mätas externt. Är annars lätt att få dem att köra i 400GB/s+ (Vittnar till detta med min egna klock på 435GB/s). Detta hindrar överklockning vilket är synd, hade annars varit en riktigt trevlig kylare. Kylaren i sig är ju egentligen väldigt bra, men den är inte bygd för Hawaii utan är bara flyttad från andra kretsar. En lite snål lösning från Asus sida.

Anledningen till att det varnas så mycket är för att folk köper den och sedan tror att alla Hawaii kretsar är på den nivån. Tri-x och vapor-x är ju rätt mycket tystare vid samma temperatur. Sedan varnas det en del då folk associerar Asus med kvalité och topp produkter, och blir besvikna. Så jag anser det är bra att det informeras om, men är priset bra så är priset bra då den fungerar OK trots allt och klarar en del överklockning.

Bild på kontakten med heatpipes'en:

Som du ser är det endast en heatpipe som rör ordentligt, 2 rör halvt och 2 rör inte alls. En av dem som rör halvt är även den tjocka och viktigaste. Så hade alla vidrört hade detta kunnat vara en utav dem bästa kylarna, nu är den bara godtycklig. Men för priset dem säljs för nu är det helt klart ett väldigt bra köp.

Eftersom Norden är en utvald region för att hjälpa till att bli av med Europas lager av 290X inför kommande lanseringar så har många frågor dykt upp kring kylaren. Jag länkar till mina tidigare inlägg nedan med mer info om kylaren.

#15435740

#15436611

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Eftersom Norden är en utvald region för att hjälpa till att bli av med Europas lager av 290X inför kommande lanseringar så har många frågor dykt upp kring kylaren. Jag länkar till mina tidigare inlägg nedan med mer info om kylaren.

#15435740

#15436611

Trevlig information och ännu trevligare att ni är aktiva här på forumet

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@kinc:
Enda frågan jag har, varför listar ni helt trasiga Asus GPU Tweak versioner som senaste på 290X sidan?
GPUTweak 2.7.9.0 är den senaste fungerande GPUTweak, samtliga följande versioner till Windows 7 64-bitars iaf kraschar efter en reboot och kan inte ens startas. Varför listas dessa trasiga versioner så som 2.8.2.0 och 2.8.0.8 ens? Folk laddar ner dem av misstag då dem är nyare, dem fungerar inte alls, men dem är listade som nyare.

Permalänk
Avstängd

2.8.2.0 fungerar för mig.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t:
Ställ in en manuell fläktkurva, spara profilen och slå på att den sparar det så det ställs in varje gång programmet startar.
Det gör du på Settings - Tune - TuneSettings - Keep setting for next start on close application

Vilket är hela poängen med GPU tweak, ska man ställa in fläktkurvan/överklocken varje gång man startar om datorn eller råkar stänga av GPUTweak?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@chipw00t:
Ställ in en manuell fläktkurva, spara profilen och slå på att den sparar det så det ställs in varje gång programmet startar.
Det gör du på Settings - Tune - TuneSettings - Keep setting for next start on close application

Vilket är hela poängen med GPU tweak, ska man ställa in fläktkurvan/överklocken varje gång man startar om datorn eller råkar stänga av GPUTweak?

Så fungerade Sapphire Trixx som jag använde förut så det är ingenting nytt för mig. Man var tvungen att ha igång programmet för att överklockningen skulle fungera.

Du kan ju spara överklockningen som en preset. Finns ju 4 save slots.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t:
Men om man ställer in så att den automatiskt startar och applicerar inställningarna fungerar inte programmet överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@chipw00t:
Men om man ställer in så att den automatiskt startar och applicerar inställningarna fungerar inte programmet överhuvudtaget.

Ok. Skumt. Har inte provat det själv i och med att jag tycker att prestandan räcker till på stock.

Finns det som en funktion i mjukvaran så borde det ju fungera.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av str8forthakill:

@kinc:
Enda frågan jag har, varför listar ni helt trasiga Asus GPU Tweak versioner som senaste på 290X sidan?
GPUTweak 2.7.9.0 är den senaste fungerande GPUTweak, samtliga följande versioner till Windows 7 64-bitars iaf kraschar efter en reboot och kan inte ens startas. Varför listas dessa trasiga versioner så som 2.8.2.0 och 2.8.0.8 ens? Folk laddar ner dem av misstag då dem är nyare, dem fungerar inte alls, men dem är listade som nyare.

GPU Tweak är länkat mellan kompatibla produkter, så när det släpps en ny version så uppdateras det automatiskt. Uppdateringar är inte relevanta för 290X så håller med om det inte borde länkas, ska undersöka vad vi kan göra åt det. Har personligen inte provat på Win 7 64 bit men med 8.1 fungerar senaste versionen med både R9 290 DC2 och GTX 980 DC2. Om du skickar fullständiga specar för ditt system (inkl. driver- och biosversion) så skickar jag inte till R&D som får återskapa och åtgärda problemet. Tack!

Permalänk
Medlem

En liten fråga som jag har, som är väldigt generaliserad och kanske rentav felaktig... Men kanske nån kan förklara.

En hel del engelsk-talande forum (ska nämnas att det är spelforum, och inte dator forum) jag besöker verkar ha en rätt "självklar" inställning att GTX970 är ett självklart val över r9 290x. Lite som att man är en sucker om man köper ett r9 290x.

Medans här på sweclockers så rekommenderas r9 290x om och om igen, särskilt då med priset på cdon för närvarande.

Finns det någon speciell anledning till dessa delade meningar? Jag har inte följt hela AMD/Nvidia grejen på väldigt länge så undrar vad den bakomliggande logiken är, om det finns någon, till varför vissa är helt övertygade om en sak och viceversa.
Är så klart införstådd att vissa människor följer ett märke "blint" men undrar lite kring om det är en fråga om vilket land det handlar om och så, hur mycket man vet om datorer, vilka sidor man läser etc etc... ?

Väldigt bred fråga men om någon kan undervisa lite så skulle det vara intressant.

Permalänk
Medlem

@Starwars:
Gick från GTX680 till 290X, och med hindsight skulle jag ha köpt ett GTX970. Har haft en del mystiska krascher, drivrutiner som krånglar etc. AMD verkar ha en hel del problem som i mitt fall får GTX970 att vara ett mer prisvärt kort även om det kostar en tusenlapp mer. Mitt GTX680 må ha saknat prestanda och VRAM i sina gamla dagar men den krånglade aldrig med drivrutiner och helhetskänslan var mycket bättre.

Bra bang for the buck, men föraren kraschar in i en bergvägg i full fart och allt exploderar. Nvidias drivrutiner är markant mycket bättre refinerade.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Inte haft några problem att drivrutinerna kraschar med mitt byte från ett GTX 580 till 290X.
Det jag märkt är att AMD är något sämre när det kommer till att ha en mediaspelare/flashplayer öppet på en annan skärm samtidigt som man spelar mot Nvidia även om det inte fungerade 100% innan.
Annars har jag inte märkt något som skulle vara annorlunda mot det negativa.

Permalänk
Medlem

@Mimematis:
Jag misstänker att det har att göra med GPU Voltage samt DVI-D DL @ 2560x1600. Med en mindre 22" TN panel på 1080P och med DP får jag inga problem överhuvudtaget. Men i stock-utförande med DVI-DL ser jag lite artefakter då och då som att kablen eller kortet skulle vara trasigt, vilket varket eller är.

Satte GPU Voltage på +12mV och Power Target på +20%. Har inte stött på något problem nu på ett antal timmar så kanske fungerar.

Permalänk
Medlem

@Mimematis @str4thakill
Gjorde samma byte från 580 - >Hawaii (295x2) och har haft bättre drivrutins upplevelse med AMD. Tror det var något annat som spökade för dig än drivrutinerna.

Mer på topic, 290x är bättre i prestanda. Anledningen till att alla här rekommenderar 290x över 970 är är Norden blev utvalt till plats att sälja av alla kretsar innan 300 serien släpps, det är därför pris bilden skiljer sig så mycket och varför andra forum kan säga olika. Sedan har vi även fan boy viruset som smittat sig som löp eld och förstör, finns på båda sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Mina problem kanske inte var baserade exklusivt i drivrutinerna dock, flashade om kortet med senaste VBIOS från Asus och produkt-ID't uppdaterades, även fast det var samma version av själva bioset. Satte +12mV GPU voltage och +20% power limit. Inte haft en enda krasch sen dess med 14.12 Omega drivrutinerna. Random krascherna, artefakter etc är borta. Kvar är dock microstutter i dåliga titlar som Far Cry 4 vilket gör dem nästintill ospelbara.

Men i Witcher 3 flyter det på galant utan krascher nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@philipborg:
Mina problem kanske inte var baserade exklusivt i drivrutinerna dock, flashade om kortet med senaste VBIOS från Asus och produkt-ID't uppdaterades, även fast det var samma version av själva bioset. Satte +12mV GPU voltage och +20% power limit. Inte haft en enda krasch sen dess med 14.12 Omega drivrutinerna. Random krascherna, artefakter etc är borta. Kvar är dock microstutter i dåliga titlar som Far Cry 4 vilket gör dem nästintill ospelbara.

Men i Witcher 3 flyter det på galant utan krascher nu.

Asus har en defekt BIOS på vissa av sina kort så det rekommenderas att alltid uppdatera dem.

Trevligt iaf att problemet löste sig
AMD's drivrutiner är egentligen väldigt bra, men dem kanske inte var lika bra historiskt. Idag däremot har både Nvidia & AMD riktigt bra drivrutiner med några små för och nackdelar för vardera. Nvidia har t.ex. något lägre CPU overhead medans AMD har fler inställningar och mer valfrihet rörande konfiguration. 7950, 7970, 280x & 280 kan alla köra CFX med varandra t.ex. trots att det är från olika generationer och har olika kompletta processorer. Det motsvarar som 970 & 980 skulle kunna köra SLI (vilket de borde kunna rent tekniskt men Nvidia har låst det). Går t.ex. att köra 290 & 290x i CFX. Nackdelen med att köra CFX/SLI över olika kompletta processorer är att dem starkare processorerna går ner till den lägsta genom att stänga av kärnor och möjligen klocka ner sig. Gillar däremot att möjligheten fortfarande finns.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ett stort argument för 290X är att AMD har så förbannat mycket outnyttjad potential i sina grafikkort. Ur råstyrkesynvinkel så är de överlägsna. Och med ständiga drivrutinsuppdateringar så ökar de hela tiden i prestanda. När GTX 980 kom så var den 16-19% snabbare i FHD och QHD upplösningarna jämfört med 290X, nu är det nere på 11-14%. Att AMD alltid är starkare på tungdrivet borgar också för framtiden, I UHD t.ex. är skillnaden nere på ynka 6% idag. Kommer 290X gå om? Hur blir det med DX12 när nVidia förlorar sitt övertag med litet overhead?

Titta också på 7970GHz, ofta runt 20% snabbare än GTX 680 idag, snarare närmare GTX 780 i prestanda, så var det inte förr.