Permalänk
Medlem

Först hade jag min fars gamla Mustang som moppe.

Sen köpte jag mig en Casal K190 Sport som inte alls gick som den skulle. Föregående ägare hade mejslat(hur ska man säga, iaf använt hammare och en skruvmejsel) upp insug/avgas hålen så det fattades stora delar av cylindern.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag fick en splitterny Suzuki PV 1986. Suzuki PV var en moped som såldes i Finland 1981-2000. Jag satte på 80 cc cylinder och större förgasare samt drevade den men blev tagen av polisen och fick dryga böter. Faktiskt funderar jag nu starkt på att köpa en PV igen som är välbehållen.

Samma färger som min men 8 år nyare. http://www.nettimoto.com/suzuki/pv/1658594

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Första var en 75ans crescent compact e-type, 60cc.. Hamnade på skroten efter lite motorhaveri.

Sista var en Honda MT5 1990, "70cc" 12hk, 5vxl (använde bara 3, 4 och 5an) 130km/h vid 10.000rpm (ingen varvstopp)
Men tyvärr glömde någon jävel sätta i låsringarna till kolvbulten och det blev en hål i cylindern.
Två gånger fick jag plocka ut kolv delar ur kröken, varvstopp finns där av en anledning, man ska bara inte upp till 15.000rpm.

Sålde den i kartonger för 2000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Första moppen var en 2 växlad Cresent 2000 59`a. Sen blev det en 4växlad fläktkyld DBS Sport följt av en 3 växlad luftkyld DBS Panter. Sista moppen var en Cresent flakmoppe Körde bing 17mm med 5,5hk trim på alla sachs motorer De var en skojigt tid

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Föredetting

Första, enda och sista mopeden jag haft var en Zündapp KS50 -78. Riktigt sunkig, men maskinellt pålitlig. Satt väl något trim på den, däremot ingen aning om vad, brukade tycka att det var roligare att skruva och köra cross, moppen var mest där om man tvunget skulle ta sig till civlisationen och man inte kunde få skjuts.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tycker det behövs en liten återupplivning av denna tråd. Nu när jag kommit upp i moped ålder så har jag skaffat en DKW special ifrån 65 tror jag. Den är i ganska misshandlat skick så jag skulle bli väldigt tacksam om någon har någon information, ritningar, sprängskisser eller ställen som har reservdelar till denna modell.
http://www.veteranmopeder.com/bilder/DKW/dkw_special_moppedan...
Bild på en, Tyvärr inte min...

Permalänk
Medlem

Yamaha DT-50 körde jag årsmodell minns jag ta mig tusan inte. Den var lite trimmad när jag fick den. Sen dreva jag om den helt och på med med större cylinder och kolv samt förgasare samt annat grenrör och ljuddämpare samt planad topp. Den gick som ett skott tills en dag då hela kolven sprack i motorn. Bytte den då rakt av mot en DT125 i dugligt men allt annat än vackert skick.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag hade en Suzuki k50 när jag var 15, sålde den och köpte en Yamaha dt50 när jag var 16.
Nu har jag en honda mt50 som jag åker på till jobbet ibland (är 35år nu), den har 5 växlad låda, 70cc cylinder och 24mm förgasare. Sjukt billigt med mopeddelar nu jämfört vad man tyckte när man var 15

Permalänk
Medlem

Jag hade en Piaggio NRG -04 som var gul, sjukt kul leksak med lite trim, v-ringen borttagen och ett högvarvigt malossi rör om jag inte minns fel!
Gick som ett skott

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Rieju drac med effektpipa, drevad, eftermarknadsvev, eftermarknadskolv, 70cc cylinder

Toppade 130-135km/h gasres på varje växel

Permalänk

Jag hade aldrig moppe som grabb men jag fick en gammal Monark för några år sedan som jag skruvade ner och renoverade motor på och slipade ner ram o kåpor och lackade om. de flesta delarna är renoverade förutom hjul och tank. dock fortfarande nerplockad i delar och inplastade i bubbelplast. en vacker dag kanske det finns ork o skruva ihop den men troligtvis inte

länge funderat på att sälja den som den är. men vem köper något sånt idag. och nerskruvat? finns det något värde i det tro

hittade en bild på google.

Permalänk

Puch Dakota
Fick den när jag fyllde 14 i risigt skick och fick spendera det kommande året med att totalrenovera den.
Lackades om riktigt knallgul och motorn revs ner och renoverades med hjälp av en hel back donatormotorer.
Planade toppar, filade/jackade kolvar och uppfrästa cylinderportar var vardagsmat under hela min 15års tid....vilka minnen!

Roligast av allt är att jag för några månader sedan, mer än 15år senare, såg att den fortfarande lever när jag mötte den på väg till jobbet

Permalänk

En riktig moppe

Permalänk
Medlem

Körde en småtrimmad Rieju drac för x antal år sedan!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Är väl omkring sexton år sedan vid det här laget men på den tiden gled jag runt på en sådan här skönhet:

Fast min var vit med en vinröd tank, både ram och tank med rostfläckar förstås. Lät som bara den och kopplingen var hur seg som helst, tre växlar för vänsterhanden.
Det var helt klart den till utseendet skruttigaste mopeden i bekantskapskretsen men ändå en av de snabbaste.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Trådlyfter lite, inte många trådar man skriver i nuförtiden men den här passade!

När jag var 15 så hade jag en rödvit Honda Mt5:a. Bondtrimmade den lite med större insug, drev och grövre avgassystem. Sålde den några år efter körkortet.

För två somrar sedan, efter jag fyllt 30, så var vi några stycken "gubbar" i grannskapet som kände nostalgins vingslag slå så vi införskaffade oss varsin Puch. Jag köpte en Alabama (drömmoppen). Så nu kör vi så ofta vädret tillåter och anordnar varje år egen träff med karavankörning och tipsslinga. I somras var vi 28 st som slöt upp, mycket bra med tanke på att vi bor på en liten ort. Absolut roligaste jag gjort på många år!

I somras slog jag även till på en sönderskruvad Honda Mt5.:a i hopp om att få återuppleva gamla ungdomssynder. Sjukt roligt att få köra om ungjävlarna på byn! Har väl med åren blivit lite feg när det gäller trim märker jag, men har ändå satt dit en 70cc och 21mm förgasare. Men man har väl mer vett nu kanske....

Permalänk
Medlem

En Suzuki K50 har jag. Har renoverat motorn, alla packningar var helt åt skogen. Man vet att en packning är trasig när det ligger isbitar i nedersta delen av motorblocket på båda sidor. Det tog alltså inte lång tid till man förstod varför kopplingen slirade. Samtidigt som jag renoverade motorn tänkte jag att man kunde passa på köpa bättre bensinslangar och bensinfilter.

Sitter just nu 45mm cylinder (60.1cc), 13/36 drevning (innan satt det 13/32) och Mikuni 16mm + 16mm insug.

En bild med motorn av, nu sitter den på sen några dagar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Kan återuppliva trådan lite,
Jag som 15-åring i dagens samhälle puttrar omkring på en o-trimmad Crescent Compact, trots att man är omringad av kompisar på speedfighters osv. Men jag tycker det är skoj att så många vuxna känner igen den och att få kommentarer från random folk på gatan som t.ex. "En sån där har man inte sett på länge, härligt".

IMG_6445 by swedishdragon1, on Flickr

IMG_6220 by swedishdragon1, on Flickr

Visa signatur

Nuvarande setup: Asrock Z77 Pro 3, Gigabyte gtx 660ti, Samsung 840 pro SSD (120gb), seagate barracuda (1 tb), seagate backup plus (3tb), Intel Core i7 3770k, 16 gb DDR3, Fractal design Define R4, windows 7.

Permalänk
Skrivet av swedishdragon:

Jag som 15-åring i dagens samhälle puttrar omkring på en o-trimmad Crescent Compact, trots att man är omringad av kompisar på speedfighters osv. Men jag tycker det är skoj att så många vuxna känner igen den och att få kommentarer från random folk på gatan som t.ex. "En sån där har man inte sett på länge, härligt".

Själv är man 26 år o kör runt på sin crescent compact fortfarande. används ofta under våren och sommaren, det är min kärlek och så många ungdomsminnen! (haft samma compact sen jag var 13 år och fick skit för jag tog traktorn in till skolan)

Permalänk
Rekordmedlem

Som tonåring när det begav sig så en Maraton Compact, 2 växlad Sachs, handväxel, lätt trimmad med 60 cc och bytt förgasare och avgassystem.

Pappa hade en Puch Alabama som jag ibland åkte på om han var snäll och min moppe behövde service, naturligtvis hade han även vindruta på den

Åkte också på en Husqvarna 250cc cross men det var mestadels i skogen och inte på vägen men det blev väl i ärlighetens namn nån transportsträcka ibland även om den inte var gatlegal, det är konstigt hur slö mopeden kändes när man bytte mellan dem
Som vuxen har jag haft en Yamaha Neos som jag tog bort variatorspärren på för att den inte skulle varva så förskräckligt, lite fortare gick den väl men inte mycket men framförallt var den mycket tystare och bekvämare att åka på när den inte varvade så det kändes som motorn skulle explodera när som helst. Jag använde den för att åka till jobbet ett par år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Yamaha FS1 (Obs inte mitt ex på bilden)

http://forumbilder.se/images/de720081002468002.jpg

Gick bra men jag körde inte så ofta. Sedan var det någon pajas som stal den ut vårt garage. Var faktiskt rätt ensam om den för alla andra körde DT. Till alla som undrar: jag hade inget trim på. Ärligt!

Exakt en sådan FS1:a hade jag med. Tror det va en -90:a.
Men jag tyckte den såg lite mesig ut och bytte efter ett par månader till en Yamaha DT MX50-91:a som också var svart/röd

Permalänk
Medlem

Drömmer fortfarande om att köpa en Suzuki PV som jag hade som ung. Helst original och färdigt veteranregistrerad.

(Denna saknar sin hastighetsmätare)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

hade en Ciao Piaggio samt en crescent topper från 1967, toppern har jag kvar.

http://www.raketsport.com/topper_2006_400.jpg

inte min mer ser nästan exakt likadan ut

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Några mopeder hann man med under åren.
Första mopeden var en Baghee med Piaggio Ciao motor.
Andra var en Honda mt5, renoverades och såldes iväg.
Tredje var en Rieju RR Black edition, även den renoverades och såldes iväg.
Fjärde var en Gilera Runner, det var den mopeden som användes då dem andra hade jag innan jag hade fyllt 15.
Femte mopeden blev en Piaggio Ciao, slit och släng moped som köptes för skojs skull för 500kr ;-).

Är idag väldigt sugen på att köpa en äldre veteranmoped, i sämre skick och renovera. Tyvärr så får det vänta några år pga platsbrist!

Permalänk
Medlem

Zündapp CS50

Grymt moddad motor med bl.a. 70cc cylinder, boostport (vette 17 vad det kallas nu...), reedventiler (från en suzuki 80cc cross), 30+mm (mikuni ?) förknasare (från samma cross), och en redig expansionskammare (rejält moddad och från samma cross).
3 växlar, den gjorde ungefär 50km/t på ettan vill jag minnas, och de flesta andra trimmade moppar tog man på tvåan i 80+km/t.
Inte helt säker på hur fort den egentligen gick, men en bra bit över 100 knyck iaf.
Allt detta i en standard ram och standard trumbromsar, minns att det efter ett tag blev 2 spår i snön när man åkte....

Lärde mig grymt mycket om maskiner i stort när jag höll på med den.
Boostporten vad nog svårast att få till då cylinderloppet var hårdkromat, och cylindrarna höll aldrig speciellt länge....
Reedventil fanns ju inte original och krävde en hel massa massering av cylindern för att få dit den specialtillverkade hållaren jag använde för själva ventilen.
Expansionskammaren var även den en hel vetenskap att få till, lyckligt vis så hade vi en känd 2-taktstrimmare på orten (båtmotorer) som kunde ge lite tips.
Skulle gissa på att för varje timme jag kunde köra den så spenderade jag åtminstone två i garaget
Cylindrar och kolvar moddades och slets ut på löpande band.
Och innan jag hittade ramlager som stod pall för varvtalet så åkte det nog 10 vevaxlar =).
Vill minnas att det var halvkapslade (för att minska volymen i vevhuset) FAG lager med betydligt mindre lagerspel som standard som tillslut höll.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal Mustang Cross Special från 70-talet i originalskick med störtbåge (originaltillbehör) som gjorde den ännu ovanligare.

Exakt hur fort den gick kan jag dock inte svara på då jag aldrig hade en fungerande hastighetsmätare under tiden jag hade den, men jag hade inga större svårigheter att komma ikapp de flesta plastraketerna som rullade i stan.

Det var inte direkt ovanligt att äldre kom fram till mig på stan och berättade att de själva hade haft en likadan när de var unga.

Har många minnen från när man var ett helt gäng ute och gled på stan. Deltog även i ett antal veteranmoped rallyn/tipspromenader.

Ångrar fortfarande att jag sålde den, men vet att den är i goda händer och har sett den komma åkandes i stan ett par gånger när man varit på besök i hemstaden. Inte helt otroligt att man köper något liknande igen när ekonomin ser bättre ut.

Hittade tyvärr inga bättre bilder än dessa på datorn:

Står för övrigt "Högt styre är bra mot armsvett" på klistermärket under sadeln.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk

Rolig tråd som fick en att tänka tillbaka på många roliga minnen

Hade själv en Mustang Mamba som på bilden nedan fast min var omlackad i lila metalic!

"Nästan" helt original förutom förstärkt ram, 70cc cylinder och motorsågsförgasare, gav runt 110 knyck på plan mark vilket var riktigt roligt med tanke på hur töntig alla tyckte den såg ut!
Nu i efterhand inser man väll att det var rena dödsfällan med tanke på att det var original bromsar mm så bromssträckan mättes i hundratals meter typ...

Permalänk

Köpte mig en riktig pärla, en peugeot trekker 2001, kärlek vid första ögonkastet. Satte dit ett nude-bar (var poppis på den tiden, lär va det fortfarande) matchande fotpinnar för passagerare och hon gick som ett skollat troll med trimrör och sportcyl 50cc, vi hade mycket kul ihop.

det var ett fartfyllt förhållande som kom till ett abrupt stopp då vi plötsligt blev stationära, fast i en kärlekstriangel med en lyktstolpe. Silvertejp blev hennes ärr, och trotts att jag sminkade över dem så var det likt solglasögon över en blåtira.
Rip gamla bettan </3 :'(

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag bara ägt bögpulkor.

Min första moppe köpte jag vid 14 års ålder, en Gilera Stalker. Riktigt rapp med gasres, gick runt 85km/h. Sålde vidare han efter ett par månader. 70cc, större fögge, dragen v-ring och urpluggat rör.

Nästa moppe blev en Yamaha Slider, inte lika snabb men väldigt lätt däremot så dra upp på bakan var inga problem. Gick runt 65 km/h med endast urpluggat rör och dragen v-ring.

Efter det köpte jag en a-traktor, Volvo 142. Har fortfarande kvar den.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Hade en röd Piaggio Ciao utan skärmar o trampor. Svetsade på två stumpar från ett gammalt styre som fotpinnar, men inte så att det stack ut allt för långt. Moddat insug, luftburk samt effektavgas. Gjorde väl en vilda 55km/h... livsfarligt för en Ciao!

Hade även en blåmetallic Crescent Compact, som jag behöll original.

Därefter fyllde jag 15, och köpte då en Vit/Röd Honda MT5, som fick moddat insug, drev samt effektavgas. 60km/h.

Sen under gymnasiet var jag "fodervärd" åt en kompis som bodde utomlands långa stunder åt hans DT50MX med vita Dakarkåpor! Den fick en uppborrad 50cc 5,5hk, 16mm förgasare, vakumbox, effektsystem o drev. Var väl god för än 85 km/h+, vilket jag oxå blev omkörd av piketen mitt i natten när jag var på väg hem. De körde upp vid sidan av mig, rullade ner fönstrena tittade på mig o sa sedan "Du e dum i huvet!" och körde sedan iväg! hahaha

Sen var jag även "fodervärd" igen åt en svart/gul 5-växlad MT5'a, med 65cc 7,5 hk, 24 mm, vakumbox, effekt o drev. Den gick som en skållad råtta!

Sen skaffade jag en DT125LC med YPVS och effektsystem + lite modifikationer ca 30hk) och avslutade moppe eran!

Idag är det KTM 640 LC4 som gäller!

*inte mina hojjar på bilderna, men väldigt snarlika!