Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny Hårddisk visas inte!!

Permalänk

Ny Hårddisk visas inte!!

Tjena!

Köpte precis en ny SSD samt en 1TB mekanisk och ska ha kvar en gammal 1TB kvar i datorn. Har installerat w7 på SSDn precis och det gick felfritt men när det skas till att fixa med hårddisken så skiter sig något.
Jag får upp den i BIOSen och den visar korrekt storlek på 1TB, men den visas som "Reserverad av systemet" med en storlek på 100MB i utforskaren och samma i diskhanteraren...
Har läst lite om SLAVE och Master, men har inte koll på vad det är, både SSDn och min gamla står i nuläget som primära, kan det vara ett problem?
Har provat runt i lite olika SATA-portar och den syns i BIOS med alla, men den syns dock inte som Reserverad om inte den andra hårddisken är inkopplad... Och planen är att jag ska använda denna som backup för att rensa den gamla på massa skit och sena nvända de båda parallelt (den nya till program och den gamla till ren lagring av film och musik).

Tacksam för tips!!

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i diskhanteraren i Windows och skapa en ny partition på den nya hårddisken, så stor som det går.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns som att det är en tråd per dag om detta...

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Datorhantering -> Diskhantering...

Sen gör du som ovanstående förslag och tilldelar den en bokstav

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Okej, prövar det snarast möjligt! Har provat att skapa en partition men det gick ej men gissar att det beror på att den inte har en bokstav tilldelad!
Tack så mycket för bra svar!

Permalänk
Medlem

Alternativt öppna CMD med admin,
Diskpart
list disk
Select disk x (den du ska formatera)
Clean
Create partition primary
Select partition 1
active
format fs=NTFS quick
assign
exit

Klart. Tycker själv att hårddiskarna borde komma formaterade med ntfs så vanligt folk slipper krångla med detta.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Verka som du missat något i diskhanteraren.

Hårddisken (partitionen) ska synas på 2-3 olika ställen i diskhanteraren. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den även längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Edit:
Sen så börja man undrar om du installerade om Windows på fel sätt. Man ska bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills man installerat klart. De andra diskarna kopplar man in och fixar till efteråt i diskhanteraren. Annars riskerar man få problem då och långt senare.

Permalänk
Medlem

Tackar!

@Xblaze: Detta löste mitt problem direkt. Funkar utmärkt!

Permalänk

Master och slave var mer relevant när det handlade om IDE diskar då två diskar delade på samma kabel. Din disk som är märkt primär handlar om partitionen, partitionen måste vara primär om du vill kunna starta från den. Alltså är operativsystemet inlagt på en primär disk. Man kan ha tre primära partitioner, man måste inte ha operativ på alla men sen blir resten av partitionerna utökade. Tre primära handlar om någon gammal begränsning tror jag så det löste man genom att kalla resten för utökade. Rätta mig gärna.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.