Juridisk hjälp, köp av lägenhet, betala hur mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu skulle de ju dock stå för renovering med, då är några tusenlappar i månaden inte mycket beroende på vad som görs.
Sen går kylskåp etc sönder så småningom.

Några tusenlappar i månaden för reparationer är rätt mycket för att bara bibehålla värdet.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Jag har pratat med min flickväns mor och ska träffas under veckan för att prata om kontraktet.

Jag har inga direkt jätte stora problem med att betala lite till så länge jag och min flickvän ligger på samma villkor.
Även om det kanske handlar om en tusenlapp extra varje månad som jag betalar av på lånet eller så.
Så länge de också gör som de säger de ska.

För nu ser det ut som så. Det är en etta på 40kvm med just nu öppen planlösning för att vi saknar en dörr till köket.
Då köket har två ingångar ska vi täppa igen ena och ha dörren som vi har på andra ingången.
Vi ska sätta upp en vägg för sängen så det blir ett eget litet rum så man kan sitta i "vardagsrummet" och kolla på TV medans någon sover.

Vi ska även ta ut badkaret i badrummet för att få lite mer plats där för att kunna ha tvättmaskin och förvaring.

Så som det är nu har jag påmint min flickväns mor i en månads tid om att hon ska gå med papprena jag fixade fram från fastighetsskötaren om att badrummet är renoverat och att det är fuktsäkrat till försäkringsbolaget så att vi kan ta bort badkaret.
Hon gör det aldrig och vi använder inte badkaret. Så där händer det aldrig något.

Jag har varit på om kontraktet för att se när något händer också faktiskt men aldrig blivit av något.
Nu har jag fått sms bekräftelse från henne om att det ska fixas denna vecka.
Tror inte det kommer hända.

Väggen som ska upp och dörren som ska täppas igen sker aldrig.
Varit på där och min flickvän vill inte prata om det för hon tycker det är så jobbigt att jag har behovet då jag är lätt väckt. Hon har inte behovet att ha upp väggarna så hon bryr sig inte.

Köket trodde jag skulle renoveras direkt men det verkar som att det kommer dröja ett tag.
Det var ett snack om några månader men med tanke på hur hennes mor är så tror jag inte att det kommer göras på minst ett år.

Om det är så att det inte kommer göras snart så kommer jag vara tvungen att flytta.
Har andra alternativ på boenden som är billigare och har bättre läge.
Dock är dessa alternativ bara för mig och inte för mig och min flickvän då de är för små eller är inneboende. Hon anser att det är onödigt att vara inneboende då hennes föräldrar bor i villa nära stan.
Det håller jag med om men jag vill inte bo hos hennes föräldrar om det skulle vara så.

Men jag vill nämligen kunna använda köket i lägenheten jag bor i.
Det kan jag inte då jag inte når bänkarna när jag står upp för jag är 195cm lång.

Jag har aldrig haft något att säga till om när det gäller lägenheten innan köp.
Jag har även tidigare sagt att jag har alternativ för boende där jag hittat andra hand osv som uthyres några år. Vänner osv som hyrt ut.

Men de har varit inställda på att de ska köpa lägenhet så jag har inte haft något att säga till om som sagt.

Vi började kolla i höstas på lägenheter också varpå jag hittade väldigt många som hade varit perfekta för oss. Men hennes föräldrar ville ha det i närheten utav dem (enskede/farsta) vilket jag fick veta efter 3 månaders letande och besök på lägenheter.

Men om det är så att hennes föräldrar drar sig i nackkragen och gör det de säger de ska samt skriver ett bra kontrakt så har jag inga problem med att betala extra.
Jag har gått med på att avsäga mig rätten till lägenheten.
Det är inga problem. Men då ska jag ändå ha samma rättigheter övrigt som min flickvän och att de sköter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Köper jag en lägenhet låter jag så klart inte min flickvän/pojkvän betala lånet, utan halva hyran (är snarare om denna vill köpa in sig i lägenheten som man strular med köp av halva bostaden/lån t.ex).

Jag förstår inte alls detta resonemang, det kanske inte är så konstigt som jag tycker.
Enkelt räkneexempel:
Men om någon köper en lägenhet i Stockholm för 2 miljoner (i lån). (2% ränta för enkelhetens skull), avgiften till bostadsrättsföreningen ligger på 2000 kr (ungefärligt i stockholm).

Detta gör att:
lgh kostar (2000 + 3333) kr/månad + eventuell amortering etc. Med ditt räkneexempel betalar då pojk/flickvän 1000 kr/månad (helt sjukt billigt, oavsett hur man ser det) medan lägenhetsinnehavaren står för 4333 kr/månad.

Jag anser sedan att risken går ungefär jämnt upp med förhoppningen om att tjäna på affären i framtiden.

Jag tycker då att hyran som pojk/flickvännen betalar är på toooook för låg, det borde (enligt mig) vara närmare 50/50, inte helt 50/50 kanske, men nära.

Nu kanske du resonerar som jag och bara skriver annorlunda på "halva hyran"/"betala på lånet" (dvs. betala på amorteringen). I sådana fall riktas detta mot någon annan som har sagt detta tidigare i tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Liten uppdatering.

Jag har pratat med min flickväns mor och ska träffas under veckan för att prata om kontraktet.

Jag har inga direkt jätte stora problem med att betala lite till så länge jag och min flickvän ligger på samma villkor.
Även om det kanske handlar om en tusenlapp extra varje månad som jag betalar av på lånet eller så.
Så länge de också gör som de säger de ska.

För nu ser det ut som så. Det är en etta på 40kvm med just nu öppen planlösning för att vi saknar en dörr till köket.
Då köket har två ingångar ska vi täppa igen ena och ha dörren som vi har på andra ingången.
Vi ska sätta upp en vägg för sängen så det blir ett eget litet rum så man kan sitta i "vardagsrummet" och kolla på TV medans någon sover.

Vi ska även ta ut badkaret i badrummet för att få lite mer plats där för att kunna ha tvättmaskin och förvaring.

Så som det är nu har jag påmint min flickväns mor i en månads tid om att hon ska gå med papprena jag fixade fram från fastighetsskötaren om att badrummet är renoverat och att det är fuktsäkrat till försäkringsbolaget så att vi kan ta bort badkaret.
Hon gör det aldrig och vi använder inte badkaret. Så där händer det aldrig något.

Jag har varit på om kontraktet för att se när något händer också faktiskt men aldrig blivit av något.
Nu har jag fått sms bekräftelse från henne om att det ska fixas denna vecka.
Tror inte det kommer hända.

Väggen som ska upp och dörren som ska täppas igen sker aldrig.
Varit på där och min flickvän vill inte prata om det för hon tycker det är så jobbigt att jag har behovet då jag är lätt väckt. Hon har inte behovet att ha upp väggarna så hon bryr sig inte.

Köket trodde jag skulle renoveras direkt men det verkar som att det kommer dröja ett tag.
Det var ett snack om några månader men med tanke på hur hennes mor är så tror jag inte att det kommer göras på minst ett år.

Om det är så att det inte kommer göras snart så kommer jag vara tvungen att flytta.
Har andra alternativ på boenden som är billigare och har bättre läge.
Dock är dessa alternativ bara för mig och inte för mig och min flickvän då de är för små eller är inneboende. Hon anser att det är onödigt att vara inneboende då hennes föräldrar bor i villa nära stan.
Det håller jag med om men jag vill inte bo hos hennes föräldrar om det skulle vara så.

Men jag vill nämligen kunna använda köket i lägenheten jag bor i.
Det kan jag inte då jag inte når bänkarna när jag står upp för jag är 195cm lång.

Jag har aldrig haft något att säga till om när det gäller lägenheten innan köp.
Jag har även tidigare sagt att jag har alternativ för boende där jag hittat andra hand osv som uthyres några år. Vänner osv som hyrt ut.

Men de har varit inställda på att de ska köpa lägenhet så jag har inte haft något att säga till om som sagt.

Vi började kolla i höstas på lägenheter också varpå jag hittade väldigt många som hade varit perfekta för oss. Men hennes föräldrar ville ha det i närheten utav dem (enskede/farsta) vilket jag fick veta efter 3 månaders letande och besök på lägenheter.

Men om det är så att hennes föräldrar drar sig i nackkragen och gör det de säger de ska samt skriver ett bra kontrakt så har jag inga problem med att betala extra.
Jag har gått med på att avsäga mig rätten till lägenheten.
Det är inga problem. Men då ska jag ändå ha samma rättigheter övrigt som min flickvän och att de sköter sig.

Det är bara att säga att antingen så fixar ni ett avtal i veckan, eller så flyttar du ut. Svårare än så är det inte. Antingen så gör de rätt och ser till att avtal upprättas eller så får dottern stå för hela hyran. Du ska inte acceptera att leva som hyresgäst utan avtal bara för att din tjejs föräldrar är efterblivna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Somliga är vi som inte tycker man behöver gå med vinst på sina närstående, det räcker ju med att de går +/- 0. Jag vet inte hur du får det till att bli välgörenhet för hundratusentals kronor om det enda de skulle göra är att inte gå med vinst.

Jag skulle defenitivt inte suga ut från mitt egna barn och dess respektive för att tjäna några tusenlappar i månaden. Om man låter dem behålla dessa tusenlappar blir det avsevärt lättare för dem att köpa eget boende inom några år. Låt dem betala de faktiska kostnaderna, man behöver inte lägga på en fin marginal på det.

Att ta ut en schysst, marknadsmässig hyra är att suga ut?

Föräldrarna kunde lika gärna satt sina pengar i aktier och haft avsevärt bättre utdelning. Att istället köpa en bostad - för lånade pengar - så att dottern och hennes kille får en bostad med schysst boendekostnad är inte att suga ur någon. Se längre än till nästippen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att ta ut en schysst, marknadsmässig hyra är att suga ut?

Ja det tycker jag när hyran innefattar en stor vinstmarginal och man tar ut den av ens barn.

Skrivet av Valiumballong:

Föräldrarna kunde lika gärna satt sina pengar i aktier och haft avsevärt bättre utdelning. Att istället köpa en bostad - för lånade pengar - så att dottern och hennes kille får en bostad med schysst boendekostnad är inte att suga ur någon. Se längre än till nästippen.

Jag tycker att det är det. Kontantinsatsen till en lägenhet för 1.8 Milj är ju ingen större summa att avstå avkastningen från när det är ens barn som skall ha det. Om man som förälder då avstår från att ta in någon vinst kan ju barnen tidigare köpa eget boende då de lättare sparar ihop till kontantinsatsen. Avkastning på sitt kapital får man ju eventuellt ut vid en försäljning. Se det såhär, föräldrarna kan få möjlighet att investera i fastighetsmarknaden utan några egentliga kostnader under tiden de äger lägenheten, räcker inte det?

Att du tycker en schysst kostnad inom familjen för en 1a i enskede/farsta med dagens ränteläge är 8000 kr får tala för dig, jag tycker då inte det när min kostnad för en större 2a i innerstan är lägre.

Alla tycker vi olika, jag tycker som sagt inte man skall eftersträva att gå plus när man hjälper sina barn att få boende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag förstår inte alls detta resonemang, det kanske inte är så konstigt som jag tycker.
Enkelt räkneexempel:
Men om någon köper en lägenhet i Stockholm för 2 miljoner (i lån). (2% ränta för enkelhetens skull), avgiften till bostadsrättsföreningen ligger på 2000 kr (ungefärligt i stockholm).

Detta gör att:
lgh kostar (2000 + 3333) kr/månad + eventuell amortering etc. Med ditt räkneexempel betalar då pojk/flickvän 1000 kr/månad (helt sjukt billigt, oavsett hur man ser det) medan lägenhetsinnehavaren står för 4333 kr/månad.

Jag anser sedan att risken går ungefär jämnt upp med förhoppningen om att tjäna på affären i framtiden.

Jag tycker då att hyran som pojk/flickvännen betalar är på toooook för låg, det borde (enligt mig) vara närmare 50/50, inte helt 50/50 kanske, men nära.

Nu kanske du resonerar som jag och bara skriver annorlunda på "halva hyran"/"betala på lånet" (dvs. betala på amorteringen). I sådana fall riktas detta mot någon annan som har sagt detta tidigare i tråden...

Förstod det skulle misstolkas Om jag själv köper lägenhet och sen blir ihop med en, så självklart ska denne inte betala lånet Det är i så fall om man vill dela upp bostaden mellan sig som det kommer på fråga.

Köper man den ihop är det självklart en helt annan sak.

I detta fall verkar det ju mer som föräldrarna styr och ställer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det tycker jag när hyran innefattar en stor vinstmarginal och man tar ut den av ens barn.

Jag tycker att det är det. Kontantinsatsen till en lägenhet för 1.8 Milj är ju ingen större summa att avstå avkastningen från när det är ens barn som skall ha det. Om man som förälder då avstår från att ta in någon vinst kan ju barnen tidigare köpa eget boende då de lättare sparar ihop till kontantinsatsen. Avkastning på sitt kapital får man ju eventuellt ut vid en försäljning. Se det såhär, föräldrarna kan få möjlighet att investera i fastighetsmarknaden utan några egentliga kostnader under tiden de äger lägenheten, räcker inte det?

Att du tycker en schysst kostnad inom familjen för en 1a i enskede/farsta med dagens ränteläge är 8000 kr får tala för dig, jag tycker då inte det när min kostnad för en större 2a i innerstan är lägre.

Alla tycker vi olika, jag tycker som sagt inte man skall eftersträva att gå plus när man hjälper sina barn att få boende.

Jag tycker att man ska eftersträva att lära sina barn att leva i den riktiga världen. Det kostar att bo och, utan att gå tillbaka till sida ett och kolla, dottern skulle få tillbaka en del av det hon har betalat in. Ett tvångssparande, med andra ord. Att pojkvännen inte omfattas av detta är rimligt och den hyra föräldrarna tar ut är skälig. Vill man inte vara hyresgäst hos en viss värd får man söka sig till en annan.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag tycker att man ska eftersträva att lära sina barn att leva i den riktiga världen. Det kostar att bo och, utan att gå tillbaka till sida ett och kolla, dottern skulle få tillbaka en del av det hon har betalat in. Ett tvångssparande, med andra ord. Att pojkvännen inte omfattas av detta är rimligt och den hyra föräldrarna tar ut är skälig. Vill man inte vara hyresgäst hos en viss värd får man söka sig till en annan.

Trevlig familj du måste ha när svärföräldrar endast är hyresvärd och svärsonen endast är hyresgäst. Hos oss har det fungerat helt annorlunda kan jag säga, mer välkomnande inställning råder. Att man skulle lära sig leva i den riktiga världen bara för att man betalar marknadsmässiga hyror inom familjen förstår jag inte hur du får det till, tror inte det är en avgörande faktor faktiskt.

Men som sagt, alla får ju bestämma vad de vill göra. Kan dock säga att de flesta jag känner fick faktisk hjälp med sitt första boende innan/under studierna av föräldrar, som då inte försökte gå med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trevlig familj du måste ha när svärföräldrar endast är hyresvärd och svärsonen endast är hyresgäst. Hos oss har det fungerat helt annorlunda kan jag säga, mer välkomnande inställning råder. Att man skulle lära sig leva i den riktiga världen bara för att man betalar marknadsmässiga hyror inom familjen förstår jag inte hur du får det till, tror inte det är en avgörande faktor faktiskt.

Men som sagt, alla får ju bestämma vad de vill göra. Kan dock säga att de flesta jag känner fick faktisk hjälp med sitt första boende innan/under studierna av föräldrar, som då inte försökte gå med vinst.

De är inte gifta. Han kan dra imorgon, detsamma gäller för henne.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

De är inte gifta. Han kan dra imorgon, detsamma gäller för henne.

Så bara för att de inte är gifta så skall killen behandlas som en hyresgäst istället för en del i familjen? Åter igen, låter som en trevlig familj du har om det är så du resonerar, det är något helt annat än vad jag är van vid så det känns extremt främmande för mig. Bara för din information, det går att dra imorgon även om de vore gifta.

Permalänk
Avstängd

Känns inte vettigt att han ska betala så oerhört mycket. Anser också att familjen inte ska ta ut vinst på sina barn/deras respektive. Men det är ju såklart upp till varje familj.

Till TS: Verkar inte som du får det du förtjänar/betalar för, kan vara värt att tänka på annat (speciellt om du har andra möjligheter gällande boende).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Hade aldrig betalat någon annans lån, betalar du halva lånet ska du har rätt till halva lägenheten.
Tycker att du ska betala halva hyran. Då räknar jag även saker som el, vatten, bredband, tv osv.

Vid andrahandsuthyrning så är en skälig hyra några procent av marknadsvärdet.
Några procent över repo räntan brukar räknas som skälig. Källa.
Så om marknadsvärdet, vilket jag tolkar som normalt pris för liknande lägenheter i området. Ligger runt 1.8 miljoner.
Så skulle jag säga som det ser ut idag kanske 2-3% av det värdet på ett år? Alltså 3000-4500kr.

Det är alltså vid andrahandsuthyrning. Där du har tillgång till att bruka hela lägenheten själv.
Så det blir ju en tolkningsfråga om du är inneboende eller om det räknas som andra hand eftersom jag antar att du får använda allt i lägenheten själv.

Men i ditt fall när du ska bo med din tjej , jag vet inte. Om du slipper stå med på lånet så kanske det är okej. Om du bara betalar halva rätan, och ingenting av en ev. amortering.
Du slipper ju då risken om marknaden skulle krasha och hon sitter där med ett mega lån utan täckning.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad spelar det för roll vad "i princip alla" tycker när "i princip alla" inte förhåller sig sakligt till situationen?

Vadå inte förhåller sig sakligt till diskussionen? För att de inte håller med om att 4,000 spänn för att få bo i en lägenhet helt utan rättigheter är skäligt?

Tycker du på fullaste allvar att det är okej att han bara ska få ha en liten del av sina grejer i lägenheten samt riskera att bli utkastad imorgon utan några som helst rättigheter trots att han betalar halva "hyran"? Det låter snarare som att du själv inte har läst allt som skrivits och nu går på defensiven för att du inser att du skrev något som var helt uppåt väggarna.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag kan hålla med om att amortering inte borde behöva betalas om man inte är med och äger, men i övrigt har jag svårt att förstå hur folk i tråden resonerar?
Ränta är givetvis en driftskostnad ...

Ränta på ett bostadslån är inte alls en driftskostnad. Det är en investeringskostnad, helt och hållet del av finansieringen och ägandet. Månadsavgiften plus löpande räkningar (el, etc) är driftskostnader. Jag skulle aldrig begära att en partner till mitt barn skulle hosta upp för att täcka mina ränteutgifter på min investering. Att pengarna läggs på ett konto för reparationer betyder ingenting (vems personnummer står på kontot? knappast pojkvännens!), det är bara ett sätt att lägga ut dimridåer och för att förenkla för föräldrarna att ha pengar till reparationer som *de* som ägare är skyldiga att göra för eller senare.

Han ska inte betala räntan, den ligger hos ägarna. Om @troberg ändock ska betala räntan på föräldrarnas bostadslån ska han fan bli till fullo kompenserad för föräldrarnas ränteavdrag också. Har föräldrarna tänkt göra det? Tänkte väl det. Det är ett omoraliskt upplägg och sorry du som skrev nåt tidigare, moral har definitivt med saken att göra för det här handlar om relationer inom en familj, inte en marknadsrelation (och även i det fallet finns moraliska aspekter, därav ockerlagstiftning etc.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jag tycker att man ska eftersträva att lära sina barn att leva i den riktiga världen. Det kostar att bo och, utan att gå tillbaka till sida ett och kolla, dottern skulle få tillbaka en del av det hon har betalat in. Ett tvångssparande, med andra ord. Att pojkvännen inte omfattas av detta är rimligt och den hyra föräldrarna tar ut är skälig. Vill man inte vara hyresgäst hos en viss värd får man söka sig till en annan.

"Den riktiga världen" du pratar om är bara ett försök till en eufemism, och ska i den verkliga världen (pun intended!) ses som en omskrivning för "den egoistiska/cyniska världen". Vi är många som har andra måttstockar för vårt agerade gentemot familjemedlemmar, så tro inte din värld är den enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Ränta på ett bostadslån är inte alls en driftskostnad. Det är en investeringskostnad, helt och hållet del av finansieringen och ägandet. Månadsavgiften plus löpande räkningar (el, etc) är driftskostnader. Jag skulle aldrig begära att en partner till mitt barn skulle hosta upp för att täcka mina ränteutgifter på min investering. Att pengarna läggs på ett konto för reparationer betyder ingenting (vems personnummer står på kontot? knappast pojkvännens!), det är bara ett sätt att lägga ut dimridåer och för att förenkla för föräldrarna att ha pengar till reparationer som *de* som ägare är skyldiga att göra för eller senare.

Han ska inte betala räntan, den ligger hos ägarna. Om @troberg ändock ska betala räntan på föräldrarnas bostadslån ska han fan bli till fullo kompenserad för föräldrarnas ränteavdrag också. Har föräldrarna tänkt göra det? Tänkte väl det. Det är ett omoraliskt upplägg och sorry du som skrev nåt tidigare, moral har definitivt med saken att göra för det här handlar om relationer inom en familj, inte en marknadsrelation (och även i det fallet finns moraliska aspekter, därav ockerlagstiftning etc.)

Så om föräldrarna vill hjälpa sitt barn att skaffa ett eget boende (säg att det är pga. att barnet inte får ta eget lån) så är det omoraliskt fel att föräldrarna inte ska gå med ekonomisk förlust? Oerhört konstigt resonemang, hur tänker du när du hyr en lägenhet?

Så länge hyran är lägre/i nivå med gängse hyror i området så är det ju i vart fall en bättre hyresvärd och förhoppningsvis bättre villkor än att hyra i tredjehand. Detta är då min egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Ränta på ett bostadslån är inte alls en driftskostnad. Det är en investeringskostnad, helt och hållet del av finansieringen och ägandet. Månadsavgiften plus löpande räkningar (el, etc) är driftskostnader. Jag skulle aldrig begära att en partner till mitt barn skulle hosta upp för att täcka mina ränteutgifter på min investering. Att pengarna läggs på ett konto för reparationer betyder ingenting (vems personnummer står på kontot? knappast pojkvännens!), det är bara ett sätt att lägga ut dimridåer och för att förenkla för föräldrarna att ha pengar till reparationer som *de* som ägare är skyldiga att göra för eller senare.

Han ska inte betala räntan, den ligger hos ägarna. Om @troberg ändock ska betala räntan på föräldrarnas bostadslån ska han fan bli till fullo kompenserad för föräldrarnas ränteavdrag också. Har föräldrarna tänkt göra det? Tänkte väl det. Det är ett omoraliskt upplägg och sorry du som skrev nåt tidigare, moral har definitivt med saken att göra för det här handlar om relationer inom en familj, inte en marknadsrelation (och även i det fallet finns moraliska aspekter, därav ockerlagstiftning etc.)

Du har helt fel tänk om räntan. Föräldrarna ska alltså gå back på att hjälpa dem?

Hur tror du en hyresrätt fungerar? Jag lovar att de flesta fall har bolaget som äger husen lån, där räntekostnaden läggs på hyran.

Vill man göra det 100% schysst så betalas räntan minus ränteavdrag, men det är långt ifrån omoraliskt att ta ut en marknadsmässig hyra.
Det är som sagt andra kostnader som tillkommer över åren när man äger sitt boende.
En vidare diskussion är ju hur de tänkt sig när räntorna stiger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Hade aldrig betalat någon annans lån, betalar du halva lånet ska du har rätt till halva lägenheten.
Tycker att du ska betala halva hyran. Då räknar jag även saker som el, vatten, bredband, tv osv.

Vid andrahandsuthyrning så är en skälig hyra några procent av marknadsvärdet.
Några procent över repo räntan brukar räknas som skälig. Källa.
Så om marknadsvärdet, vilket jag tolkar som normalt pris för liknande lägenheter i området. Ligger runt 1.8 miljoner.
Så skulle jag säga som det ser ut idag kanske 2-3% av det värdet på ett år? Alltså 3000-4500kr.

Det är alltså vid andrahandsuthyrning. Där du har tillgång till att bruka hela lägenheten själv.
Så det blir ju en tolkningsfråga om du är inneboende eller om det räknas som andra hand eftersom jag antar att du får använda allt i lägenheten själv.

Men i ditt fall när du ska bo med din tjej , jag vet inte. Om du slipper stå med på lånet så kanske det är okej. Om du bara betalar halva rätan, och ingenting av en ev. amortering.
Du slipper ju då risken om marknaden skulle krasha och hon sitter där med ett mega lån utan täckning.

Jag har redan beräknat skälig hyra enligt konstens alla regler på sidan ett. Skälig hyra = 8 600 kr / månad, vilket är 4 300 kr per person.

#15293173

Skrivet av Jonny Myran:

Vadå inte förhåller sig sakligt till diskussionen? För att de inte håller med om att 4,000 spänn för att få bo i en lägenhet helt utan rättigheter är skäligt?

Vi har diskuterat bristen på rättigheter och vad han ska göra åt det. Även det på sidan ett, faktiskt. Han kan inte beklaga sig över att hyran är hög, för det är den inte. Problemet är bristen på ett rättvist hyreskontrakt. Lösningen är att skriva ett rättvist hyreskontrakt. Om ett sådant kontrakt inte kan upprättas p.g.a. ägarnas knäppa ideer så är det bara att packa ihop sitt och flytta.

#15293173

Skrivet av Jonny Myran:

Tycker du på fullaste allvar att det är okej att han bara ska få ha en liten del av sina grejer i lägenheten samt riskera att bli utkastad imorgon utan några som helst rättigheter trots att han betalar halva "hyran"? Det låter snarare som att du själv inte har läst allt som skrivits och nu går på defensiven för att du inser att du skrev något som var helt uppåt väggarna.

Som sagt, det är behandlat och klart redan på sidan ett.

#15293173

Det där med att läsa allt som skrivits får jag passa direkt tillbaka till dig, som inte ens orkade första sidan.

Skrivet av pigge_85:

"Den riktiga världen" du pratar om är bara ett försök till en eufemism, och ska i den verkliga världen (pun intended!) ses som en omskrivning för "den egoistiska/cyniska världen". Vi är många som har andra måttstockar för vårt agerade gentemot familjemedlemmar, så tro inte din värld är den enda.

Nej, du kan självklart anse att föräldrarnas plikt är att försörja deras vuxna barn. Jag tycker inte att det är moraliskt fel att begära en marknadsmässig hyra och det är definitivt inte att suga ut någon. Jag hade varit tacksam om mina föräldrar hade hjälpt mig med ett boende i Stockholm, att det dessutom sker på bra villkor (när vi alla vet att de hade kunnat hyra ut till någon annan för en bra bit över marknadspris) är en bonus.

Men visst, jag förstår att det finns de som tycker att det ska daltas med ungarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag är i precis samma sits, men tvärt om. Jag äger, tillsammans med mina föräldrar, en lägenhet som jag och min flickvän bor i. Hon ser det helt enkelt så att jag och mina föräldrar är hennes hyresvärd och betalar halva månadskostnaden, dvs halva räntan, amorteringen och avgiften. Så tycker jag du ska se på det också. Om det dessutom är ett seriöst förhållande som du tror kommer hålla, så får du nog ta del av den investeringen tillslut ändå.

Din alternativkostnad så att säga är att hyra en egen lägenhet. Då är det inte alls orimligt att du får betala 4000kr i månaden i alla fall.

Sedan om tanken var att du och flickvännen ville investera i en lägenhet och ha den på lång sikt, ja det är en helt annan femma. Då får du prata med föräldrarna om att ta över lägenheten helt. Men troligtvis skulle det bli väldigt mycket dyrare för er då ni troligvis är mycket mindre kreditvärdiga än vad hennes föräldrar är, dvs högre ränta och lägre låne tak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nesvop:

Så om föräldrarna vill hjälpa sitt barn att skaffa ett eget boende (säg att det är pga. att barnet inte får ta eget lån) så är det omoraliskt fel att föräldrarna inte ska gå med ekonomisk förlust?

Skrivet av Json_81:

Du har helt fel tänk om räntan. Föräldrarna ska alltså gå back på att hjälpa dem?

Vad då "gå med ekonomisk förlust"? Var "går de back"? De gör en investering i en bostadsrätt som med största säkerhet kommer att ge en fin framtida avkastning. Ni tycks resonera som om ägandet är en bisak, men det är det ju definitivt inte. Föräldrarna vill ha ett upplägg där de i slutändan håvar in en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av. Det är helt sjukt, men att döma av diskussionen i den här tråden behöver de inte nödvändigtvis vara cyniska, de har kanske bara lika svårt för att skilja på äpplen och päron som andra i den här tråden. Föräldrarnas upplägg innebär ju att de står som ägare till en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av.

Kan någon av er förklara varför föräldrarna ska stå som ägare om dottern och pojkvännen är de som betalar allt som har krävts för att finansiera köpet av bostadsrätten.

Det enda föräldrarna förlorar är framtida låneutrymme, risken är tämligen liten för gigantiska prisfall men den finns där och den faller förvisso på föräldrarna, precis som den mycket större chansen till en rejäl vinst vid framtida försäljning. Vad skulle bli annorlunda transaktionsmässigt om dottern och pojkvännen själva skulle stå som ägare och ta lånen? Kanske lite högre ränta, men inget mer. De skulle fortfarande betala månadsavgiften, amorteringarna och räntorna. Skillnaden? De skulle stå som ägare till bostadsrätten. En ganska saftig skillnad, eller hur? Ska dottern och pojkvännen betala ränta och amorteringar så ska ägandet av bostadsrätten också gradvis skrivas över på dem i förhållande till deras betalningar.

Skrivet av Nesvop:

Oerhört konstigt resonemang, hur tänker du när du hyr en lägenhet?

Skrivet av Json_81:

Hur tror du en hyresrätt fungerar? Jag lovar att de flesta fall har bolaget som äger husen lån, där räntekostnaden läggs på hyran.

Nu är det förvisso ingen hyresrätt vi diskuterar, att det heller inte ska jämföras med sådan har föräldrarna gjort klart i det att de inte ville ge hyresgästsrättigheter till pojkvännen.

Men dessutom: om ni bemödar er med att försöka förstå vad jag skriver så ser ni att förutsättningen för mitt resonemang är att jag inte anser att hyresrelationen inom familjen bör likställas med en hyresrelation på öppna marknaden. Ni behöver inte hålla med, men pressa inte in mitt resonemang i era trånga kläder för att sen säga att de inte passar. Håll isär era egna åsikter och andras argument.

Skrivet av Valiumballong:

Nej, du kan självklart anse att föräldrarnas plikt är att försörja deras vuxna barn.

Spoken like a true Valiumballong! Strawman för hela slanten, tänker inte bemöda mig med att bemöta sån idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Alternativ:

Föräldrarna står för lägenheten.
Din flickvän betalar hälften av 2577 kr, då det är "hyran".

Du betalar 1288.50 kr
Samt delar på elkostnader och bredband.

Din flickvän får lösa resten(8000 kronorna) eftersom det är hon och hennes föräldrar som blir vinnare i det här slaget.
Ni upprätter ett samboavtal.

Jag gjorde så, allt för att slippa några problem, då jag vill äga lägenheten men inte vill ha någon som åker snålskjuts.

Avgiften splittrades/ turas om att betala avgiften
Jag betalade banken.

Varför ska du kasta bort 4000 kr, som du aldrig får igen?
Föräldrarna kommer göra en vinst, oavsett. Känns snopet att du ska behöva kasta bort 4000 kr/månad och inte få igen några pengar alls.

Han får ett boende?
4000kr i månaden för boende är ganska nice. Detta beror ju dock helt på vart han bor dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Vad då "gå med ekonomisk förlust"? Var "går de back"? De gör en investering i en bostadsrätt som med största säkerhet kommer att ge en fin framtida avkastning. Ni tycks resonera som om ägandet är en bisak, men det är det ju definitivt inte. Föräldrarna vill ha ett upplägg där de i slutändan håvar in en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av. Det är helt sjukt, men att döma av diskussionen i den här tråden behöver de inte nödvändigtvis vara cyniska, de har kanske bara lika svårt för att skilja på äpplen och päron som andra i den här tråden. Föräldrarnas upplägg innebär ju att de står som ägare till en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av.

De köper en lägenhet de inte behöver för att någon annan ska bo där vilket medför en kostnad, ränta.
Den bör rimligtvis betalas av den som bor där. Annars går de alltså back räntan varje månad, dvs de får betala ett par tusen i månaden för att hjälpa dottern och pojkvännen. Att lägenheten ökar i värde är ingen garanti, och ska man resonera som dig måste den dessutom minst öka lika mycket som räntekostnaden + kostnader för underhåll vilket är tveksamt. Den galna värdeökningen som varit de senaste åren kan omöjligt fortsätta. Det kan mycket väl bli en nedgång dessutom, om några år kanske räntorna är tillbaka på normala nivåer och då blir det dyrt att sitta med några miljoner i lån. 7% ränta så kostar föräldrarnas lån plötsligt 10k / mån istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Han får ett boende?
4000kr i månaden för boende är ganska nice. Detta beror ju dock helt på vart han bor dock.

Återigen, om du läser tråden, så är villkoren helt åt skogen. Samt att det han blir lovad(renovering etc.) knappt blir av. Ja då vill man nog ha ett schysst avtal. Bara för att man får ett boende eller tak över huvudet, så ska man inte acceptera vad som helst. Skulle du?

TS har även andra alternativa boenden. Då står flickvännen och gubben med 8000 kr/månad. Vilket säkerligen blir tungt för flickvännen, ensam att betala.

Jag resonerar så att den som äger, betalar amortering/ränta, när det gäller familj. Den som bor, betalar avgift/el/bredband/övriga driftkostnader. Vad skulle du gjort?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Vad då "gå med ekonomisk förlust"? Var "går de back"? De gör en investering i en bostadsrätt som med största säkerhet kommer att ge en fin framtida avkastning. Ni tycks resonera som om ägandet är en bisak, men det är det ju definitivt inte. Föräldrarna vill ha ett upplägg där de i slutändan håvar in en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av. Det är helt sjukt, men att döma av diskussionen i den här tråden behöver de inte nödvändigtvis vara cyniska, de har kanske bara lika svårt för att skilja på äpplen och päron som andra i den här tråden. Föräldrarnas upplägg innebär ju att de står som ägare till en bostadsrätt som dottern och pojkvännen betalar av.

Vi har minusränta och bostadspriserna stiger. Vad händer om räntan blir 5%, 7% eller 10%? Vad kommer hända med bostadsmarknaden då? Med ditt och många andras tanke sätt om "största säkerhet kommer att ge en fin framtida avkastning" får mig att tro att bubblan kommer spricka.

Skrivet av pigge_85:

Kan någon av er förklara varför föräldrarna ska stå som ägare om dottern och pojkvännen är de som betalar allt som har krävts för att finansiera köpet av bostadsrätten.

Den här vinsten du pratar om sker ju bara vid en eventuell försäljning, säljs den aldrig kommer föräldrarna lägga ut flera hundra tusen i ränta till banken.

Och ska dottern och pojkvännen betala om en eventuell försäljning går back?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stolproten:

Vi har minusränta och bostadspriserna stiger. Vad händer om räntan blir 5%, 7% eller 10%? Vad kommer hända med bostadsmarknaden då? Med ditt och många andras tanke sätt om "största säkerhet kommer att ge en fin framtida avkastning" får mig att tro att bubblan kommer spricka.

Den här vinsten du pratar om sker ju bara vid en eventuell försäljning, säljs den aldrig kommer föräldrarna lägga ut flera hundra tusen i ränta till banken.

Och ska dottern och pojkvännen betala om en eventuell försäljning går back?

Jag pratar inte om vinsten, jag pratar om ägandet. Äger man står man för ägandets kostnad och det är därför man har rätt till ränteavdrag som inte kan tillgodogöras någon annan även om man skriver avtal om att denne ska betala räntorna.

Jag väntar fortfarande på motiveringen till varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som ägare. Alternativt kan ni ju skriva över era tillgångar på mig om ni nu tycker att ägande är så irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jag pratar inte om vinsten, jag pratar om ägandet. Äger man står man för ägandets kostnad och det är därför man har rätt till ränteavdrag som inte kan tillgodogöras någon annan även om man skriver avtal om att denne ska betala räntorna.

Jag väntar fortfarande på motiveringen till varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som ägare. Alternativt kan ni ju skriva över era tillgångar på mig om ni nu tycker att ägande är så irrelevant.

Du tycker alltså att det är rimligt föräldrarna ska betala ca 2000/månad (exempel efter ränteavdra vid 2% ränta) för att hjälpa dottern med en lägenhet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pigge_85:

Jag pratar inte om vinsten, jag pratar om ägandet. Äger man står man för ägandets kostnad och det är därför man har rätt till ränteavdrag som inte kan tillgodogöras någon annan även om man skriver avtal om att denne ska betala räntorna.

Jag väntar fortfarande på motiveringen till varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som ägare. Alternativt kan ni ju skriva över era tillgångar på mig om ni nu tycker att ägande är så irrelevant.

Hyr man ut i andra hand måste man även skatta för delar av hyran som inkomst. Med ett lån på 2 miljoner till en ränta på 2% och högsta marginalskatt så tar ränteavdraget och skatten ut varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du tycker alltså att det är rimligt föräldrarna ska betala ca 2000/månad (exempel efter ränteavdra vid 2% ränta) för att hjälpa dottern med en lägenhet?

Fullt rimligt. De äger bostadsrätten och ska bära kostnaden för sin investering. Varför de investerar har ingen bäring på investeringen och dess finansiering. Det är ett felslut att grumla ihop rollerna och det är det som ger upphov till diskussionen. Vill de ha betalt för allt vad investeringen kostar så bör de successivt och regelbundet skriva över allt större del av lägenheten till dottern och pojkvännen allt eftersom de senare betalar för den.

Se där, jag svarade på din fråga trots att du ignorerade min. Låt höra vad du har att säga nu: motivera varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som slutgiltiga ägare när allt (eller bara hälften) är avbetalt?

Skrivet av giplet:

Hyr man ut i andra hand måste man även skatta för delar av hyran som inkomst. Med ett lån på 2 miljoner till en ränta på 2% och högsta marginalskatt så tar ränteavdraget och skatten ut varandra.

Jaha, så nu ska kidsen kompensera föräldrarna för skatten de senare ska betala på vinsten de gör från uthyrningen. Herre min Gud, det är ju som att debattera med ett bakåtslick på Stureplan. Intressant debattknep, förresten, att ponera högsta marginalskatt hux flux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Fullt rimligt. De äger bostadsrätten och ska bära kostnaden för sin investering. Varför de investerar har ingen bäring på investeringen och dess finansiering. Det är ett felslut att grumla ihop rollerna och det är det som ger upphov till diskussionen. Vill de ha betalt för allt vad investeringen kostar så bör de successivt och regelbundet skriva över allt större del av lägenheten till dottern och pojkvännen allt eftersom de senare betalar för den.

Se där, jag svarade på din fråga trots att du ignorerade min. Låt höra vad du har att säga nu: motivera varför dottern och pojkvännen ska betala allt när det är föräldrarna som står som slutgiltiga ägare när allt (eller bara hälften) är avbetalt?

Jaha, så nu ska kidsen kompensera föräldrarna för skatten de senare ska betala på vinsten de gör från uthyrningen. Herre min Gud, det är ju som att debattera med ett bakåtslick på Stureplan. Intressant debattknep, förresten, att ponera högsta marginalskatt hux flux.

Varför skulle föräldrarna då "hyra ut" sin lägenhet till dotterns pojkvän över huvud taget då? Du verkar inte förstå att lägenheten är inköpt för att dottern ska bo i den, inte för att de vill betala en massa pengar för att äga en lägenhet? De vill enbart hjälpa sin dotter att ha en lägenhet, inte hjälpa henne med en månadskostnad som de kanske inte kan/vill stå för.

De har möjligheten att köpa en gravt belånad lägenhet till sin dotter om hon står för månadskostnaden. Dottern tycker att det är en bra idé eftersom att bostadsmarknaden gör det väldigt svårt att få tag i en lägenhet just nu.