Data recovery gick snett, tips tack.

Permalänk

Data recovery gick snett, tips tack.

Jag skulle ta en back up på min nya laptop som jag haft i någon vecka. Hängsle och livrem, känner mig mogen som tar detta duktiga beslut. Back up görs på en Seagate portabel hårddisk som är 1TB stor. Filerna på den portabla hårddisken var mest foton och kan säkert uppskattas till att tagit upp 30-50 GB data. Detta är foton som jag har tagit back up på under flera år från olika mobiler och kameror. Festliga bilder och massa skräp men ändå många roliga minnen.

Mitt första problem är att backup programmet som ingick med laptopen(heter bara System backup) raderade allt på min portabla hårddisk när jag körde programmet. Så nu var alla mina foton borta från min backup portabla hårddisk. Så mycket för de hängslena... Jag läser lite på nätet och hittar ett program från Asoftech som heter data recovery, ser lite positiva kommentarer och installerar det programmet. Kör sedan igång en data recovery, detta tar tid så jag låter den stå över natten och även nästa arbetsdag. När jag kommer hem så står den och arbetar men den verkar fastnat på en fil. Kollar lite och inser att den näst intill fyllt min SSD disk på 512 GB. Jag får avbryta fortsatt scanning av recovery programmet då den stod på en fil som var över en GB. När jag avbryter programmet så ser jag filerna som små ikoner(där är massa gamla foton men som thumbs ikoner) men jag kan inte få dem utan att betala för programmet, tror de skulle ha 39 Dollar eller något. Då det ju skulle vara helt gratis så ville jag inte betala, där gick man på den lätta finten igen...

Matt av insikten att filerna kommer inte återfinnas idag så vill jag ändå åtgärda min sprängfyllda SSD disk. Jag öppnar Windows inställningarna och letar upp den enda återställningspunkten jag har. Som lyckligtvis var precis före jag installerade Asoftech data recovery. Men när jag kört den så får jag ett felmeddelande att den inte kan återställa Laptopen till den punkten. Där räckte inte knepet att räkna till tio, så det fick bli en öl. Jag har ju åtminstone en back up kopia på den portabla hårddisken. Kör den backup'en allt går bra förutom att SSD-disken fortfarande är full, kanske några hundra MB ledig plats kvar.

Går igenom C disken och kan inte finna i vilken mapp all extra skit(data) har hamnat. Räknar jag ihop huvudmapparna så får jag bara ihop det till kanske 80 GB, där SSD-disken är 512 GB. Nu undrar jag om någon vänlig själ kan förklara hur jag skall finna och radera all extra data som Asoftech dumpade på mig. Eller måste jag göra en ny installation av laptopen?

Finns det något bra program ni använt för data recovery som faktiskt är både gratis och bra? Eller har ni tips på ett program som är bra och kostar en slant?

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Avstängd

Jag rekar att alla även en gång per år, tar en mer permanent backup. Lagra på magnetmedia är inte så säkert i längden. Köp 14 DVD skivor av bra livslängd och bränn dina bilder på dessa.
Vill du även vara säker på att inte förlora mera data. Så köper du en ny tom hdd. Klonar den hdd som behöver räddas. Jobbar mot den nya disken för att hitta och rädda filer.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle inte använt et tbackuppprogram från början om det är bilder du ville säkra , men det är svårt att ändra på det nu.
Recuva och Getdataback (inte gratis) har alltid löst det för de maskiner jag hållit på med, tänk bara på att aldrig någonsin skriva mot orignaldisken utan bara mot en ny tom disk så att originalet är opåverkat så man kan byta metod om det inte fungerar eller ev skicka den till ett recoveryföretag.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk är också gratis och många gillar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Därför lagrar man sin skit på Onedrive och på en egen fysisk disk.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att testa med recurva: https://www.piriform.com/recuva
Är ett bra program av piriform samma som också gjort andra kända program som defraggler och ccleaner.

Annars rekommenderar jag ett ganska mycket mer tekniskt program som heter testdisk där får du då välja disk osv kommer den söka igenom hitta partitioner och återställa hela partitioner med filer osv, vet inte om den funkar i de här läget men kan göra så länge det inte skrivits över på disken.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Gällande utrymmet på SSD.

Höger klicka på SSD / Egenskaper /diskrening
GDock får du inte bort allt på det sättet. Glöm inte att kolla under "Fleraalternativ".

https://www.piriform.com/ccleaner
CCleaner kan få bort mer. Den den har separata resnings knappar för olika delar så glöm inte att kolla runt i programmet.

Du kan välja att dolda mappar ska visas (Win 8.1) under Explorer / Visa / Alternativ / Visning /

http://www.jam-software.com/treesize_free/
Hört att programmet tree size kan hjälpa men har aldrig behövt använda den.

Det som fortfarande kommer att ta utrymme är virutelltminne och viloläga som går att stänga av eller minska. Utrymmet dom tar beror på hur mycket minne du har i datorn.