Corsair nätagg med fläkt som tickar - Retur via Inet
Jag har ett fyra år gammalt nätagg från Corsair (HX750) som har börjat låta lite illa från fläkten. Det är ett tickande ljud som kommer igång några minuter efter datorn slagits på och sedan tickar det på mest hela tiden. Så det har med värme och varvtal på fläkten i agget. Har uteslutit att ljudet kommer från någon annan komponent.
Nu har jag fått ett OK på att skicka in det till Inet som jag köpte det ifrån men jag har inte bestämt mig om det är värt besväret/risken/väntan eller om jag ska ge mig på att försöka åtgärda det själv på något vis.
Har läst Inet's alla "disclaimers" för inskick av komponenter där det står bl.a. 10 dagars felsökning, kan komma att skickas vidare till tillverkare på obestämd tid, hittas inget fel debiteras 250Kr, etc. Har även pratat med deras kundtjänst för att försöka få nåt grepp om vad som den troliga utkomsten skulle bli. Frågor som typ "Om ni kan konstatera att det tickar från fläkten, kommer ni att skicka det vidare till Corsair för reparation eller brukar dom ge ett utbytes?". "Täcks missljud i fläkten av Corsairs garanti eller faller det under normalt slitage?".
Jag ville alltså på nåt vis få grepp om hur länge jag troligen skulle behöva vara utan agg = utan dator. Men kontentan blev: Går inte att säga nånting. Inets kundtjänst kunde inte ge någon indikation hur det brukar vara med garantiärenden med nätagg mot Corsair. - Skicka in agget och samtliga kablar och vänta och se. Så jag måste riva ur alla kablar också + vänta på obestämd tid. Jo, allt kablage skulle med.
Så jag undrar, vad skulle ni ha gjort?
Nån som har erfarenhet av liknande ärende och utkomst?
Nån som har tips på hur jag ev. kan åtgärda tickandet själv? Smörja, byta fläkt, etc (Har gjort rent från damm och blåst ur med tryckluft)
Gillar inte tanken på att vara utan datorn på okänd tid och har inget extra-agg liggandes...