Tips på subwoofer för att komplettera B&W 685 S2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör självklart ha en högtalare som klarar av det (fullregister) i stället för en sub, att ha flera ( inte en, mycket viktigt !) subbar som stöttar upp mellan 10-30 Hz är däremot nått annat än det de flesta kalla sub men topparna bör gå ner till minst 30 Hz och helst djupare än så omman har krav på bra ljud.

Att spela stark har däremot inget med sub att göra så hur mycket man stör har inte direkt med ljudkvaliten att göra, det beror mest på ljudtrycket och hur mycket förstånd och respekt ljudanläggningens brukare har om man bor så att man kan störa.

Dessutom tror jag hatt de som har sämre ljud stör mer för de lyssnar troligen på musik som inte har så mycket information i infra/suboktaverna utan de spelar snarare pop/rock med högt ljudtryck och har gått på att de ska ha en så kallad sub (som egentligen inte är en sub utan en bas) i stället för att skaffa bra högtalare som klarar av att spela bas och bara behöver hjälp med infra/sub bas oktaverna.

Håller med att ganska mycket av musiken (det mesta) använder väldigt lite djupbas och med sån musik går det ofta bra att köra utan sub. Har själv två subbar, främst för att mycket lättare få till en jämn och bra ljudbild, men en välplacerad sub duger bra i många rum.

Filmer och vissa musikstilar låter dock mycket tristare utan djupbas. Teoretiska diskussioner om fullregisterhögtalare hjälper knappast TS som redan har högtalare han i övrigt trivs med. Högtalare som spelar under 30 Hz med bra tryck (inte bara enligt specs mätta på odefinierat sätt) är dessutom både stora och generellt dyra. Det finns heller inget som säger att bästa platsen för högtalare (där riktning är viktigt) alltid är detsamma som bästa platsen för jämn spridning av lågfrekventa ljud.

Skrivet av AkUs:

Obs! Nu pratar jag om musik. I film behövs subbas.

Om du har ett normalt stort rum (säg 12-20kvm) klarar sig 685 mycket bra under rätt förutsättningar.

Slutsteg, dac, placering, stativ osv. Dessa saker skall göra att du får en torr o fin bas. Att tillsätta sub kommer bara göra allt sämre.
Speciellt en XTZ sub för 3000kr.

Jag har provat ett par 685 med en surround receiver för 13.000kr och när jag bytte till ett 2-kanal steg för samma pengar
så hörde jag STOR skillnad i basmängd och kvalitet. Så om du sitter på en Yamaha 773 är det helt uppåt väggarna.

Vi säger scenario 1. Vilket jag antar du har nu. Du driver dina 685 med en underdimensionerad förstärkare (både ström och kvalitets mässigt). Då kommer inte 685 bli bra bara för du tillsätter en sub. Du kommer fortfarande få skräp ljud ifrån 685 i 50hz+ området.
Att sen köpa en XTZ 10.16 och tro du ska få bra bas. Tyvärr.

Vi säger scenario 2.

Du har en bra DAC/försteg/whatever och ett stabilt 2-kanal steg (rotel/NAD/Advance m.m). Då kommer du ha en mycket fin bas
som du självklart har rätt att uppgradera med en sub. Men återigen. När du har kringelektronik för 25.000kr och får ut det mesta av 685orna. Vad ska du då ha för en bas för att matcha ljudet nu. Då kan du helt plötsligt glömma allt under 10.000kr för det kommer bara
försämra ljudbilden.

Jag har i samma rum (18kvm) provat 685 på bra elektronik och sedan parallellt testat dem emot ett par B&W 805 Nautilus.
Det är oroväckande hur bra 685 presterar och precis som när både 685 och 683 vann "Året's högtalare" i Engelsk press
dom åren de kom (gäller iof hela B&W 6-serie) så är enda negativa klausulen att man måste ha oftast dyrare elektronik än tänkt
för att få ut det mesta.

Lycka till i Hi-Fi djunglen. Men less is more oftast.

P.S Du kanske kan gå in på hifiklubben och få 685 s2 demat för dig på dyrare elektronik som får dom att sträcka på bena.
Så vet du för dig själv om du ska köpa en sub eller investera i dyrare elektronik.

TS var ju också intresserad av film. Då behövs i regel sub. Har du lyssnat på en välplacerad och bra inställd XTZ-sub (inte 8"-modellen som är ganska dålig)? Får man till det bra (vilket kan vara svårt) så bidrar det även till mycket dyrare högtalare.

Prisklass på subben säger förvånansvärt lite om prestandan om man jämför brett på marknaden. En bra 10000:- sub utpresterar så klart en bra 4000:- sub, men många av "högtalarmärkenas" dyra subbar är förvånansvärt usla (eller inte alltid så förvånande om man ser till uppbyggnad och komponentval).

Sen om det är vettigt att lägga 25000 i elektronik för att få högtalare för 6000:- att spela som bäst är en annan fråga.
För samma totalbudget hade man lika gärna kunnat köpa elektronik för 6000:- och högtalare för 25000:- och jag tror själv inte det skulle låtit sämre.
För filmtittande kommer det inte skada med en välbyggd sub som BK-subbarna eller t.ex. XTZ 10.16. Ersätter man allt annat i framtiden med mycket dyrare saker kan XTZ-subben fortfarande göra nytta som balanseringssub tillsammans med dyrare sub (eller subbar).

Permalänk
Medlem

Sitter på en xtc w10 själv som jag köpte för en herrans masdsa år sen och är fantastiskt nöjd med den. Mycket bas för pengarna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör självklart ha en högtalare som klarar av det (fullregister) i stället för en sub, att ha flera ( inte en, mycket viktigt !) subbar som stöttar upp mellan 10-30 Hz är däremot nått annat än det de flesta kalla sub men topparna bör gå ner till minst 30 Hz och helst djupare än så omman har krav på bra ljud.

Njao,
Det är ingen lag på att ett par högtalare som bara spelar till 45hz som för stöd av en sub automatiskt blir något dåligt.
Själv föredrar jag sub/satellit lösningen Alla dagar i veckan om det snörs ihop med aktiv delning.
Det finns inte många fullregisterhögtalare som mäktar med att spela starkt under 30hz. (utan dedikerad sub)
Med sublösningen kan man lättare råda bot på många rumsrelaterade problem.
Jag kan tuna in återgivningen på ett mer exakt sätt för min egen smak (och rum)
etc etc

Mer subar till folket!!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Njao,
Det är ingen lag på att ett par högtalare som bara spelar till 45hz som för stöd av en sub automatiskt blir något dåligt.
Själv föredrar jag sub/satellit lösningen Alla dagar i veckan om det snörs ihop med aktiv delning.
Det finns inte många fullregisterhögtalare som mäktar med att spela starkt under 30hz. (utan dedikerad sub)
Med sublösningen kan man lättare råda bot på många rumsrelaterade problem.
Jag kan tuna in återgivningen på ett mer exakt sätt för min egen smak (och rum)
etc etc

Mer subar till folket!!

Går topparna djupt kan man dela optimalt vilket man inte kan med förkrympta toppar av den typ många skaffar, men man måste inte dela så djupt som det går men att dela över 80Hz är oftast helt förkastligt om man ska köra mono i basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går topparna djupt kan man dela optimalt vilket man inte kan med förkrympta toppar av den typ många skaffar, men man måste inte dela så djupt som det går men att dela över 80Hz är oftast helt förkastligt om man ska köra mono i basen.

Visst är det så att om man delar fel eller försöker med något som är helt "out of spec" att det bliver pannkaka.
Jag reagerade dock på 30hz gränsen

Oh well.....

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går topparna djupt kan man dela optimalt vilket man inte kan med förkrympta toppar av den typ många skaffar, men man måste inte dela så djupt som det går men att dela över 80Hz är oftast helt förkastligt om man ska köra mono i basen.

Det finns lite olika filosofier om var man ska dela. Som exempel brukar Ingvar Öhman förespråka runt 80 Hz (något dokument han tog fram för länge sen låg delvis bakom THX-standarden med 80 Hz delning) och verkar fortfarande hålla det som en bra delningsfrekvens. Hittar inte originaltexten till det men lite av argumentationen går att läsa i inlägget längst ner på sidan: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219991

Troligtvis kan det i vissa rum med vissa högtalare/sub-kombinationer vara bättre att dela vid andra frekvenser. Den optimala frekvensen beror inte enbart på hur djupt topparna kan gå.

Sen är det nog ganska få som tycker att det är vettigt att dela långt över 80 Hz annat än om man har helt usla toppar. Med normala toppar är nog 100 Hz något av ett maxvärde för var det kan vara vettigt att dela, men har man bara små designhögtalare runt om är ofta en ännu högre delningmindre dåligt än alternativet att sakna ljud i högbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Tack för tipsen! Ska lattja runt lite, det kan säkert göra mer än vad jag trodde. Nu vet jag dock att min sub är riktigt kass, att den inte har någon kontroll/ljudkvalite ligger ju i att det är den enklaste tänkbara instegssubben som följde med något "hemmabiopaket" för flera år sedan. Övertygad om att en riktig sub kommer att göra ett lyft, denna tråden var bara för att försöka få mig en uppfattning om vilken sub jag ska ha i denna djungel.

Ljud är ju dessutom mycket tycke och smak, så det är svårt att bilda sig en uppfattning eftersom alla har olika preferenser när det gäller ljud.

Edit:

Bra tips, förstår hur du menar. Jag vet att min Yamaha säkerligen är mil ifrån att göra 685 rättvisa, det är lite därför jag försöker gå en liten "genväg" genom att skaffa en sub. Jag fick lyssna på dom hos Hifiklubben på en NAD (oklart vilken modell) och det låter riktigt bra när dom får mer effekt.

Jag har lyssnat på scenarion där stativare faktiskt fungerar helt okej tillsammans med en sub, det blir ju inte lika bra givetvis, men det är nog en duglig kompromiss för mig.

Skulle du säga att det duger med att komplettera med en extra förstärkare för fronterna eller är det bara att ge upp Yamahan helt och hållet?

Om man leker med tanken, skulle en sån här (eller liknande) kunna kopplas från Yamahan och på så vis ge 685orna lite bättre
förutsättningar?
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/stereoslut...

Svårt o säga hur bra DAC sidan är i en Yamaha 773. Slutstegsbiten kommer självklart bli mycket trevligare med den du länka. Men jag
tror din "saknad" av bas inte bara är kvantitet utan även kvalitet. Men som folk har sagt, svårt o motivera hur mycket pengar man skall lägga på elektronik för att förbättra ett par 685.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4601

Lite billigare men ett steg som låter ganska bra!

P.S vart bor du ?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svårt o säga hur bra DAC sidan är i en Yamaha 773. Slutstegsbiten kommer självklart bli mycket trevligare med den du länka. Men jag
tror din "saknad" av bas inte bara är kvantitet utan även kvalitet. Men som folk har sagt, svårt o motivera hur mycket pengar man skall lägga på elektronik för att förbättra ett par 685.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4601

Lite billigare men ett steg som låter ganska bra!

P.S vart bor du ?

Dom börja falla redan vid 100hz och har -6db redan vid 70hz, sen vid 60hz ligger dom på -10db och runt 50hz kommer porten in och hjälper till lite men det ökar inte utan drar ut frekvensgången något.
Med tanke på det så kan du koppla in vilket slutsteg du vill, dom kommer inte spela mer bas för det.

I basen är dom förövrigt ingen svår last alls för en modern förstärkare men jag hade inte kopplat en rörförstärkare till dom!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Svårt o säga hur bra DAC sidan är i en Yamaha 773. Slutstegsbiten kommer självklart bli mycket trevligare med den du länka. Men jag
tror din "saknad" av bas inte bara är kvantitet utan även kvalitet. Men som folk har sagt, svårt o motivera hur mycket pengar man skall lägga på elektronik för att förbättra ett par 685.

http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=4601

Lite billigare men ett steg som låter ganska bra!

P.S vart bor du ?

Ok, jag förstår. Jag har dålig koll på hur dacen är, den är väl "okej" om jag förstått saken rätt. Många som kompletterat med ett bättre steg i efterhand så den möjligheten finns ju alltid men som du säger, är det ens värt det? Det är ju inga värstinghögtalare precis.

(Jag bor i Gävle.)

Skrivet av smygolf:

Dom börja falla redan vid 100hz och har -6db redan vid 70hz, sen vid 60hz ligger dom på -10db och runt 50hz kommer porten in och hjälper till lite men det ökar inte utan drar ut frekvensgången något.
Med tanke på det så kan du koppla in vilket slutsteg du vill, dom kommer inte spela mer bas för det.

I basen är dom förövrigt ingen svår last alls för en modern förstärkare men jag hade inte kopplat en rörförstärkare till dom!

Igår så testade jag mer noggrant några kombinationer.

  • Satte frontarna på "Small" i förstärkaren och körde sedan olika delningar på både 60/80Hz. I övrigt så utgick jag ifrån noll på allting vad gäller "Subwoofer Trim" och "Bass" under tone level och testade mig fram. I det här läget låter det för jävla taskigt, och det beror nog på subben tror jag. Det finns inga reglage eller justeringar på den förutom just nivå (eller volym kanske är ett bättre ord?) så det är oerhört svårt att testa olika faser och delningar. Allt jag kan göra är att välja "Normal" eller "Reverse" i menyn på Yamahan.

  • Så länge fronterna är på "Large", "Double Bass - på" och en crossover på 80Hz och lite lagom nivå på subben så låter det aningens bättre, men visst är det så att subben inte hänger med alls. Efter timmars testande och olika lyssningspositioner så får jag inte till det.

  • Skippa subben helt och låtit frontarna spela full range, detta låter helt klart bäst vad gäller "välljud". 685orna verkar gilla mycket effekt vilket märks, det låter bättre ju mer man vrider på men någon djupbas är det inte att tala om. Det låter grymt bra vid musik som inte innehåller speciellt djupa bastoner, men så fort man spelar något sånt så blir det lite platt. Det är är här jag skulle vilja ha hjälp med de lägsta tonerna bara. I övrigt är det riktigt bra skjuts i dom, inga problem att få det att "kännas i kroppen" om man vrider på.

Jag kommer nog göra så att jag ska komplettera med en vettig sub (förmodligen XTZ som nämnts tidigare). Det är möjligt att det är fel väg att gå, men jag tror det är en hyfsat kompromiss för att få lite mer drag i ljudet. Om jag läst rätt så ska man kunna integrera XTZn ganska okej tillsammans med de flesta frontar och det är väl det jag kommer sikta på.

Gjorde en liten skiss över lägenheten också och hur allting står. Har en känsla över att placeringen inte är optimal heller men det blir mycket kompromisser, bara att gilla.
http://i.imgur.com/O02HBFN.png

Sen får vi väl se om det blir platt fall eller inte. Jag har hopp för att det ska gå att få till hyggligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Igår så testade jag mer noggrant några kombinationer.

  • Satte frontarna på "Small" i förstärkaren och körde sedan olika delningar på både 60/80Hz. I övrigt så utgick jag ifrån noll på allting vad gäller "Subwoofer Trim" och "Bass" under tone level och testade mig fram. I det här läget låter det för jävla taskigt, och det beror nog på subben tror jag. Det finns inga reglage eller justeringar på den förutom just nivå (eller volym kanske är ett bättre ord?) så det är oerhört svårt att testa olika faser och delningar. Allt jag kan göra är att välja "Normal" eller "Reverse" i menyn på Yamahan.

  • Så länge fronterna är på "Large", "Double Bass - på" och en crossover på 80Hz och lite lagom nivå på subben så låter det aningens bättre, men visst är det så att subben inte hänger med alls. Efter timmars testande och olika lyssningspositioner så får jag inte till det.

  • Skippa subben helt och låtit frontarna spela full range, detta låter helt klart bäst vad gäller "välljud". 685orna verkar gilla mycket effekt vilket märks, det låter bättre ju mer man vrider på men någon djupbas är det inte att tala om. Det låter grymt bra vid musik som inte innehåller speciellt djupa bastoner, men så fort man spelar något sånt så blir det lite platt. Det är är här jag skulle vilja ha hjälp med de lägsta tonerna bara. I övrigt är det riktigt bra skjuts i dom, inga problem att få det att "kännas i kroppen" om man vrider på.

Jag kommer nog göra så att jag ska komplettera med en vettig sub (förmodligen XTZ som nämnts tidigare). Det är möjligt att det är fel väg att gå, men jag tror det är en hyfsat kompromiss för att få lite mer drag i ljudet. Om jag läst rätt så ska man kunna integrera XTZn ganska okej tillsammans med de flesta frontar och det är väl det jag kommer sikta på.

Gjorde en liten skiss över lägenheten också och hur allting står. Har en känsla över att placeringen inte är optimal heller men det blir mycket kompromisser, bara att gilla.
http://i.imgur.com/O02HBFN.png

Sen får vi väl se om det blir platt fall eller inte. Jag har hopp för att det ska gå att få till hyggligt

Nu är det visserligen inte den bästa suben du har men står den fel så låter det mesta goja. Dina högtalare är inte dåliga på något sätt förutom att dom är trögdrivna som f-n!
Som jämförelse behöver du 16W för att spela lika högt som jag gör när jag använder 1W, skulle du använda 128W så behöver jag använda 8W för att nå samma nivå.

Kan du skriva upp rumsmåttet på v-rummet ink takhöjd?
Kan du så försök att låna hem sub o testa en helg. Det sista du vill ha är en sub som blir bumlig i just ditt rum.

*edit*
Du kan ju själv skriva in dina mått här
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Så får bild på vart tryck/fart maxima ligger i ditt rum.
Där kan du enkelt också se hur mycket en justering av lyssningsplats kan göra.

*edit igen*
Testa både med och utan köksdelen där skåpen står och låtsas att där inte står några skåp när du mäter

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju alltid att skaffa ett separat filter/eq/dsp och till en början bara använda det kopplat mellan receiver och basmodulen, då kan man nog jutera det bättre men framförallt så har man ju en komponent att ta med sig mot framtidens mer seriösa system.

Om man vill testa att labba tex med parametrisk eq så går det ju att använda en dator som både signalkälla och eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Igår så testade jag mer noggrant några kombinationer.

  • Satte frontarna på "Small" i förstärkaren och körde sedan olika delningar på både 60/80Hz. I övrigt så utgick jag ifrån noll på allting vad gäller "Subwoofer Trim" och "Bass" under tone level och testade mig fram. I det här läget låter det för jävla taskigt, och det beror nog på subben tror jag. Det finns inga reglage eller justeringar på den förutom just nivå (eller volym kanske är ett bättre ord?) så det är oerhört svårt att testa olika faser och delningar. Allt jag kan göra är att välja "Normal" eller "Reverse" i menyn på Yamahan.

  • Så länge fronterna är på "Large", "Double Bass - på" och en crossover på 80Hz och lite lagom nivå på subben så låter det aningens bättre, men visst är det så att subben inte hänger med alls. Efter timmars testande och olika lyssningspositioner så får jag inte till det.

  • Skippa subben helt och låtit frontarna spela full range, detta låter helt klart bäst vad gäller "välljud". 685orna verkar gilla mycket effekt vilket märks, det låter bättre ju mer man vrider på men någon djupbas är det inte att tala om. Det låter grymt bra vid musik som inte innehåller speciellt djupa bastoner, men så fort man spelar något sånt så blir det lite platt. Det är är här jag skulle vilja ha hjälp med de lägsta tonerna bara. I övrigt är det riktigt bra skjuts i dom, inga problem att få det att "kännas i kroppen" om man vrider på.

Jag kommer nog göra så att jag ska komplettera med en vettig sub (förmodligen XTZ som nämnts tidigare). Det är möjligt att det är fel väg att gå, men jag tror det är en hyfsat kompromiss för att få lite mer drag i ljudet. Om jag läst rätt så ska man kunna integrera XTZn ganska okej tillsammans med de flesta frontar och det är väl det jag kommer sikta på.

Gjorde en liten skiss över lägenheten också och hur allting står. Har en känsla över att placeringen inte är optimal heller men det blir mycket kompromisser, bara att gilla.
http://i.imgur.com/O02HBFN.png

Sen får vi väl se om det blir platt fall eller inte. Jag har hopp för att det ska gå att få till hyggligt

Vart bor du?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Vart bor du?

I Gävle, vad tänkte du på?

Beställde en XTZ nu iaf, fanns en 99 W10.16 som demoprodukt på fyndbörsen. Jag chansar lite och ser om det blir någon förbättring, det borde gå att kontrollera den här betydligt mycket bättre än min kassa jag har idag.

Jag börjar där iaf

Permalänk
Medlem

Jag har en bra bas som är demo. Men ingen kartong. Finns i Skåne :-/
Som du kunde prova om du bodde i krokarna.

Lycka till med din XTZ !

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

I Gävle, vad tänkte du på?

Beställde en XTZ nu iaf, fanns en 99 W10.16 som demoprodukt på fyndbörsen. Jag chansar lite och ser om det blir någon förbättring, det borde gå att kontrollera den här betydligt mycket bättre än min kassa jag har idag.

Jag börjar där iaf

Ge den tid att spela in nu innan du dissar den och testa med/utan pluggar i reflexrören.
Lycka till

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Sitter på en xtc w10 själv som jag köpte för en herrans masdsa år sen och är fantastiskt nöjd med den. Mycket bas för pengarna.

Har en också:) Min polare är även avundsjuk:P

Låter riktigt gött vid åska och explosioner:) Gäller att man har material dock som använder basen.

Skrivet av badbolll:

I Gävle, vad tänkte du på?

Beställde en XTZ nu iaf, fanns en 99 W10.16 som demoprodukt på fyndbörsen. Jag chansar lite och ser om det blir någon förbättring, det borde gå att kontrollera den här betydligt mycket bättre än min kassa jag har idag.

Jag börjar där iaf

Tror du kan bli nöjd Är enligt mig riktigt grotesk bas och har jag inte fel kan basen gå ner under 30Hz med (vad det påstås i forum i alla fall).

Men det någon nämner med crossover, så har jag inte märkt någon fördröjning (kör på 80Hz), förutom på någon enstaka film (men tror det är snarare filmen som är felet eller inte synkat med bild/ljud ordentligt). Men ärligt inte lyssnat så extremt noga om det blir någon fördröjning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har en också:) Min polare är även avundsjuk:P

Låter riktigt gött vid åska och explosioner:) Gäller att man har material dock som använder basen.

Tror du kan bli nöjd Är enligt mig riktigt grotesk bas och har jag inte fel kan basen gå ner under 30Hz med (vad det påstås i forum i alla fall).

Men det någon nämner med crossover, så har jag inte märkt någon fördröjning (kör på 80Hz), förutom på någon enstaka film (men tror det är snarare filmen som är felet eller inte synkat med bild/ljud ordentligt). Men ärligt inte lyssnat så extremt noga om det blir någon fördröjning.

Det handlar inte om fördröjning som i osynk utan om att få elementen att spela i fas vid delningsfrekvensen, det ger alltså ungefär samma hörbara effekt som en eq/tonkontroll som griper in på delningsfrekvensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om fördröjning som i osynk utan om att få elementen att spela i fas vid delningsfrekvensen, det ger alltså ungefär samma hörbara effekt som en eq/tonkontroll som griper in på delningsfrekvensen.

Jo, ungefär så här tänkte jag, tolka det som osync mellan bas>högtalare (alltså den tog någon millisekund att skicka signalen rätt). Men var inte helt rätt tankesätt då:) Då är jag med på hur det funkar, alltså så signalen hamnar där den ska alltså.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, ungefär så här tänkte jag, tolka det som osync mellan bas>högtalare (alltså den tog någon millisekund att skicka signalen rätt). Men var inte helt rätt tankesätt då:) Då är jag med på hur det funkar, alltså så signalen hamnar där den ska alltså.

Jo det gäller ju att slutresultatet blir bra, det gör att man ibland även gör själva filtret "fel" med avsikt för att det akustiskt ska fungera ungefär som en eq, det går att räkna på både elektrisk och akustisk respons och det är inte alltid att det blir samma filter som man behöver.
Vad som egentligen är bäst kan man debattera men de flesta kan ju i praktiken inte åtgärda bas-akustiken i rummet och då kan det ibland gå att trolla lite med filtren, tex genom att se till att det blir en svacka i det högtalarna spelar men välja frekvensen så att den hamnar på en av rumsresonanserna, då har man akustiskt sett åstadkommit ungefär samma sak som ett parametriskt eq band.
Skolboksfilter är alltså inte alltid det som leder till bäst ljud, dessutom så finn det flera olika filterkaraktärer och det påverkar ju också hur man bör göra , tillsammans med om man blandar olika lådtyper som slutet och basreflex.

Att dela är lätt men att dela bra är svårt och kräver ofta en del testande och helst även mätande för det går att trimma slutresultatet en del om man lägger ner jobb på det. Det är nog även därför det finn mätsystem och dsper i bättre subbar typ Velodyne DD. och Xtz har ju också dsper, ja REL har ju också eq osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har fått subben nu och försökt ställa in allting så bra som möjligt och hittills är jag riktigt nöjd.

Man får vara väldigt försiktig med nivån/volymen för att det ska matcha fronterna någorlunda utan att ta över för mycket men det blir riktigt bra. Är inte riktigt där ännu med placering/test men det börjar ta sig.

En fråga nu bara, skulle det göra någon positiv skillnad att koppla den via högnivå istället för subutgången på receivern? Vad jag kunna läsa mig till så ska det bli lite bättre kontroll vid musik, vad säger ni om det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Har fått subben nu och försökt ställa in allting så bra som möjligt och hittills är jag riktigt nöjd.

Man får vara väldigt försiktig med nivån/volymen för att det ska matcha fronterna någorlunda utan att ta över för mycket men det blir riktigt bra. Är inte riktigt där ännu med placering/test men det börjar ta sig.

En fråga nu bara, skulle det göra någon positiv skillnad att koppla den via högnivå istället för subutgången på receivern? Vad jag kunna läsa mig till så ska det bli lite bättre kontroll vid musik, vad säger ni om det?

du får testa hur den kopplas bäst, det finn egentligen inga fördelar elektriskt med att koppla högnivå men det påverkar ju signalkedjan som andra ändringar, REL hade däremot en möjlighet att köra med olika inställningar på basen beroende på hur man kopplade, en korrekt inställning via högnivå för musik och en överdriven brötinställning via lågnivå för filmbuller där man accepterade lägre ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Har fått subben nu och försökt ställa in allting så bra som möjligt och hittills är jag riktigt nöjd.

Man får vara väldigt försiktig med nivån/volymen för att det ska matcha fronterna någorlunda utan att ta över för mycket men det blir riktigt bra. Är inte riktigt där ännu med placering/test men det börjar ta sig.

En fråga nu bara, skulle det göra någon positiv skillnad att koppla den via högnivå istället för subutgången på receivern? Vad jag kunna läsa mig till så ska det bli lite bättre kontroll vid musik, vad säger ni om det?

Förutom att dela vid tex 80hz så:
Kör du högnivå får du använda filtret på suben, ger dig möjligheten att överlappa frekvenserna om det behövs, eller lägga dom längre ifrån varandra.
Kör du lågnivå så får du möjligheten att dela snorbrant om du aktiverar filtret för signalen filtreras redan på recivern.

Vilket som är bäst är svårt att sia om, men jag gillar möjligheterna man får via högnivå.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

du får testa hur den kopplas bäst, det finn egentligen inga fördelar elektriskt med att koppla högnivå men det påverkar ju signalkedjan som andra ändringar, REL hade däremot en möjlighet att köra med olika inställningar på basen beroende på hur man kopplade, en korrekt inställning via högnivå för musik och en överdriven brötinställning via lågnivå för filmbuller där man accepterade lägre ljudkvalitet.

Skrivet av smygolf:

Förutom att dela vid tex 80hz så:
Kör du högnivå får du använda filtret på suben, ger dig möjligheten att överlappa frekvenserna om det behövs, eller lägga dom längre ifrån varandra.
Kör du lågnivå så får du möjligheten att dela snorbrant om du aktiverar filtret för signalen filtreras redan på recivern.

Vilket som är bäst är svårt att sia om, men jag gillar möjligheterna man får via högnivå.

Tack för svaren. Ska nog testa högnivå också.

Om jag fattar det hela rätt, när jag kopplat på det viset så sätter jag Subwoofer på "none" i receivern och sen kör all delning direkt på subben? Det låter ju spontant som att jag borde kunna få det lite bättre på det viset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smygolf:

Förutom att dela vid tex 80hz så:
Kör du högnivå får du använda filtret på suben, ger dig möjligheten att överlappa frekvenserna om det behövs, eller lägga dom längre ifrån varandra.
Kör du lågnivå så får du möjligheten att dela snorbrant om du aktiverar filtret för signalen filtreras redan på recivern.

Vilket som är bäst är svårt att sia om, men jag gillar möjligheterna man får via högnivå.

Filtret på subben fungerar oberoende av ingång, alltså även på lågnivåingen, det går tyvärr inte att koppla förbi det på nått enkelt sätt enligt manualen så aktiverar man lågpassfilter även i dekodern så har man 2 seriekopplade filter och de ev problem och fördelar det innebär.
Förresten de är lite flummiga med hur filtret funkar, högpass går att koppla i och ur ....
Frågan är vad de menar med det.
http://www.xtz.se/product-assets/subwoofers/99w10.16-matt/man...

Skrivet av badbolll:

Tack för svaren. Ska nog testa högnivå också.

Om jag fattar det hela rätt, när jag kopplat på det viset så sätter jag Subwoofer på "none" i receivern och sen kör all delning direkt på subben? Det låter ju spontant som att jag borde kunna få det lite bättre på det viset.

Du bör ställa in att du inte har en sub och att fronthögtalarna är fullregister, har du nått "bass management" så ska du kanske även välja att lfe ska skickas till front.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filtret på subben fungerar oberoende av ingång, alltså även på lågnivåingen, det går tyvärr inte att koppla förbi det på nått enkelt sätt enligt manualen så aktiverar man lågpassfilter även i dekodern så har man 2 seriekopplade filter och de ev problem och fördelar det innebär.
Förresten de är lite flummiga med hur filtret funkar, högpass går att koppla i och ur ....
Frågan är vad de menar med det.
http://www.xtz.se/product-assets/subwoofers/99w10.16-matt/man...

Du bör ställa in att du inte har en sub och att fronthögtalarna är fullregister, har du nått "bass management" så ska du kanske även välja att lfe ska skickas till front.

Hm, tänkte nog lite snabbt nu.
Om du väljer att köra med LFE på recivern så filtreras signalen - då sätter du suben på högst möjliga frekvens _ Klart!
Men......
Du kan också använda filtret i suben, då kan du skapa en dip runt delningen (kan vara bra om rummet har problem där)
Priset är att Group delay kan spårar ut.

Väljer du däremot bort LFE helt på recivern och kör högnivå så kan du lattja runt som du vill med delningen.
Men då filtreras inte stativarna och det är heller inget bra. Det glömde jag bort i mitt förra mess
Det skapar också häftig berg & dalbana på groupdelay.

Vad använder du som källa och hur kopplas den in?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Hm, tänkte nog lite snabbt nu.
Om du väljer att köra med LFE på recivern så filtreras signalen - då sätter du suben på högst möjliga frekvens _ Klart!
Men......
Du kan också använda filtret i suben, då kan du skapa en dip runt delningen (kan vara bra om rummet har problem där)
Priset är att Group delay kan spårar ut.

Väljer du däremot bort LFE helt på recivern och kör högnivå så kan du lattja runt som du vill med delningen.
Men då filtreras inte stativarna och det är heller inget bra. Det glömde jag bort i mitt förra mess
Det skapar också häftig berg & dalbana på groupdelay.

Vad använder du som källa och hur kopplas den in?

Jag kör med en Intel NUC som jag har kopplat via HDMI. Mestadels körs Spotify men också en del Foobar med WASAPI output.

Osäker på vad ni menar med att köra med LFE, jag antar att ni menar just inställningen där man kan välja om man ska köra med sub eller inte. (Finns tre val, None, Normal och Reverse.)

Tror inte jag har något val i förstärkaren hur jag ska dela fronterna, det är bara bass crossover som finns som alternativ och den försvinner väl ändå iom att jag kommer köra via högnivå och "utan" sub i inställningarna.

Ber om ursäkt om det låter flummigt, det gör det säkert

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Jag kör med en Intel NUC som jag har kopplat via HDMI. Mestadels körs Spotify men också en del Foobar med WASAPI output.

Osäker på vad ni menar med att köra med LFE, jag antar att ni menar just inställningen där man kan välja om man ska köra med sub eller inte. (Finns tre val, None, Normal och Reverse.)

Tror inte jag har något val i förstärkaren hur jag ska dela fronterna, det är bara bass crossover som finns som alternativ och den försvinner väl ändå iom att jag kommer köra via högnivå och "utan" sub i inställningarna.

Ber om ursäkt om det låter flummigt, det gör det säkert

Lite ot men kanske intressant.
Det är skillnad på kanalerna på en film och i ljudsystemet, 5.1 på en film är 5 fullregisterkanaler och lfe ( .1 kanalen ) http://en.wikipedia.org/wiki/Low-frequency_effects men när man pratar i hembioänden/uppspelningsänden så syftar de kanaler som är efter punkten på antalet baskanaler och det är inte riktigt samma sak, det ljud man hör på filmen ligger alltså inte i .1 kanalen utan i 5. kanalerna lfe används däremot separat för att ge "vibtrationer o brötande" för att förstärka det normala ljudet med especialffekter som namnet lfe också säger. man kan använda den till annat än egentliga basljud tex för att driva vibratorer som då bara reagerar när det är extra affekter och inte normal djupbas i ljudet, tex buttkickers passar att köra på lfe kanalen http://www.thebuttkicker.com/#

Filtren har generellt blivit sämre i basmodulerna över tiden pga att man förlitar sig på att man kör med externa filter samtidigt är det svårt att kunna koppla bort filtren helt i basmodulerna så att man slipper påverkan från dem när man kör med externt filter.

Har du en länk till manualen på förstärkaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat ihop allting via högnivå istället och jag kan bara säga, vilket lyft!

Nu har jag lyckats integrera subben riktigt bra med frontarna, det blev mycket mera samspelt på något vis. Egentligen borde det kanske inte vara sån skillnad men det blev helt klart en väldig skillnad. Möjligt att det fungerar lite sämre till film enligt vad jag läst, men huvudsaken var musiken och där är det klockrent. Har inte hunnit kolla på någon rulle med DTS/DTS-HD ännu så jag vet inte hur det fungerar där. Borde ju inte spela jättestor roll.

Kruxet var ju att försöka få "gapet" så litet som möjligt mellan där frontarna spelar jämfört med basen och det var betydligt lättare med högnivå istället. Även att få de helt i fas med varandra var lättare nu.

Tack för alla tips och hjälp på vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Har nu kopplat ihop allting via högnivå istället och jag kan bara säga, vilket lyft!

Nu har jag lyckats integrera subben riktigt bra med frontarna, det blev mycket mera samspelt på något vis. Egentligen borde det kanske inte vara sån skillnad men det blev helt klart en väldig skillnad. Möjligt att det fungerar lite sämre till film enligt vad jag läst, men huvudsaken var musiken och där är det klockrent. Har inte hunnit kolla på någon rulle med DTS/DTS-HD ännu så jag vet inte hur det fungerar där. Borde ju inte spela jättestor roll.

Kruxet var ju att försöka få "gapet" så litet som möjligt mellan där frontarna spelar jämfört med basen och det var betydligt lättare med högnivå istället. Även att få de helt i fas med varandra var lättare nu.

Tack för alla tips och hjälp på vägen!

Är det 10 tummaren från XFZ eller 12?

10 ska funka fint till film vad jag hört och enligt mig riktigt go bas till film, fast suktar ändå efter mer bas som 12 tum ger (fast i en lägenhet helt onödigt att reta grannar mer än nödvändigt)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Har nu kopplat ihop allting via högnivå istället och jag kan bara säga, vilket lyft!

Nu har jag lyckats integrera subben riktigt bra med frontarna, det blev mycket mera samspelt på något vis. Egentligen borde det kanske inte vara sån skillnad men det blev helt klart en väldig skillnad. Möjligt att det fungerar lite sämre till film enligt vad jag läst, men huvudsaken var musiken och där är det klockrent. Har inte hunnit kolla på någon rulle med DTS/DTS-HD ännu så jag vet inte hur det fungerar där. Borde ju inte spela jättestor roll.

Kruxet var ju att försöka få "gapet" så litet som möjligt mellan där frontarna spelar jämfört med basen och det var betydligt lättare med högnivå istället. Även att få de helt i fas med varandra var lättare nu.

Tack för alla tips och hjälp på vägen!

Skillnaden beror nog på att du bara har ett filter i stället för 2 i signalvägen, det blir helt enkelt lättare att justera in det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.