Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Ett bra RAID kort och 4 diskar SSD är ett måste med en sån budget. RAID 10 två för spegling och två för striping.
*edit*
Read/write 1 Gb i sekunden är sexigt.

Skrivet av Hymer:

Jag skulle tryckt på en intel PCI hdd i priset med.

Skrivet av Lengab:

*poke* Håller med.
Gaming dator med den budgeten skulle kanske överleva med "endast" dubbla r9 295X och sen moderkort med pci express 16x 3.0 raid kort...
Varför kan tänkas är;
IOPS från lagringsmedia är alltets flaskhals i uberdatorer. Så höj IOPS från lagringsmedia höjer mer än 3 Titan x i SLI.

Mina fem minuter är över. Så lycka till med bygget.

Ni som föreslår diverse lagringslösningar, vad är det man ska ha för någonting, mer specifikt?

Jag har inget behov av backuper eftersom allting viktigt kommer vara i molnet. Jag har inte användning av >1 TB.

En intel PCI express-disk verkar kunna läsa i över 2 gb/s, men kommer det att sno bandbredd från tre titan x? Någon tidigare nämnde att man kan köra 3x Titan X i 16x/16x/16x men om man lägger till ett fjärde blir det 16x/8x/8x/8x eller något sådant. Är det samma sak om man lägger till ett pci-e-kort med hårddisk?

Har som det är nu två 500+ GB-ssd:er i raid 0 med läs och skriv i ca 1 gb/s, så om jag skulle uppgradera blir det väl antagligen till en pci-e-disk som verkar vara dubbelt så snabb?

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte en M.2 disk, är inte helt insatt i det men den borde ju inte använda en pci-lane. Hur snabba dom är vet jag inte men jag har hört att de är snabbare en vanliga sata diskar, du kan ju lägga os på den och använda dina ssder i raid 0 som en andra hårddisk där du lägger program. Så om nån händer med raiden har du alltid os på ett annat ställe

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Ni som föreslår diverse lagringslösningar, vad är det man ska ha för någonting, mer specifikt?

Jag har inget behov av backuper eftersom allting viktigt kommer vara i molnet. Jag har inte användning av >1 TB.

En intel PCI express-disk verkar kunna läsa i över 2 gb/s, men kommer det att sno bandbredd från tre titan x? Någon tidigare nämnde att man kan köra 3x Titan X i 16x/16x/16x men om man lägger till ett fjärde blir det 16x/8x/8x/8x eller något sådant. Är det samma sak om man lägger till ett pci-e-kort med hårddisk?

Har som det är nu två 500+ GB-ssd:er i raid 0 med läs och skriv i ca 1 gb/s, så om jag skulle uppgradera blir det väl antagligen till en pci-e-disk som verkar vara dubbelt så snabb?

Stripa (RAID0) 4 stycken https://www.dustinhome.se/product/5010774843/vertex-460
För ca 2 Gb/s på moderkortets RAID chip. Moderkort har delat upp bandbredd mellan PCI-E och E-IDE.

Spelet jag kör nu (Elderscrolls Online) är programmerat med items har 256 bitars kod. Och sen 16 bitars färg. Så vid banker/raider/pvp så ska HDD hitta alla färger mönster osv. Rasers skillnader osv. Så för en gaming dator.
4OCZ Vertex i striping. Raidkort stoppar flaskhalsar...*edit* men tar en pci-16 plats. Moderkortets raid klarar runt 3Gb/s.
Sry för sent svar...
Lennart Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har inköpt ett i7 5960x och två st Titan X, avvaktar med det tredje till dess att jag skaffar skärmarna. Får se vilka skärmar det blir och om jag verkligen orkar vänta till slutet av sommaren för den nya Asus-skärmen

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vad är problemet? Jag ser inget.

Du kanske är okänslig för microstuttering och stuttering överlag eller så kanske det inte syns lika bra på en inspelad skärm som i verkligheten.
Om du lyssnar på vad de säger så anser de att det i princip är ospelbart i den högsta upplösningen de provade, inte pga FPS utan stuttering.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Men det moderkortet har ju den ökända killernic kretsen aldrig i livet.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Men det moderkortet har ju den ökända killernic kretsen aldrig i livet.

Kände inte till att Killer NIC skulle vara särskilt dåligt, trodde de var särskilt bra Det som såg intressant ut med det moderkortet var att det hade en maxgräns för RAM på 128 GB snarare än 64 GB på många andra. Eftersom jag inte håller på med videoredigering nöjer jag mig nog med 16 eller 32 GB.

Tur då att det blev ett Asus-kort jag valde till slut.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Njure:

Kände inte till att Killer NIC skulle vara särskilt dåligt, trodde de var särskilt bra Det som såg intressant ut med det moderkortet var att det hade en maxgräns för RAM på 128 GB snarare än 64 GB på många andra. Eftersom jag inte håller på med videoredigering nöjer jag mig nog med 16 eller 32 GB.

Tur då att det blev ett Asus-kort jag valde till slut.

Inte särskilt dåligt kanske men man läser alldeles för många trådar där det spökar för folk med den lankretsen. Det finns en anledning att intel är så stora på den sidan:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Såhär skulle min inköpslista se ut om jag hade en budget på 100k

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8069029/2015-06-10

Visa signatur

Setup; ASUS Ranger, i7 4790K, ADATA XPG 16GB, Fractal R5, NZXT Kraken x61, Evga Supernova 750W Guld+, Samsung EVO 850 250GB, WD RED 3TB, Gigabyte G1 Gaming 980 Ti. Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart välja Asrock WS-E över Asus X99 Deluxe om man ska köpa så dyra moderkort. Asrock WS-E har dubbla PLX chips som gör att man kan köra 16x/16x/16x/16x och 10GBit/s nätverk. Visserligen kanske inte så kritiskt men är sjukt värt om man ändå betalar så mycket för ett moderkort. Med Dx12/vulkan kanske vi äntligen får se bättre utnyttjande utav PCI-E bandbredden trots allt. WD Red är för RAID konfiguration, finns lämpligare diskar för singel disk. Skulle även valt en m.2 PCI-E 3.0 4x SSD över 850 pro. 32GB för spelande är rätt meningslöst, påverkar laddningstider lite men med en m.2 PCI-E SSD så blir det verkligen minimalt.

Problemet med mina ändringar är att jag inte har en aning om Inet erbjuder några sådana produkter och därav kanske stryker Monterings tjänsten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skulle helt klart välja Asrock WS-E över Asus X99 Deluxe om man ska köpa så dyra moderkort. Asrock WS-E har dubbla PLX chips som gör att man kan köra 16x/16x/16x/16x och 10GBit/s nätverk. Visserligen kanske inte så kritiskt men är sjukt värt om man ändå betalar så mycket för ett moderkort. Med Dx12/vulkan kanske vi äntligen får se bättre utnyttjande utav PCI-E bandbredden trots allt. WD Red är för RAID konfiguration, finns lämpligare diskar för singel disk. Skulle även valt en m.2 PCI-E 3.0 4x SSD över 850 pro. 32GB för spelande är rätt meningslöst, påverkar laddningstider lite men med en m.2 PCI-E SSD så blir det verkligen minimalt.

Problemet med mina ändringar är att jag inte har en aning om Inet erbjuder några sådana produkter och därav kanske stryker Monterings tjänsten.

Blev dock ett Asus-moderkort eftersom jag köpte rubbet innan du skrev ditt inlägg. Blev en Intel 750 PCI-E-SSD till det.

Tog 32 GB RAM för att kunna skapa en eventuell RAM-disk, bara för att upptäcka att en 16 GB stor RAM-disk skulle lägga till hela 2 minuter på datorns uppstartstid... Eftersom jag bl.a. är producent kanske jag vill ha datorn till lite videoredigering också även om jag i regel sällan utför sådant personligen, så mer RAM skadar inte.

Inet använder jag mig inte av så det spelar mindre roll. Använder mig exklusivt av Webhallen då jag redan har över 700k handlat där privat och kan få rätt sjysta deals med dem. Men så bor jag i Stockholm också och har 200 meter till butiken. Bor man utanför Stockholm förstår jag att Inet är bra.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Inte särskilt dåligt kanske men man läser alldeles för många trådar där det spökar för folk med den lankretsen. Det finns en anledning att intel är så stora på den sidan:-)

Har Killernic (qualcomm) på min msi laptop och det har inte varit en enda issue med det.
Sen vet jag att det finns trådar kring detta men jag förmodar att det gäller folk som installerat hela deras sunksvit alt har akssa installationer överlag.

Håller dock med dig om att Intel gör schyssta nic:ar och har alltid gjort fast det mesta fungerar felfritt idag.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Men det moderkortet har ju den ökända killernic kretsen aldrig i livet.

Äh körde med en sådan länge fungerade bättre än utan, men var några år sedan då internet var långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Blev dock ett Asus-moderkort eftersom jag köpte rubbet innan du skrev ditt inlägg. Blev en Intel 750 PCI-E-SSD till det.

Tog 32 GB RAM för att kunna skapa en eventuell RAM-disk, bara för att upptäcka att en 16 GB stor RAM-disk skulle lägga till hela 2 minuter på datorns uppstartstid... Eftersom jag bl.a. är producent kanske jag vill ha datorn till lite videoredigering också även om jag i regel sällan utför sådant personligen, så mer RAM skadar inte.

Inet använder jag mig inte av så det spelar mindre roll. Använder mig exklusivt av Webhallen då jag redan har över 700k handlat där privat och kan få rätt sjysta deals med dem. Men så bor jag i Stockholm också och har 200 meter till butiken. Bor man utanför Stockholm förstår jag att Inet är bra.

Även utan RAM-Disk så accelererar windows allting med hjälp utav RAM-cache, både för skriv och läs på alla enheter som har det aktiverat. Största skillnaden är väll att windows inte laddar saker innan du startar dem och att du inte får välja vad som ska laddas. Windows sparar bara allting som läses till RAM om möjligt, ska det sedan läsas igen så läses det från RAM. Skrivningar skriver bara till RAM först och sedan avlastar till disken. Ett system som enligt mig fungerar bra, gör RAM-disk till mindre intressant för mig.

Rörande Inet, jag gillar inte dem personligen så skulle inte råda om dem ändå Ville bara understryka att det kanske hindrar dig från att köpa monterings tjänst. Finns Webhallen lite över hela Sverige, inget monopol i Stockholm. Har personligen haft bra erfarenhet utav webhallen och har du handlat för 700 000SEK där så måste du verkligen vara nöjd

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.