Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows 10 släpps i sex olika utgåvor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Jag tolkar det mer som att de endast kommer pusha windowsuppdateringar på dig. Det vill säga security updates och feature updates. Varför skulle de pusha grafikkortsdrivrutiner? det har ju aldrig uppdaterats via Windows Update förut.

Jag har fått nvidia drivrutiner genom Windows update i Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10 TP? Skillnaden är att i Windows 10 TP så fick jag inget val. Fast i och för sig så har det bara vart vid installation av Windows och inte efter drivrutiner väl är installerade, så du kan ha rätt angående just uppdatering av redan existerande drivrutiner. Dock så är det fortfarande ett problem med uppdateringar som på något sätt inte fungerar korrekt eller om man inte vill ha programmet Windows malware removal till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Troligtvis är där ingen årskostnad. Men har du inte uppgraderat inom det första året, kommer det troligen nog att kosta att just uppgradera.

Men vem vet, det är kanske framtiden med prenumeration på operativsystemet.

Jag kollade lite och det verkar som du har rätt, i så fall är det ju bra!

Verkar alltså som att man kan uppgradera gratis inom ett år, men efter det så kostar det pengar att uppgradera eller köpa nytt. Vettigt i så fall, var lite rädd att dom skulle lura in alla och sedan börja faktuera multum efter ett år. Men så verkar det alltså inte!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

VAD HÄNDER EFTER ETT ÅR?

För det är väl bara första året som är gratis?

Jag har ju faktiskt köpt Win8.1 pro, men om jag uppgraderar gratis "första året" vad händer sedan då? Ska jag betala 500kr om året eller vad är planen? Det är det jag vill ha svar på!!

Efter ett år händer ingenting särskilt mer än att de som då vill uppdatera kommer få betala om de vill uppgradera till W10. För dig som redan uppdaterat under det första året är det bara att säga grattis, du har Windows 10 och alla efterföljande Windowsversioner gratis för alltid (på enheten som du uppdaterat till W10).

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Microsoft kommer tvinga OEMs att ha TPM och Secure boot permanent på, så det blir nog att bygga en dator ifall du vill köra Linux (tills EU antitrust går bonkers på Microsoft).
Det är rätt smärtfritt idag (installerade för en vecka sedan, kör 2 separata SSDs för respektive operativ).

Det där är lögn. Microsoft kommer inte tvinga OEMs att ha TPM och Secure boot permanent på, tvärt om, de låter OEM bestämma hur de vill ha det från och med Windows 10. Tidigare tvingade Microsoft tillverkarna att ha en inställning där användaren kunde välja om TPM/Secure boot skulle vara på, men inte längre. Allt är upp till tillverkarna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det där är lögn. Microsoft kommer inte tvinga OEMs att ha TPM och Secure boot permanent på, tvärt om, de låter OEM bestämma hur de vill ha det från och med Windows 10. Tidigare tvingade Microsoft tillverkarna att ha en inställning där användaren kunde välja om TPM/Secure boot skulle vara på, men inte längre. Allt är upp till tillverkarna.

Inte enligt information här http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10#System_requirements
Secure boot måste vara påslaget som standard.

- Däremot verkar det som att det blir upp till tillverkaren ifall inställningen ska finnas i UEFI eller inte.
Jag minns att det var rykten för 1+ år sedan att Secure boot skulle vara permanent på, skönt att det inte blev så.

Permalänk
Skrivet av smkr:

Gratis uppgradering, innebär det att man först måste installera Windows 7 (eller vad man nu har), och sedan uppgradera systemet till Windows 10? i så fall suger det ju. Bättre om man i så fall kan installera Windows 10 med sin Windows 7 nyckel, eller få den utbytt till en Windows 10 nyckel.

Win 8 uppgraderingsnyckel går det i alla fall köra ren installation. Men man får se när detta är släppt hur det blir.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Finns det någon begränsning eller kan jag då i praktiken få 18 st Windows 10 Pro och 5 st Windows 10 Home nycklar? Vore rent underbart i sådana fall

Via MSDNAA har jag fått
13x Windows 7 Pro
5x Windows 8.1 Pro

Har sedan tidigare
5x Windows 7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vectovox:

Haha. Windows 10 Legendary Collector's Edition med medföljande Kernelkarta i tyg, bronsstaty över Windowsloggan, en USB med alla ljudeffekter, samt en musmatta med Bill Gates ansikte på.

Well, det fungerar ju i spelindustrin så det kanske är det logiska steget för alla produkter? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jag skulle köpt den där bara för kernelkartan i tyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Win 8 uppgraderingsnyckel går det i alla fall köra ren installation. Men man får se när detta är släppt hur det blir.

Jag fick bekymmer när jag försökte använda min Win8 upgrade nyckel till ren installation. Valideringen krånglade, och inte funkade det att ringa och mata in A-H siffergrupperna för att få det aktiverat, efter några samtal till MS supporten gick jag till slut stoppa i min Win7 HP skiva och installera för att i sin tur använda USB minnet med Win8 uppgraderingen på, då funkade alla valideringar som dom skulle.

Nu var väl detta 2 år sen ungefär så det kanske är något problem dom löst då det tycktes vara flera som varit med om liknande scenarion.

Permalänk
Skrivet av Sonaks:

Jag fick bekymmer när jag försökte använda min Win8 upgrade nyckel till ren installation. Valideringen krånglade, och inte funkade det att ringa och mata in A-H siffergrupperna för att få det aktiverat, efter några samtal till MS supporten gick jag till slut stoppa i min Win7 HP skiva och installera för att i sin tur använda USB minnet med Win8 uppgraderingen på, då funkade alla valideringar som dom skulle.

Nu var väl detta 2 år sen ungefär så det kanske är något problem dom löst då det tycktes vara flera som varit med om liknande scenarion.

Är ett regiterhack du ska göra eller ladda hem ett verktyg från nätet som gör detta automatiskt. Har lyckas i alla fall för 2 år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

http://winaero.com/blog/windows-10-has-many-new-editions-and-...

Så man kommer inte få välja uppdateringar längre? Vill du stanna kvar på en viss grafikkort drivrutin? Synd för dig då update kommer installera senaste. Är det en uppdatering som förstör/skapar blåskärm? Synd för dig då du ej har ett val. Vill Windows update installera drivrutiner eller annat skräp som MRT? Synd för dig om du inte vill ha skiten för du kommer bli påtvingad det i alla fall.

Det gäller homeversionen och det är troligtvis inget inte drivers, men det finns mycket som kan strula. Microsoft har dock sett att väldigt många inte uppdaterar och troligen kommer tvinga ut saker som malwarekontroll, diverse säkerhetshål etc. Nya grafikdrivrutiner innehåller sällan täckta säkerhetshål, dessutom skulle antalet supportärende och kostnaden till Microsoft öka och det vill de nog inte. Men pro versionen av windows som man bör skaffa för att bl.a. kunna koppla upp burkar i domäner utan ett litet hack.

Skrivet av PerZerk:

Finns det någon begränsning eller kan jag då i praktiken få 18 st Windows 10 Pro och 5 st Windows 10 Home nycklar? Vore rent underbart i sådana fall

Via MSDNAA har jag fått
13x Windows 7 Pro
5x Windows 8.1 Pro

Har sedan tidigare
5x Windows 7 Home

Tusan vad avundsjuk, nästan som att en själv skulle bli student i 25% fart och ladda hem program för några miljoner helt lagligt.
Några X av värstingversion av TFS, Visual Studio,Exchange Server, sharepoint, Server Datacenter m.m är vad alla normala studenter har behov av oavsett utbildning. Fast det kommer snabbt ny programvara och vem vill sitta med gammal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Finns det någon begränsning eller kan jag då i praktiken få 18 st Windows 10 Pro och 5 st Windows 10 Home nycklar? Vore rent underbart i sådana fall

Via MSDNAA har jag fått
13x Windows 7 Pro
5x Windows 8.1 Pro

Har sedan tidigare
5x Windows 7 Home

Det är nog inte nycklarna/licenserna du uppgraderar direkt, utan du måste nog uppgradera genom en redan färdig installation. Då har du alla dina 23 licenser installerad, ja då är det nog inga problem.

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Det är nog inte nycklarna/licenserna du uppgraderar direkt, utan du måste nog uppgradera genom en redan färdig installation. Då har du alla dina 23 licenser installerad, ja då är det nog inga problem.

Om dom inte ändrat modellen drastiskt från 8 så går det även på ren burk.

Men vet inte om detta hör till gråzonen, så länkar ingen lösning här, utan ställer i så fall upp på PM. Om ingen Admin ger tummen upp i så fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Jag har fått nvidia drivrutiner genom Windows update i Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10 TP? Skillnaden är att i Windows 10 TP så fick jag inget val. Fast i och för sig så har det bara vart vid installation av Windows och inte efter drivrutiner väl är installerade, så du kan ha rätt angående just uppdatering av redan existerande drivrutiner. Dock så är det fortfarande ett problem med uppdateringar som på något sätt inte fungerar korrekt eller om man inte vill ha programmet Windows malware removal till.

Hoppas verkligen program som Windows Malware Removal kommer va fristående, som deras antivirus skit. Skulle de inte ha ett QA team som testar alla updates innan de pushas ut? Om de inte har bra QA kommer det ju bli pankaka över det hela om de pushar ut fixes som gör OS:et oanvändbart. Vi får se hur det kommer bli då det väl är ute, är dock glad de har övergett alla Windows 7/8/8.1/10 releaser och väljer att köra på med linuxmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

http://winaero.com/blog/windows-10-has-many-new-editions-and-...

Så man kommer inte få välja uppdateringar längre? Vill du stanna kvar på en viss grafikkort drivrutin? Synd för dig då update kommer installera senaste. Är det en uppdatering som förstör/skapar blåskärm? Synd för dig då du ej har ett val. Vill Windows update installera drivrutiner eller annat skräp som MRT? Synd för dig om du inte vill ha skiten för du kommer bli påtvingad det i alla fall.

Nej vad surt jag vill styra vilka uppdateringar jag installerar och inte installerar . alltid ska det vara nåt man blir skrämd av. men det verkar som pro versionen kan vara nåt om man vill kunna styra uppdateringar . fattar dock inte om det är två pro versioner ,en cb och en cbb.
Någon som vet om man kan styra uppdateringar i cb också . cbb kunde man det om jag fattat rätt. ? ?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ROCCCA:

Nej vad surt jag vill styra vilka uppdateringar jag installerar och inte installerar . alltid ska det vara nåt man blir skrämd av. men det verkar som pro versionen kan vara nåt om man vill kunna styra uppdateringar . fattar dock inte om det är två pro versioner ,en cb och en cbb.
Någon som vet om man kan styra uppdateringar i cb också . cbb kunde man det om jag fattat rätt. ? ?

Dessutom vill man även styra när uppdateringar ska utföras, de som e-tävlar inom spel vill knappast ha en fet installation av något då, som nya drivers till nätverkskortet, musen, tangentbordet, bildskärmen, grafikkortet etc precis innan man ska skjuta.
Angående branscherna så tolkar jag som att man får välja vilken bransch som man vill ha, jag tycker det också står lite knepigt i exakt hur man ska tolka det. Men där CCB också avvaktar med feature updates.

Problemet med sånt här är att det inte fungerar på datorer som används i produktion och liknande, men samtidigt ska såna maskiner ej ha internetåtkomst så windows kan leta efter uppdatering hur mycket den vill. Ett problem är dock att när dessa maskiner kortvarigt får internetåtkomst av någon anledning och de slukar in hur mycket skit som helst.
Så jag blir mycket förvånad om alternativt att inte stänga av uppdateringar helt finns som standard, kanske inte i uppdateringsfliken men i den inbyggda brandvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dessutom vill man även styra när uppdateringar ska utföras, de som e-tävlar inom spel vill knappast ha en fet installation av något då, som nya drivers till nätverkskortet, musen, tangentbordet, bildskärmen, grafikkortet etc precis innan man ska skjuta.
Angående branscherna så tolkar jag som att man får välja vilken bransch som man vill ha, jag tycker det också står lite knepigt i exakt hur man ska tolka det. Men där CCB också avvaktar med feature updates.

Problemet med sånt här är att det inte fungerar på datorer som används i produktion och liknande, men samtidigt ska såna maskiner ej ha internetåtkomst så windows kan leta efter uppdatering hur mycket den vill. Ett problem är dock att när dessa maskiner kortvarigt får internetåtkomst av någon anledning och de slukar in hur mycket skit som helst.
Så jag blir mycket förvånad om alternativt att inte stänga av uppdateringar helt finns som standard, kanske inte i uppdateringsfliken men i den inbyggda brandvägen.

man får hoppas att det går att stänga av det som standard . återstår att se hur det blir . men är det så att detta inte ska vara upp till en själv att installera uppdateringar så behåller jag nog win 7 . lite tråkigt då jag väntat på win 10 ,så hoppas att farhågerna är fel . för mej är det en princip sak att bestämma själv

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonaks:

Jag fick bekymmer när jag försökte använda min Win8 upgrade nyckel till ren installation. Valideringen krånglade, och inte funkade det att ringa och mata in A-H siffergrupperna för att få det aktiverat, efter några samtal till MS supporten gick jag till slut stoppa i min Win7 HP skiva och installera för att i sin tur använda USB minnet med Win8 uppgraderingen på, då funkade alla valideringar som dom skulle.

Nu var väl detta 2 år sen ungefär så det kanske är något problem dom löst då det tycktes vara flera som varit med om liknande scenarion.

Installera win8, sen "uppgraderar" du till win8 o använder nyckeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av furis:

Troligen inte, stockholm har en ny upphandling av sina arbetsplatser på G och de kommer nog inte uppdatera klientplattformen förens nya upphandlingen är klar.

jobbar hos konkurrent till volvo it

Du, lite helt off topic, du råkar inte veta när upphandlingen är klar?
Då har jag något mer att se fram emot detta år

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Det är nog inte nycklarna/licenserna du uppgraderar direkt, utan du måste nog uppgradera genom en redan färdig installation. Då har du alla dina 23 licenser installerad, ja då är det nog inga problem.

Uppgradera via de redan installerade och sen göra resterande via virtualbox då? Hämta hem en oem version av Windows 10 Pro via MSDNAA och sedan kan man även använda de gamla nycklarna?

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är så att om man uppgraderar från exempelvis en Finsk Windows 7 Home Premium till Windows 10, får man välja språk eller tar den och automatiskt sätter det språket man hade i det föregående OS:et?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Uppgradera via de redan installerade och sen göra resterande via virtualbox då? Hämta hem en oem version av Windows 10 Pro via MSDNAA och sedan kan man även använda de gamla nycklarna?

Jag har en liknande fundering som jag droppade i "den andra" tråden om Windows 10, kommentarerna till artikeln där SweC svarar på "de vanligaste frågorna". Om man "uppgraderar" OEM nycklar på en virtuell maskin är det inte omöjligt att de sparkar bakut när man senare försöker använda dem på en riktig dator. Hårdvaran lär ju inte stämma så bra, om man säger så.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en liknande fundering som jag droppade i "den andra" tråden om Windows 10, kommentarerna till artikeln där SweC svarar på "de vanligaste frågorna". Om man "uppgraderar" OEM nycklar på en virtuell maskin är det inte omöjligt att de sparkar bakut när man senare försöker använda dem på en riktig dator. Hårdvaran lär ju inte stämma så bra, om man säger så.
B!

Du får väl en uppgraderingsnyckel i samband med att du bokar och det borde väl räcka att bara reservera att man vill uppgradera den? Får väl även med en iso-fil för att kunna ominstallera ifall det skulle bli något fel på hårdvaran som en hårddiskkrasch?

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en liknande fundering som jag droppade i "den andra" tråden om Windows 10, kommentarerna till artikeln där SweC svarar på "de vanligaste frågorna". Om man "uppgraderar" OEM nycklar på en virtuell maskin är det inte omöjligt att de sparkar bakut när man senare försöker använda dem på en riktig dator. Hårdvaran lär ju inte stämma så bra, om man säger så.
B!

Win 8 och framåt är inte låst till hårdvaran, win 10 ska inte vara det i alla fall. Sen regerar inte alltid win 7 om man bytt moderkort, utan rullar på som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Då låter det som om det blir till att uppgradera en helsikes massa nycklar i en virtuell maskin. Men det är ju hanterbart. Tacksamt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Vet någon om det är så att om man uppgraderar från exempelvis en Finsk Windows 7 Home Premium till Windows 10, får man välja språk eller tar den och automatiskt sätter det språket man hade i det föregående OS:et?

Den kommer automatiskt att välja finska vid uppgraderingen, men du kan efter det ändra till vilket språk som helst av de 111 tillgängliga. Helt gratis. Det gick inte i Windows 7 Home Premium.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...