Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Family sharing

Sökte men hittade ingen tråd.
https://www.apple.com/ios/whats-new/family-sharing/

Detta verkar ju intressant, men jag är förvånad över att det inte blivit större och vanligare?
Jag tror dock att jag förstått varför, och det är en begränsning som jag tycker verkar helt idiotisk.

Citat:

Once you set up Family Sharing, family members get immediate access to each other’s music, movies, TV shows, books, and apps. Download what you want with a tap anytime you like. All without having to share an Apple ID or passwords.

So far, so good. Låter ju trevligt och väl fungerande. Alla har betalat själva, alla kan dela.

Men nu kommer idiotin:

Citat:

Enjoy the convenience of paying for family purchases with a single credit card.

Det verkar alltså som att det är forcerat att den som startade "familjen" får alla inköp på sitt kreditkort?
Hur fan kallar dom det för CONVENIENCE!?
Det enda fördelen är ju om det är en familj med barn!
Men jag anser ju att min familj där samtliga är vuxna över 18 och styr sin ekonomi själva, fortfarande är en familj?

Så initiala frågan är ju, stämmer detta?
Om man länkar sina konton, går det då alltså inte längre att betala var för sig med ett eget kort?
Vilket jäkla strul att varenda månad behöva sammanställa och samla in pengar från vem som köpt vad...

Den _enda_ anledningen jag kan se till detta är att apple vill hindra att 6 polare helt plöstligt blir en "familj".

Jag blev jävligt taggad på 15 dollar för 6 personer på Apple Music men inser nu tyvärr att family-sharing lär vara ett krav där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sökte men hittade ingen tråd.
https://www.apple.com/ios/whats-new/family-sharing/

Detta verkar ju intressant, men jag är förvånad över att det inte blivit större och vanligare?
Jag tror dock att jag förstått varför, och det är en begränsning som jag tycker verkar helt idiotisk.

So far, so good. Låter ju trevligt och väl fungerande. Alla har betalat själva, alla kan dela.

Men nu kommer idiotin:
Det verkar alltså som att det är forcerat att den som startade "familjen" får alla inköp på sitt kreditkort?
Hur fan kallar dom det för CONVENIENCE!?
Det enda fördelen är ju om det är en familj med barn!
Men jag anser ju att min familj där samtliga är vuxna över 18 och styr sin ekonomi själva, fortfarande är en familj?

Så initiala frågan är ju, stämmer detta?
Om man länkar sina konton, går det då alltså inte längre att betala var för sig med ett eget kort?
Vilket jäkla strul att varenda månad behöva sammanställa och samla in pengar från vem som köpt vad...

Den _enda_ anledningen jag kan se till detta är att apple vill hindra att 6 polare helt plöstligt blir en "familj".

Jag blev jävligt taggad på 15 dollar för 6 personer på Apple Music men inser nu tyvärr att family-sharing lär vara ett krav där?

Inte provat själv, men skall förmodligen göra det när Apple Music släpps. Själv ser jag inte det som ett jättestort problem om man nu är en familj. Tror väl Apple verkligen vill att familjer skall dra nytta av detta, och kanske stoppa kompisgäng och sånt, men det är bara min teori varför de valt ett betalkort Sen kanske det blir lättast så med denna lösning, blir kanske knepigt om vissa har kort och andra inte.

Permalänk
Medlem

Det blir spännande att se hur många som får "oväntat" höga räkningar framöver alltså.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Ja, det stämmer. Det kreditkort/kontokort som samordnaren lägger till är det kort som är kopplat till alla konton i Family Sharing.

Bara ett kort per AppleID är tillåtet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Ja, det stämmer. Det kreditkort/kontokort som samordnaren lägger till är det kort som är kopplat till alla konton i Family Sharing.

Bara ett kort per AppleID är tillåtet.

Har man barn (vilket är den största fördelen med family sharing då en förälder måste godkänna varje app ens barn laddar hem på tex en ipad) så måste man ha ett kreditkort, det fungerar inte med vanligt kontokort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

Har man barn (vilket är den största fördelen med family sharing då en förälder måste godkänna varje app ens barn laddar hem på tex en ipad) så måste man ha ett kreditkort, det fungerar inte med vanligt kontokort.

Jag blandar nog ihop begreppen, det är bankkort jag syftar på. Har själv inget kreditkort och är samordnare för mig och min syster i vår Family Sharing setup.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]