Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Skylake lanseras i augusti, enligt Biostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

En händig man/kvinna fixar med tången så att DDR3 minne passar i en DDR4 plats. (skämt)
UniDIMM var intressant men jag tror som du inte så mycket på saken och dessa övergångsprylar har en tendens att floppa.

Nå DDR3 hade behövt ersättas för länge sedan p.g.a. minnesstickornas kapacitet i byte och jag är positiv allt DDR4 nu kommer bli allt vanligare och då förhoppningsvis även billigare. Även om jag kan tjäna att vissa köpare blir lite lurade och tro att DDR4 minnet ger en större prestandaboost i de låga frekvenser som de nu har.

alla tester som jag läst visar att ddr4 inte är mycket snabbare, Speciellt inte i spel där är det i stort sett ingen skillnad. Samma sak med högre frekvenser på minnen, Högre mhz betyder inte högre fps. Jag kommer nog skaffa ddr3 till skylake ser inte anledningen att skaffa ddr4 nu, Dom måste först gå ner mer i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är olika socklar.

http://www.pcgameware.co.uk/images/DDR-4-slot-difference.jpg

Däremot tänker Intel släppa en ny typ av sockel, UniDIMM som kan köra både DDR3 och DDR4. Fast den är annorlunda mot vanliga DDR3 och DDR4 så du måste fortfarande köpa nya minnen. Teorin är att de då ska kunna sälja moderkort med UniDIMM så kan kunderna köpa DDR3 UniDIMM som ska vara billigt först och sedan eventuellt uppdatera till DDR4 när priset sjunker. Jag är inte övertygad då det lär tillverkas i relativt små serier vilket inte är bra för priset. Vi får se vad som händer med priserna på DDR4 över sommaren och framåt hösten. Mycket hänger ju också på vad moderkortstillverkarna satsar på. De har ju tre alternativ just nu. De kan köra DDR3, DDR4 eller UniDIMM. @emilakered och @JonasT har ju lagt ett par dagar på att smyga runt bland hundratals moderkort på Computex. De kanske vet mer om ungefär hur fördelningen såg ut.

fyfan vilket äckligt företag intel är som tvingar andra att ändra inte bara moderkortet men också ram minnet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pepparkakor:

fyfan vilket äckligt företag intel är som tvingar andra att ändra inte bara moderkortet men också ram minnet

Hur menar du nu? Någon gång är det dags att gå vidare från gamla standarder. Annars får vi ingen teknisk utveckling alls. Det går inte att köra rak bakåtkompatibilitet med minnen som det går med USB och PCIe. Nu har Intel varit snälla och lagt in dubbla minneskontroller i Skylake så att det går att köra gamla DDR3 om moderkortet stödjer det. Men det är inte tekniskt möjligt att köra båda DDR3 och DDR4 i samma sockel om man då inte kör UniDIMM. Så Intel har ju gjort allt i sin makt för att göra övergången så enkel och billig som möjligt. Nu är det upp till moderkortstillverkarna och användarna att avgöra om det är värt att gå över till DDR4 nu. Priset på DDR4 kommer inte gå ner om inte produktionen ökar. Produktionen ökar inte om ingen köper det. Så någonstans måste vi ha early adopters som tar en högre kostnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Hur menar du nu? Någon gång är det dags att gå vidare från gamla standarder. Annars får vi ingen teknisk utveckling alls. Det går inte att köra rak bakåtkompatibilitet med minnen som det går med USB och PCIe. Nu har Intel varit snälla och lagt in dubbla minneskontroller i Skylake så att det går att köra gamla DDR3 om moderkortet stödjer det. Men det är inte tekniskt möjligt att köra båda DDR3 och DDR4 i samma sockel om man då inte kör UniDIMM. Så Intel har ju gjort allt i sin makt för att göra övergången så enkel och billig som möjligt. Nu är det upp till moderkortstillverkarna och användarna att avgöra om det är värt att gå över till DDR4 nu. Priset på DDR4 kommer inte gå ner om inte produktionen ökar. Produktionen ökar inte om ingen köper det. Så någonstans måste vi ha early adopters som tar en högre kostnad.

nice att kan man använda DDR3 men hur stabilt kommer det bli med UniDIMM?