AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Någon som hört varför kortet inte bestyckades med 8GB? Var det bara något som folk fick för sig via ryktesvägen pga att 390X troddes vara Fury X? Var det medvetet för att kunna hålla ett lägre pris?

Nuvarande versionen av HBM har maximalt stöd för 4GB, med den kapaciteten finns där inte så många alternativ.

4 chipp á 1GB.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Tänkte på att HBM minnen kanske är en fördel i Bärbara. Tänkte på storleken, fast å andra sidan är det ju hysteri med att tillverka Laptops tunnare och tunnare. En annan vill ha en rejäl men lätt maskin

http://www.webee.ro/webeeblog/wp-content/uploads/2007/05/very-old.jpg

Själv har jag lekt med tanken på att trycka in både en Fury modell (troligen Nano) med HBM samt stackat RAM för CPU i HBM-utförande i samma CPU Kapsel. Borde nästan vara vad den där 300W AMD processorn faktiskt gör.

Kan man klämma in både CPU, RAM och kraftig GPU i samma sockel kommer man kunna bygga extremt kompakta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är själv väldigt positiv inställd till att just R9 Fury släpps så pass snart och att prislappen är hur vettig som helst. Jag planerar absolut inte att gå från 1920x1200 på ett bra tag så för min del räcker 4GB VRAM gott och väl. Hade inte varit fel med 6 eller 8 GB heller men med tanke på att vi talar om första generationen av HBM så får man helt enkelt se över sina egna preferenser och prioriteringar.
Frågan är hur detta kommer att påverka prissättningen av 980 Ti och framförallt GTX 980.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Men jo, Jag har lirat 4k i över ett år på 4gb VRAM och det enda spelet jag har stött på som drar över 4gb är GTA V i very high/ultra med massa msaa och alla sliders i bott. Annars fungerar 4k på 4gb VRAM perfekt.

NI som inte har spelat i 4k kan sluta uttala er för ni vet inte vad ni pratar om. Folk som spelar i 4k idag vet att 4gb räcker.

Och jag ska bara ta ditt ord på det? Så vitt jag vet kanske du bara spelar GTA V och två andra spel.

Det finns hur som helst flera andra underlag för att det finns mer än GTA V som går över 4GB VRAM med maxade inställningar i 4K. Hade vi vetat med säkerhet att taket på förbrukat VRAM var uppnått för de kommande 2 åren. Ja då hade jag gått med på att 4GB är helt okej. Det är helt naturligt att det kommer komma fler och fler titlar som spräcker 4GB VRAM i 4K.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam

Kopparröret ligger över RVM, stora kylklumpen över GPU:n och minnena, allt är sammankopplat med en fet metallplatta som kyler resten via värmeledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare

När man presenterar sin kommande produktportfölj på det sätt AMD gjorde igår har man alla möjligheter att, oemotsagt, visa upp en rad uppmätta värde som styrker påståendet att produkten är "awesome". Naturligtvis väljer man i PR-syfte att lyfta fram de fall där de egna produkterna står sig synnerligen väl mot konkurrenterna, det enda viktiga är att man inte ljuger, 3:e part ska kunna göra om samma typ av mätning senare med motsvarande resultat.

Varför passade man inte på att visa upp några prestandajämförelser? Blev lite antiklimax då i alla fall jag känner att man vet lika lite nu som före presentationen kring de tekniska bitarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

AMD har uppenbarligen trollat med er. Att år 2015 släppa ett "super kort" med 4gb vram för spel i 1080p är ett skämt. Då kan man lika gärna köpa ett av deras "nya" namn 290x skräpkort istället.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så här ser det ut med HBM.
gpu och minne kyls av pump/kylblockkombo som så mycket annat idag i slutna system.
Kopparröret kyler bara vrm.
Ber om ursäkt om det var otydligt.

Jag borde läsa varje mening två gånger innan jag citerar någon nu känner jag. Trodde du var helt ute och cyklade

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

I Firestrike och tills minnet tar slut. Men det ser ändå lovande ut för den stora massan tycker jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

"These benchmarks should be taken with a huge grain of salt of course, I think they are artificially calculated. I say so as the name in the charts seem to refer to DG Lee, famous for posting 'guestimated' results on the web claiming they are real. But hey .. have a peek and obviously as always, draw your own conclusions."

Men vem vet, kanske kan vara riktiga onekligen spännande hur som helst!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon254573:

"These benchmarks should be taken with a huge grain of salt of course, I think they are artificially calculated. I say so as the name in the charts seem to refer to DG Lee, famous for posting 'guestimated' results on the web claiming they are real. But hey .. have a peek and obviously as always, draw your own conclusions."

För mig är syntetiska benchmarks på hittade av DG Lee helt ointressanta.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Och jag ska bara ta ditt ord på det? Så vitt jag vet kanske du bara spelar GTA V och två andra spel.

Det finns hur som helst flera andra underlag för att det finns mer än GTA V som går över 4GB VRAM med maxade inställningar i 4K. Hade vi vetat med säkerhet att taket på förbrukat VRAM var uppnått för de kommande 2 åren. Ja då hade jag gått med på att 4GB är helt okej. Det är helt naturligt att det kommer komma fler och fler titlar som spräcker 4GB VRAM i 4K.

http://steamcommunity.com/id/hymerr/games/?tab=all

Sen är ju inte mina origin och uplay spel med där. BF4 rullar fint i 4k, FC4 rullar fint i 4k, Som sagt enda spelet jag har sött på problem i är GTA V men vem fan behöver max MSAA i 4k?

4gb är inte en begränsning i 4k atm.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll vilka skit kort som släpps hit o dit, PASCAL (32GB), FURY X (8GB) m.m..... det tyngsta spelet som släpps kommer ändå hacka och ha sig "KrisIS IV" på extreme ultra maximum shitOn ändå.... Det är så det är så att nytt "skit" ska komma ut hela tiden, för vem kommer sitta o spela de gamla spel som redan finns då nya spel släpps på ett dyrt kort??? Jo, nu kan man KANSKE maxxa ett moddat Crysis 1 på 4k i VR... WOW ÄNTLIGEN..

(Lite skämt bara, men lite sanning ändå...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

http://steamcommunity.com/id/hymerr/games/?tab=all

Sen är ju inte mina origin och uplay spel med där. BF4 rullar fint i 4k, FC4 rullar fint i 4k, Som sagt enda spelet jag har sött på problem i är GTA V men vem fan behöver max MSAA i 4k?

4gb är inte en begränsning i 4k atm.

Ok, det är fullt möjligt att du bara hittat ett spel som äter mer minne. Men jag tycker du ska öppna upp för möjligheten att det finns spel som du inte provat i 4K.

Läs mitt inlägg här, eller snarare titta på länkarna i det. Dragon Age äter 5,6GB VRAM t.ex. Detta är bara det som är ute nu. Få personer byter grafikkort inom 12 mån. Runt 18-36 mån är nog mer normalt (även här på SweC).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kylslingor har inte samma problem att flytta värme som heatpipes har. Så ett ensamt rör behöver inte vara några problem på samma sätt som en lösning med en ensam heatpipe skulle innebära.
En ensam slinga används ofta för vattenkylning med flera komponenter så det är inga konstigheter.
Eller missförstod jag något kanske?

Min tanke och oro är mest att vattnet kanske inte får annlägningsyta nog för att kunna bära bort värmen.
Är van vid andra konstruktioner i och med riktiga vattenblock men nu när du säger det så är det nog motsvarande annläggningsyta där fast med bara ett trögare material i och med mer massa i blocket emot ett rör.

Det funkar nog fint

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ok, det är fullt möjligt att du bara hittat ett spel som äter mer minne. Men jag tycker du ska öppna upp för möjligheten att det finns spel som du inte provat i 4K.

Läs mitt inlägg här, eller snarare titta på länkarna i det. Dragon Age äter 5,6GB VRAM t.ex. Detta är bara det som är ute nu. Få personer byter grafikkort inom 12 mån. Runt 18-36 mån är nog mer normalt (även här på SweC).

Dragon Age äter 3gb vid ultra i 4k enligt Guru3d.
http://www.guru3d.com/articles_pages/dragon_age_inquisition_v...

Det testet du refererar till skriver dom ju själva att det är en bugg.

The first thing that probably slapped you in the face is the close to 6GB VRAM usage at 4K while our VRAM test cards the R9-290s in Crossfire only have 4GB (mirrored) . This is probably due to a bug on the driver side, so it should be taken with a grain of salt.

Read more at HardwarePal: Dragon Age Inquisition Benchmark Mantle Vs DirectX http://www.hardwarepal.com/?p=7793

Precis som GTA V som tror att jag har 8gb vram eftersom jag kör SLI men det är fortfarande bara 4 men spelet visar fel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ær enkelt hynix HBM minnen generation 1 ær på 512mb alltså 8x512 =4 Gb .(det ær dessa som AMD anvænder)
Generation. 2 får varje HBM minne høgre hastighet & dubbelt så mycket minne(dubbel bandbredd) mao 1Gbx8 =8GB på næsta kort från AMD
På Nvidias pascal så kommer det bli upp till 32 Gb men ær ett annat chip annan løsning

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nuvarande versionen av HBM har maximalt stöd för 4GB, med den kapaciteten finns där inte så många alternativ.

4 chipp á 1GB.

Ahh, information jag helt missat. Tack för det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Bland de tre korten i topp... Fury X (4GB), Titan X (12GB) och GTX980Ti (6GB)
tror jag ÄNDÅ GTX 980Ti kommer ta hem storvinsten. EN SÅN STOR SKILLNAD ÄR DET INTE bland dem... förutom (4GB vs 12GB).
(Enligt testerna som cirkulerat på nätet)
http://www.digitaltrends.com/computing/early-benchmarks-for-a...

Permalänk

Hur ser budget korten ut jämfört med hyfsat bra kort från en 2 år tillbaka lr dylikt? blev lite sugen på 370 men kan inte utan redaktioner avgöra om bättre än mitt nuvarande (kan inte precis slänga ut pengar för ett fury när man studerar 2 år till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det skrev jag inte, utan en prissänkning ifrån 10,000 till 6,700 indikerar lägre prestanda än förväntat.

Nja, det var några syntektiska tester som Fury X vann i och några den förlorade i.

Om man ens skall spekulera i rykten angående prissäkningar så lär inte prissänkningen ha något med förväntad prestanda att göra, utan pga av oväntad konkurrens i det prestanda segmentet.

När Titan X var det enda kortet i segmentet med en prislapp på 10k så skulle man kunna tänka sig att de satte ett riktpris för att positionera sitt kort emot det kortet, men pga av NVidias lansering av 980TI vars prissättning och prestanda totalt gjorde deras egna Titan X onödigt som spelkort så är det en mer trolig spekulation att AMD valt att positionera Fury emot det kortet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Förvånande att du tycker det.

Permalänk
Avstängd

Varför då...? Många har redan ett GTX980Ti och kommer förmodligen sätta i ett till snart då priset kommer sjunka.
Nvidia kommer bara tjäna på detta då de flesta som sitter med GTX980Ti kommer köra SLI framöver... och på den fronten så har Nvidia bättre drivrutiner (sägs det).

Skrivet av Novdid:

@RaBlack:

Förvånande att du tycker det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag borde läsa varje mening två gånger innan jag citerar någon nu känner jag. Trodde du var helt ute och cyklade

Det är lugnt några som klickat "bra inlägg" på det så du är nog inte ensam ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Nvidia verkar ge AMD lite svängrum med Fiji/Fury X och kammar hem lite gratis reklam på vägen med första generationen av HBM.

http://hexus.net/tech/news/graphics/83801-nvidia-tsmc-alleged...

notera de sista raderna med tanke på vad AMDs Fury X har att komma med.

speculative: 4500-6000 shader units
speculative: 4096-bit DDR memory interface HBM2 (HBM2 interface factually certain)
confirmed: up to 32GB HBM2 memory (Gamer variants probably only 16 GB)

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Finns egentligen ingen anledning att tycka att något av 980Ti eller Fury är bättre i dagsläget.

Drivrutinerna är numera likvärdiga och AMD har fått till mogna och bra GCN-drivare sedan Omega i vintras. Fiji ser ut att vara minst lika energieffektiv som Maxwell och det som saknas för att göra en rimlig bedömning är pris i butik och objektiva tester. Och pris och prestanda är egentligen det enda som betyder något, och det är just det vi inte vet något om än.

Därför ser ditt inlägg och dina tidigare inlägg i frågan i andra trådar som lite grönfärgade ut i preferens [läs f-b-y].

Permalänk
Avstängd

Stämmer som du säger men jag syftade på testerna som ligger ute på nätet och att skillnaderna INTE är stora bland dessa kort. Och sedan har jag INTE sagt att 980Ti eller Fury X är bättre... det beror på vad man vill ha och vad man redan har och vad man ser är viktigast för en själv... Nvidia har t.ex spel med PhysX och Gameworks och dessa spel ser inte likadana ut med AMD korten.

Skrivet av Novdid:

@RaBlack:

Finns egentligen ingen anledning att tycka att 980Ti är bättre i dagsläget.

Drivrutinerna är numera likvärdiga och AMD har fått till mogna och bra GCN-drivare sedan Omega i vintras. Fiji ser ut att vara minst lika energieffektiv som Maxwell och det som saknas för att göra en rimlig bedömning är pris i butik och objektiva tester. Och pris och prestanda är egentligen det enda som betyder något, och det är just det vi inte vet något om än.

Därför ser ditt inlägg och dina tidigare inlägg i frågan i andra trådar som lite grönfärgade ut i preferens [läs f-b-y].

Permalänk
Medlem

Var hittade du den där bilden? Google bildsök leder mig bara till en kinesisk sida om mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

"Testerna" vi sett är absolut inte pålitliga. Antagligen uppskattningar mer än något.

Grejen är att köper man ett 980Ti nu så är man nog nöjd. Jag tror inte att det kommer vara en jättestor skillnad. Precis som alla som köper ett 970 istället för 290X, inte så stor skillnad så det märks. Det enda som märks är prisskillnaden.

Däremot kittlar Fiji tekniknerven i mig. HBM är häftigt och lite kul. Även om det i verkligheten inte behöver göra en jätteskillnad. Vad som däremot verkar vara en rejäl skillnad mot förut för AMD är att de effektivitetsmässigt är ikapp Nvidia. Fury Nano är ett tecken på det och Fury X TDP-värde på 275W. Titan X och 980Ti är på likvärdiga 250W för att nämna en sak och om Fury X är några procent snabbare så är det ju imponerande. Jag tycker Furykorten ser ut att vara oerhört eleganta lösningar på alla sätt.

Lite konstigt att så få lägger en vikt vid det faktiskt med tanke på en hel del av folket här på forumet fullkomligt rasat över Radeonkortens värmeutveckling.