EVGA Geforce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Köpte mig själv ett 290x när dom såldes ut för 2500kr (ca en månad sen), Samma problem med Blackscreens och "stuttering" mantle finns fortfarande kvar. För att inte tala om raptr som än idag känns som en beta. Trots priset (då vilket prestandamässigt var ett grymt klipp) så lämnade jag tillbaka kortet.

Ägt både Nvidia och AMD, nvidia failade med 970 minnet och amd Failar med mjukvaran..
Konstiga är dok bara att det är bara AMD man inte får kritisera utan att folk blir "BUTHURT"

Hårdvaru mässigt är det mycket bra grejer dom har men när det kommer till mjukvara så är dom tyvärr ljusårs efter konkurrenterna.

Ljusår efter konkurrenterna alltså? Det låter som ett rimligt uttalande.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Det är väl inte Toyotas fel utan personalen som driver företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Korkad? Du är på den nivån, trevligt! Alla som inte tycker som dig är korkad. Jag kan tycka att det inte är ett vettig inställning att ha i livet.

Nej, nu hittar du på saker. Jag berättade bara vad jag tycker. Varför tar du åt dig?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Om de gör det så kan de knappast vara särskilt effektiva, det är som en vanlig fläkt ska börja rotera åt andra hållet. Men ja, EVGA måste ju ha tänkt på detta, men det förbryllar mig varje gång jag ser kylaren..

Tror man får bra tryck av att ha det så. Enermax har en fläkt som är lite lik, och den presterar mycket bra enligt tester. Länk

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är inte speciellt imponerad av detta kortet. 1253MHz totalt när de klockar är verkligen inget att hänga i granen när man börjar jämföra med kort som har bättre strömmatning. Har klockat mitt Gigabyte GTX 980 Ti G1 Gaming till 1400MHz core utan att röra volten och det är antagligen inte taket för det heller.
Men så fort det står EVGA på ett kort så får det högsta betyg här på SweC.

Då ska jag försöka ge min syn av det :0) Har haft båda.

Köpte ett ASUS 980Ti referens på lanseringsdagen. Det var ett bra kort men ref kylaren var för bullrig för min smak. Utnyttjade öppet köp och beställde ett Gigabyte 980Ti Gaming G1. Detta kortet presterade bra och även jag fick upp det i 1400Mhz utan någon större ansträngning. Men.... Gigabyte kortet hade hörbar Coilwine och låter(fläktarna) dessutom lika mycket som ett referenskort (i load) förvisso med lägre coretemp.

Tbx med det kortet också :0) Samtidigt beställde jag ett EVGA 980Ti ACX+ som jag skruvade in igår.
För det första så boostar det betydligt högre än specat redan innan jag pillar någon OC (drygt 1300Mhz) Nu kör det i 1403Mhz (går säkert mer) utan att höja spänning. Det är dessutom mycket tystare (med samma eller bättre temp) än Gigabytekortet samt helt befriat från coilwine.

Detta kortet stannar i burken :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, nu hittar du på saker. Jag berättade bara vad jag tycker. Varför tar du åt dig?

Jag tar inte åt mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kakan86:

Om nu tredjeparts tillverkare lägger på större kylare och bättre vrm varför lägger dom inte in ett bios med högre power limit när dom håller på? Om det du säger är sant är det pengar i sjön för oss konsumenter och även slöseri på resurser från dom som gör alla upphottade kort.

Det enkla svaret: för att Nvidia inte låter dem. MSIs 780 lightning kom från början med ett bios som tillät 200% tror jag det var. Men det drogs tillbaka efter att Nvidia sagt ifrån. Det är till viss del pengar i sjön för de som köper t.ex ett classy utan att ändra bios ja. Därför kommer ju ofta såna kort med möjligheten att ha flera bios installerade som man kan byta mellan med en knapp. Det är knappast slöseri med resurser för tillverkarna vilket som däremot. De kan ju ta högre betalt för kort med värre komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om evga är amerikanskt, görs korten då i USA eller designas det bara där och således inte är Made in U.S.A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Då ska jag försöka ge min syn av det :0) Har haft båda.

[...]

Detta kortet stannar i burken :0)

Skönt att läsa då jag precis avbeställt ett Gigabyte G1 Gaming och beställt detta EVGA:t istället.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Om evga är amerikanskt, görs korten då i USA eller designas det bara där och således inte är Made in U.S.A?

Det enda som är amerikanskt med EVGA är VD:n (kanske) all tillverkning sker i asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Då ska jag försöka ge min syn av det :0) Har haft båda.

Köpte ett ASUS 980Ti referens på lanseringsdagen. Det var ett bra kort men ref kylaren var för bullrig för min smak. Utnyttjade öppet köp och beställde ett Gigabyte 980Ti Gaming G1. Detta kortet presterade bra och även jag fick upp det i 1400Mhz utan någon större ansträngning. Men.... Gigabyte kortet hade hörbar Coilwine och låter(fläktarna) dessutom lika mycket som ett referenskort (i load) förvisso med lägre coretemp.

Tbx med det kortet också :0) Samtidigt beställde jag ett EVGA 980Ti ACX+ som jag skruvade in igår.
För det första så boostar det betydligt högre än specat redan innan jag pillar någon OC (drygt 1300Mhz) Nu kör det i 1403Mhz (går säkert mer) utan att höja spänning. Det är dessutom mycket tystare (med samma eller bättre temp) än Gigabytekortet samt helt befriat från coilwine.

Detta kortet stannar i burken :0)

Bra att du är nöjd Coilwhine är ju som vi vet ett lotteri helt enkelt då det kan uppkomma på alla kort. Vad gäller ljudnivån är det bara att ställa in en egen fläktkurva om man tycker att det låter för mkt, Gigabytes är ju så svalt att det är löjligt. Det jag menar med mitt inlägg är att det borde tas med mer i beaktning att EVGA-kortet enbart har 8-pin + 6-pin strömförsörjning då detta har tagits upp som nackdel i andra recensioner av grafikkort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Minsc S2:

Jag säger inte att alla alla Gigabyte 980Ti G1 Gaming lider av Coilwine, bara att det jag fick gjorde det.

Vad som däremot kan sägas med all säkerhet är att fläktarna låter mer på Gigabyte än på EVGA (iaf med respektive tillverkares fläktkurvor) Värt att poängtera är att Gigabyte kortet inte gick svalare än EVGA kortet trots markant högre ljudnivå.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Jag håller med, man kan ha otur med coilwine på alla märken.

Strömförsörjning håller jag också med på. En av anl till att jag från början valde Gigabyte kortet efter det att jag bestämt mig för att skicka tbx Asus referenskort var just 8+8 matningen.

Jag blev positivt överraskad av att EVGA koret boostade över 1300Mhz "out of the box" utan OC. När jag OCa kortet till dit jag kör det nu (1403Mhz) så märkte jag att det stundvis trottlade. Det visade sig att att kortet periodvis behöver 102-103% power @1403Mhz så det fick jag helt enkelt lösa med höja Powelimit till 105%. Nu ligger kortet stabilt på 1403Mhz, det går tyst och visar inga tecken på krasher i varken spel eller vid benchmarking. En annan rätt så stark anl till att jag valde EVGA är att jag i förlängningen tänkte köpa EVGAs hybrid kylare som då kommer att passa rakt av på mitt kort.

Är supernöjd med kortet helt enkelt.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av WhiskeyBent:

Fick precis hem ett sånt här kort

Vart då ifrån??

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Ett sådant här kort skulle i princip kunna ersätta båda mina 780 kort och troligtvis även prestera något bättre. Roligt att göra uppgraderingar när skillnaden är så väsentlig, får bli 2st 980ti från nån partnertillverkare om inte fury X slår det på fingrarna.

Jag har också 2 x GTX780, och funderar just nu på om jag kan gå till ett (sånt här) kort utan att tappa för mycket FPS i tex BF4?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

@DaddyCoolSwe:

Om det är "vanliga" 780 du har (inte Ti) så kommer nog ett 980Ti prestera bättre, åtminstone med lite OC

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Om evga är amerikanskt, görs korten då i USA eller designas det bara där och således inte är Made in U.S.A?

Om H&M är svenskt, sys då kläderna i Sverige eller sys dom av barn i Pakistan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Om H&M är svenskt, sys då kläderna i Sverige eller sys dom av barn i Pakistan?

Chip produseras i sterila fabriker..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Nu är man sugen på att uppgradera sitt EVGA 780 Classified! Ska invänta AMDs kommande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det är väl inte Toyotas fel utan personalen som driver företaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visserligen, men det är ju ändå ledningen där som godkänner att det är okej att leverera defekta bilar till kund och ljuga om det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Riktigt höjdarkort!

Men jag tycker att priset borde hamnat under nackdelar, hur många procent har råd att lägga över 7000 på ett grafikkort?

Råd?
Dom flesta med jobb skulle jag anta, frågan är hellre hur många är villiga att prioritera på det sättet.
Bara för att man kan köpa ett titan i månaden betyder det inta att man är villig att göra det när du kan komma undan med 7000 vart andra/tredje år

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

En fråga:
jag kör mitt gtx 670 i x8 pci-e porten då min cpu-kylare är ivägen för x16 pci-e.(om jag inte monterar om det)

Om jag inhandlar ett gtx 980ti, kommer jag kunna köra på full spätta på x8 porten?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Beställde detta kort från Inet i morse. Fanns en i lager då. Nu är paketet på väg och inga fler kort finns i lager. Så jag tror att jag norpade det sista

Stavar som en kratta och är sämst på grammatik :)
Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att spelen kraschade berodde ju på att något var fel, finns ju många som inte har några som helst problem med dom korten i SLI. Vi får iallafall hoppas på att du inte får en ny krasch, det kan bli jävligt dyrt då :-/

Jo jag har haft det i åtanke, men faktum är att jag har spelat utan en enda krash än så länge! Är jätte nöjd. Men om det börjar krångla igen så är jag berädd att ta till plånkan igen. kanske är det skylake som är lösningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Känns ganska meningslöst att uppgradera (beror ju iförsig på vad man har)
Har själv ett titan idag,som jag har klarat mig förvånasvärt länge på, utan att det känts som värt att uppgradera.
Det blir Pascal eller ersättaren till Fiji (för det känns inte heller särskilt intressant med tanke på att nästa år, får vi krympning till 16nm, HBM 2 från båda, med 8gb på AMD kortet eller upp till 32 Gb på Pascal.

Pascal kommer inte få 32gb vram eftersom det finns limitationer i tekniken. Den kommer inte magiskt att försvinna bara för att det står Nvidia på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kör mitt kort nu med +160 MHz så den boostar upp till 1450. Utan att höja volt.

Permalänk
Medlem

@Imaculent:

Har du höjt powerlimit? Jag har heller inte pillat på spänningen på mitt kort men jag måste ha powerlimit på 105% när jag kör kortet i drygt 1400Mhz

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

@Imaculent:

Har du höjt powerlimit? Jag har heller inte pillat på spänningen på mitt kort men jag måste ha powerlimit på 105% när jag kör kortet i drygt 1400Mhz

Glömde skriva men javisst det har jag gjort. Drog upp till 110% men har som mest sett den ligga på 103%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Glömde skriva men javisst det har jag gjort. Drog upp till 110% men har som mest sett den ligga på 103%.

Ja mitt sticker också upp mot 103% imellanåt. Vad har du för temp vid OC? Mitt kort ligger på mellan 76-78C efter en stunds benchmarking när det stabiliserat sig. Jag har dock bara 2st 140mm fläktar i mitt R5 (en insug och en ut) ska trycka in 2 till tänkte jag och förhoppningsvis få lite bättre luftflöde.

Ska testa dra på lite lite mer på core och se vad jag kan komma upp i. Jag är iaf supernöjd med 1403Mz helt stabilt med låga ljudnivåer och en maxtemp på runt 77C

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Ja mitt sticker också upp mot 103% imellanåt. Vad har du för temp vid OC? Mitt kort ligger på mellan 76-78C efter en stunds benchmarking när det stabiliserat sig. Jag har dock bara 2st 140mm fläktar i mitt R5 (en insug och en ut) ska trycka in 2 till tänkte jag och förhoppningsvis få lite bättre luftflöde.

Ska testa dra på lite lite mer på core och se vad jag kan komma upp i. Jag är iaf supernöjd med 1403Mz helt stabilt med låga ljudnivåer och en maxtemp på runt 77C

Tror den gick upp till 80 max. Kör inte benchmarks längre utan det är stabilitet i BF4 som får avgöra.
Hade tänkt köra såhär någon vecka och om jag inte får någon krasch så drar jag upp minnet, volten skippar jag nog.

Är också väldigt nöjd med kortet - men vad har du för temp i idle.
Tycker det är konstigt, min brukar ligga på drygt 60 grader så då går fläktarna på ett par hundra varv. Känns som att den borde gå lägre.
I SweC test så har de 44 grader så antingen är något knas eller så behöver jag se över luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tror den gick upp till 80 max. Kör inte benchmarks längre utan det är stabilitet i BF4 som får avgöra.
Hade tänkt köra såhär någon vecka och om jag inte får någon krasch så drar jag upp minnet, volten skippar jag nog.

Är också väldigt nöjd med kortet - men vad har du för temp i idle.
Tycker det är konstigt, min brukar ligga på drygt 60 grader så då går fläktarna på ett par hundra varv. Känns som att den borde gå lägre.
I SweC test så har de 44 grader så antingen är något knas eller så behöver jag se över luftflödet.

Kan vara så att du har fläktarna placerat så du får en "dead zone" i luftflödet just vid grafikkortet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon