Permalänk

GPU-slot

Jag undrar lite om prestanda i olika GPU-slots. I min manual till moderkortet i min signatur rekommenderas att man har GPU i översta PCI-e om man bara kör med ett grafikkort. Eftersom jag bara har ett kort och massor av plats tycker jag att det är bättre att sätta GPUn längre ner så jag får mer luft mellan GPU och CPU-kylaren.

Vad förlorar man egentligen i prestanda om båda slottarna är samma version av PCIe? Tycker det är dumt att klämma ihop alla komponenter på liten yta när det finns gott om plats.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Läs i manualen ifall det står PCI-E X8 eller X16 på de olika slottarna. Prestandaskillnaden mellan de olika hastigheterna är inte mycket, så du lär nog inte märka någon skillnad.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Skrivet av willaim:

Läs i manualen ifall det står PCI-E X8 eller X16 på de olika slottarna. Prestandaskillnaden mellan de olika hastigheterna är inte mycket, så du lär nog inte märka någon skillnad.

Det står PCIE_16X_2 på den slotten jag har kortet i, så teoretisk hastighet ska vara samma.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S