Permalänk
Medlem

Alla portar verkar stängda

Jag har problem med AoE2 HD när jag försöker spela det med några vänner. Eftersom att jag inte har några som helst problem i andra spel (tex LoL, CS) så antar jag att jag har problem med p2p. Att öppna portar verkade vara en bra idé men när jag skulle kolla om jag lyckats öppna dem så märkte jag att alla portar jag testar verkar vara stängda.

http://www.canyouseeme.org/

Error: I could not see your service on xx.xx.xxx.xx on port (80)

Vad kan problemet vara?

setup:
bahnhof fiber 100/10
Asus RT-AC66U
modem > ip-telefonibox > router > dator (tror jag)

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

din ip telefon box har den router i sig?
då blir det klabb då får du öppna dina portar i båda routrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag har problem med AoE2 HD när jag försöker spela det med några vänner. Eftersom att jag inte har några som helst problem i andra spel (tex LoL, CS) så antar jag att jag har problem med p2p. Att öppna portar verkade vara en bra idé men när jag skulle kolla om jag lyckats öppna dem så märkte jag att alla portar jag testar verkar vara stängda.

http://www.canyouseeme.org/

Error: I could not see your service on xx.xx.xxx.xx on port (80)

Vad kan problemet vara?

setup:
bahnhof fiber 100/10
Asus RT-AC66U
modem > ip-telefonibox > router > dator (tror jag)

Du har nog glömt att forwarda portarna till rätt IP eller inte angivit det?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

din ip telefon box har den router i sig?
då blir det klabb då får du öppna dina portar i båda routrarna

Ingen aning, hur tar jag reda på det?

Skrivet av trickysaer:

Du har nog glömt att forwarda portarna till rätt IP eller inte angivit det?

Den översta där, borde vara rätt eller?

---

EDIT: någon klients nätverkschecker gav det här som svar, kanske hjälper?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Ingen aning, hur tar jag reda på det?

http://puu.sh/isC6B/f5ef5da718.png
Den översta där, borde vara rätt eller?

---

EDIT: någon klients nätverkschecker gav det här som svar, kanske hjälper?
http://puu.sh/isCP6/13a39e9cff.png

Ja, 21 ska vara din dator om du kollade ifrån den. Ingen annan settings du missat så porten inte bara är öppen åt ena hållet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

vad heter din ip telebox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, 21 ska vara din dator om du kollade ifrån den. Ingen annan settings du missat så porten inte bara är öppen åt ena hållet?

Visste inte att en port bara kan vara öppen åt ena hållet men tror inte jag missat något.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Visste inte att en port bara kan vara öppen åt ena hållet men tror inte jag missat något.

http://puu.sh/isDZ2/abdce3d3c6.png

där på protokoll tcp/udp där ska du välja both om du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

vad heter din ip telebox?

Vet inte om den har något speciellt namn, Bahnhofs egna.

Skrivet av RAA76:

där på protokoll tcp/udp där ska du välja both om du kan

Ändrade till "both", ingen skillnad.
Borde inte någon port visas som öppen @ portcheckersidor? Är inte vissa portar alltid öppna?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har fått ett NATat nät från Bahnhof ? Du kanske inte har en publik. Du kanske får be Bahnhof om en publik IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vet inte om den har något speciellt namn, Bahnhofs egna.

Ändrade till "both", ingen skillnad.
Borde inte någon port visas som öppen @ portcheckersidor? Är inte vissa portar alltid öppna?

det är därför jag frågar om ip teleboxen,
för du kan göra 1000 inställningar i din router till 0 nytta om din router sitter bakom en annan router

din router vad har den för IP på WAN? (dölj dom 2 sista med x typ 111.222.x.x)

Permalänk
Medlem

Har du Windows brandvägg på? Har gett mig många timmars felsökande innan jag kommit på att jag inte öppnat portar i den eller stängt av den. Hoppas att du hittar problemet om mitt inlägg inte var till någon nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Det är inte så att du har fått ett NATat nät från Bahnhof ? Du kanske inte har en publik. Du kanske får be Bahnhof om en publik IP.

Kan jag se om jag har det? Var tvungen att be dem om en publik ip för ett tag sen, kan de ha ändrat tillbaks?

Skrivet av RAA76:

det är därför jag frågar om ip teleboxen,
för du kan göra 1000 inställningar i din router till 0 nytta om din router sitter bakom en annan router

din router vad har den för IP på WAN? (dölj dom 2 sista med x typ 111.222.x.x)

Bahnhof själva sa att telefoniboxen inte skulle störa resten av nätet.

WAN IP: 192.168.x.xxx
den?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Har du Windows brandvägg på? Har gett mig många timmars felsökande innan jag kommit på att jag inte öppnat portar i den eller stängt av den. Hoppas att du hittar problemet om mitt inlägg inte var till någon nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Den pluppar ju allitd upp när något nytt program vill tränga sig igenom? Öppnat där iallafall

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

som jag misstänkte din router får IP ifrån en annan router
nu är frågan
1: kör du 2 routrar hemma lr
2: som Celebmir nämnde att du har bahnhofs NAT(router) framför dig

du nämner modem?
menar du fiberconverter

för att du ska kunna få hjälp vidare så borde du i paint rita upp hur allt är kopplat
och skriva upp vad dina aparater heter osv

mer text
Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

som jag misstänkte din router får IP ifrån en annan router
nu är frågan
1: kör du 2 routrar hemma lr
2: som Celebmir nämnde att du har bahnhofs NAT(router) framför dig

du nämner modem?
menar du fiberconverter

för att du ska kunna få hjälp vidare så borde du i paint rita upp hur allt är kopplat
och skriva upp vad dina aparater heter osv

1. Nej (om inte telefoniboxen är en router)
2. Förstår inte vad du menar. NAT = mappa ip-adresser till andra random adresser? knepigt

(3.) Trodde det var samma sak. Antagligen en fiberconverter då

bilden

http://axotron.se/blog/ip-telefoni-via-bahnhof/ Intressant
byt plats på router och telefonibox = win? Får testa imon

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Kan jag se om jag har det? Var tvungen att be dem om en publik ip för ett tag sen, kan de ha ändrat tillbaks?

Bahnhof själva sa att telefoniboxen inte skulle störa resten av nätet.

WAN IP: 192.168.x.xxx
den?

NetRange: 100.64.0.0 - 100.127.255.255
CIDR: 100.64.0.0/10
OriginAS:
NetName: SHARED-ADDRESS-SPACE-RFCTBD-IANA-RESERVED
NetHandle: NET-100-64-0-0-1
Parent: NET-100-0-0-0-0
NetType: IANA Special Use
RegDate: 2012-03-13
Updated: 2012-04-23
Ref: http://whois.arin.net/rest/net/NET-100-64-0-0-1

Har du IP inom denna Range så har du inte publik..
Jag hade samma problem med Bahnhof och köpte portforwards program och öppnade allt
och på test hade jag inga portar alls öppna..det visade sig att min "publika" IP hade ändrat av någon anledning..
Bahnhof kompenserar dock inte ett skit hur länge dom än blåser sina kunder.
Ring dom bara och säg åt dom att ändra det om du nu har en IP i denna range.

kolla IP på whatsmyip.

Permalänk
Rekordmedlem

Bahnhof NATar numera som operatör, i så fall har du inte en publik ip, du bör som sagt kolla din ip och enklast brukar vara att logga in i routern och läsa ut ipnummret på waninterfacet.
Ligger det på 100 nätet så är du ansluten bakom CGN https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT och i så fall måste du beställa ett publikt ip från Bahnhof
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

NetRange: 100.64.0.0 - 100.127.255.255
...

Har du IP inom denna Range så har du inte publik..
...

Ring dom bara och säg åt dom att ändra det om du nu har en IP i denna range.

mitt publika ip börjar på 85.24.xxx.xx (enligt whatsmyip.org)
så det ligger inte inom den rangen om jag förstod det rätt?

Skrivet av mrqaffe:

Bahnhof NATar numera som operatör, i så fall har du inte en publik ip, du bör som sagt kolla din ip och enklast brukar vara att logga in i routern och läsa ut ipnummret på waninterfacet.
Ligger det på 100 nätet så är du ansluten bakom CGN https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT och i så fall måste du beställa ett publikt ip från Bahnhof
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-t...

Enligt routern;
WAN IP: 192.168.1.100

192.168.x.xxx är väl de ip'n som enheter på nätverket har? Jag är ingen expert så rätta mig om jag har fel

som @RAA76 sa så borde det bero på att ip-boxen är en router i sig själv? Ska testa flytta om lite saker

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zyzz:

mitt publika ip börjar på 85.24.xxx.xx (enligt whatsmyip.org)
så det ligger inte inom den rangen om jag förstod det rätt?

Enligt routern;
WAN IP: 192.168.1.100

192.168.x.xxx är väl de ip'n som enheter på nätverket har? Jag är ingen expert så rätta mig om jag har fel

som @RAA76 sa så borde det bero på att ip-boxen är en router i sig själv? Ska testa flytta om lite saker

Du har ett privat ip på wansidan och det är inte normalt Bahnhof ip heller utan troligen nått teledosan skapar, då ska du troligen brygga Asusroutern.
Om du kopplar bort teledosan (eller loggar in i den och kollar) vad får du för ip direkt från Bahnhof, privat eller publikt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

NetRange: 100.64.0.0 - 100.127.255.255
Har du IP inom denna Range så har du inte publik..

Skrivet av mrqaffe:

Ligger det på 100 nätet så är du ansluten bakom CGN https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT och i så fall måste du beställa ett publikt ip från Bahnhof

Skrivet av mrqaffe:

Du har ett privat ip på wansidan och det är inte normalt Bahnhof ip heller utan troligen nått teledosan skapar, då ska du troligen brygga Asusroutern.
Om du kopplar bort teledosan (eller loggar in i den och kollar) vad får du för ip direkt från Bahnhof, privat eller publikt ?

Kopplade bort teleboxen och fick då 100.126.xxx.xxx (inom rangen som Dolesen skrev) = privat?

Att sätta telefoniboxen bakom routern stoppade telefonerna.

Hur "brygger" jag Asusroutern?

Om jag ber bahnhof om ett publikt ip samt öppnar portarna i telefoniboxen (måste bara få reda på lösenordet till den) så borde allt funka?
Vilken lösning är bäst?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zyzz:

Kopplade bort teleboxen och fick då 100.126.xxx.xxx (inom rangen som Dolesen skrev) = privat?

Att sätta telefoniboxen bakom routern stoppade telefonerna.

Hur "brygger" jag Asusroutern?

Om jag ber bahnhof om ett publikt ip samt öppnar portarna i telefoniboxen (måste bara få reda på lösenordet till den) så borde allt funka?
Vilken lösning är bäst?

Du har nog flera problem, dels måste du beställa ett publik ip av Bahnhof, sedan så måste du på nått sätt se till att det inte utförs dubbel NAT och att du bara har en aktiv dhcpserver i lanet, exakt hur vet jag inte eftersom jag inte känner till hur iptelelösningen fungerar i detalj.
Troligen är det enklast att brygga Asusen, men det går nog även att sätta den mot wan och släppa igenom iptele trafiken via nån "alg sip" funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vet inte vad du mer har testat och gjort därhemma

men vi får göra det enkelt nu
koppla pc med kabel rakt i väggen en liten stund och kolla vad whatsmyip ger dig för ip och kolla oxå
vad du har för ip command rutan, sen kan man gå vidre

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

vet inte vad du mer har testat och gjort därhemma

men vi får göra det enkelt nu
koppla pc med kabel rakt i väggen en liten stund och kolla vad whatsmyip ger dig för ip och kolla oxå
vad du har för ip command rutan, sen kan man gå vidre

ip command rutan?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Det som du nog behöver göra är att routern får första första kabeln från väggen (om det är en fiberomvandlare eller vad det nu sitter), t.ex.:

Fiberomvandlare/vägg -> router -> (IP-telefoni, dator1, dator2 ...)

För att IP-telefoni ska fungera behöver ett gäng portar öppnas. Från Bahnhofs kundservice:

Citat:

Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Ett tips är att se till att den lokala IP-adress som IP-telefoniboxen får är reserverat så man ej behöver klia huvudet ifall man behöver starta om allting (samt att ingen annan enhet snor IP-adressen). Detta kommer givetvis leda till kort nedtid av internet men lite längre för telefonin (kan ta ca 30min från inkoppling till dess att den fungerar igen).

Detta kräver även som andra påpekat att den publika IP-adress (WAN) du får av Bahnhof faktiskt är publik också. Det vill säga som Dolesen skrev, att adressen ej får vara inom följande intervall 100.64.* - 100.127.*.

Detta bör fungera då jag relativt nyligen satt upp det på följande vis med just Bahnhofs utrustning hos mina föräldrar (så att vi andra enkelt kan komma åt backupservern som står hos dem).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Det som du nog behöver göra är att routern får första första kabeln från väggen (om det är en fiberomvandlare eller vad det nu sitter), t.ex.:

Fiberomvandlare/vägg -> router -> (IP-telefoni, dator1, dator2 ...)

För att IP-telefoni ska fungera behöver ett gäng portar öppnas. Från Bahnhofs kundservice:

Ett tips är att se till att den lokala IP-adress som IP-telefoniboxen får är reserverat så man ej behöver klia huvudet ifall man behöver starta om allting (samt att ingen annan enhet snor IP-adressen). Detta kommer givetvis leda till kort nedtid av internet men lite längre för telefonin (kan ta ca 30min från inkoppling till dess att den fungerar igen).

Detta kräver även som andra påpekat att den publika IP-adress (WAN) du får av Bahnhof faktiskt är publik också. Det vill säga som Dolesen skrev, att adressen ej får vara inom följande intervall 100.64.* - 100.127.*.

Detta bör fungera då jag relativt nyligen satt upp det på följande vis med just Bahnhofs utrustning hos mina föräldrar (så att vi andra enkelt kan komma åt backupservern som står hos dem).

Verkar inte så knepigt

Förstår inte riktigt reserveringen för ip adress? Nu borde den väl ha 192.168.1.1 (första enheten)?
Får inte alla enheter nya lokala ip-adresser tilldelade om jag bara kopplar om allt och startar om?

Måste vänta på den publika ip'n först bara

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zyzz:

Verkar inte så knepigt

Förstår inte riktigt reserveringen för ip adress? Nu borde den väl ha 192.168.1.1 (första enheten)?
Får inte alla enheter nya lokala ip-adresser tilldelade om jag bara kopplar om allt och startar om?

Måste vänta på den publika ip'n först bara

192.168.1.1 eller 0.1 på slutet är ofta den förvalda statiska adressen på samtliga hemnätverksprylar, om du kopplar in flera enheter som har samma förvalda statiska adress kan det skapa problem, om din router dessutom anger att 192.168.1.1. ska användas som gatewayadress så kan det bli ännu mer problem om den inte är ensam om att ha den.

Man bör alltså manuellt se till att inga enheter har samma adress så fort man kopplar in mer än en hemmarouter till inkommande wananslutning, dels kan datatrafiken hamna fel men det brukar inte heller gå att nå enheternas admininterface om de alla har samma adress för troligen kommer den enhet som "sitter närmast" att svara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Det som du nog behöver göra är att routern får första första kabeln från väggen (om det är en fiberomvandlare eller vad det nu sitter), t.ex.:

Fiberomvandlare/vägg -> router -> (IP-telefoni, dator1, dator2 ...)

För att IP-telefoni ska fungera behöver ett gäng portar öppnas. Från Bahnhofs kundservice:
Ett tips är att se till att den lokala IP-adress som IP-telefoniboxen får är reserverat så man ej behöver klia huvudet ifall man behöver starta om allting (samt att ingen annan enhet snor IP-adressen). Detta kommer givetvis leda till kort nedtid av internet men lite längre för telefonin (kan ta ca 30min från inkoppling till dess att den fungerar igen).

Detta kräver även som andra påpekat att den publika IP-adress (WAN) du får av Bahnhof faktiskt är publik också. Det vill säga som Dolesen skrev, att adressen ej får vara inom följande intervall 100.64.* - 100.127.*.

Detta bör fungera då jag relativt nyligen satt upp det på följande vis med just Bahnhofs utrustning hos mina föräldrar (så att vi andra enkelt kan komma åt backupservern som står hos dem).

Tog ett tag men fick tillslut en publik ip igen av Bahnhof efter lite krångel. Kopplat som du sa och vips, allt funkar, portarna kan öppnas

Tack till alla som hjälpte till

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff