Dell Precision T5400 byta moder kort o vad passar??

Permalänk

Dell Precision T5400 byta moder kort o vad passar??

Hej jag undrar ifall ngn vet ifall ngt annat moder kort passar i min Dell Precision T5400 just nu har den orginal kortet i som heter typ dell orw203 o om de ej går så vilket nytt chassi kan jag skaffa så ett gtx 570 o (en) inte xeon e5260 passar o lite sånt där men kanske ett nytt chassi o moder kort inte så dyrt ganska billigt faktist men ifall ni/du ve snälla svara säg till om ni behöver mer info om saker i dator o lite sånt

Permalänk
Medlem

jag tror orw203 är ett supermicro moderkort och de har speciella supermicro chassin... så om du vill köpa ett nytt modekort måste det vara ett supermicro moderkort, jag vet inte hur man får tag på sånna. det är nog bäst och skaffa ett chassi med standard storlek(ATX) med ett nytt moderkort.

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk

@Puko: är du helt säker på de för ja tror att chassit är ju typ ett mid tower case

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DamageThrower:

@Puko: är du helt säker på de för ja tror att chassit är ju typ ett mid tower case

Standard ATX moderkort passar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: tack så myckt men man måste ju köpa rätt så att skruv hålen passar? o isf kan du ge mig en länk på ett moderkort som passar så skulle de hjälpa väldigt mycket

Permalänk
Medlem

ATX är en formfaktor, dvs. om både chassit och moderkortet följer ATX så ska skruvhålen passa. Om du är osäker på om ditt chassi verkligen är ATX eller inte så kan du kolla på specifikationen för ATX, sida 12, där finns ett diagram med mått på var skruvhålen ska sitta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DamageThrower:

@Peppar2014: tack så myckt men man måste ju köpa rätt så att skruv hålen passar? o isf kan du ge mig en länk på ett moderkort som passar så skulle de hjälpa väldigt mycket

Dell moderkort har en speciell hålbild, du kommer aldrig kunna montera ett konsument ATX moderkort utan chassimodifiering.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är det med elanslutningarna i den ? Finns det passande och tillräckligt många ?
Att fixa nya fästpunkter till moderkort är inte så svårt om det skulle behövas men kolla att det inte krävs en annan nätdel också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som andra säger har nog Dell sina egna håll för moderkort, sen är dessa nätagg byggda för quadro/firepro kort i en inte för dyr klass som tt5400 är. även om nätagget kanske har 650w så driver de inte grafikkorten "bra".

Permalänk

@skyw00lker: nej nät agget har 875w

Permalänk

men jag hadde också tänkt o byta chassi men vet ni ett billigt chassi o moder kort som också tar gtx570 o dem där ddr2 minnena i dell t5400 o nät agget o allt sånt om prossesorn inte går så kan jag fixa en annan ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DamageThrower:

men jag hadde också tänkt o byta chassi men vet ni ett billigt chassi o moder kort som också tar gtx570 o dem där ddr2 minnena i dell t5400 o nät agget o allt sånt om prossesorn inte går så kan jag fixa en annan ??

Du får leta begagnat. Moderkort med DDR2 slots slutade tillverkas år 2008.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

men jag hadde också tänkt o byta chassi men vet ni ett billigt chassi o moder kort som också tar gtx570 o dem där ddr2 minnena i dell t5400 o nät agget o allt sånt om prossesorn inte går så kan jag fixa en annan ??

Det finns inga moderna moderkort/cpuer som använder ddr2, ddr3 börjar väl snarast att bli gammalt nu och ddr4 blir vanligare och snart är väl det "normalstandard"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Peppar2014: men isf vad är de för andra specs moder kortet ska ha då??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DamageThrower:

@Peppar2014: men isf vad är de för andra specs moder kortet ska ha då??

Omöjligt att svara på. Du får kolla runt på tillverkarnas hemsidor vilka moderkort som stödjer just den Xeon processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Rekordmedlem

Xeon e5260 har sockel 771 och den går tydligen att modda så den passar med 775 men det är hursomhelst gamla plattformar, om man tittar på hur den gamla Xeonen presterar så får den ju tex stryk av alla AMD A 10 som säljs idag så frågan är om du vill modda Dellen för att det går eller om du ska bygga nytt "prisvärt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: jag vill ej bygga en helt ny dator men kanske byta ut moder kort chassi prosessor o ram prosessorn o de går så behöver ej den bytas ut o samma me ram

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

@mrqaffe: jag vill ej bygga en helt ny dator men kanske byta ut moder kort chassi prosessor o ram prosessorn o de går så behöver ej den bytas ut o samma me ram

Om du inte bara byter grafikkort är det nog billigare och enklare att bygga nytt om det inte är själva byggandet du vill hålla på med, vad har du för anslutningar på nätdelen för grafikkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: om ja ska vara ärlig så vet jag ej vad de är el anslutnigarna alltså

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

@mrqaffe: om ja ska vara ärlig så vet jag ej vad de är el anslutnigarna alltså

Kolla om du har nått sånt här eller fixa bilder på det du har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: emjag ska endå bygga en helt ny dator senare men ven ni vart jag kan få i tag på 2 st intel xeon e5450 elr en intel xeon e5260 ??

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: nae helst i sverige

Permalänk
Avstängd

Att hitta begagnade Xeon processorer i Sverige är omöjligt, men kolla på tradera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: okej men vet ni ngn annan prossesor som passar o som går att hitta i sverige??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

@Peppar2014: okej men vet ni ngn annan prossesor som passar o som går att hitta i sverige??

Moderkortet kör väl sockel 771 och det är ju inte direkt vanligt och det är väl dessutom ca 10 år gammalt ? Du får nog leta bland begannonserna och hoppas om du inte vill leta på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: men om de står att den passar socket 771 typ så passar den??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

@mrqaffe: men om de står att den passar socket 771 typ så passar den??

Förutsatt att den stöds av bioset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Peppar2014: du jag undrar ifall du vet ngn video elr ngt sånt som viisar hur man modifierar ett chassi så att ett moder kort passar??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DamageThrower:

@Peppar2014: du jag undrar ifall du vet ngn video elr ngt sånt som viisar hur man modifierar ett chassi så att ett moder kort passar??

Det blir ju svårt att göra en video på det, men de gånger jag råkat ut för att behöva ändra har det handlat om att flytta distanserna, det kanske kan vara så enkelt som att ta bort nån så den inte kortsluter moderkortet, men det kan också vara så att man bör ordna en ny fästpunkt och då får man borra ett hål och ev gänga det beroende på hur seriös man är.

Jag har också tråkat ut för nätdelar och moderkort med icke standardkopplade kontakter, tex en HP/Compaq som hade en atx specad nätdel men använde at kontakter, troligen för att man inte skulle kunna byta till annat än deras egen nätdel, då får man koppla om dem eller tillverka en adapter men det är bara att mäta så att det man ansluter får rätt spänningar på rätt plats och tex använda dupontkablar för att ansluta frontpanelen, man får ha lite sunt förnuft där och tex bedöma om det behövs skärmning till ljudet så ska man kanske inte koppla det oskärmat och man kanske ska avstå från att koppla in usb/firewire om man inte kan göra det helt rätt utan att man riskerar att påverka hastigheten.

Du får ta reda på allt som ev inte följer standarderna och sedan bedöma om du klarar att modda, vad skiljer mekaniskt, vad skiljer med strömförsörjning, vad skiljer med pinheaders mot moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.