Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

3 skärmar eller 1 renodlad gaming skärm?

Permalänk
Medlem

3 skärmar eller 1 renodlad gaming skärm?

Go'kväll kära Sweclockers!

Sitter här och är sugen på att uppgradera mina skärmar. Sitter just nu med en 27" Dell U2713HM (2560x1440) som main skräm. Sen har jag två stycken Dell U2412M (1920x1200) som extra skärmar. Använder endast main skärmen som spelskärm, spelar aldrig på alla tre.

Skulle vilja ha alla tre skärmar i samma storlek och samma resolution om jag fortfarande ska använda tre skärmar.
Hittade Dell U2715H och tyckte att smalare skärmkanter verkade intressant. Hittade en bild här på tre stycken bredvid varandra och det tycker jag ser trevligt ut.

Men såg här på Sweclockers att Asus kommer komma med en ny Swift skärm, Asus PG279Q. 1440p, IPS, 144Hz och G-sync precis var jag letat efter. Så frågan är nu, ska jag införskaffa mig tre stycken Dell U2715H eller vänta tills Asus släpper sin nya skärm och köra med en renodlad skärm?

//Atto

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk

Sitter i nuläget med 3 stycken gamla 22" 120Hz skärmar. Lite less på ramarna som gör att det blir ett ganska stort mellanrum mellan bildytorna. I övrigt gillar jag skarpt att köra på 3 skärmar med tanke på den bredd som man får på bilden. Går nu i funderingar på och köpa en 34" böjd skärm, men eftersom det inte finns någon intressant ute än så har jag lagt det på is.

Såg nu din bild och blev intresserad av detta upplägg. Riktigt smala ramar som säkert inte stör alltför mycket. Man kanske får tänka om igen och köpa sig 3 nya skärmar istället för en större. Dessvärre så lär man behöva riktigt bra grafikkort för att kunna driva dessa 3 skärmar misstänker jag och priset var ju inte att leka med heller om man ska ha 3 stycken.

Sedan har man ju dilemmat med 60Hz istället för 120Hz eller 144Hz. Jag är ingen fanatisk spelare som sitter dag ut och dag in vid datorn, men eftersom jag i massor med år nu har kört i 120Hz så kanske det skulle bli ett nerköp om man bytte till en lägre uppdateringsintervall?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Sitter i nuläget med 3 stycken gamla 22" 120Hz skärmar. Lite less på ramarna som gör att det blir ett ganska stort mellanrum mellan bildytorna. I övrigt gillar jag skarpt att köra på 3 skärmar med tanke på den bredd som man får på bilden. Går nu i funderingar på och köpa en 34" böjd skärm, men eftersom det inte finns någon intressant ute än så har jag lagt det på is.

Såg nu din bild och blev intresserad av detta upplägg. Riktigt smala ramar som säkert inte stör alltför mycket. Man kanske får tänka om igen och köpa sig 3 nya skärmar istället för en större. Dessvärre så lär man behöva riktigt bra grafikkort för att kunna driva dessa 3 skärmar misstänker jag och priset var ju inte att leka med heller om man ska ha 3 stycken.

Sedan har man ju dilemmat med 60Hz istället för 120Hz eller 144Hz. Jag är ingen fanatisk spelare som sitter dag ut och dag in vid datorn, men eftersom jag i massor med år nu har kört i 120Hz så kanske det skulle bli ett nerköp om man bytte till en lägre uppdateringsintervall?

Precis, lär ju bli en nergradering för dig men ändå schysst med de smala kanterna
Jag skulle vilja ha 3 stycken av Asus kommande PG279Q som jag skrev om men lär bli dyrt

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Helt beroende på spel.
Har 3st 24" 144hz, men flertal av spel är man "tvingad" till singel skärmsläge för antingen kompabilitet eller fov.

Satsa på en ordentlig skärm först å främst, du kan med lätthet köpa in 2 sidoskärmar senare.
Plus att de har säkert gått ner i pris.
Men klart har du 5-15k som du vill bränna så fundera inte

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hade 3st med thin bezel mod förut men det är alldeles för mycket prylar, kabelhärva, krångel, även om spelen fungerar och ser snygga ut så hamnar ofta hud, kartor, ikoner i ytterkanterna på vänster och höger skärm vilket gör spelet ospelbart. Tänk dig Civilization vrid huvudet vänster 45grader för att se vissa ikoner, och motsvarande höger för resterande både uppe och nere, allting känns då för långt borta så jag måste luta mig in för att det ska kännas bekvämt.

EDIT: här har du exempel tänk dig då att du msitter rätt nära och sla kunna läsa texterna vilket helt enkelt inte går.
https://www.youtube.com/watch?v=nyM6_ZlLchI
Men jag måste erkänna att det är ascoolt med 3skärmar, dock njutar jag mer av spelen på en 21:9 skärm och ibland kör jag inte ens spelen i 21:9 då jag inte gillar att hud, ikoner osv ligger på kanterna.

Sen kan det vara krångel att få spel att fungera, för accasins creed black flag som jag har köpt måste jag köra en piratversionen, i andra fall kan man köra FOV fixar, osv.

Sen är det inte alla spel som fungerar

asjobbigt med 3skärms läge i desktop, förstora ett browser fönster och det spannar över 3skärmar. Blir med andra ord stänga av och sätta på 3skärms läget hela tiden.

bästa bytet jag har gjort är från 3skärmar till en skärm, 21:9 är ett fullgott alternativ till 3skärmar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Sen kan det vara krångel att få spel att fungera, för accasins creed black flag som jag har köpt måste jag köra en piratversionen, i andra fall kan man köra FOV fixar, osv.

FlawlessWidescreen funkar alldeles utmärkt i AC:Black Flag.

Skrivet av lappen81:

asjobbigt med 3skärms läge i desktop, förstora ett browser fönster och det spannar över 3skärmar. Blir med andra ord stänga av och sätta på 3skärms läget hela tiden.

Ställ in det annorlunda då:

Att köra tre skärmar i desktopläge är ju grymt skönt, eftersom man har tre skärmar att ha sina fönster på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 3 skärmar... men det är jag det Jag har väldigt svårt att gå tillbaka till "Skygglapps-gameing" aka 1 skärm. Kör på 3 skärmar till rift kommer då de blir ersatta av en sådan plus en 21:9 skärm.

16:9 usch och fy! ( 16:10 är ännu värre )

3 skärmar är en fröjd i Desktop med, underbart med utrymme.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte alls att köra med 3 skärmar, har provat på både Eyefinity/surround. Samma skit, ett jävla fixande och trixande med en massa spel.
fisheye, hud,kartor hamnar helt jävla fel. Enda jag kan komma på som var okej med 3 skärmars gaming är, Battlefield, när man körde tank, det var ett jävla övertag!

Dock skönt vid surfande!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

FlawlessWidescreen funkar alldeles utmärkt i AC:Black Flag.

Ställ in det annorlunda då:
http://i.imgur.com/8bm8bFJ.png

Att köra tre skärmar i desktopläge är ju grymt skönt, eftersom man har tre skärmar att ha sina fönster på.

1. Nej, det fungerar inte med senaste patchen man måste köra en patchad exe fil exakt som jag skrev = piratversion.

2. Det fungerar inte på eyefinity, eller fungerade inte vid tillfället i alla fall

3. 3 skärmar i desktop läge är bättre än 3skärmar inställda som 1 stor skärm. Och ja då kan man väll säga att 10 skärmar är att föredra för då har man 10skärmar att ha sina fönster på.
Eller så kör man 1 34 tums 21:9 skärm uppdelad i två zoner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

1. Nej, det fungerar inte med senaste patchen man måste köra en patchad exe fil exakt som jag skrev = piratversion.

2. Det fungerar inte på eyefinity, eller fungerade inte vid tillfället i alla fall

3. 3 skärmar i desktop läge är bättre än 3skärmar inställda som 1 stor skärm. Och ja då kan man väll säga att 10 skärmar är att föredra för då har man 10skärmar att ha sina fönster på.
Eller så kör man 1 34 tums 21:9 skärm uppdelad i två zoner

1: kör inte senaste patchen då

3: gäller inte nvidia.

har kört eyefinity förut...suger som fan i jämförelse mot nvidia surround.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tre styck U2713H och jag är väldigt nöjd med de. Hade fyra ett tag men jag kände att det var för mycket så jag sålde en. Jag spelar bara Dota 2 och CS:GO och det fungerar bra. Jag har Taskbar på mittenskärmen och även där jag spelar. Bezels är inget jag stör mig på, det är en vanesak. Hade personligen rekommenderat multiskärm över allt annat, det är otroligt skönt att kunna multitaska och ha alla windows on top. Kan även passa på och rekommendera Dell, världens bästa support hands down. Det enda negativa är väl att skärmarna ibland lider av bleed och uniformity problem men det är inget du undkommer med andra märken.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arganis:

Det enda negativa är väl att skärmarna ibland lider av bleed och uniformity problem men det är inget du undkommer med andra märken.

Då är det väl inget utmärkande negativt för Dell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Precis, lär ju bli en nergradering för dig men ändå schysst med de smala kanterna
Jag skulle vilja ha 3 stycken av Asus kommande PG279Q som jag skrev om men lär bli dyrt

Kommer också att köra på 3 st sådana när de kommer. Körde för fem år sedan 3 st 22" i 3D surround och det fungerade helt ok. Skulle däremot inte rekommendera att köra över alla tre skärmarna som en skärm som skrivbord, det var iaf inte så skönt då men det har förhoppningsvis blivit bättre sedan dess. Bättre med att hantera dem som individuella skärmar som "utökar skrivbordet" snarare och byta till helskärmsläget för spel. Kanske en smaksak.

Men ptja, tyckte det var kul med tre skärmar, särskilt om man hade tillräckligt med kräm för att köra i 3D också. Jag har bara två titan x just nu så jag måste komplettera med ett tredje när det blir dags att köpa 3 st PG279Q för det kommer bli rätt så krävande i 3D.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Då är det väl inget utmärkande negativt för Dell?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, exakt, och Dell brukar vara tillmötesgående och byta ut skärmarna utan större problem - dock får du refurbished exemplar, inte fabriksnya. Dell U2715H är en mycket bra uppgraderad version (än mina U2713H), och har bland annat fått väldigt bra betyg på prad: http://www.prad.de/new/monitore/test/2015/test-dell-u2715h.ht...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

1: kör inte senaste patchen då

3: gäller inte nvidia.

har kört eyefinity förut...suger som fan i jämförelse mot nvidia surround.

Skickades från m.sweclockers.com

1. Det är inte möjligt om man kör en laglig version, spelet tankas hem via steam eller uplay
3. ok, surround kanske fungerar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Go'kväll kära Sweclockers!

Sitter här och är sugen på att uppgradera mina skärmar. Sitter just nu med en 27" Dell U2713HM (2560x1440) som main skräm. Sen har jag två stycken Dell U2412M (1920x1200) som extra skärmar. Använder endast main skärmen som spelskärm, spelar aldrig på alla tre.

Skulle vilja ha alla tre skärmar i samma storlek och samma resolution om jag fortfarande ska använda tre skärmar.
Hittade Dell U2715H och tyckte att smalare skärmkanter verkade intressant. Hittade en bild här på tre stycken bredvid varandra och det tycker jag ser trevligt ut.

Men såg här på Sweclockers att Asus kommer komma med en ny Swift skärm, Asus PG279Q. 1440p, IPS, 144Hz och G-sync precis var jag letat efter. Så frågan är nu, ska jag införskaffa mig tre stycken Dell U2715H eller vänta tills Asus släpper sin nya skärm och köra med en renodlad skärm?

//Atto

Kör på tre skärmar!
Men en viktig sak är att, alla skärmar ska vara av samma serie/fabrikat.

Det är många i tråden här som har skitproblem, men dom flesta har faktiskt SBS!! Alla lösningar finns klistrat både mjuk & hårdvaralösningar. Så det är bara att läsa o ta till sig, så blir allt ok.

Multiskärmsspelande (typ 3x 24") med utökat synfält, är just i det perifera synfälten. Och det är ju det som är hela grejen med tre skärmar, Om det är svårt att förstå så..

Ponera du kör ett bilspel..
Vänster skärm är sidorutan (som du har vinklad sidan om dig)
Mittenskärmen är Vindrutan (rakt framför dig)
Höger skärm är sidorutan (som du har vinklad sidan om dig)

Och det finns ingen skärm, om den så är på 300" med 90K som kommer att slå det.

Tror man någonting annat, har man missat det perifera synfältet helt

Det perifera synfältet är det som är hela grejen med multiskärmar.

Och så klart är det en bonus att kunna ha tre fönster uppe, på tre olika skärmar samtidigt, i desktop läget, så man kan trycka in mer info i skallen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]