Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: 235 är power recovery count, dvs att disken plötsligt tappar strömmen och tvingats återställa:

ID # 235 Power Recovery Count
A count of the number of sudden power off cases. If there is a sudden power off, the firmware must recover all of the mapping and user data during the next power on. This is a count of the number of times this has happened.

Detta kan väl lika gärna vara dålig strömförsörjning/glapp i anslutningar som gör att den intermittent och upprepade gånger tappar strömmen och att data därför blir korrupt? Händer detta bara för SSDn och inte hela datorn kan nog mycket konstigt hända. Med tanke på att allt annat är ok.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: 235 är power recovery count, dvs att disken plötsligt tappar strömmen och tvingats återställa:

ID # 235 Power Recovery Count
A count of the number of sudden power off cases. If there is a sudden power off, the firmware must recover all of the mapping and user data during the next power on. This is a count of the number of times this has happened.

Detta kan väl lika gärna vara dålig strömförsörjning/glapp i anslutningar som gör att den intermittent och upprepade gånger tappar strömmen och att data därför blir korrupt? Händer detta bara för SSDn och inte hela datorn kan nog mycket konstigt hända. Med tanke på att allt annat är ok.

Jaa, självklart.

Det kan förklara både felet och den räknaren.

Permalänk
Medlem

Också möjligt att det är relaterat till strömsparläge som sleep. OS:et stänger ner datorn INNAN SSD:n faktiskt hunnit stänga av sig helt och därmed blir strömlös för tidigt. Var ett problem med 840 och OS X i Mac i alla fall. Vill minnas att jag sett folk som rapporterat felet med windows på PC med. Ett sätt är att sätta den i sleep och sedan se om de ökar när den kommer ur viloläget.

I alla fall 840 har haft diverse udda buggar med märkesdatorer och liknande och även 840 EVO om man kollar firmware loggarna så 840 serien har varit drabbad av buggar som andra SSD enheter har haft med vad det gäller kompatibilitet.

Själv kör jag inte med "vilolägen" på annat än en netbook men den är så antik att den har hdd och atom n270. Alla andra burkar är på 24/7 så har själv haft eller har flera fabrikat med SSD eneheter som haft buggar vid tex vilolägen men inget jag själv skulle märka av då jag inte ens har stöd i mina kernels jag kompilerat för sådana finesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: 235 är power recovery count, dvs att disken plötsligt tappar strömmen och tvingats återställa:

ID # 235 Power Recovery Count
A count of the number of sudden power off cases. If there is a sudden power off, the firmware must recover all of the mapping and user data during the next power on. This is a count of the number of times this has happened.

Detta kan väl lika gärna vara dålig strömförsörjning/glapp i anslutningar som gör att den intermittent och upprepade gånger tappar strömmen och att data därför blir korrupt? Händer detta bara för SSDn och inte hela datorn kan nog mycket konstigt hända. Med tanke på att allt annat är ok.

Skrivet av Paddanx:

Jaa, självklart.

Det kan förklara både felet och den räknaren.

Svårt att säga vad som var boven, men denna 840 EVO 500GB kan inte längre verifieras av Samsung Magician som "genuine" http://imgur.com/z4fEq6B
Den har varit genuine förut - vem vet vad som har hänt. Har installerat Windows 10 Insider Preview och allt verkar fungera till synes.

Tack för hjälpen @Paddanx och @MultiMan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Svårt att säga vad som var boven, men denna 840 EVO 500GB kan inte längre verifieras av Samsung Magician som "genuine" http://imgur.com/z4fEq6B
Den har varit genuine förut - vem vet vad som har hänt. Har installerat Windows 10 Insider Preview och allt verkar fungera till synes.

Tack för hjälpen @Paddanx och @MultiMan!

Det är OS'et som ställer till det.
Magician fungerar inte som det skall i W10.

Permalänk
Medlem

Har en 840EVO 250GB i "Sängbordsdatorn" det är en Acer Aspire E3-112 som kör Linux Mint.
Hur påverkar TLC-buggen i Linux och formatet Ext4?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Disken har ju igen aning om vad för filsystem du kör då det ä TOTALT irrelevant för annat än TRIM och då spelar filsystemet egentligen igen roll heller, ända disken vill veta är vilka block den ska radera.

Men för att ge ett enkelt svar så påverkas dom. Hade både 840 och 840 EVO. Mina linux benchmark konstaterade att 840 nåde 50MB/sek vid ca vecka 38-42 och 840 EVO tror jag var vecka 8 eller så den nåde 50MB/sek.

Så det spelar igen roll vad du har på SSD'n då ettor och nollor är ettor och nollor oavset, degraderingen har med att spänningarna driftar så det sker oavset vad du har eller inte har på den.

Nu var det ju problem med Köad TRIM också med nya firmwaren. Stöds ej lägre verkar det som så tror devsen för Linux kernel ska om dom inte redan gjort det blacklista 840 EVO med den firmwaren men då gäller det att du har en kernel med den patchen.

Jag gav bort/sålde mina då jag inte orkar med opålitlig skit då det ger mig migrän att bara tänka tanken på alla problem skiten ger mig.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

...
Jag gav bort/sålde mina då jag inte orkar med opålitlig skit då det ger mig migrän att bara tänka tanken på alla problem skiten ger mig.

Migrän är bara förnamnet,

mitt moderkort (gigabyte P35-DQ6 från år 2008) kan ha kraschat ...vet ej
raid 10 på hdd kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...den listade dem som non-raid hårddiskar trots att RAID var valt i mb bios, samt massa SMART verify failed meddelanden.
ssd samsung EVO 840 kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...tiden börjar dock dra iväg för SSD och dess läckande TLC (ca 2-3 veckor), har den inte inkopplad nu när datorn är instabil.
Det här är ett scenario där det kan ta tid att få ett "nytt moderkort" då garantin för länge sedan löpt ut och ett nytt moderkort med "Skylake" inte kommer förrän i aug-sep eller senare
Har bara en gamal dator

Har fått igång datorn i felsäkert läge på en winXP hdd med två partitioner c d men en chkdsk på d kom till 76% så freeze/frös den, samma med en antivirus scan.

Hade tänkt köra en ATI2014 rescue media på min gamla dator (Pentium 3 på 1 Ghz, 512 RAM) för att få in drivisar samt win81 från min externa Mybook 3 (usb2/3) på en gammal 300 GB hdd (IDE) men läste nu i manualen att den behöver minst 1 GB RAM.

Vill inte koppla in min backup, mybook 3 till det ev trasiga moderkortet.

lite OT
...men SSD EVO ställer till det då dess mjukvara/hårdrara måste köras titt som tätt för att hålla de läckande TLC i bra skick. Har fö inte uppdaterat till senaste firmware och kör med Magician 4.5
Testade någon vecka innan kraschen med HDTune455 och det såg bra ut, bara ett par "down spikes" men jag hade igång några video-streams under testen så det var nog bra ändå. Nu vet dock inte hur SSD EVO mår alls och innan förökte jag boota upp enbart SSD EVO med win81 men gillade inte det alls utan freeze/frös.

trött, hade tänkt installera win81 på hdd inatt för att sedan fixa mb med nytt bios, cmos batteri och senare om det funkade koppla in SSD EVO men det blev migrän istället.

Permalänk
Skrivet av -X-hellfire:

Migrän är bara förnamnet,

mitt moderkort (gigabyte P35-DQ6 från år 2008) kan ha kraschat ...vet ej
raid 10 på hdd kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...den listade dem som non-raid hårddiskar trots att RAID var valt i mb bios, samt massa SMART verify failed meddelanden.
ssd samsung EVO 840 kan ha trasats sönder av moderkort... vet ej
...tiden börjar dock dra iväg för SSD och dess läckande TLC (ca 2-3 veckor), har den inte inkopplad nu när datorn är instabil.
Det här är ett scenario där det kan ta tid att få ett "nytt moderkort" då garantin för länge sedan löpt ut och ett nytt moderkort med "Skylake" inte kommer förrän i aug-sep eller senare
Har bara en gamal dator

Har fått igång datorn i felsäkert läge på en winXP hdd med två partitioner c d men en chkdsk på d kom till 76% så freeze/frös den, samma med en antivirus scan.

Hade tänkt köra en ATI2014 rescue media på min gamla dator (Pentium 3 på 1 Ghz, 512 RAM) för att få in drivisar samt win81 från min externa Mybook 3 (usb2/3) på en gammal 300 GB hdd (IDE) men läste nu i manualen att den behöver minst 1 GB RAM.

Vill inte koppla in min backup, mybook 3 till det ev trasiga moderkortet.

lite OT
...men SSD EVO ställer till det då dess mjukvara/hårdrara måste köras titt som tätt för att hålla de läckande TLC i bra skick. Har fö inte uppdaterat till senaste firmware och kör med Magician 4.5
Testade någon vecka innan kraschen med HDTune455 och det såg bra ut, bara ett par "down spikes" men jag hade igång några video-streams under testen så det var nog bra ändå. Nu vet dock inte hur SSD EVO mår alls och innan förökte jag boota upp enbart SSD EVO med win81 men gillade inte det alls utan freeze/frös.

trött, hade tänkt installera win81 på hdd inatt för att sedan fixa mb med nytt bios, cmos batteri och senare om det funkade koppla in SSD EVO men det blev migrän istället.

Kör du evo i raid som inte stöds officiellt? Sen vilket moderkort har du? och gärna vilket agg du har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du evo i raid som inte stöds officiellt? Sen vilket moderkort har du? och gärna vilket agg du har.

hdd i raid 10 och en st ssd evo på en gigabyte P35-DQ6 moderkort, psu: corsair HX-620W etc etc etc

se mer här

Datorn har varit stabil 24/7 när den är igång.

ps vet inte riktigt var jag skall lägga den här tråden då det kan vara flera olika felkällor; moderkort, bios, cmos (batteri), raid bios mm

cpu: intel Q6600 2.4@3.2 Ghz
ram: DDR2 på 800 Mhz
psu: corsair HX-620W
moderkort: gigabyte P35-DQ6 med intel ICH9R kontroller och gigabyte sata2 kontroller
pcie:
usb 3.0 kort, gpu-kort (nvidia geforce gtx 780) samt ett sata2 kort (rocket 620) dock utan hdd/ssd.
hdd: mb intel ICH9R kontroller med raid10: 4 st 1 TB Samsung F3 HD103SJ, 1 st nonraid
ssd:

Har dock haft problem vid omstarter och via bios vald hårddisk/ssd boot-ordning.
tex
1a) ssd med windows 8.1 (64-bit): inte hittat gigabyte sata2 kontrollern (en hårddisk med windows xp) och fått stänga av och gå in i bios och knappa in överklockning etc igen då den gått ner till standard/default, men efter några omstarter har hittad den och startat win81 som är på intel ICH9R kontrollen. Därefter har den varit stabil och utan fel enligt chkdsk på allt; ssd, hdd med raid 10, winXP.
1b) hårddisk med windows xp:
1c)

edit: 3
Hade kört winXP i några dagar och var klar för backup, stängde av datorn (skulle därefter starta om till wín81(64-bit) via bios.

Datorn hamnade dock i en bios loop när jag startade datorn
Innan post boot bios screen visas så startade datorn om automatiskt (har googlat; en gigabyte mb bug). Provade att stänga av men samma sak igen och igen.

plockade ur alla sata kablar
1) raid 10 (4 st, ICH9R port 0-3: ),
2) extra hdd, ssd (2 st, ICH9R port 4-5 ),
3) dvd, hdd (gigabyte sata2 kontroller port 0-1)

datorns pc-speaker beepade:
1) short beep , long beep
2) hela tiden long beep
plockade ur gpu kort

3)
4)
5)

plockade ur alla RAM (4 x 2 GB) och satte 1 st startade om och då visades bios

Kör nu med min gamla dator pentium 3 på 1 Ghz och 512 MB ram och försöker skriva denna tråd men minnet tar slut hela tiden då sweclockers siten gör en push och det tar 2-3 minuter för att åter kunna skriva igen, skall försöka editera detta inlägg ett antal gånger senare.

CMOS verkar ok då datum/tiden är riktig (nytt batteri finns att sättas på plats)

Dold text
Permalänk

Hittade idag en möjlig felkälla när jag städade datorummet, en grenkontaktlist med en flimmrande lampa i på/av knappen.

Hade för många år sedan en likadan som satt upp-o-ner under skrivbordet som jag aldrig såg tills en dag (hade haft mass konstiga freeze/frysningar i windows, jordfelsbrytare som löste ut ibland) tog isär den och den var helt svart inuti gnistor under lång tid)

Den här brytaren har jag dock nästan aldrig tryckt på/av.

Tror dock att den här gamla darorn också är inkopplad till den så den kan vara okej ändå.
Skall leta upp och byta den mot en annan grenkontakt.

PS noterar till mig själv: köp inte fler billigaste skit grenkontakter i fortsättningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -X-hellfire:

Hittade idag en möjlig felkälla när jag städade datorummet, en grenkontaktlist med en flimmrande lampa i på/av knappen.

Hade för många år sedan en likadan som satt upp-o-ner under skrivbordet som jag aldrig såg tills en dag (hade haft mass konstiga freeze/frysningar i windows, jordfelsbrytare som löste ut ibland) tog isär den och den var helt svart inuti gnistor under lång tid)

Den här brytaren har jag dock nästan aldrig tryckt på/av.

Tror dock att den här gamla darorn också är inkopplad till den så den kan vara okej ändå.
Skall leta upp och byta den mot en annan grenkontakt.

PS noterar till mig själv: köp inte fler billigaste skit grenkontakter i fortsättningen.

Många kontakter har en glimlampa som indikering, de brukar flimra lite pga konstruktionen, men är det nån annan lamptyp är den kanske skadad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glimlampa

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Många kontakter har en glimlampa som indikering, de brukar flimra lite pga konstruktionen, men är det nån annan lamptyp är den kanske skadad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glimlampa

Alla andra grenkontaktlister jag har flimrar inte och det gjorde inte heller den här innan men det kan ju hänt att den åldrats och börjat flimra. För att utesluta glapp/gnistor i på av knappen skall jag köpa nya (vill inte ha något flimrande skit).

Permalänk

hur vet jag om min Samsung evo 840 har detta problem?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

@Legopappa: Du har felet om du inte har senaste firmwaren. Samsung Magician måste även den vara i senaste versionen och vara igång.

Kör en runda med HD Tune, http://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe, så ser du prestandan.

Permalänk
Medlem

Så nu har det gått ett tag. Hur många lyckades få på nya firmwaren utan att behöva installera om hela systemet?
Vill helst slippa det...

Och hur var det med problem på Linux? Kör Debian stable så har ingen nyare kernel direkt...

Permalänk
Medlem

Så här fin ser min 250GB Basic ut efter att ha legat oanvänd i minst sex månader. Jag har varit i kontakt med Samsung och personen jag pratade med ville att jag skulle e-posta dem ett screenshot samt länkar till artiklar som säger att det endast inte är EVO som har problem med prestandan.

Blev dock lite orolig när jag körde HDTune på min 512GB 840 Pro, det här kan ju inte vara normal?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Så här fin ser min 250GB Basic ut efter att ha legat oanvänd i minst sex månader. Jag har varit i kontakt med Samsung och personen jag pratade med ville att jag skulle e-posta dem ett screenshot samt länkar till artiklar som säger att det endast inte är EVO som har problem med prestandan.

http://i.imgur.com/JyVYIRP.png>

Blev dock lite orolig när jag körde HDTune på min 512GB 840 Pro, det här kan ju inte vara normal?

http://i.imgur.com/WzKDse0.png

Ser ju bedrövligt ut.
Har du senaste firmwaren? Släpptes ju för ca 1 månad sen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ser ju bedrövligt ut.
Har du senaste firmwaren? Släpptes ju för ca 1 månad sen.

Då borde jag inte ha den med tanke på hur länge hårddisken har varit utanför en dator, men Samsung Magician påstod att det var senaste firmware, på båda diskarna kan tilläggas.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Då borde jag inte ha den med tanke på hur länge hårddisken har varit utanför en dator, men Samsung Magician påstod att det var senaste firmware, på båda diskarna kan tilläggas.

Kan du skriva vilken FW du har på EVO disken? lättare att hjälpa då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan du skriva vilken FW du har på EVO disken? lättare att hjälpa då.

DXM06B0Q

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

EXT0CB6Q är den nyaste. Så du får vänta lite så borde du få nyaste på EVO. http://www.tomshardware.com/news/samsung-840-evo-ssd-patch,27...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

EXT0CB6Q är den nyaste. Så du får vänta lite så borde du få nyaste på EVO. http://www.tomshardware.com/news/samsung-840-evo-ssd-patch,27...

Den där artikeln pratar ju om 840 EVO, jag har en 804 Basic och en 840 Pro, missar jag någonting?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Den där artikeln pratar ju om 840 EVO, jag har en 804 Basic och en 840 Pro, missar jag någonting?

Jaha, insåg inte det Då sitter du riktig illa till vad det verkar. Samsung vägar erkänna att det är något fel med den disken (inte ett ljud om fix till den när problemen kom om EVO).

Kan du så försök gör RMA på den disken (om du har garanti kvar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle visa lite detaljer från mitt test på en 1TB 840 EVO. Allt är gjort på Windown 7 Ultimate 64-bit Retail (ja, den är 100% laglig), 2600k, 16GB RAM, R9 290 kort. Maskinen har 3 diskar, 1st 850 EVO 250GB "system", 1st 840 EVO 1TB "Spel-mm", 1st 3TB WD RED "Lagring" (köptes på rea, så "RED" var billigare än "GREEN")

840 EVO disken har legat i ca 6 mån utan ström med en massa data i sig som var förberett sedan innan för detta test.
All data gick att läsa felfritt, men långsamt. Detta med "B" FW, dvs ingen fix alls applicerad.

Detta är före FW fix, efter att jag läs testat all data:

Som syns, disken har långsam läsning på typ hela disken, det som är snabbt är det som är tomt.
Söktiden är hemsk och disken har uppenbarligen problem.

Jag applicerade FW "D" på disken och fick detta direkt efter:

En del av datan blir direkt lättare att läsa, men mycket är fortfarande i illa skick. Det området som var tomt blir perfekt direkt.
Notera att ingen data alls har skrivits om vid detta tillfälle.
Redan nu har söktiden förbättrats med ca 45%, och disken upplevs mer rapp redan nu.

Här är efter 2 timmar:

Notera att jag har testat lite och tagit bort en del data (därför slutet är snabbt, där är nyskriven data, i full fart igen).
Disken har dock själv (utan att jag gjort något) själv "justerat" en del, och börjar få snabbare områden även med den gamla datan. (Troligen har disken skrivit om en del av sektorerna).
Söktiden har förbättrats lite till och disken läser märkbart snabbare, även om långsamma zoner finns kvar.

Detta är efter 24h (efter FW uppdatering), varav ca 10 timmar är avstängd, några timmars jobb med test ovan och resten idle tid:

Som synes så är disken i princip helt återställd, och består nu av ca 60% gammal data och 20% ny data, och läser och skriver utan problem. Söktiden är också den 0.1ms vilket är det lägsta detta program kan mäta verkar det som (det är ju gjort för HDD). Disken upplevs nu som helt felfri och prestandan är på topp.

Sista bilden är efter ca 4,5 dag:

Vid detta laget har disken blivit av med mycket av sin gamla data och fått nya spel och annat installerat och agerar nu spel, download, cache och musik biblioteks-disk. Prestandan är bra och inga problem syns. Så den verkar fungera klockrent nu med "D" FWn.

Min 750 GB gick igenom typ samma, men datan där var inte så gammal och jag missade före och direkt efter bilder, därför ansågs det inte lönt att visa. Den fick dock betydligt snabbare återhämtning där mycket av datan gick att läsa i 400MB/s direkt efter patchen.

Men denna 1TB köptes begagnad (tradera), rensades, fylldes med filmer och annan data och lades sedan åt sidan. Just för att kunna göra detta (och för att jag väntade på en fix för den). Köpte den för ca 1850kr (1TB 840 EVO) så ansåg det värt att ha lite tålamod

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad (fortfarande); jag använder Samsung SSD EVO Basic 120 GB. http://www.inet.se/produkt/4304582/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Körde samsung performance restoration tool när den kom typ, i oktober/novemeber 2014.

Fick firmware "EXT0CB6Q"

Vad har hänt sedan dess, problemet uppkommer igen men samsung hävdar att det är löst?

Tänkte formatera om datorn och undrar om jag borde köra något program innan, för få tillbaka prestandan på SSDn. Eller ska jag behålla nuvarande firmware och installera om windows så är prestandan tillbaka till ursprung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Fick firmware "EXT0CB6Q"

Vad har hänt sedan dess, problemet uppkommer igen men samsung hävdar att det är löst?

Samsung har fixat problemet, de släppte en ny firmware i april 2015. Det är EXT0DB6Q som du vill ha, så kör bara Samsung Magician och uppdatera firmware på disken så ska prestandaproblemen lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samsung har fixat problemet, de släppte en ny firmware i april 2015. Det är EXT0DB6Q som du vill ha, så kör bara Samsung Magician och uppdatera firmware på disken så ska prestandaproblemen lösas.

Uppdaterade också firmware nyligen (igen). Ett tips är att ladda ner senaste Magician då äldre versionen inte ville hitta nyaste firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Uppdaterade också firmware nyligen (igen). Ett tips är att ladda ner senaste Magician då äldre versionen inte ville hitta nyaste firmware.

Mm, 4,6 tror jag den heter som man behöver.

"C" FW hjälper, men fixar inte det. Den tar bort usel accesstid, men inte <100MB/s läs problemen.

"D" FW fixar allt. Du behöver inte göra några verktyg eller onödiga omskrivningar efter, utan bara låt datorn vara idle några timmar så disken kan fixa det i bakgrunden. Sen sköter diskens FW det, och problemen är borta. <24h (vet inte mer exakt då jag sov, och hade datorn avstängd) tog det för den att fixa min 1TB och typ 1 timme eller 2 max för 750GBaren då den hade C fw redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Samsung har fixat problemet, de släppte en ny firmware i april 2015. Det är EXT0DB6Q som du vill ha, så kör bara Samsung Magician och uppdatera firmware på disken så ska prestandaproblemen lösas.

Skrivet av ArtMan:

Uppdaterade också firmware nyligen (igen). Ett tips är att ladda ner senaste Magician då äldre versionen inte ville hitta nyaste firmware.

Skrivet av Paddanx:

Mm, 4,6 tror jag den heter som man behöver.

"C" FW hjälper, men fixar inte det. Den tar bort usel accesstid, men inte <100MB/s läs problemen.

"D" FW fixar allt. Du behöver inte göra några verktyg eller onödiga omskrivningar efter, utan bara låt datorn vara idle några timmar så disken kan fixa det i bakgrunden. Sen sköter diskens FW det, och problemen är borta. <24h (vet inte mer exakt då jag sov, och hade datorn avstängd) tog det för den att fixa min 1TB och typ 1 timme eller 2 max för 750GBaren då den hade C fw redan.

Tackar som fan!

Har jag något att göra imorgon; drar hem Magician 4.6 och pillar lite.