Samsung 840 EVO och 840 lider av degraderad läspreastanda med tiden

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet. Dessutom lär dom få blacklista disken för Köad Trim i Linux kernel så antigen behöver du en patch eller en senare linux kerneln som har 840 EVO blacklistad för Köad Trim.
Vet inte om den hamnat på blacklistan än, vet att utvecklarna är medvetna om det så dom jobbar väl på det.
Tydligen är 850 PRO blacklistad med då den ej klarar Köad Trim heller så har nog inga förhoppningar om att Samsung fixar tillbaks Köad Trim igen.

Intressant nog så fixade ju senaste firmwaren för MX100 så att Köad Trim fungerar. Dock ej uppdaterat mina. Men oavset antigen behöver Linux kernel veta att 840 EVO inte lägre stödjer Köad Trim med den nya firmwaren eller så får Samsung fixa tillbaks Köad Trim i firmwaren igen.

Permalänk
Medlem

Eftersom min kunskap om Linux är begränsad, men jag trodde mig veta hur TRIM fungerar, så frågar jag... vad är "köad TRIM"?
Varför fungerar Windows utan denna funktion?
Vad är fördelen mellan köad och "inte"?

Permalänk
Medlem

Jag kör Arch Linux och har väl hyfsat ny kernel (4.0 tror jag) men får väl googla och se om jag hittar mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eftersom min kunskap om Linux är begränsad, men jag trodde mig veta hur TRIM fungerar, så frågar jag... vad är "köad TRIM"?
Varför fungerar Windows utan denna funktion?
Vad är fördelen mellan köad och "inte"?

Wikipedia säger så här.

Citat:

A drawback of the original ATA TRIM command is that it was defined as a non-queueable command and therefore could not easily be mixed with a normal workload of queued read and write operations. SATA 3.1 introduced a queued TRIM command to remedy this.

Så som jag tolkar det ökar det prestandan med Sata 3.1 och dom andra kö kapabla kommandona, antar dom syftar på NCQ.

I stort sett så kan SSD'n själv läsa, skriva och trimma dom i valfri ordning för optimal prestanda istället för den ordningen OS:et ger dom.

Även 850 PRO saknar Queued Trim och är blacklistad i Linux kerneln. Vet inte hur windows hanterar det, antigen skiter den i Queued Trim eller så kan den på något vis identefiera om en enhet är kapabel eller ej men finner det då lustigt att Linux folket inte skulle klara det då dom om något updaterar kernel regelbundet vilket MS inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Wikipedia säger så här.
Så som jag tolkar det ökar det prestandan med Sata 3.1 och dom andra kö kapabla kommandona, antar dom syftar på NCQ.

I stort sett så kan SSD'n själv läsa, skriva och trimma dom i valfri ordning för optimal prestanda istället för den ordningen OS:et ger dom.

Även 850 PRO saknar Queued Trim och är blacklistad i Linux kerneln. Vet inte hur windows hanterar det, antigen skiter den i Queued Trim eller så kan den på något vis identefiera om en enhet är kapabel eller ej men finner det då lustigt att Linux folket inte skulle klara det då dom om något updaterar kernel regelbundet vilket MS inte gör.

Ahh, det låter vettigt.
Dock ser jag faktiskt ingen fördel med det, då en disk inte ska göra TRIM åtgärder, alls, när den jobbar. Trim är en sak som ska göras efter all skriv/läs operation. Men å andra sidan sätt, om diskens kontroller kan själv lägga dessa i kö, och ta dem i efterhand när det passar dem, så borde det inte spela nån roll. OSet kan bara ösa in kommandon och disken sortera det som ska göras nu, och det som kan göras i "idle".

Med tanke på att 850 Pro disken utpresterar det mesta andra i SSD väg så måste de ha löst detta på annat sätt, som fungerar mer effektivt, medan andra tillverkare (vars mjukvara fortfarande är ganska ung) lägger till denna i hopp om att förbättra lite prestanda (då de inte själva behöver lösa detta i kontrollern).

Dock tyckte jag också det var konstigt att inte Linux kan få rätta på det. Är typ som PAE problemet. Jag kan ta Win7 och trycka in i en stengammal dator som saknar detta och det fungerar (långsamt, men det fungerar). I Linux världen måste du har rätt version, annars får du problem om du sätter en PAE version i en dator som saknar det.
Skulle tro att Linux optimerar kärnan på så sätt att de offrar mycket kompabilitet, men vinner prestanda.
Detta är ju på både gott och ont, då man tvingas uppdatera saker hela tiden, men om man gör, får man ett snabbare, mindre resurskrävande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är problemet med Linux fixat nu då?
Har för mig det var något problem med TRIM så jag har inte uppdaterat än.

Youtube-klipp från PCPer som innehåller information om Linux + 840 EVO och TRIM med senaste firmware. De snacker lite om TRIM och köad TRIM under några minuter. Kanske kan vara värt en snabb koll.

Länk:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Så här ser min ut efter ca 3 års användande (tror jag). Tror jag har installerat om Windows 7 1 gång och det var ett tag sen. What to do egentligen?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Youtube-klipp från PCPer som innehåller information om Linux + 840 EVO och TRIM med senaste firmware. De snacker lite om TRIM och köad TRIM under några minuter. Kanske kan vara värt en snabb koll.

Länk:

Där fick jag också höra att det är problem att uppdatera mSATA versionen och det är den som jag har i laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

http://imgur.com/bKpqKji.png

Så här ser min ut efter ca 3 års användande (tror jag). Tror jag har installerat om Windows 7 1 gång och det var ett tag sen. What to do egentligen?

Diskfresh är nog det enda detta läge tyvärr eller RMA om möjligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Diskfresh är nog det enda detta läge tyvärr eller RMA om möjligt.

Vad är det diskfresh gör egentligen?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Vad är det diskfresh gör egentligen?

Skriver om all data. Du får bocka ur read only (tror jag det var). Har som sagt inte problemdiskarna så inte kört det själv.

Men är ju så klart ett "fult" sätt att göra, men samsung verkar ju ignorera problemet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skriver om all data. Du får bocka ur read only (tror jag det var). Har som sagt inte problemdiskarna så inte kört det själv.

Men är ju så klart ett "fult" sätt att göra, men samsung verkar ju ignorera problemet.

Är inte riktigt insatt i hur det fungerar, men varför skulle man vilja skriva om all data? Är det som att man lägger allt i ordning igen eller? Tänker att en nackdel bör ju vara att livslängden förkortas rätt drastiskt...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Är inte riktigt insatt i hur det fungerar, men varför skulle man vilja skriva om all data? Är det som att man lägger allt i ordning igen eller? Tänker att en nackdel bör ju vara att livslängden förkortas rätt drastiskt...

Därför att ssdn har problem med att cellerna blir svårlästa efter en tid när de tappar laddning så läshastigheten sjunker, skriver man om datan så blir cellerna återuppladdade och kan läsas i full fart igen och prestandan ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köpte min disk på CDON. Är det någon som har fått igenom en reklamation där?
Orkar verkligen inte hålla på med den här lösningen som Samsung har presenterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Där fick jag också höra att det är problem att uppdatera mSATA versionen och det är den som jag har i laptopen.

jag har med msata versionen, kan va därför jag inte fått någon uppdatering. enligt en del hemsidor jag kollat igenom så skulle inte msata versionen få uppdateringen.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Därför att ssdn har problem med att cellerna blir svårlästa efter en tid när de tappar laddning så läshastigheten sjunker, skriver man om datan så blir cellerna återuppladdade och kan läsas i full fart igen och prestandan ökar.

Då förstår jag Hur långt tid tar det ungefär? Och finns det några nackdelar med det? T.ex att man måste installera om Windows eller så...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vompen:

Då förstår jag Hur långt tid tar det ungefär? Och finns det några nackdelar med det? T.ex att man måste installera om Windows eller så...

Problemen beskrivs i artiklarna som länkas i förstaposten i denna tråd, det är ju alltid bra att läsa dem om du är intresserad. Men degraderingen börjar omedelbart efter skrivning men efter nån månad börjar det påverka tydligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Då förstår jag Hur långt tid tar det ungefär? Och finns det några nackdelar med det? T.ex att man måste installera om Windows eller så...

Det tar så lång tid som det tar att läsa och skriva hela disken. Är den i illa skick kan detta nog ta 1-2 timmar på en större disk, troligen närmare 30-60 min för din 120GB. Du bör välja "RAW" versionen av den disken du ska köra, för att den ska skriva om allt på disken.

Du behöver inte installera om något, öht. Bara kör programmet, den läser sektor för sektor och skriver samma sektor tillbaka till disken, med samma info. Disken skriver om informationen och du får snabbare disk.
Det sliter ungefär 1 P/E (Program/Erase cykel), och din disk ska klara runt 1000 utan problem. Säg 500 för marginal, du gör detta en gång var 3:e mån, så räcker cellerna i ca 125 år, då inte räknat ev annan användning dock. Men poängen är att det påverkar ytterst lite.

Du kan passa på att köra diskfresh på ev hdd också, då de kan hålla de i prima skick också. En hdd får liknande problem, men då med magnetisk-laddning, inte elektrisk. Dock tål HDD närmare oändligt skrivande jämfört, men genom att göra detta så hittar du ev dåliga celler innan de hinner bli fel som gör att du inte kan läsa informationen. Så det blir en förebyggande skyddsåtgärd.

Permalänk
Skrivet av jokke:

Installerade Magician 4.6, har firmware EXT42B6Q, men där står att jag har den senaste firmware i Magician. Någon som har en idé om varför det är så?

Skrivet av jokke:

jag har med msata versionen, kan va därför jag inte fått någon uppdatering. enligt en del hemsidor jag kollat igenom så skulle inte msata versionen få uppdateringen.

Jag tror inte Samsung har gått ut och sagt att mSATA versionen inte kommer få en uppdaterad firmware, den är ju trots allt verkligen en "EVO" SSD och den fick ju den första uppdateringen för den försämrade läsprestandan i oktober.
mSATA versionen har inte samma firmware som 2.5" versionen.
Samsung har tagit bort informationen om det men på deras hemsida stod förjande changelog för din firmware: "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software"

Skrivet av vompen:

Så här ser min ut efter ca 3 års användande (tror jag). Tror jag har installerat om Windows 7 1 gång och det var ett tag sen. What to do egentligen?

Du har ju inte EVO versionen och Samsung påstår att de aldrig hört talas om att denna har problemet, så vad jag skulle göra är att repportera det till dom, ju fler som gör det ju jobbigare blir det för dom att fortsätta ljuga om att ingen rapporterat det...
Detta kan vara intressant läsning: http://www.techspot.com/article/997-samsung-ssd-read-performa...

Permalänk
Medlem

Sorry om detta har frågats om innan i tråden men hittar inte det. När jag installerat senaste firmware med Magician 4.6 kan jag då ta bort magician eller magician måste köras för att den där processen som ska hålla disken snabb ska funka?

En fråga till om magician, jag aktiverade rapid mode för hade tydligen inte gjort det innan, är detta något man ska göra och samma sak här måste magician köras för att rapid mode ska vara aktiverat eller det är inte beroende av magician efter det är aktiverat?

Här är mina resultat av uppdateringen.

Före uppdateringen:

Dold text

Direkt efter uppdateringen:

Dold text

Efter uppdateringen och rapid mode aktiverat:

Dold text

Tyckte inte rapid mode ändrade så mycket?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Sorry om detta har frågats om innan i tråden men hittar inte det. När jag installerat senaste firmware med Magician 4.6 kan jag då ta bort magician eller magician måste köras för att den där processen som ska hålla disken snabb ska funka?

En fråga till om magician, jag aktiverade rapid mode för hade tydligen inte gjort det innan, är detta något man ska göra och samma sak här måste magician köras för att rapid mode ska vara aktiverat eller det är inte beroende av magician efter det är aktiverat?

Här är mina resultat av uppdateringen.

Före uppdateringen:

Direkt efter uppdateringen:

Efter uppdateringen och rapid mode aktiverat:

Tyckte inte rapid mode ändrade så mycket?

Rapid så mellanlagrar den data på RAM innan det skrivs till disk. Du märker ingen enorm skillnad att ha det påslaget. Men magician måste du har påslaget för det ska funka.

Du behöver inte programet igång för själva fixen. Men måste köra igång det i fall disken varit strömlös länge (då hinner inte WF fixen inte me att laga själv). Men du bränner då en cykel av nands.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Senaste firmwaren verkar faktiskt vara riktigt bra.

Såhär ser prestandan ut efter ungefär en månad.
(Datorn har nog varit avstängd i snitt ca 18 timmar per dygn.)

Permalänk
Medlem

Uppdaterade med Magician förra veckan. Grejen är att jag mountar mest saker från min 840 EVO 500GB, och trots att den endast har 7TB på nacken så, idag, nu, under tiden jag spelade upp musik från den disken så korrumperade den sin Superblock, och nu kan jag inte boota den pga. Disk Read Error.

Är riktigt frustrerad för att jag har ingen aning hur man ska köra chkdsk från Ubuntu (ntfsfix klagar att den vill ha riktig chkdsk), eller vilket recovery program är lämpligt att köra från USB för den delen. Google suger fantastiskt mycket på att besvara den frågan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SSIV:

Uppdaterade med Magician förra veckan. Grejen är att jag mountar mest saker från min 840 EVO 500GB, och trots att den endast har 7TB på nacken så, idag, nu, under tiden jag spelade upp musik från den disken så korrumperade den sin Superblock, och nu kan jag inte boota den pga. Disk Read Error.

Är riktigt frustrerad för att jag har ingen aning hur man ska köra chkdsk från Ubuntu (ntfsfix klagar att den vill ha riktig chkdsk), eller vilket recovery program är lämpligt att köra från USB för den delen. Google suger fantastiskt mycket på att besvara den frågan.

Går det verkligen att försöka rätta till den här typen av problem med program av den typen, det är ju inte filsystemet som är korrupt utan ett hårdvaruproblem som ger bitröta, jag vet inte... men nån annan kanske har provat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Lyckades laga eländet med en chkdsk från en .iso som jag fick nöta in i en USB sticka. Windows startar inte men jag kan säkerhetskopiera filer från Ubuntu.

Nu måste jag installera om, fast jag har inte min original skiva. Kul att behöva installera om sin lagliga version med en piratad. Har Windows 8.1 Pro N vetefan om licensnyckeln överlever. Kommer nog bli Windows 10 Preview istället.

EDIT: Download och Music foldern åt chkdsk upp. Lackar ur på EVO just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

@mrqaffe: Lyckades laga eländet med en chkdsk från en .iso som jag fick nöta in i en USB sticka. Windows startar inte men jag kan säkerhetskopiera filer från Ubuntu.

Nu måste jag installera om, fast jag har inte min original skiva. Kul att behöva installera om sin lagliga version med en piratad. Har Windows 8.1 Pro N vetefan om licensnyckeln överlever. Kommer nog bli Windows 10 Preview istället.

EDIT: Download och Music foldern åt chkdsk upp. Lackar ur på EVO just nu.

Sent föreslagit nu, men program som HDD regenerator eller spinrite hade nog rättat det bättre om det är just bitröta. Chkdsk ska du bara använda när hårdvaran är tillrättad, aldrig på trasig hårdvara då programmet ofta räddar inget alls.

Du kan kolla found.000 mappen, om det bara har varit filsystemsfel så borde dina filer ligga där, dock utan rätt namn.

Btw, kan man be om ett SMART screenshot på disken?
Försöker samla lite info om vad som sker, så att man kan undvika det om man uppdaterar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Senaste firmwaren verkar faktiskt vara riktigt bra.

Såhär ser prestandan ut efter ungefär en månad.
(Datorn har nog varit avstängd i snitt ca 18 timmar per dygn.)

http://i.imgur.com/6xBNayQ.png

Kan bekräfta att jag också har bibehållen prestanda från att jag uppdaterade i mitt tidigare inlägg. Det verkar inte som degraderingen kommer tillbaka. Har datorn avstängd ungefär 15h om dagen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag har bra prestanda när jag kör HD Tune men kollar jag via Magician så är IOPS Write sjunkit till 20000 vilket är en enorm försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sent föreslagit nu, men program som HDD regenerator eller spinrite hade nog rättat det bättre om det är just bitröta. Chkdsk ska du bara använda när hårdvaran är tillrättad, aldrig på trasig hårdvara då programmet ofta räddar inget alls.

Du kan kolla found.000 mappen, om det bara har varit filsystemsfel så borde dina filer ligga där, dock utan rätt namn.

Btw, kan man be om ett SMART screenshot på disken?
Försöker samla lite info om vad som sker, så att man kan undvika det om man uppdaterar själv.

Tack för tipsen - om än sent. Kommer tänka på det när/om något dylikt händer igen. Kan säga så här. Första tecknet på att disken flåsade var när sortering av filer efter datum tog absurt lång tid. Här kommer S.M.A.R.T. datan:

smartctl 6.4 2014-10-07 r4002 [x86_64-linux-3.19.0-18-generic] (local build) Copyright (C) 2002-14, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org === START OF INFORMATION SECTION === Model Family: Samsung based SSDs Device Model: Samsung SSD 840 EVO 500GB LU WWN Device Id: 5 002538 85005311a Firmware Version: EXT0DB6Q User Capacity: 500 107 862 016 bytes [500 GB] Sector Size: 512 bytes logical/physical Rotation Rate: Solid State Device Device is: In smartctl database [for details use: -P show] ATA Version is: ACS-2, ATA8-ACS T13/1699-D revision 4c SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s) SMART support is: Available - device has SMART capability. SMART support is: Enabled ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED WHEN_FAILED RAW_VALUE 5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail Always - 0 9 Power_On_Hours 0x0032 098 098 000 Old_age Always - 6797 12 Power_Cycle_Count 0x0032 098 098 000 Old_age Always - 2017 177 Wear_Leveling_Count 0x0013 098 098 000 Pre-fail Always - 22 179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always - 0 181 Program_Fail_Cnt_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always - 0 182 Erase_Fail_Count_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always - 0 183 Runtime_Bad_Block 0x0013 100 100 010 Pre-fail Always - 0 187 Uncorrectable_Error_Cnt 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 0 190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032 068 042 000 Old_age Always - 32 195 ECC_Error_Rate 0x001a 200 200 000 Old_age Always - 0 199 CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always - 0 235 POR_Recovery_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always - 680 241 Total_LBAs_Written 0x0032 099 099 000 Old_age Always - 18335863215

Permalänk
Medlem

@SSIV
Tackar för SMART infon.

Lite konstigt är det dock, för den andra fallet av detta jag har sett hade disken allvarliga problem, med läs fel, och Urec. Errors.
Du har dock inget av det.
Du har lite på POR_Recovery_Count, men inget allvarligt. (Dessa är ju fel som den har rättat till)
Inget i denna diskens info visar på hårdvarufel...

Förstår inte vf som hänt, helt ärligt, men det ser ut som att du fått korrupterad data, utan att diskens hårdvara varit boven (vilket i sig låter osannolikt, men det är vad dessa värden säger).
Alt så har den rättat vad den trodde var defekt data, på fel sätt (POR_Recovery_Count), vilket också är konstigt, då oddsen för så mycket bitröta är extremt osannolikt och dessa diskar pga TLC läget har enorma ECC summor, för att kunna rätta till sånt.

Jag ska se om jag kan hitta mer info, och om någon annan kan lista ut vf som skett så dela gärna med er.