AMD spärrar överklockning av HBM-minnet med Radeon "Fiji"

Permalänk
Avstängd

Kommer de ut i butik imorgon? Hade tänkt ta med mig sovsäck och kaffetermos till Webbhallen i Göteborg och övernatta utanför porten ikväll
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197897-hyperx...
Blir nog en sartans uppståndelse i media... nej detta är ju ingen pryl från Apple så ingen bryr sig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

man kan dock säga samma sak om folk som köper grafikkort i toppskiktet. det lär vara samma personer som överklockar och köper sådana kort i stor utsträckning.

Hursomhelst som redan har poängterats i tråden så råspöar ett Fury X alla andra spelkort på marknaden när det kommer till minnesbandbredd, och detta out of the box. Sedan har de säkert en bra anledning att sätta spärren.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hursomhelst som redan har poängterats i tråden så råspöar ett Fury X alla andra spelkort på marknaden när det kommer till minnesbandbredd, och detta out of the box. Sedan har de säkert en bra anledning att sätta spärren.

de har säkert en god anledning. dock lite tråkigt att det "bara" ligger knappt 100GB/s över mitt överklockade 290x i minnesbandbredd när det har HBM tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att AMD har grillat en hel del Fury GPUer genom att försöka överklocka VRAM'et. Och väljer att skydda sina konsumenter från att förstöra sina kort :). Ny teknik, så kan inte jämföras med GDDR när det kommer till överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jättebra. Då har äntligen nVidia-fanatikerna något att häckla AMD för.

Oh wait..

http://www.notebookcheck.net/Nvidia-seeks-to-prevent-mobile-G...

Äntligen? Det har väl de haft i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ännu en parameter mindre att bry sig om vid överklockning av AMD kort, like it!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av versions:

de har säkert en god anledning. dock lite tråkigt att det "bara" ligger knappt 100GB/s över mitt överklockade 290x i minnesbandbredd när det har HBM tycker jag.

"bara" 25 % högre minnesbandbredd än ditt klockade 290X...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

man kan dock säga samma sak om folk som köper grafikkort i toppskiktet. det lär vara samma personer som överklockar och köper sådana kort i stor utsträckning.

Där tänker jag precis tvärt om, man vill ju ha ett kort i toppskiktet så man inte har något behov av att överklocka (och därmed slipper möka med det) då korten redan är starka nog för det allra mesta.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Försvinnande liten del konsumenter som håller på med överklockning dock. Hur roligt vi än tycker att det är.

Det är väl inte det som är poängen?

Av samma anledning kan du väl rättvisa Nvidias spärrar på deras mobila GPU-serie?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Bra att de går ut med denna information redan från början.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Även om jag tycker det är trist med vad som förhoppningsvis bara är ett mjukvarulås så är det som flera redan nämnt något av ett icke-problem. Värre om även GPU varit låst.

HDMI 2.0 är möjligen ett värrre problem men även där är det ett icke-problem för de flesta. Adaptrar kommer och köper man ny UHD skärm/TV så skulle iallafall jag kolla lite noggrannare på ingångar och dessutom välja en modell som har DisplayPort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med det här amd-kortet är nog att det redan är klockat till bristningsgänsen för att kunna matcha 980ti/titanx i några tester ,vilket kommer visa sej i överklockning-testerna(skulle jag tro )

Permalänk
Medlem

well det var lite tråkigt att höra, men inte så förvånande när jag tänker efter:)

eftersom detta är första generationens HBM så kanske inte minnena går så mycket högre inom de tilltänkta specifikationerna "säkert" så att säga sett till spänningsnivån de är speccade för.

och OM nu korten skulle bli skadade eller gå instabila i detta fall på
grund av ökad spänning,
så felet skulle inte pekas på överclockaren utan bara på tillverkaren. Så om folk skulle ha sönder korten själva skulle de attackera amd istället, och eftersom detta är den nya spännande tekniken och amd vill byggaupp sitt varumärke med den här serien igen så är det bättre att uteslut att felet uppstår till att börja med när tekniken är såpass ung,

Jag menar HBM är trots allt en purfärsk teknologi! helt otestad ute i konsumentlandskapet!:D vilket vi inte sett på ett tag nu inom minnestekniker på grafikkort, jag tror Däremot med HBM 2.0 att detta kommer släppas på, jag tror att amd pushat det så långt de kunde, som sagt det var en tråkig nyhet men jag förstår beslutet, slow and steady winds the game så att säga, Med det sagt är ju dessutom 512 gb/sec En Galen hastighet,

jag är nästan lite sugen på att sälja mitt nuvarande för att testa den nya tekniken,

TL:DR jag gillar det inte på princip. Men med tanke på riskerna som kommer med att använda en tidigare otestad teknik först på marknaden så är det förståeligt att de vill ta vissa säkerhetsåtgärder så länge tekniken är så pass ung iaf,

jag hoppas dock inte detta sker med HBM 2. förhoppningsvis klockar Core riktigt bra på dessa kort. i vilket fall som helst lär inte 512 gb/sec flaskhals^^

Permalänk

Grafikprocessorn kommer fortfarande att vara öppen för överklockning. Det är det enda som jag brukar överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Vad bra AMD har lyckats, 4gb vram och dessutom kan man inte överklocka den lilla vram man har. Jag tycker det här kortet verkar riktigt uselt, och skulle aldrig år 2015 köpa ett kort med endast 4gb vram.

Det skulle jag. Skulle få en riktigt härlig boost jämfört med kortet jag har nu.

Tror inte en mindre överklockning eller storleken spelar roll med tanke på hur snabbt minnet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hyperbol:

Problemet med det här amd-kortet är nog att det redan är klockat till bristningsgänsen för att kunna matcha 980ti/titanx i några tester ,vilket kommer visa sej i överklockning-testerna(skulle jag tro )

Näe. Inte minnet. Enligt nyheten är det bara minnet som inte går att klocka men minnet lär inte heller behöva klockas för att vara flera snäpp vassare än nvidias motsvarighet.
Läs Zotamedus inlägg

Om du däremot menar GPUn så är det möjligt att AMD redan tagit i från tårna med klockningen, men det verkar inte finnas några nyheter om att det inte går att klocka GPUn heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Skärp er.

Detta är en nyhet om AMD, och ändå har jag inte sett en enda post som angriper AMD som företag.
Ironiskt nog har jag sett (minst) 3 inlägg redan som av någon anledning angriper Nvidia i denna tråden.

Försöker ni starta ett Nvidia/AMD flamewar eller vad är det med er?

Edit: Och där kom första AMD-är-dåliga inlägget.

Det är modernt nu att jaga Nvidia fanboys och visar de sig inte själva får man locka fram dem... Visar de sig ändå inte så får man ta det näst bästa man hittar (någon som är kritisk i sakfrågan). Det har nästan nått en löjlig nivå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Inte minnet. Enligt nyheten är det bara minnet som inte går att klocka men minnet lär inte heller behöva klockas för att vara flera snäpp vassare än nvidias motsvarighet.
Läs Zotamedus inlägg

Om du däremot menar GPUn så är det möjligt att AMD redan tagit i från tårna med klockningen, men det verkar inte finnas några nyheter om att det inte går att klocka GPUn heller.

AMD själva sa att Fury skulle vara ett riktigt OC monster.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Problemet med det här amd-kortet är nog att det redan är klockat till bristningsgänsen för att kunna matcha 980ti/titanx i några tester ,vilket kommer visa sej i överklockning-testerna(skulle jag tro )

Och det baserar du på ingenting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Och det baserar du på ingenting?

Skrivet av hyperbol:
... amd-kortet är nog att det redan är klockat till bristningsgränsen...

NOG... Han sitter och gissar saker utan fakta.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Problemet med det här amd-kortet är nog att det redan är klockat till bristningsgänsen för att kunna matcha 980ti/titanx i några tester ,vilket kommer visa sej i överklockning-testerna(skulle jag tro )

AMD har ju själva sagt att detta kortet är ett OC monster så det skulle ju vara väldigt dumt att uttala sig så och sedan klocka kortet till max från fabrik redan tycker du inte?

Tror snarare det är tvärtom, när man OC detta kort springer den förbi klockade 980Ti/TitanX

Vi får helt enkelt vänta och se om några dagar

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

HDMI 2.0 är möjligen ett värrre problem men även där är det ett icke-problem för de flesta. Adaptrar kommer och köper man ny UHD skärm/TV så skulle iallafall jag kolla lite noggrannare på ingångar och dessutom välja en modell som har DisplayPort.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s225481934

Du kommer mötas av "Inga matchande". Filter: 3840x2160 + DP + lanseringsår: 2015. Förra året var det endast Panasonic som hade DP. Det finns ingen adapter som idag kan konvertera dp 1.2a till HDMI 2.0 i 60hz. Det kommer eventuellt aktiv adapter i sommar, mycket osäkert. Licenskostnaden för en 1.4-port är exakt samma som för en 2.0-port. För mig är det fullkomlig galenskap.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de som vill klocka för sakens skull ska kunna göra det och därför är jag av principskäl emot all blockering. Bättre att göra det lite omständligt men att det faktiskt går som att t.ex. släppa speciell firmware.

Sen undrar jag om det faktiskt inte ger någon prestandavinst alls att överklocka minnet trots att det redan är så snabbt? Finns det inga scenarion alls där man gynnas av detta? För detta är väl egentligen det mest intressanta?

Bara för att Fury X per automatik är grafikkortet med snabbast minne så rättfärdigar det inte per automatik att överklockning av minnet blockeras? Dessutom hade det varit kul att se vad HBM faktiskt går för.

Det finns flera argument emot detta beslut. Men det kanske är så pass mycket mer riskfyllt att överklocka HBM eftersom det sitter så när GPU.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

AMD till skillnad från Nvidia säger innan grafikkortet är släppt att det kommer vara spärrat så med andra ord vet alla innan vad som gäller och vill man kunna överklocka får man kolla efter något annat. AMD försöker därmed inte smyga in förändringar i drivrutiner eller undanhålla hur kortet kommer att fungera vilket jag tycker är väldigt bra gjort speciellt mot konsumenterna som kan tänkas köpa det.

Sen att gnälla på detta känns enligt mig bara löjligt med tanke på den enorma bandbredden som dessa grafikkorten kommer med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fått lite inspiration utav Nvidia och deras mobila-kretsar-som-vi-inte-skall-få-leka-med -fasoner ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

man kan dock säga samma sak om folk som köper grafikkort i toppskiktet. det lär vara samma personer som överklockar och köper sådana kort i stor utsträckning.

Knappast. överclockare är betydligt färre. Jag har både CPU, och GPU som skulle kunna klocka som fan men jag orkar bara inte. Skulle behöva installera programvara och sedan klicka flera gånger och ännu värre kanske behöva boota om datorn om jag gissar fel på frekvenser den kan sitta stabilt i. För någon som bootar skiten en gång om månaden är det åt skogen för mycket arbete

OT: Som nämnt tidigare är detta knappast ett problem då bandbredden är redan så hög att den slår allt annat med respekt ingivande marginaler. Dessa minnen är också väldigt kompakta och nära GPU så kan tänka mig att värmeutveckling vid OC kan bli ett riktigt problem och det snabbt (komihåg att minnen inte har temp sensorer och throttling som GPU/CPU har). Vi vet ju att värmeutvecklingen inte skalar linjärt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av merdique:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s225481934

Du kommer mötas av "Inga matchande". Filter: 3840x2160 + DP + lanseringsår: 2015. Förra året var det endast Panasonic som hade DP. Det finns ingen adapter som idag kan konvertera dp 1.2a till HDMI 2.0 i 60hz. Det kommer eventuellt aktiv adapter i sommar, mycket osäkert. Licenskostnaden för en 1.4-port är exakt samma som för en 2.0-port. För mig är det fullkomlig galenskap.

Den fysiska porten är ju identisk så det är inte problemet. De hade väl inte tid eller tyckte inte att det var värt att utveckla en ny kontroller för HDMI 2.0 för Fiji. Det är ju inte bara att trycka in en ny kontakt på grafikkortet så är det bra sen. De måste designa om grejer i GPUn också. Nu har de antagligen bara lyft ut skärmkontrollerna från de andra grafikkorten och så fick det vara bra. Nuvarande kort är ju lite konstigt placerade i tiden då både AMD och Nvidia sitter och väntar på 16 nm som väntas dra igång volymproduktion nu i sommar. Så alla räknar med nya grafikkort i början av nästa år. Då förhoppningsvis med både HDMI 2.0 och DP 1.3.

Sen kan jag tycka att HDMI borde gå och dö i ett hörn. HDMI 2.0 har samma bandbredd som DP 1.2 har och den släpptes för fem år sedan. HDMI 2.0 var föråldrad redan innan den släpptes och de måste antagligen uppdatera den igen rätt snart. Det har ju redan börjat dyka upp skärmar med högre upplösning än 3840x2160. 5120x2880 har ju redan hittat ut och det klarar inte HDMI 2.0. Med DP 1.3 dual-mode finns det ganska exakt noll anledningar att använda HDMI 2.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1. Låst i driver=kommer tredje parts low level program (after burner med flera)

2. Kommer alltid bios till korten som kan ändra på allt

3. Känns inte alls speciellt aktuellt att överklocka minnet på Fury serien då dom har sån kopiös bandbredd redan. Svårt att se att det skulle ge något alls. Låt oss hoppas på att man kan köra hög frekvens på GPU tyst och fint tack vare vattenkylningen... 1050Mhz. Jag hoppas på 13-1400Mhz med ökad spänning, men vi får se. 8.9 Miljarder transistorer är ett vidrigt komplicerat chip.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s225481934

Du kommer mötas av "Inga matchande". Filter: 3840x2160 + DP + lanseringsår: 2015. Förra året var det endast Panasonic som hade DP. Det finns ingen adapter som idag kan konvertera dp 1.2a till HDMI 2.0 i 60hz. Det kommer eventuellt aktiv adapter i sommar, mycket osäkert. Licenskostnaden för en 1.4-port är exakt samma som för en 2.0-port. För mig är det fullkomlig galenskap.

Det här ser ut att bli något.
http://translate.google.co.kr/translate?hl=en&sl=fr&tl=en&u=h...

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jättebra. Då har äntligen nVidia-fanatikerna något att häckla AMD för.

Oh wait..

http://www.notebookcheck.net/Nvidia-seeks-to-prevent-mobile-G...

Det där varade ju i c:a två dagar dock...
http://www.sweclockers.com/nyhet/20087-nvidia-aterstaller-ove...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200