är min usb hub för svag för att driva mina hårddiskar?

Permalänk

är min usb hub för svag för att driva mina hårddiskar?

tog fram min gamla usb hub som jag hade liggandes i förrådet och kopplade in den i datorn
med en 5m lång usb kabel. sen kopplade jag in mina externa hårddiskar i usb hubben
och dom funkar, förutom en av dom, en ide disk. den står och tuggar en stund sen dyker den upp som en ny enhet och sen vill datorn formatera den.
disken funkar som vanligt om jag kopplar den direkt till datorn men i hubben går det alltså inte.

härom dagen när jag kopplade in en ny extern disk i hubben och skulle kopiera över filer till den så pep den till, samma ljud som vissa diskar ger ifrån sig när man stänger av dom.
kopieringen funkade som vanligt och jag tänkte inte mer på det.

idag när jag skulle kopiera över filer till den igen så tog det stopp efter ett tag, disken jag kopierade ifrån, som också satt i usb hubben btw, kändes helt plötsligt inte igen i datorn.
den stängdes inte av men det stod att den inte fungerade korrekt och jag var tvungen att stänga av den med power-knappen, sen funkade den igen.

visst låter det som om jag behöver en ny usb hub, med egen strömförsörjning?
är väll ingen ide att köpa en ny liknande den jag har nu som får ström endast via usb?

Permalänk
Medlem

Skaffa en hubb med strömförsörjning.
Det drar för mycket ström att köra flera diskar.

Kan rekommendera denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215713-i...

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Skaffa en hubb med strömförsörjning.
Det drar för mycket ström att köra flera diskar.

Kan rekommendera denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/215713-i...

och du är säker på att det räcker då?
för jag har fått olika svar om detta, bl a att jag måste köra med en usb från varje disk direkt till datorn
att en usb hub inte pallar strömförsörjningen

Permalänk
Medlem

Har du extra strömförsörjning till alla diskarna som sitter i hubben?

5 meter är vad USB ska klara av utan att man förstärker signalen

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du extra strömförsörjning till alla diskarna som sitter i hubben?

5 meter är vad USB ska klara av utan att man förstärker signalen

japp alla diskarna har egen strömkontakt.
kanske bör nämnas att 5-meters usb kabeln är en förlängare som usb hubben är kopplad till, alltså hane-hona
vet inte om det har någon betydelse? kanske är bäst att köpa en hub med usb output och koppla därifrån direkt till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

japp alla diskarna har egen strömkontakt.
kanske bör nämnas att 5-meters usb kabeln är en förlängare som usb hubben är kopplad till, alltså hane-hona
vet inte om det har någon betydelse? kanske är bäst att köpa en hub med usb output och koppla därifrån direkt till datorn?

Då används nog bara data-pinsen på usb-kontakten så extern försörjning borde inte behövas eftersom diskarna har egen ström.
Så kabeln är alltså lite längre än 5meter? Vet inte hur noga det är. Men jag hade testat hubben vid datorn utan förlängare med för att utesluta att hubben inte är lustig/trasig

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jocke92:

5 meter är vad USB ska klara av utan att man förstärker signalen

5 meter är sant för de flesta fall, men inte alla. https://en.wikipedia.org/wiki/USB#Cabling

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Då används nog bara data-pinsen på usb-kontakten så extern försörjning borde inte behövas eftersom diskarna har egen ström.
Så kabeln är alltså lite längre än 5meter? Vet inte hur noga det är. Men jag hade testat hubben vid datorn utan förlängare med för att utesluta att hubben inte är lustig/trasig

bra ide, ska prova det

edit:
testade att plugga in usb hubben direkt in i datorn utan förlängningssladden.
kopplade in externa ide-disken i den och den startade men lät lite konstigt och det tog längre tid för den
att starta upp än vad det gör när disken sitter direkt in i en av datorns usb uttag.

jag nämde aldrig att jag fick igång ide disken tidigare när den satt i usb-hubben med den långa usb sladden
vid det sensate försöket, dock gick det inte att kopiera filer till en annan extern disk, stod bara "calculating" och
inget hände.
precis samma är det nu när hubben sitter direkt i datorn och disken i hubben, den går igång men det går inte att kopiera
filer.

så det måste va usb hubben som är halvdöd eller nått.

ska man satsa på en ny utan strömförsörjning eller vad sägs?

edit2:
jag provade att koppla in usb-hubben i en av usb uttagen på framsidan av datorn och då går det att kopiera.
men där vill man ju inte ha nått inkopplat, fult som fan ju, hur kan det funka där men inte i usb uttagen baktill?
jaja, disken låter fortfarande konstigt vid uppstarten så denna usb hub är inte helt hundra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

edit2:
jag provade att koppla in usb-hubben i en av usb uttagen på framsidan av datorn och då går det att kopiera.
men där vill man ju inte ha nått inkopplat, fult som fan ju, hur kan det funka där men inte i usb uttagen baktill?
jaja, disken låter fortfarande konstigt vid uppstarten så denna usb hub är inte helt hundra

Porten du kopplar in baktill, har du något annat i den "andra" porten (över/under)?
De sitter alltid i par, och varje par delar på effekt. Kan vara så att du faktiskt har för mycket last om du har något annat i den andra "par" porten. Kort sagt, varje par sitter på en "hub" i moderkortet som matas med 500mA USB2 eller 900mA USB3 (mer på en del) än andra moderkort.

Om du har fler USB uttag på moderkortet så titta på:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... (USB3)
eller
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... (USB2)

Du får då 2 nya portar från moderkortet, med en ny "ström budget" till dessa 2

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Porten du kopplar in baktill, har du något annat i den "andra" porten (över/under)?
De sitter alltid i par, och varje par delar på effekt. Kan vara så att du faktiskt har för mycket last om du har något annat i den andra "par" porten. Kort sagt, varje par sitter på en "hub" i moderkortet som matas med 500mA USB2 eller 900mA USB3 (mer på en del) än andra moderkort.

Om du har fler USB uttag på moderkortet så titta på:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... (USB3)
eller
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... (USB2)

Du får då 2 nya portar från moderkortet, med en ny "ström budget" till dessa 2

jag provade precis att ansluta endast usb hubben med ide disken, provade 2 av 3 olika usb par på min dators baksida och disken startar inte upp, står som förut att jag måste formatera den.
jag testade både med och utan usb-förlängningssladden.

hubben måste vara för svag, i alla fall för chassit till ide disken. dom andra externa diskarna som jag har funkar ju fast efter att en av dom helt plötsligt försvann från windows och ville bli formaterad så litar jag över huvud taget inte på denna usb hub.

jag köpte en ny härom dagen med egen ström och den klarar alla diskarna.
dock vid ett test att kopiera en mapp med 12 gb data från ide disken till en annan disk så verkade det som att kopieringen stannade av eller i alla fall blev väldigt seg men när jag bara tog någon enstaka fil så gick det bra.

är nog ett riktigt instabilt externt chassi som jag har till min ide disk

Permalänk
Medlem

Gamla IDE diskar drar ofta mer ström också. Man har ju förbättrat en hel del nu när alla ska ha energibesparande teknik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag provade precis att ansluta endast usb hubben med ide disken, provade 2 av 3 olika usb par på min dators baksida och disken startar inte upp, står som förut att jag måste formatera den.
jag testade både med och utan usb-förlängningssladden.

hubben måste vara för svag, i alla fall för chassit till ide disken. dom andra externa diskarna som jag har funkar ju fast efter att en av dom helt plötsligt försvann från windows och ville bli formaterad så litar jag över huvud taget inte på denna usb hub.

jag köpte en ny härom dagen med egen ström och den klarar alla diskarna.
dock vid ett test att kopiera en mapp med 12 gb data från ide disken till en annan disk så verkade det som att kopieringen stannade av eller i alla fall blev väldigt seg men när jag bara tog någon enstaka fil så gick det bra.

är nog ett riktigt instabilt externt chassi som jag har till min ide disk

Hallå:

Vad har du för dator/moderkort ?

Måste du ha så många externa hårddiskar som går via USB?
Har du ett nytt moderkort som inte tar IDE diskar, så förstår jag att du kör den via USB.

Men om du har lediga sata portar på moderkortet,, varför inte plocka ur (sata)hårdiskarna ur sina externa lådor, och trycka in dom i datorn/chassit/moderkortet? (om du nu har möjligheten)

Visa externa hårdiskar kan man ju skruva upp med en stjärnskruvmejsel, lite billigare i plast måste man bräcka loss o istort sett ta sönder.

Kan du och har möjligheten, knäck ur dom, och anslut dom direkt via sata/moderkortet.
Så flyttar och kopierar du snabbare.

Jag kommer ihåg när dom externa hårdiskarna var billigare än dom interna, jag/folk köpte som galningar, bara för att slå sönder plasten och installera dom i chassit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Hallå:

Vad har du för dator/moderkort ?

Måste du ha så många externa hårddiskar som går via USB?
Har du ett nytt moderkort som inte tar IDE diskar, så förstår jag att du kör den via USB.

Men om du har lediga sata portar på moderkortet,, varför inte plocka ur (sata)hårdiskarna ur sina externa lådor, och trycka in dom i datorn/chassit/moderkortet? (om du nu har möjligheten)

Visa externa hårdiskar kan man ju skruva upp med en stjärnskruvmejsel, lite billigare i plast måste man bräcka loss o istort sett ta sönder.

Kan du och har möjligheten, knäck ur dom, och anslut dom direkt via sata/moderkortet.
Så flyttar och kopierar du snabbare.

Jag kommer ihåg när dom externa hårdiskarna var billigare än dom interna, jag/folk köpte som galningar, bara för att slå sönder plasten och installera dom i chassit.

moderbräda - asus p8 h61-mx r2.0. har inte någon ide port nej.
ja jag kan ju inte sätta in en massa diskar i min dator, så stort chassi har jag inte, dessutom gillar jag att dom får vila när jag inte använder dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

moderbräda - asus p8 h61-mx r2.0. har inte någon ide port nej.
ja jag kan ju inte sätta in en massa diskar i min dator, så stort chassi har jag inte, dessutom gillar jag att dom får vila när jag inte använder dom

Ser att du har fyra st SATA portar.
Du kan ju sätta interna diskar på sleepmode med.

Det som är synd är att du inte har ett så stort chassi.

*fråga: vad har du för chassi? Hur stora är dina hårddiskar?

Jag skall vara helt ärlig, jag hatar externa USB 2.0 hårddiskar som masslagring!

Tycker det kan vara en bra idè att ha en eller två (jag har själv 1st) när det gäller att flytta filer/hårddisken till en vän typ så är det väldigt skönt att ha en extern.

Du har inte funderat på att köpa ett större chassi + en NAS ? (marknaden här är en guldgruva, och allt är inte "begagnat" kanske bara några veckor gamla)

Då hade du kunnat trycka in dina externa hårdiskar + att kanske senare i framtiden uppgradera till större diskar.

Du verkar ju flytta mycket filer från A till B typ,, och det är ingen höjdare med USB 2.0 så tycker det är synd att inte nyttja SATA hastigheten.

Lycka till

mvh

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ser att du har fyra st SATA portar.
Du kan ju sätta interna diskar på sleepmode med.

Det som är synd är att du inte har ett så stort chassi.

*fråga: vad har du för chassi? Hur stora är dina hårddiskar?

Jag skall vara helt ärlig, jag hatar externa USB 2.0 hårddiskar som masslagring!

Tycker det kan vara en bra idè att ha en eller två (jag har själv 1st) när det gäller att flytta filer/hårddisken till en vän typ så är det väldigt skönt att ha en extern.

Du har inte funderat på att köpa ett större chassi + en NAS ? (marknaden här är en guldgruva, och allt är inte "begagnat" kanske bara några veckor gamla)

Då hade du kunnat trycka in dina externa hårdiskar + att kanske senare i framtiden uppgradera till större diskar.

Du verkar ju flytta mycket filer från A till B typ,, och det är ingen höjdare med USB 2.0 så tycker det är synd att inte nyttja SATA hastigheten.

Lycka till

mvh

jo visst kan diskarna "sova" men problemet är att 2 av mina externa diskar har råkat ut för lite tråkigheter.
dom satt tidigare i just en nas och när jag skulle resetta nasen så kom jag åt powerkontakten på baksidan på något sätt så att den glappade till eller något, efter det så försvann filsystemet och jag blev av med många filer.
jag provade att formatera om nasen och det gick men sen när jag kopierade över mina filer dit så slutade den att fungera, jag kom inte åt filerna längre från windows.

efter detta la jag nas livet på is och kör dom 2 diskarna från nasen externt istället.

den ena disken verkar ha klarat sig men den andra har dåliga sektorer.
när jag kör den internt så står det vid uppstarten att jag inte bör använda disken.
om jag kör den externt istället så kan jag nog hålla den vid liv längre. den är endast till för utdelning, av såna filer som inte är viktiga.

mina externa diskar( som används): 1x 2tb sata, 1x1tb sata, 1x3tb sata (backup), 1x500gb ide.
jag har plats för en till disk i datorn men vet inte om mitt 400 watts nätagg klarar det.

har inga planer på att köpa mer diskar, bara om dom pajjar, jag har tillräckligt med data lagrat nu, man vill ju hinna kolla på filmerna/serierna också

jag funderar på att köpa ett usb3 kontrollerkort och installera, bara jag har en ledig pci/pciexpress port så.
för usb3 har väl tom snabbare överföring än sata2?