Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

@godis-apa:

Beyerdynamic Custom One Pro kan va nåt värt att kolla upp. Slutna lurar med det flesta finesser du söker efter.

Äger själv storebrorsan DT 770 Pros (scrolla upp) och dessa är assköna för just gaming, musik och film.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk

@phreec:

Jo, jag har sett dem också, verkar vara ett par rejäla, stadiga lurar som dessutom är väldigt snygga. Frågan är bara hur pass stor soundstage de har?

Lurarna kommer primärt att spelas på, competative fps och sekundärt till musik och film. Att kunna lokalisera en riktning på fotsteg ordentligt är väldigt viktigt och jag är beredd att kunna offra lite ljudkvalité och gå ned lite i bas för att få ett par lurar som är bättre på detta, men både musik och film skall självklart också låta bra. När jag bytte från mina slutna AKG 518 dj till mina halvöppna AKG k540 märkte jag en helt otrolig skillnad i just detta, plötsligt kunde man urskilja saker från mullret, höra var och hur långt bort det var folk faktiskt sköt och detta vill jag inte tappa.

Utöver det tycker jag det är väldigt skönt att kunna föra en konversation med hörlurarna på och tycker om den lite luftigare känslan som öppna lurar ger. Jag har inte direkt något bakgrundsljud hemma jag behöver stänga ut, så ser inte riktigt ett behov av slutna lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

@Ani_ma:

Super, då är det väl mer eller mindre mellan Sennheiser HD598 och Audio Technica ATH AD700x (om de går ned lite i pris igen, har smygtittat lite på dess prisutveckling på prisjakt och får spader på den. Går upp och ned 800:-lite som de vill)

Gillar inte alls kontakten på Sennheisers HD598, förstår inte alls varför de hade en 6.3mm kontakt och 3.5mm som adapter och inte tvärtom. Man får en rätt lång och tung klump som sticker rätt ut ur datorchassit. Visserligen är sladden löstagbar och man kan köpa en sladd som slutar i 3.5mm, men även här är det en specialsladd som gäller. Sladden lär väl kosta någon hundralapp. Det lär sluta med att hörlurarna kostar runt 2000:-

6,3 mm är ju standard på de allra flesta dyrare lurarna så att de är direkt kompatibla med en förstärkare.

Permalänk

@oatp1b1:
Antar det, men är ändå lite irriterande. Det ska inte behövas någon AMP för att driva dem dock, men eftersom de är byggda med en sån kontakt kan jag anta att de torde dra fördel av att ha en amp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

@oatp1b1:
Antar det, men är ändå lite irriterande. Det ska inte behövas någon AMP för att driva dem dock, men eftersom de är byggda med en sån kontakt kan jag anta att de torde dra fördel av att ha en amp till.

Sennheiser 598 har en hyfsat kraftig impedanspuckel på över 250 ohm runt ca 100hz enligt Innerfidelitys mätningar:
http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD598.pdf

... så helt lättdrivna är de inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej alla kunniga!

Behöver nya in-ear hörlurar om behöver lite råd!
Mina krav är silikon/foam toppar, mikrofon samt knappar och självklart bra ljud!
jag har kollat på Sennheiser Momentum som går att få tag på för 700kr just nu, och det känns prisvärt i mina öron!
Vad tycker ni om dem?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

@Roger W:
Vad borde det innebära? Att man ska ha en AMP för att få ut frekvenserna kring 100 Hz ordentligt?
Jag kan i princip ingenting om ljud, det är därför jag är här

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

@Roger W:
Vad borde det innebära? Att man ska ha en AMP för att få ut frekvenserna kring 100 Hz ordentligt?
Jag kan i princip ingenting om ljud, det är därför jag är här

Tja, du behöver en förstärkare som klarar att leverera hyfsat med spänning, vilket inte alla portabla spelare tex klarar av.
Högre impedans kräver högre spänning, medan lägre impedans kräver mer effekt om jag minns rätt nu.
Angivelsen 50ohm för HD598 är alltså lite missledande...

Det innebär också att om du har en förstärkare med riktigt hög utgångsimpedans (lär inte märkas något förrän typ 10 ohm eller högre) så kommer ljudet där kring 100hz öka i volym, dvs lite bassboost effekt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@Roger W:

Tack, klargjorde det åtminstone lite!
Men vart skulle en modern stationär pc hamna på en sån skala? Är det till exempel möjligt att driva ett par Beyerdynamic DT990 på 250 ohm från en normal dator utan någon förstärkning, eller är ljudet helkasst då? Blir ljudet "stört", eller är det bara volymen som inte går att dra upp lika mycket?

Jag har grötat runt lite och hittade den här sidan: http://www.headphone.com/pages/build-a-graph

Lekte runt lite i den och skapade den här

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=7&grap...

Skulle jag göra en gissning skulle jag gissa på att man tappar volym i det spektrum där impedansen ligger högre än vad datorn orkar driva, eller? Sen finns det något dB/mW också, blir tokig på detta, att det ska vara så svårt att välja hörlurar

Frågan nu är väl hur pass stor impedans en stationär dator klarar av att driva ordentligt :S

Permalänk

@Roger W:

Beyerdynamic dt 990 med en Asus Xonar U7, skulle det kunna vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

@Roger W:

Tack, klargjorde det åtminstone lite!
Men vart skulle en modern stationär pc hamna på en sån skala? Är det till exempel möjligt att driva ett par Beyerdynamic DT990 på 250 ohm från en normal dator utan någon förstärkning, eller är ljudet helkasst då? Blir ljudet "stört", eller är det bara volymen som inte går att dra upp lika mycket?

Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt... Det är inte så vanligt med bra specar och tester på interna ljudkorten.

På en högimpedanslur där man är begränsad av spänningen, så kommer det "klippa" vid den frekvensen när man slår i taket på vad förstärkaren klarar av. Det borde ganska tydligt börja låta sämre då.

Om man har en lur med låg impedans men som ändå har låg känslighet, så man måste kräma på med mycket effekt, så kommer den istället att börja dista. Det sker normalt mer gradvis och kanske inte märks riktigt lika mycket.

*edit*
U7 verkar vara både amp och surroundljudkort.. Om du inte har någon nytta av surrounddelen för högtalare, så finns det nog bättre förstärkare om jag får gissa.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av godis-apa:

@Roger W:

Tack, klargjorde det åtminstone lite!
Men vart skulle en modern stationär pc hamna på en sån skala? Är det till exempel möjligt att driva ett par Beyerdynamic DT990 på 250 ohm från en normal dator utan någon förstärkning, eller är ljudet helkasst då? Blir ljudet "stört", eller är det bara volymen som inte går att dra upp lika mycket?

Jag har grötat runt lite och hittade den här sidan: http://www.headphone.com/pages/build-a-graph

Lekte runt lite i den och skapade den här

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=7&grap...

Skulle jag göra en gissning skulle jag gissa på att man tappar volym i det spektrum där impedansen ligger högre än vad datorn orkar driva, eller? Sen finns det något dB/mW också, blir tokig på detta, att det ska vara så svårt att välja hörlurar

Frågan nu är väl hur pass stor impedans en stationär dator klarar av att driva ordentligt :S

Du får skilja på driva bra ( som i att inte färga ljudet) eller driva starkt, hög impedans hos luren gör att ljudkvaliten inte påverkas så mycket av lurdrivaren men ibland blir det lågt ljudtryck om spänningen blir för låg.

Låg impedans hos luren gör att det kan uppstå påverkan av ljudet på ungefär samma sätt som det en tonkontroll ger.
Man bör ha en utgångsimpedans från det som driver luren som är som högst 1/8 del av lurens lägsta impedans för att man inte ska få nån hörbar påverkan av ljudkvaliten, en del hörlursförstärkare har däremot hög utimpedans för att medvetet färga ljudet eftersom det oftast gör det "varmare" och många verkar ju gilla den färgningen.

Det som driver luren bör alltså ha låg utimpedans för att inte ge sämre ljud och hög utnivå för att ge stark ljud, svagt ljud är inte sämre ljud utan bara svagt ljud

En bra hörlursförstärkare bör ha en utimpedans på max 0,5 Ohm för att kunna driva alla normala typer av lurar utan ljudkvalitetsproblem, de lurar som generellt har lägst impedans är portabla lurar, de har låg impedans för att kunna spela starkt med låg spänning, tex från en telefon men det gör samtidigt att de ofta offrar ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Roger W:
Det är mer det att jag hittat ett par begagnade DT990, med Xonar U7 som jag undrar, verkade vara ett rätt billigt sätt att få ett par trevliga lurar på

Permalänk
Medlem

Ligger en Burson Soloist SL uppe på Rehifi för 3.5k, ganska bra pris för en väldigt fin förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

@Roger W:
Det är mer det att jag hittat ett par begagnade DT990, med Xonar U7 som jag undrar, verkade vara ett rätt billigt sätt att få ett par trevliga lurar på

Om priset är rätt är det klart tänkvärt
DT990 kan vara relativt vassa i diskanten dock. Vet du att du är känslig för sånt kanske det finns bättre lurar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan väl passa på att göra ett litet inlägg här i tråden.. är inte direkt någon överdriven ljudnörd eller hörlursgalning. Men har ett Xonar STX, ett par DACar, ett par-tre hörlursförstärkare av hemmabyggt snitt, inget överdrivet superdyrt utan diverse DIY. I lurväg har jag ett par AKG K601'or, tog dem framför 701orna då jag hade problem med bumparna på bandet och ljudet ärligt talat inte var värt mellanskillnaden. Har även ett par tungt modifierade Grado SR80, och ett par Philips Fidelio X2.

Är nöjd och glad med samtliga mina lurar även om ingen av dem är perfekta...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweex:

Hej alla kunniga!

Behöver nya in-ear hörlurar om behöver lite råd!
Mina krav är silikon/foam toppar, mikrofon samt knappar och självklart bra ljud!
jag har kollat på Sennheiser Momentum som går att få tag på för 700kr just nu, och det känns prisvärt i mina öron!
Vad tycker ni om dem?

Bra pris på dem! Köpte mina för 890:- för ett tag sedan.
Ljudet. Top notch enligt mina öron, så gick och köpte Momentum on ear varianten. Enda luren jag använder numera, har ca 10st andra plus inears av alla möjliga varianter. Runt en given summa då. Momentum inears när jag handlar/på jobbet osv. Bra grejer! Tycker ljudet är varmt med en "liten" krisp på diskanten. Nu vet jag inte vilka genres du lyssnar på men jag blandar rätt mycket och inears plus on ear varianten tar allt jag kastar till dem. OBS dåligt mastrad/producerad musik = lika dåligt ut, inte kompression på filer men allmänt.

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Hej alla kunniga!

Behöver nya in-ear hörlurar om behöver lite råd!
Mina krav är silikon/foam toppar, mikrofon samt knappar och självklart bra ljud!
jag har kollat på Sennheiser Momentum som går att få tag på för 700kr just nu, och det känns prisvärt i mina öron!
Vad tycker ni om dem?

Skulle tipsa om Klipsch R6 om du ni inte redan handlat. finns både med och uta mick.

Bra bygge, skönt kraftfullt ljud som är lättlyssnat. helt klart åt det basiga hållet men tappar inte helt bollen när detaljer och röster ska fram. Lyssnar själv mest på metal och det gör dom riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tjena alla ljudnissar

Det är så att har använt "gaming headset" under en längre tid men har nu fått upp ögonen för bättre hörlurar istället. Jag har för tillfället ett Kingston HyperX Cloud och är la helt ok nöjd (utom komforten.. största minuset). Men då skulle jag gärna vilja få lite hjälp av er här på SweC. Jag har inte världens budget men kan tänka mig betala upp till cirka 2000kr(ev begagnat).

Jag har redan tittat på en del hörlurar och de mest intressanta verkar vara, Audio Technica AD700X, Sennheiser 558/598 och även Beyerdynamic DT770.
Hur skulle dessa headset drivas med mitt ljudkort Asus Xonar DGX? Är en DAC nödvändig? Kan köpas efter någon månad om det skulle vara så.
Och vill helst ha öppna lurar då det är FPS som gäller för min del.
Hoppas inte detta blev för rörigt.

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Medlem

@Zyter: jag tror nog ljudkortet funkar helt ok.. Man kan väl alltid ge sig på det på sikt om man vill, men det är helt klart värt att prova köra på det du har.

DT770 är slutna förresten, men det visste du redan antar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

@Zyter: jag tror nog ljudkortet funkar helt ok.. Man kan väl alltid ge sig på det på sikt om man vill, men det är helt klart värt att prova köra på det du har.

DT770 är slutna förresten, men det visste du redan antar jag?

Joså det hade jag allt koll på men de verkar fått helt OK recensioner även för gaming (gentemot andra slutna). Fast öppna är väl "the way to go" för att höra steps bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk
Proffsmobbare

Fick hem en ny leksak igår, riktigt roligt att testa på en "äkta" rörförstärkare, har bara haft hybrider förut. Kör den tillsammans med en Hegel Super DAC.

Blir att snickra ihop ett nytt chassi och flytta på lite komponenter senare, men den ska få några veckor speltid först!

Permalänk
Medlem

Fidelio X1 hos Massdrop.

1600 får anses vara ett fynd.

https://www.massdrop.com/buy/phillips-fidelio?utm_source=Sail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fick hem en ny leksak igår, riktigt roligt att testa på en "äkta" rörförstärkare, har bara haft hybrider förut. Kör den tillsammans med en Hegel Super DAC.

http://oi58.tinypic.com/11vi5w5.jpg

http://oi59.tinypic.com/2v0zv4i.jpg

Blir att snickra ihop ett nytt chassi och flytta på lite komponenter senare, men den ska få några veckor speltid först!

Jävlar vad jag blir avundsjuk. Är du nöjd? Vad kostar den?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av sebbeharry:

Jävlar vad jag blir avundsjuk. Är du nöjd? Vad kostar den?

Kanonnöjd, gick på ungefär 1500 SEK från Tyskland via Ebay, ingen värsting men riktigt rolig att leka med. Det blir lite dubbel förstärkning tack vare Hegeln, men den gräver mycket mer på djupet nu och har ett helt annat ork i musiken.

Egentligen ska man nog se det mer som funktionell inredning, det är ju en teknik som är underlägsen mosfet. Så otroligt charmig dock, ändrar karaktär med temperatur, knäpper om rören när den kyls av. Helt såld, sådana här blir det fler av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Kanonnöjd, gick på ungefär 1500 SEK från Tyskland via Ebay, ingen värsting men riktigt rolig att leka med. Det blir lite dubbel förstärkning tack vare Hegeln, men den gräver mycket mer på djupet nu och har ett helt annat ork i musiken.

Egentligen ska man nog se det mer som funktionell inredning, det är ju en teknik som är underlägsen mosfet. Så otroligt charmig dock, ändrar karaktär med temperatur, knäpper om rören när den kyls av. Helt såld, sådana här blir det fler av!

Kul att höra! Har du lyssnat så mycket på den så du kan säga hur mycket den färgar ljudet?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Hejsan audiofiler! Med risk för dekapitering, vad har Ohm för betydelse? Går i tankarna att köpa ett par Beyerdynamic DT770 Pro men de finns både 80 ohm och 250 ohm för samma pris så jag är lite kluven... Jag spelar o kollar youtube, inge musik eller film.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laine:

Kanonnöjd, gick på ungefär 1500 SEK från Tyskland via Ebay, ingen värsting men riktigt rolig att leka med. Det blir lite dubbel förstärkning tack vare Hegeln, men den gräver mycket mer på djupet nu och har ett helt annat ork i musiken.

Egentligen ska man nog se det mer som funktionell inredning, det är ju en teknik som är underlägsen mosfet. Så otroligt charmig dock, ändrar karaktär med temperatur, knäpper om rören när den kyls av. Helt såld, sådana här blir det fler av!

Underlägsen vet jag väl inte. Beror ju på hur man ser på det. Jag älskar rör-stärkare. Roligaste är ju att man kan anpassa ljudets karaktär på förstärkaren själv med olika rör. Väldigt beroende framkallande dock:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cusah:

Hejsan audiofiler! Med risk för dekapitering, vad har Ohm för betydelse? Går i tankarna att köpa ett par Beyerdynamic DT770 Pro men de finns både 80 ohm och 250 ohm för samma pris så jag är lite kluven... Jag spelar o kollar youtube, inge musik eller film.

Det som ska driva hörluren ska ha mindre än 1/8 del så hög impedans som lurens lägsta impedans om impedansförhållandet inte ska påverka ljudet hörbart på ett liknade sätt som en tonkontroll.
Högre lurimpedans gör dem alltså mer lättdrivna med avseende på ljudkvalitet men de kräver högre spänning för att spela starkt.

Läs dessa artiklar >
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nya hörlursställ via Ebay som dök upp igår. Riktigt fina om jag får säga det själv Kostade runt 250-300 styck (kommer inte ihåg exakt).

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?