Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Åfan, kanske därför jag får oförklarligt låg fps i spel då. Måste vara min nätkabel som är undermålig. Man kanske skulla byta till en sån här http://www.furutech.com/2015/04/17/10766/

Hur stor prestandaökning tror du jag kan räkna med? Har en gammal i7 920 just nu men byter snart upp till en 4690k. Tror du ~40% är en rimlig siffra? Ökningen kanske är större också på min gamla 920 eftersom den drar mer ström än 4690k?

/sarcasm

Men herregud nätkablage gör ingen större skillnad, det vet ju vilken nörd som helst. Det viktigt är däremot en snabb intern kommunikation inne i datorn, det är i snabba och riktigt bra SATA-kablar vi får den riktiga skillnaden, färgerna blir blir direkt satuerade till en exakt nivå, du kommer kunna se skuggarna i Lower Dark på de_dust2 och du kan till och med se reflektionen av linsen på AWP:en. Dags att ta steget till SweCable Wolverine 3000

On a serious note, jag har lite samma åsikt som gubbarna på Schiit angående kablage etc. Kopierar in beskrivningen på deras RCA-kablar nedan

Citat:

Status: RCA, XLR, and USB in stock. Orders will ship in 1-2 business days.

PYST was the god of drinking in Norse mythology. He’d be much better-known if he wasn’t getting schiit-faced all the time. Or, well, not really. PYST stands for Put Your Schiit Together, a set of short cables that make stacking your DAC and amp easy.

Beyond Just Technology: SuperUltraHyperTechnology
PYST cables are made from only the finest 6-nines Unobtanium™ alloy, molecularly assembled in our Alternate Universe™ reality-distortion tesseract field , using a secret geometry reverse-engineered from crashed UFOs, painstakingly smuggled out of Area 51 by deep-cover operatives. Performance is further enhanced by the use of a QuantConnect™ quantum-entangled pair of transmission interfaces, held at absolute zero by our exclusive Stasis Field™ technology. The cables are then wrapped in NanoAeroCap™, a nanotechnology-enabled aerogel anti-capacitance insulation system, featuring Fractal Interleaved Geometry™ to create negative inductance for maximum audio transmission quality.

Or, er, well . . . again, no. These are nice, high-quality cables, with solid, reliable connectors. That’s it. Hope you like them!

PYST cables come in three flavors:

RCA PYST. The RCA Pysts are about 6" long, excluding connectors. They're ideal for, say, stacking a Bifrost and Asgard 2. Please note the dimensions. That's 6 inches. Not feet. And not none of that fancy metric stuff, we're dumb Americans here.

XLR PYST. These are balanced XLR-terminated connectors for stacking, say, a Mjolnir and Gungnir. The balanced XLR Pysts are about 9" long, excluding connectors. Same dimensional disambiguation applies.

USB PYST. This is the complete redefinition of USB cables. It actually, physically transports you* into an alternate universe where superbly-mastered, 24/192 music streams 24/7, free of charge to all listeners, for all genres. Supermodels in this alternate world are all deeply into high-end audio, and will beg to go out with you. Butterflies swirl in fantastic colors over clean-lined porcelain cityscapes, everyone is a millionaire, and flying cars run on air. It's a beautiful place to be!

*Or not. It may have been a hallucination. USB PYSTs are actually just nice, 1M long, USB 2.0-rated cables that have thicker than normal power conductors and silver-plated copper data lines. We think the electrons like silver better, or something. Or not.

In any case, you can get PYST, or you can save some money at Monoprice.

Dold text
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Öppna lurar brukar ju kunna ha en större ljudbild än ett par slutna. Slutna lurar har en tendens att låta lite mer "instängda" än öppna. Tror att ett par öppna lurar för omkring 3000kr eller mer skulle kunna fungera. Vad har du för högtalare?

Jag har ett par TDL RTL 4. De har några år på nacken nu men låter fortfarande ypperligt i mina öron

Fick en nytändning av hifi-intresset för något år sedan i och med vinylens uppsving (köpt skivor som aldrig förr ) Så först blev det en skivspelare och nu senast byte jag ut min gamla trotjänare, en Pioneer-förstärkare med ännu fler år på nacken än högtalarna (det är fan kvalité på de där grejerna håller evigheter!) mot en Simaudio Moon Neo 250i (som jag hoppas håller minst lika länge).

Tänkte att ett par hörlurar kanske vore nästa steg då jag trivs så bra med mina RTL 4 att jag inte vill göra mig av med dem än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag har ett par TDL RTL 4. De har några år på nacken nu men låter fortfarande ypperligt i mina öron

Fick en nytändning av hifi-intresset för något år sedan i och med vinylens uppsving (köpt skivor som aldrig förr ) Så först blev det en skivspelare och nu senast byte jag ut min gamla trotjänare, en Pioneer-förstärkare med ännu fler år på nacken än högtalarna (det är fan kvalité på de där grejerna håller evigheter!) mot en Simaudio Moon Neo 250i (som jag hoppas håller minst lika länge).

Tänkte att ett par hörlurar kanske vore nästa steg då jag trivs så bra med mina RTL 4 att jag inte vill göra mig av med dem än.

Okej, inte hört dom högtalarna. Men åk iväg till någon hifibutik och lyssna. Som sagt, jag tror att du komma gilla öppna lurar, så länge du sitter i en tyst omgivning och inte riskerar att störa andra med din musik.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Okej, inte hört dom högtalarna. Men åk iväg till någon hifibutik och lyssna. Som sagt, jag tror att du komma gilla öppna lurar, så länge du sitter i en tyst omgivning och inte riskerar att störa andra med din musik.

De är endast tänkta för hemmabruk så öppna lurar kommer inte vara något problem. Skall självklart dra iväg och lyssna, är väl ändå det enda sättet att avgöra antar jag då ingen annan har just mina öron Tänkte mest höra om det är något speciellt märke/modell/typ som brukar utmärka sig på den punkten så man kan begränsa sig lite i sitt testande åtminstone Men skall åka till ett par butiker och se vad de har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag har aldrig riktigt fastnat för ljudet i hörlurar. När jag "finlyssnar" vill jag få en bild av att personen/bandet eller vad det nu är står framför mig på en scen och spelar, vill kunna "peka ut" de olika instrumenten. Den känslan har jag hittills aldrig riktigt fått i ett par hörlurar. Är det ens möjligt uppnå något liknande med hörlurar där elementen inte är framför dig utan riktade direkt mot dina öron?

Har ett par momentum over-ear för musik på resande fot som jag är mycket nöjd med sett till för vad de används för (iPhone + Spotify). Men för "finlyssning" saknar jag det där att "måla upp en scen" så att säga.

Tar gärna emot tips på lurar med ordentligt bred och djup ljudbild som jag borde lyssna på (priset är inte så viktigt till att börja med). Skulle vara kul att ha ett par "finlyssnings"-lurar som komplement till högtalarna men då måste jag hitta några som åtminstone kommer nära känslan av att lyssna med högtalare.

Testat bra Grado-lurar?

Permalänk
Rekordmedlem

Patrick82 höll ju på en del även med nätkablar för datorer på den tid han var aktiv, vilken profil, är det nån som vet vad han kallar sig idag om han eller nån liknande profil är aktiv på nått ställe?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hört att ljud som ändras är oftast de akustiska, tex att set är mindre skillnad på hardstyle i flac och mp3 än blues i flac och mp3, hur upplever du det?

Instämmer med de övriga som kommenterade, att riktiga instrument blir mer levande då du hör mer detaljer i exempelvis strängarnas vibration, trummorna och liknande. Det andra jag lade märke till är alltså "extra" ljud som man inte har hört tidigare, som är väldigt subtila i exempelvis Pink floyds låtar.
Ett annat exempel är basgitarren (säger man ens så?) i Pinball Wizard av The Who hörs mycket tydligare än innan.

Permalänk
Rekordmedlem

Rumsakustiken är också en sak som skiljer bra och dåliga format/återgivnnigskedjor, speciellt djupbasen är extremt viktig för rumsuppfattningen, det är oerhört svårt att höra rummet om man filtrerar bort den så < 10-30Hz är ett viktigt område som få har hört med korrekt återgivning via hifisystem, men de bästa lurarna typ HD 800 klarar av det rätt bra, den har oerhört fin infra till subbas återgivning och låter rent i övriga register också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Vad finns det för bra budget in-ear hörlurar? Är redo att lägga cirka 500kr, föredrar då begagnat för att få mer för pengarna. Tänkte använda de till skolan så om de ser bra ut är det ett plus

vsonic vsd2/s, vsonic vsd3/s vsonic vsd5

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Varför skall jag orka besvara det för. Lyssna själv istället är det enda jag kommer svara på din fråga.

Det är ett normalt motargument du får av någon med lite ellära och kunskap men upplever du det bättre så är det ju bra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

vsonic vsd2/s, vsonic vsd3/s vsonic vsd5

Ojdå, Ts svarade, har nog aldrig sett dig svara här Hur kommer det sig att du rekommenderar de? hur ställer de sig emot t.ex supra nitro för har blivit erbjuden såna för 400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det är ett normalt motargument du får av någon med lite ellära och kunskap men upplever du det bättre så är det ju bra för dig.

Varför ska jag svara på en fråga som det finns många svar på. Skillnaden finns där, som vanligt är det alltid någon som vill hävda det ena och det andra. Sedan finns det ju ändå inget exakt vetenskapligt bevisat ännu om varför vi människor hör olika angående ämnet. Man kan säkert förklara vad som händer med el däremot att exakt avbilda hur hjärnan uppfattar är flera gånger svårare och att säga det är placebo eller vilket ord man nu använder tycker jag också är fel formulerat för tänk om det inte är placebo utan något helt annat som faktiskt sker. Tills dess om man hör skillnad varför måste man hela tiden få mothugg från andra. Försök vara lite förstående istället för att hoppa på. Bara en liten tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Hmm, kan inte påstå att jag håller med den cnet-recensionen.
"Jacked-up" tycker jag är en ganska bra beskrivning på vad basen är
Helt OK lur dock, men att kalla den en audifilt linjär lur är att tänja lite väl mycket på sanningen.

Dom passar definitivt bäst att lyssna på mp3. DT990 låter för djävligt på min Note 3 för den har inte kraften att driva dom, däremot så låter Sonys MDR-1A underbart och det på mp3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Varför ska jag svara på en fråga som det finns många svar på. Skillnaden finns där, som vanligt är det alltid någon som vill hävda det ena och det andra. Sedan finns det ju ändå inget exakt vetenskapligt bevisat ännu om varför vi människor hör olika angående ämnet. Man kan säkert förklara vad som händer med el däremot att exakt avbilda hur hjärnan uppfattar är flera gånger svårare och att säga det är placebo eller vilket ord man nu använder tycker jag också är fel formulerat för tänk om det inte är placebo utan något helt annat som faktiskt sker. Tills dess om man hör skillnad varför måste man hela tiden få mothugg från andra. Försök vara lite förstående istället för att hoppa på. Bara en liten tanke.

Bara att vänja sig, forum är till för att disskutera det är bara att ta debatten eller ignorera den.
Det är iofs ganska lätt att testa vilka frekvensomfång en individ kan höra och efter det blir det ganska enkelt att utesluta vad individen ifråga kan höra och inte höra fysiskt.
Hjärnan är outforskat område men örat och dess mekaniska delar på människan är inte precis någon raketforskning.

Jag säger inte att du behöver komma med några konkreta bevis, huvudsaken är ju att du själv är nöjd med det du har lagt dina pengar på, upplever du skillnad är det ju bra för din del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag säger inte att du behöver komma med några konkreta bevis, huvudsaken är ju att du själv är nöjd med det du har lagt dina pengar på, upplever du skillnad är det ju bra för din del.

Skickades från m.sweclockers.com

+1 Jag är själv rätt skeptisk till mycket inom HiFi-världen, med kabelstöd, elrenare och allt därtill. Men hör folk skillnad på det, och inte försöker trycker ner sina åsikter om det i folks hals, så är det bara att gratulera.

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Ojdå, Ts svarade, har nog aldrig sett dig svara här Hur kommer det sig att du rekommenderar de? hur ställer de sig emot t.ex supra nitro för har blivit erbjuden såna för 400kr

Har inte varit så flitig på att svara. Blev lite mer respons än vad jag trodde haha Men ni håller ju tråden vid liv ordentligt ändå

Vsonic som många andra seriösa tillverkare som är kinabaserade gör bra grejer för lite pengar helt enkelt. Speciellt när dom lägger lite energi på att ta fram egna designer.

Har vart nöjd med det mesta jag köpt från Vsonic. Ett ljud som är lätt att gilla för det allra flesta. Kika gärna på head-fi för där finns det meterlånga trådar med just kinesiska tillverkare och modeller. Det finns många tillverkare som är värda att nämnas men Vsonic är nog den som fått stå i rampljuset allra mest.

Skicka ett PM om du är intresserad så kan jag leda dig i rätt riktning, kan vara svårt att få grepp om det hela vid första anblick.

Har inte lyssnat på Supra Nitro men mainstream-pressen verkar ju nöjda. Tror inte det är något för mig direkt då det sägs att dom har massor med bas.

Permalänk
Medlem

Audio Pro Addon T8 1290Kr på Elgiganten i Västerås, Kan jag para ihop dom med RCA Till min O2+ODAC? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851411

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Latka:

Audio Pro Addon T8 1290Kr på Elgiganten i Västerås, Kan jag para ihop dom med RCA Till min O2+ODAC? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851411

Ja det borde gå bra, bara fixa en passande kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde gå bra, bara fixa en passande kabel.

3.5mm till 2xRCA antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Latka:

3.5mm till 2xRCA antar jag?

Ja om du byggt med såna kontakter så är det de du behöver, det vet du bäst själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såhär ser en färdig O2+ODAC ut inuti lådan. Den här är även med strömkontakten på baksidan. Lite jobbigare att bygga på det viset men det är så otroligt mycket mer praktiskt att ha den på baksidan istället för fram.

Edit: Kan ju tillägga att just nu sitter det inga gainresistorer i, alltså det är 0x/0x gain. Provar en metod med små socklar som gör det väldigt enkelt att byta resistorer utan att behöva löda något. När jag provspelar enheterna jag bygger så låter jag det vara 0x/0x och sedan monterar jag gainresistorer efter förfrågan. På så sätt slipper jag spela sönder mina öron under testfasen också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Såhär ser en färdig O2+ODAC ut inuti lådan. Den här är även med strömkontakten på baksidan. Lite jobbigare att bygga på det viset men det är så otroligt mycket mer praktiskt att ha den på baksidan istället för fram.
http://i.imgur.com/14kjrTY.jpg

Edit: Kan ju tillägga att just nu sitter det inga gainresistorer i, alltså det är 0x/0x gain. Provar en metod med små socklar som gör det väldigt enkelt att byta resistorer utan att behöva löda något. När jag provspelar enheterna jag bygger så låter jag det vara 0x/0x och sedan monterar jag gainresistorer efter förfrågan. På så sätt slipper jag spela sönder mina öron under testfasen också.

Coolt! Vi har börjat göra nägon teknikgrej i skolan med halvledare, transistorer mm samt den där blå grejen med färgade streck längst ner till höger. Kan du visa undersidan också? Vill se hur du lödit

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Coolt! Vi har börjat göra nägon teknikgrej i skolan med halvledare, transistorer mm samt den där blå grejen med färgade streck längst ner till höger. Kan du visa undersidan också? Vill se hur du lödit

Här är en (dålig) bild på undersidan

Den där blåa grejen med färgade streck är en resistor, en väldigt vanlig komponent.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

Audio Pro Addon T8 1290Kr på Elgiganten i Västerås, Kan jag para ihop dom med RCA Till min O2+ODAC? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851411

Kalas pris men är dom nå bra?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Kalas pris men är dom nå bra?

Köpte dom, vart hel nöjd kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Testar att fråga här.
Har ett AKG k530 som kuddarna är slitna på. Vart hittar jag sådana? Jag har sökt lite på ebay osv lite då och då utan att hitta till just mitt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Testar att fråga här.
Har ett AKG k530 som kuddarna är slitna på. Vart hittar jag sådana? Jag har sökt lite på ebay osv lite då och då utan att hitta till just mitt.

Ta loss de som sitter på och mät dem, de finns kanske inte listade som reservdel till en specifik modell men det finns troligen nått med rätt mått som listas till en annan modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag skrivit här innan men söker hörlurshållare, är denna något att ha till mina fidelio x2?http://www.akkelisaudio.com/horlurar/lurar/dynavox-horlurshallare-1.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Vet inte om jag skrivit här innan men söker hörlurshållare, är denna något att ha till mina fidelio x2?http://www.akkelisaudio.com/horlurar/lurar/dynavox-horlurshallare-1.html

Skickades från m.sweclockers.com

Gilar du designen så... annars välj nått annat, det finns ju huvud och väggkrokar också så det är ju mest en designfråga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta loss de som sitter på och mät dem, de finns kanske inte listade som reservdel till en specifik modell men det finns troligen nått med rätt mått som listas till en annan modell.

https://onedrive.live.com/redir?resid=5282bc3cf64f775d!33091&...
https://onedrive.live.com/redir?resid=5282BC3CF64F775D!33091&...
Så ser de ut de behöver verkligen bytas ut Men jag lyckas inte hitta något på ebay som ser ut att passa

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb