Ny TV, få ljudet på gammal hemmabio att fungera.

Permalänk
Medlem

Ny TV, få ljudet på gammal hemmabio att fungera.

Tjena!

Köpte idag en ny TV (LG 55UB820V) och lyckas inte få ljudet från mitt gamla hemmabiosystem (JVC TH-S11) att fungera.

Länk till TV med specs: http://www.lg.com/se/tv/lg-55UB820V
Länk till Hemmabio med specs: http://www.jvc.se/product.php?id=TH-S11E

Som ni ser har hemmabiosystemet endast SCART och med min gamla TV (38 tums LCD) hade jag som följande:

SCART från hemmabio till TV
HDMI från digitalbox till HDMI 1
HDMI från bärbar dator till HDMI 2

Med den enkla lösningen och "TV sound" på hemmabiots fjärr fungerade ljudet perfa.

--------

Nu med den nya TVn ser setupen exakt likadan ut. Enda skillnaden är att TVn inte har en direkt SCART ingång, utan fick med en adapter istället.

Nu får jag inte ljudet att fungera. Det enda man hör är störningar. Sätter jag dock på en film från DVD-skiva via JVC så funkar både bild och ljud från hemmabiot. Det är när jag vill ha JVC-ljudet till annat (digitalbox, dator) som det ej går.

Känns onödigt att köpa nytt hemmabio, då det (trots ålder) fungerar jäkligt bra. Kanske en någon sorts SCART converter till någon annan ingång i TVn kan fungera?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk

Förmodligen är det så att tv'n inte konverterar digitalt ljud till analogt på scartkontakten. Ibland finns inte heller stöd för att ta ut ljud där.

Tests istället att koppla en 3.5-rca från tv'ns hörlursuttag. Använd antingen en scartadapter på jvc'n, eller så använde du en rca ingång om det finns.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det inte är en normal hembio utan en dvdspelare med förstärkare så saknar den vettiga ingångar och vill du ansluta flera signalkällor får du nog skaffa en extern växel för att komplettera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Förmodligen är det så att tv'n inte konverterar digitalt ljud till analogt på scartkontakten. Ibland finns inte heller stöd för att ta ut ljud där.

Tests istället att koppla en 3.5-rca från tv'ns hörlursuttag. Använd antingen en scartadapter på jvc'n, eller så använde du en rca ingång om det finns.

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det inte är en normal hembio utan en dvdspelare med förstärkare så saknar den vettiga ingångar och vill du ansluta flera signalkällor får du nog skaffa en extern växel för att komplettera den.

Tack båda för svar!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Är det typ en sådan ni menar att jag borde testa? Drar isf och försöker hitta något idag efter jobbet..

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joffes:

Tjena!

Köpte idag en ny TV (LG 55UB820V) och lyckas inte få ljudet från mitt gamla hemmabiosystem (JVC TH-S11) att fungera.

Länk till TV med specs: http://www.lg.com/se/tv/lg-55UB820V
Länk till Hemmabio med specs: http://www.jvc.se/product.php?id=TH-S11E

Som ni ser har hemmabiosystemet endast SCART och med min gamla TV (38 tums LCD) hade jag som följande:

SCART från hemmabio till TV
HDMI från digitalbox till HDMI 1
HDMI från bärbar dator till HDMI 2

Med den enkla lösningen och "TV sound" på hemmabiots fjärr fungerade ljudet perfa.

--------

Nu med den nya TVn ser setupen exakt likadan ut. Enda skillnaden är att TVn inte har en direkt SCART ingång, utan fick med en adapter istället.

Nu får jag inte ljudet att fungera. Det enda man hör är störningar. Sätter jag dock på en film från DVD-skiva via JVC så funkar både bild och ljud från hemmabiot. Det är när jag vill ha JVC-ljudet till annat (digitalbox, dator) som det ej går.

Känns onödigt att köpa nytt hemmabio, då det (trots ålder) fungerar jäkligt bra. Kanske en någon sorts SCART converter till någon annan ingång i TVn kan fungera?

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack på förhand!

ursäkta men vad i helvete är det där för hemmabiosystem? inga optiska ljudutgångar, inte ens digital RCA-ut; ingen HDMI anslutning och S-video som högsta upplösning ut?

skruva upp själva hemmabioenheten och löd på en ljudingång över pinsen som är TV_SOUND_IN och kör med en 3.5mm stereoplugg in i tv:n. dock kommer du knappast få surroundljud där, utan bara 2kanalers. det problemet lär du ha haft innan också så inget nytt under solen där, SCART-standarden stödjer inte mer än 2 ljudkanaler. http://www.leadsdirect.co.uk/wp-content/uploads/scartdiag.gif

alternativet är en valfri förstärkare och så klipper du av kablarna till högtalarna, antar att de har kontakter för att avskräcka från det; eller köper något annat kit, tex detta: http://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/hemmabiosystem/l... ...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

ursäkta men vad i helvete är det där för hemmabiosystem? inga optiska ljudutgångar, inte ens digital RCA-ut; ingen HDMI anslutning och S-video som högsta upplösning ut?

skruva upp själva hemmabioenheten och löd på en ljudingång över pinsen som är TV_SOUND_IN och kör med en 3.5mm stereoplugg in i tv:n. dock kommer du knappast få surroundljud där, utan bara 2kanalers. det problemet lär du ha haft innan också så inget nytt under solen där, SCART-standarden stödjer inte mer än 2 ljudkanaler. http://www.leadsdirect.co.uk/wp-content/uploads/scartdiag.gif

Fick det som premie när jag sålde jultidningat för en kanske 12 år sedan haha. Den har alltså ett par år på nacken, så inte konstigt att det tex inte finns hdmi.

Har funkat bra i alla dessa år så har inte sett någon anledning till att byta.

Löda har jag varken tid eller lust att göra, utan nöjer mig med en adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem

Investera i ett nytt system så får både bättre bild och bättre ljud.
Scart är ett elände som ska förpassas till soptippen.

Permalänk

Snälla köp ett nytt system. Det är ändå inget vettigt surroundljud du får ur det där, så det hade garanterat blivit ett rejält lyft med bara ett simpelt 2-kanalssystem. Sen plus det ENORMA lyftet i bildkvalité du hade fått genom att dumpa SCART-skräpet och gå över till en 300-kronors blurayspelare med HDMI.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat på DVD på hundra år, så bryr mig inte alls om bild. Bara ljudet jag vill åt.

Anledningen till att jag helst vill fixa detta hellre än att köpa nytt är att det som sagt funkar bra. Duger gott och väl för mig. Sen är nog den största anledningen att två av högtalarna sitter uppe i hörnen på väggarna, och sladdarna är dragna bakom listerna.

Så därför vill jag helst bara lösa det här så är jag nog nöjd ytterligare ett par år.

Men sure, ska kolla runt lite på inte allt för dyra men bra system när jag kommer hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joffes:

Tack båda för svar!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Är det typ en sådan ni menar att jag borde testa? Drar isf och försöker hitta något idag efter jobbet..

Du måste ha nått som kan växla mellan olika signalkällor och det du länkat är bara en adapter.
Scart växel
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/sc...
rca växel
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/rc...
Du får kolla vad du har för kontakttyper på det du vill ansluta och fundera på vad som passar dig bäst och ev även skaffa adaptrar.
Om det blir mycket adaptrar o dyl så fundera på om du inte ska skaffa en begagnad hembioreceiver i stället för de kostar troligen inte så mycket mer, borde gå att hitta från ca 500kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av joffes:

Tack båda för svar!

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Är det typ en sådan ni menar att jag borde testa? Drar isf och försöker hitta något idag efter jobbet..

Ja, det är en sådan jag menar. Men jag kunde inte riktigt utröna om det går att ta in ljud i jvc-anläggningen via scart. Men eftersom du säger att det gick med den gamla tv'n via scart (om jag tolkar dig rätt) så bör det även fungera med en sådan adapter. Och så 3.5mm från tv'ns hörlursuttag.

Dock tycker jag att sådana typer av speciallösningar är ett tecken på att man kanske ska röra sig vidare mot en uppgradering även där.

Billigaste surroundrecivern du kan hitta samt en ok subbas samt billigaste blurayen så har du ju kommit en bra bit på väg. (högtalarna kan du tillsvidare fortsätta använda)

Då får du ju dessutom nytta av 5.1 eller 7.1 ljud som kan skickas från dom andra apparaterna via hdmi. Nu har du ett 5.1 system som spelar upp dpl från en stereosignal.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste ha nått som kan växla mellan olika signalkällor och det du länkat är bara en adapter.
Scart växel
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/sc...
rca växel
http://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-o-bild/kablar/rc...
Du får kolla vad du har för kontakttyper på det du vill ansluta och fundera på vad som passar dig bäst och ev även skaffa adaptrar.
Om det blir mycket adaptrar o dyl så fundera på om du inte ska skaffa en begagnad hembioreceiver i stället för de kostar troligen inte så mycket mer, borde gå att hitta från ca 500kr.

Jag tror att han tidigare har fått ljudet tillbaka till jvc'n via scart med ljud ut från tv'n. Frågan är då bara om hans jvc har en eller flera scartkontakter. Annars blir det ju att välja mellan ljud in eller dvdbild ut.

En beg reciver är nog inte heller någon dum idé, snarare än att bygga på med ännu fler adaptrar, men han åker ju på att köpa en sub till även då.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det går att "fulkoppla" lite och använda det gamla systemet för att driva bara basen om man skaffar en riktig receiver, man kör sub ut till scarten på "dvdspelaren" det är inte nån optimal lösning men den är billig och den det blir iallafall inte ljudmässigt sämre än det redan är och man får en receiver som kan växla signalkällor och så kan man bygga på med normala högtalare senare om man inte vill köpa allt på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På JVCn finns endast EN Scart, inget mer. Scart från JVC till Förra TVns scart, och så hdmi digitalbox till TV + hdmi bärbar dator till TV.

Jag gör så att jag köper en sån där lite adapter för knappa hundringen och kollar om det fungerar. Fungerar det så struntar jag i att kolla uppgraderinger för nu.

Fungerar det inte så är tipset att köpa allt förutom högtalare jäkligt bra. Vad exakt är det jag behöver då? Och kommer det fungera att koppla in JVC högtalarna?

Några rekommendationer på bra grejer att köpa? Hur mycket kan man komma undan med? Pengar är inte ett spec stort problem, men känner ändå inte att spendera allt för mycket pengar den här månaden haha..

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Skrivet av joffes:

På JVCn finns endast EN Scart, inget mer. Scart från JVC till Förra TVns scart, och så hdmi digitalbox till TV + hdmi bärbar dator till TV.

Jag gör så att jag köper en sån där lite adapter för knappa hundringen och kollar om det fungerar. Fungerar det så struntar jag i att kolla uppgraderinger för nu.

Fungerar det inte så är tipset att köpa allt förutom högtalare jäkligt bra. Vad exakt är det jag behöver då? Och kommer det fungera att koppla in JVC högtalarna?

Några rekommendationer på bra grejer att köpa? Hur mycket kan man komma undan med? Pengar är inte ett spec stort problem, men känner ändå inte att spendera allt för mycket pengar den här månaden haha..

Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda högtalaren som inte går att koppla rakt av är ju subben. Men du kan faktiskt driva den via jvc'n som sagt.

Vi kan gå igenom det om det blir aktuellt.

Om det blir aktuellt med en ny receiver tänker jag såhär.

A. Köp absolut billigaste du hittar som klarar att göra det du vill (förmodligen alla).

B. Gör ett mer övervägt köp och fumdera över om du ska ha något som klarar 4k med tanke på din nya tv.

C. Utöver det, fundera på om du har ambitioner att hänga på lite kraftigare högtalare i framtiden. Om så kanske man ska forska lite i vad ett tänkt köp klarar av att driva.

En kombination av A och B tillsammans tror jag kan bli bra. Billigaste som klarar 4k, i framtiden köper du till ett kit med mindre men bra högtalare och två aktiva basar så är du hemma

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma..och köpte fel, adapter med hona samt sladden jag fick med TVn var detsamma.

Så nu har jag tröttnat.

Okej, så det är alltså en receiver jag bör köpa, och då skall jag alltså enkelt kunna koppla in JVC-högtalarna där? Även subwoofern? Har jag förstått det rätt då?

Kan detta vara något isf: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joffes:

Nu är jag hemma..och köpte fel, adapter med hona samt sladden jag fick med TVn var detsamma.

Så nu har jag tröttnat.

Okej, så det är alltså en receiver jag bör köpa, och då skall jag alltså enkelt kunna koppla in JVC-högtalarna där? Även subwoofern? Har jag förstått det rätt då?

Kan detta vara något isf: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...

Den funkar bra till dina högtalare dock inget att ha om du köper bättre högtalare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Den funkar bra till dina högtalare dock inget att ha om du köper bättre högtalare i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket måste man lägga ner för att få en någorlunda bra receiver då? Den där stöder ju 4k t.ex vilket inte är allt för gammalt, så lite borde den väl klara av?

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk

Allt är såklart relativt.

Jag tror den duger fint, speciellt för den pengen!

Några detaljer:

Högtalare ska vara 6-8 ohm. Nog inget problem om du inte belastar till max.
Max 100 w och det enligt en lite mindre kräsen mätmetod talar för att en eventuell högtalaruppgradering får bli med mindre högtalare.
Yamaha brukar dock överlag få bra omdömen för ljudkvalitet.
Inga preouts gör att det inte går att koppla på externt slutsteg.
4k passthrough, ingen inbyggd scaler, men den kan släppa igenom 4k signaler, likasom 3d vilket kan vara viktigt.
Ingen airplay eller bluetooth eller liknande vilket gör att eventuell streaming måste ske från en extern källa.

Det är väl det negativa. Annars tror jag det blir helt ok med den.

Dina högtalare som du har nu.
Du har ju fem helt vanliga och en passiv sub.

Normalt måste man ha en aktkv sub, och så även nu.
Det du gör att du kopplar dom fem vanliga högtalarna enligt manualen på en eventuellt ny receiver.

Basen måste du antingen fulkoppla eller byta ut till en aktiv.
Vill du komma billigt undan så kopplar du in den på jvc'ns utgång för basen.
Koppla därefter från den "nya" receiverns sub ut till scartingången på jvc'n. Slå på den och ställ in den på stereoljud.

Nivå och delning bör gå att justera från receivern.

Alternativet är ju att köpa en ny aktiv sub, men då tycker jag du ska satsa på en med lite högre kvalitet på en gång, helt enkelt eftersom det måste matcha bra mot dina nuvarande ganska klena frontar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Allt är såklart relativt.

Jag tror den duger fint, speciellt för den pengen!

Några detaljer:

Högtalare ska vara 6-8 ohm. Nog inget problem om du inte belastar till max.
Max 100 w och det enligt en lite mindre kräsen mätmetod talar för att en eventuell högtalaruppgradering får bli med mindre högtalare.
Yamaha brukar dock överlag få bra omdömen för ljudkvalitet.
Inga preouts gör att det inte går att koppla på externt slutsteg.
4k passthrough, ingen inbyggd scaler, men den kan släppa igenom 4k signaler, likasom 3d vilket kan vara viktigt.
Ingen airplay eller bluetooth eller liknande vilket gör att eventuell streaming måste ske från en extern källa.

Det är väl det negativa. Annars tror jag det blir helt ok med den.

Dina högtalare som du har nu.
Du har ju fem helt vanliga och en passiv sub.

Normalt måste man ha en aktkv sub, och så även nu.
Det du gör att du kopplar dom fem vanliga högtalarna enligt manualen på en eventuellt ny receiver.

Basen måste du antingen fulkoppla eller byta ut till en aktiv.
Vill du komma billigt undan så kopplar du in den på jvc'ns utgång för basen.
Koppla därefter från den "nya" receiverns sub ut till scartingången på jvc'n. Slå på den och ställ in den på stereoljud.

Nivå och delning bör gå att justera från receivern.

Alternativet är ju att köpa en ny aktiv sub, men då tycker jag du ska satsa på en med lite högre kvalitet på en gång, helt enkelt eftersom det måste matcha bra mot dina nuvarande ganska klena frontar.

Okej, fulkopplingen känns som bästa alternativet då jag absolut inte känner för att lägga ner nå mycket mer pengar på det här än på receivern. Är som sagt förut väldigt nöjd med högtalarna/basen jag har haft i 10 år, räcker gott och väl för mig i det här rummet. Bara att få riktigt 5.1 ljud nu med ny receiver (ej scart) lär ju bli en rätt fin upgrade för mig haha..

Bara ett par frågor till då..

"Koppla därefter från den "nya" receiverns sub ut till scartingången på jvc'n" Vad för sladd ska jag använda för att lyckas med det?

Om jag nu istället skulle lägga ner ännu mer pengar och köpa en aktiv sub, har du nu tips (helst elgiganten/media markt)? Hur mycket lär jag behöva lägga ut om jag ska "satsa på en med lite högre kvalitet på en gång"?

Tack återigen för all hjälp!

Edit: Kom att tänka på en sak. Ny receiver för säg 1500, och en aktiv sub antar jag inte går för under 1500 det heller. Skulle det då inte vara mera värt att bara köpa ett helt nytt paket? Säg detta tex. Bara de två bakre som sitter uppe på väggen med sladdarna bakom lister, och det där paketet (bara ett exempel, första som kom upp) har trådlösa bakre högtalare vilket underlättar allt. Och det för 3000.

Vad säger experten?

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||

Permalänk

Ljudmässigt blir det nog ett kliv snett uppåt. En ny receiver med möjlighet till eget val av högtalare kan säkert ge bättre ljud när dey är uppgraderat. Å andra sidan innehåller ju det där allt du behöver och även bluray.

Det viktiga är att kolla så att arc, audio return channel, fungerar på både tv'n och det kitet så du inte får problem med ljudet från dom andra enheterna. Och så måste du såklart kolla att tv'ns ingångar räcker.

Edit: länkar till en yamahasub för 1500.
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-subwoofer-yst-fsw100-b...

Just för att kunna jämföra lösa delar mot ett färdigt paket.

Billigaste blurayen, om det är aktuellt, borde inte kosta mer än några hundra.

Edit igen, några tankar bara...
Jag tycker att många kompletta kit kan ge ganska ok ljud. Jag gillar hur som små högtalarna ofta "försvinner" väldigt bra ur ljudbilden, och bara lämnar en fin helhet kvar. Att dom brukar vara så små gör ju dessutom att man kan sätta centern väldigt nära kanten på tv'n vilket helt klart bidrar.
Ofta kan dom ju göra ganska mycket olika saker. Netflix, youtube osv.

Problemet är bara att det blir lite låst. Programvarorna känns ofta sega, en chromecast eller apple tv är ju så mycket bättre fast på olika sätt.

Sedan är det ju möjligheten att uppgradera. Jag har ju föreslagit att du ska behålla dom gamla högtalarna just nu. Lite av en nödlösning för att kapa kostnader, men även för att du anser att dom är ok.

Någon gång kanske du vill uppgradera dina högtalare. Då kan du kanske använda jvc-systemet till något annat, eller sälja det. Men inte förrän det fått tillbaka sina högtalare så att säga.

Det är lite av poängen med lösa komponenter. Ett kitsystem blir ju nästan värt 0kr om det saknar sin sub eller sina högtalare.

Med lösa komponenter kan du byta delar var för sig, och sälja delar en i taget. Givetvis går man alltid back på sådana affärer, men det är åtminstone bättre än att lägga delarna på tippen.

Om några år kanske vi är uppe i 8k på bildsidan, och då är det dags för nya grejor igen. Men på högtalarsidan kommer du förmodligen ha all möjlighet i världen att sitta lugnt med det du har (uppgraderat eller ej).

Jag tycker således ur både ekonomiskt och kvalitetsmässigt perspektiv att det är bättre att köpa lösa delar, även om man går ut lugnt. Då har man i varje fall valet att uppgradera!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@joffes: Om du inom de kommande året vill byta ut högtalare så kör på recivern + sub om du tänker ha samma i typ 5 år kör på paketet. Plus om du kanske ska ev. byta ut dina högtalare så kanske du ska kolla på en reciver med 150w/kanal istället också. Allt styrs av ditt intresse och ekonomi. Det paketet på är bra och prisvärt, men inte om du vill byta upp dig så småningom.

Permalänk
Medlem

Jag hade först bestämt mig för separat receiver. Sen paketet. Sen receiver igen nu när jag läste ditt senaste svar @bjorn_m_eriksson. Men nu har jag nog till slut bestämt mig för paketet ändå.

Som ni kanske förstått är jag ingen ljudfantast direkt. Jag kunde (och skulle velat) ha kvar mitt 10 år gamla JVC-paket om det gått, då det duger gott och väl för mig. Jag klarar bara inte av bara TV-ljud, utan behöver något mer, lite fler högtalare med ljud runt om mig. Det räcker för mig här hemma.

Därför känns nu paketet som den bästa lösningen pga flera anledningar:

1. Pga mitt intresse runt ljud. Köper jag paketet kan jag utan problem köra med det 5+ år.
2. Trådlösa bakre högtalare. Bara att hänga upp dem där mina JVC sitter just nu och sen är det klart. Inga sladdragningar bakom lister osv.
3. Allt i ett. Enkelt.

Drar nog och köper det imorgon om jag inte hunnit ändra mig igen..

Återkommer imorgon med hur det blev. Tack igen och trevlig helg på er!

Visa signatur

|| i7 920 2.66GHz || GA-EX58-UD5 || ATI HD4870 X2 2GB || Antec Twelve Hundred || Corsair 6GB 1333MHz || WD caviar black 640GB || 650W Corsair || Optiarc AD-7200S DVD±RW ||