Är det nödvändigt att byta moderkort (från 2007) om man ska uppgradera?

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att byta moderkort (från 2007) om man ska uppgradera?

Hej, Jag har en fråga angående moderkort, jag har en kompis som har grymma komponenter till datorn men har har ett moderkort som är från 2007. Så är det verkligen så viktigt att ha nytt moderkort till sina nya komponenter eller är det bara att ha sitt gamla?

§3.1
Permalänk
Medlem

Moderkortet måste vara kompatibelt med RAM minnena och CPU'n, är moderkortet gammalt kommer det inte fungera med en ny CPU. I princip måste CPU och moderkort vara från samma generation medans RAM versioner räcker flera generationer och är troligen samma.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

PCI-E-standarden som används av grafikkort är också bakåtkompitabel så där spelar det inte heller någon större roll. Om moderkortet är från 2007 så är förmodligen processorn ganska föråldrad dock. Som philip säger hänger dom ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swezar:

Hej, Jag har en fråga angående moderkort, jag har en kompis som har grymma komponenter till datorn men har har ett moderkort som är från 2007. Så är det verkligen så viktigt att ha nytt moderkort till sina nya komponenter eller är det bara att ha sitt gamla?

Med ett moderkort från 2007 så är dom grymma komponenterna inte grymma alls längre
En CPU som passar på ett sånt moderkort är inte mycket att hänga i granen idag.
Resten kan vara OK dock.

Och din kompis kommer få byta ut en del saker om hen vill ha nytt moderkort, minnst CPU iallafall då den gamla inte kommer passa längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett med lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...