router och switch samma gateway adress!

Permalänk
Medlem

router och switch samma gateway adress!

Hej! Sitter på ett litet problem här som jag inte löser...

Jag har en Switch och en Router, båda är på 192.168.1.1

Jag har provar ställa switchen till 192.168.1.2 men lyckas inte.. (detta är då i switchens interface)

Får även problem med DNS servern då den klagar på att den inte hittar någon?

Alltså, hur gör jag för att ha switchen på en adress och routern på en annan!?

/Emil

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Vad är kopplat mot internet och vilken IP-adress har denna enhet?

Vilken switch? Vilken router?

Tror du har missförstått något..

Permalänk
Medlem

Det är alltså en managerbar switch? Läs manualen, där borde finnas bra instruktioner till hur du ger den 192.168.1.2. För du har rätt att den kan inte ha samma adress som routern

Permalänk
Rekordmedlem

Jag förstår inte vad du menar, gateway är dit man skickar trafiken som ska lämna lanet, det ska normalt sett bara finnas en, men som jocke92 var inne på menar du adressen till admininterfacen ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Default_gateway

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Vad är kopplat mot internet och vilken IP-adress har denna enhet?

Vilken switch? Vilken router?

Tror du har missförstått något..

Modem > router > switch

Switchen är en zyxel gs1900 24e
routern är en asus n68u

Det är admin interfacet jag vill åt men både switchen och routern ligger på 192.168.1.1

Skrivet av jocke92:

Det är alltså en managerbar switch? Läs manualen, där borde finnas bra instruktioner till hur du ger den 192.168.1.2. För du har rätt att den kan inte ha samma adress som routern

Har provat att ändra i switchen til 1.2 men lyckades inte.. switchen verkar inte vilja spara ändringen.

Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte vad du menar, gateway är dit man skickar trafiken som ska lämna lanet, det ska normalt sett bara finnas en, men som jocke92 var inne på menar du adressen till admininterfacen ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Default_gateway

Precis! Jag vill åt admin interfacet och det ligger på samma adress. Efter en stund så tappar jag connection till internet och den klagar på att den inte hittar någon dns? Antar att det har med detta att göra?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

Prova att byta routern till 192.168.1.254 då (eller. 2). Bara du ställer om dhcp om det inte blir automatiskt. Dina burkar måste ha 254 som default gateway och dns I sådana fall nämligen.

Lättast borde det vara att ställa om switchen, men om det inte går får du ändra i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gevsan:

Modem > router > switch

Switchen är en zyxel gs1900 24e
routern är en asus n68u

Det är admin interfacet jag vill åt men både switchen och routern ligger på 192.168.1.1

Har provat att ändra i switchen til 1.2 men lyckades inte.. switchen verkar inte vilja spara ändringen.

Precis! Jag vill åt admin interfacet och det ligger på samma adress. Efter en stund så tappar jag connection till internet och den klagar på att den inte hittar någon dns? Antar att det har med detta att göra?

Se till att dhcpservern inte arbetar inom ett visst område och använd sedan det området för statiska ip till det som bör ha det, tex dhcp mellan .64 och .253 sedan ger du respektive admininterface unika ip typ .1 .2 .3 osv, men tänk på att inte byta ip på den enhet som verkligen agerar gateway.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av gevsan:

Modem > router > switch

Switchen är en zyxel gs1900 24e
routern är en asus n68u

Det är admin interfacet jag vill åt men både switchen och routern ligger på 192.168.1.1

Har provat att ändra i switchen til 1.2 men lyckades inte.. switchen verkar inte vilja spara ändringen.

Precis! Jag vill åt admin interfacet och det ligger på samma adress. Efter en stund så tappar jag connection till internet och den klagar på att den inte hittar någon dns? Antar att det har med detta att göra?

Jag har en likadan switch, har också konstiga problem med min.
Som standard så är den inställd på DHCP och jag ser den i pfsense, dock utan något id. Om jag i pfsense sätter den på statiskt IP via mac så försvinner den och går inte att nå via ip men lanet hålls uppe ändå.
Jag kan gå in och ställa den på statiskt IP osv, men så fort jag bryter strömmen av någon anledning så resettas den igen.

Har strulat runt några gånger med det och försökt lösa det men gett upp eftersom det funkar ändå.

Det enda som stör mig är att den resettas om strömmen bryts, vilket innebär att mina inställningar för LCAP/trunk tappas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Hedersmedlem

Har också en sådan switch men märker inga problem som ni beskriver. Kanske är läge för en reklamation om den inte tar emot/håller inställningarna. Min var inställd på ett fast IP som default. Ska man köra den via DHCP så ska man nog se till att låsa IP't för den i DHCP-server, annars blir det ju problem att hitta den när man ska administrera den. Och det är helt rätt att den fortsätter switcha oavsett vilket IP du har på den. IP't är bara för att administrera.

Menyerna i webgränssnittet är lite luriga i och med att det är en avdelning för att bara titta och en för att ändra. Så det gäller att man är på rätt ställe och jobbar. Vidare så rekommenderar jag dig att bara ha switch och dator ihopkopplade och koppla bort resten om du har problem med att administrera switchen. På så vis plockar du bort alla yttre grejer. Du måste du sätta ett fast IP på din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BerraBing:

Jag har en likadan switch, har också konstiga problem med min.
Som standard så är den inställd på DHCP och jag ser den i pfsense, dock utan något id. Om jag i pfsense sätter den på statiskt IP via mac så försvinner den och går inte att nå via ip men lanet hålls uppe ändå.
Jag kan gå in och ställa den på statiskt IP osv, men så fort jag bryter strömmen av någon anledning så resettas den igen.

Har strulat runt några gånger med det och försökt lösa det men gett upp eftersom det funkar ändå.

Det enda som stör mig är att den resettas om strömmen bryts, vilket innebär att mina inställningar för LCAP/trunk tappas.

Skickades från m.sweclockers.com

Manualen var lite otydlig med om/hur switchens admininterface kan adresseras via dhcp, hursomhelst så kan du inte ge switchen ett statiskt ip via hdcp eftersom det är en motsägelse i sig, endera har du dhcp aktivt eller så har du statisk adressering av den.
I ett litet hemmanät är det troligen enklast att ha statisk adressering på de delar som inte flyttas mellan olika nät.

Pfsensa kan möjligen tilldela enheter samma dynamiska ip efter deras macadresser men det kan aldrig ställa om dem till att få statiska ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Manualen var lite otydlig med om/hur switchens admininterface kan adresseras via dhcp, hursomhelst så kan du inte ge switchen ett statiskt ip via hdcp eftersom det är en motsägelse i sig, endera har du dhcp aktivt eller så har du statisk adressering av den.
I ett litet hemmanät är det troligen enklast att ha statisk adressering på de delar som inte flyttas mellan olika nät.

Pfsensa kan möjligen tilldela enheter samma dynamiska ip efter deras macadresser men det kan aldrig ställa om dem till att få statiska ip.

Ja, det var det jag menade. Att om jag i pfsense tilldelar switchen ett fast ip mot dess macadress så försvinner den och går inte att nå, har för mig att det blev likadant om jag i switchen satte statiskt IP. Den syns inte i pfsense och går inte att nå. Och resettas om strömmen bryts.

Gav som sagt upp när jag satt med det sist så kan vara så att jag minns lite galet, men det jag kommer ihåg var att jag gav upp pga det var stört omöjligt att få det att funka bra med statiskt IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BerraBing:

Ja, det var det jag menade. Att om jag i pfsense tilldelar switchen ett fast ip mot dess macadress så försvinner den och går inte att nå, har för mig att det blev likadant om jag i switchen satte statiskt IP. Den syns inte i pfsense och går inte att nå. Och resettas om strömmen bryts.

Gav som sagt upp när jag satt med det sist så kan vara så att jag minns lite galet, men det jag kommer ihåg var att jag gav upp pga det var stört omöjligt att få det att funka bra med statiskt IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Placerar du möjligen enheterna på olika logiska nät ? Du borde rita upp en topologi för mycket klarnar och blir "uppenbart" när man får den översikt det ger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BerraBing:

Ja, det var det jag menade. Att om jag i pfsense tilldelar switchen ett fast ip mot dess macadress så försvinner den och går inte att nå, har för mig att det blev likadant om jag i switchen satte statiskt IP. Den syns inte i pfsense och går inte att nå. Och resettas om strömmen bryts.

Gav som sagt upp när jag satt med det sist så kan vara så att jag minns lite galet, men det jag kommer ihåg var att jag gav upp pga det var stört omöjligt att få det att funka bra med statiskt IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera saker som kan ställa till det. Jag har tex för mig att den inte går att administrera från något annat än default VLAN. Ett tag behövde jag använda en specifik port på switchen också, men det kan vara något som jag ställde in själv. Dessutom så är det detta med IP-serien som nämnts tidigare. Switch och dator måste vara i samma subnät.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ja, det var det jag menade. Att om jag i pfsense tilldelar switchen ett fast ip mot dess macadress så försvinner den och går inte att nå, har för mig att det blev likadant om jag i switchen satte statiskt IP. Den syns inte i pfsense och går inte att nå. Och resettas om strömmen bryts.

Gav som sagt upp när jag satt med det sist så kan vara så att jag minns lite galet, men det jag kommer ihåg var att jag gav upp pga det var stört omöjligt att få det att funka bra med statiskt IP.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt problem är nu löst, jag ändrade adressen till switchen till 192.168.1.254.

Däremot om jag bryter strömmen så ressetas hela switchen :(. Vad kan det bero på?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Mitt problem är nu löst, jag ändrade adressen till switchen till 192.168.1.254.

Däremot om jag bryter strömmen så ressetas hela switchen :(. Vad kan det bero på?

Nu finns det ju folk i tråden som har denna switch som kanske kan svara bättre.
Men det är vanligt att det finns två konfig filer i en switch, en som är "running" och en som är "startup".
Du behöver då spara din befintliga running konf som din start konf om du vill att ändringarna ska ligga kvar vid omstart.
Detta är praktiskt om du råkar göra en ändring som låser dig ute från switchen, du kan då bara starta om den och få tillbaka din gamla konf.
På cisco skriver du tex "copy running-config startup-config".
Hoppas det hjälper

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.