Permalänk

Köpråd: Gtx 980ti

Hej!

Jag undrar vilket grafikkort i Nvidea gtx 980ti serien som är det bästa för 8000kr. Eller helt enkelt vilket grafikkort för 8000kr jag skall köpa.

Rösta genom pollen eller skriv gärna också en post med mer information om varför osv...

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaisPåve:

Hej!

Jag undrar vilket grafikkort i Nvidea gtx 980ti serien som är det bästa för 8000kr. Eller helt enkelt vilket grafikkort för 8000kr jag skall köpa.

Rösta genom pollen eller skriv gärna också en post med mer information om varför osv...

Tack på förhand!

Jag vet att många rekommenderar 980Ti med aftermarket kylare. Jag har referensmodellen, som har en rätt högljudd kylare när den går upp i helvarv. Jag har dock bara lyckats med detta i Witcher 3 med precis allt på hösta. Installera MSI afterburner och sätt en fläktprofil som passar dig så fungerar det bra och du kan spara några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Asus GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB, EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB referenskylare och EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC är alla samma kort, bara med olika klistermärke/garantivillkor/clockfrekvenser. Jag rekommenderar inte referenskylaren - det är värt några hundralappar extra för ett kort med eftermarknadskylare.

MSI GTX 980Ti GAMING 6G är säkert ett bra kort (MSIs Twinfrozr-kylare brukar vara bra), men jag har inte läst någon recension om det kortet än, så jag säger varken bu eller bä.

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB verkar ha problem med coilwhine och relativt hög ljudnivå, så det alternativet faller bort.

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ däremot har fått riktigt bra betyg (inte bara från SweC), så dit går min röst.

Sen när jag väl läst en recension om MSI Gaming och Asus DCIII så kanske min åsikt förändras.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Minsc S2: Jag håller med dig. Jag skulle också köra på EVGAs SC+ ACX 2.0+.

Gigabyte Gaming är ju också ett bra kort, men 90% av recensionerna klagar på höga ljudnivåer och coilwhine så jag skulle undvika det.

Kommer personligen köpa ett EVGA SC+ ACX 2.0+ snart. Sen vet man ju inte om en asus strix version kommer. Dom brukar vara bra i min erfarenhet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Kommer personligen köpa ett EVGA SC+ ACX 2.0+ snart. Sen vet man ju inte om en asus strix version kommer. Dom brukar vara bra i min erfarenhet.

Åh den kommer, frågan är bara när.

Själv orkade jag inte heller vänta längre, och beställde ett EVGA SC+ ACX 2.0+. Borde få det nu i veckan som kommer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag klickade på ett referanskort. Dock vet jag tex EVGA SC+ ACX 2.0+ har tystare kylare. Men visst fan är referenskorten snygga.
Jag sitter och skall köpa ett kort nu i veckan. Funderar på ett referenskort. Men har aldrig haft det. Låter ett ref kort 980 Ti förjävligt eller står man ut? Det är ganska mkt pengar man skall ut med så kanske bättre satsa på eftermarknadskylare? Men fan så snygga ref är.

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

AMD

köp amd´s nya det är bättre.

Permalänk
Medlem

@GaisPåve: Jag köpte EVGA's SC+ ACX 2.0+ och är supernöjd än så länge (bara använt i två dagar). För ett halvår sen hade jag ett GTX 970 Strix-kort från ASUS och det lät vedervärdigt med en massa missljud både från kretsen, men även störningar som spred sig till mitt intilliggande ljudkort. Referenskylaren låter ju markant mer än ACX 2.0+ så jag ser inte varför du skulle vilja spara ett par ynka hundralappar på något som både låter mer och presterar mindre. Jag menar, i den här prisklassen är det ju rimligen din egen upplevelse som ska spela störst roll - inte huruvida du kan spara in några luncher i kostnad.

Permalänk
Medlem

@Hampus666: Mitt 7970 pajade idag så jag drog och köpte ett 980 Ti, referensversion var den enda som fanns så det blev den, tycker kortet är väldigt tyst. Visst hörs det lite om man spelar Witcher 3 på ultra och stänger av ljudet i spelet, men vem spelar utan ljud? (När man surfar och sånt så är det knäpptyst). Sen tänkte jag kanske köra SLI när man köper en 4K OLED-TV framöver och då är det ju bra med referenskylaren så dumpar värmen bakom lådan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Asus GeForce GTX 980 Ti 6GB, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti 6GB, EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB referenskylare och EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC är alla samma kort, bara med olika klistermärke/garantivillkor/clockfrekvenser. Jag rekommenderar inte referenskylaren - det är värt några hundralappar extra för ett kort med eftermarknadskylare.

MSI GTX 980Ti GAMING 6G är säkert ett bra kort (MSIs Twinfrozr-kylare brukar vara bra), men jag har inte läst någon recension om det kortet än, så jag säger varken bu eller bä.

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB verkar ha problem med coilwhine och relativt hög ljudnivå, så det alternativet faller bort.

EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+ däremot har fått riktigt bra betyg (inte bara från SweC), så dit går min röst.

Sen när jag väl läst en recension om MSI Gaming och Asus DCIII så kanske min åsikt förändras.

Skrivet av xcluzive:

@Minsc S2: Jag håller med dig. Jag skulle också köra på EVGAs SC+ ACX 2.0+.

Gigabyte Gaming är ju också ett bra kort, men 90% av recensionerna klagar på höga ljudnivåer och coilwhine så jag skulle undvika det.

Kommer personligen köpa ett EVGA SC+ ACX 2.0+ snart. Sen vet man ju inte om en asus strix version kommer. Dom brukar vara bra i min erfarenhet.

Skrivet av Sebbepojken:

@GaisPåve: Jag köpte EVGA's SC+ ACX 2.0+ och är supernöjd än så länge (bara använt i två dagar). För ett halvår sen hade jag ett GTX 970 Strix-kort från ASUS och det lät vedervärdigt med en massa missljud både från kretsen, men även störningar som spred sig till mitt intilliggande ljudkort. Referenskylaren låter ju markant mer än ACX 2.0+ så jag ser inte varför du skulle vilja spara ett par ynka hundralappar på något som både låter mer och presterar mindre. Jag menar, i den här prisklassen är det ju rimligen din egen upplevelse som ska spela störst roll - inte huruvida du kan spara in några luncher i kostnad.

Tack så jätte mycket för att ni alla la ned tid till att kommentera och hjälpa. Jag ser det ganska klart för mig att det blir EVGA SC+ ACX 2.0+ eftersom både recensioner samt röstningspollen siktar starkt mot det. Tack igen allihop!

Permalänk

bestämt mig för ett ref kort. Dock undrar jag om det spelar ngn roll vilket ref kort av 980 Ti man väljer. Finns tex ett Inno3D GeForce GTX 980 Ti hos cdon (cdon , har jag aldrig handlat av tidigare kanske blir krångel vid ev returer).
Hur ser de olika tillverkarnas garantier ut? Vet att när jag hade mitt 980 evga fick jag 5 års garanti.
Ursäkta om jag går OT nu och lånar tråden.

mkt tacksam för lite svar.

m.v.h Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

@Hampus666: Inno3d har 2 års garanti på sina refkort

Permalänk
Medlem

Köpte en EVGA ACX2.0+ SC+ och den är imponerande bra. Även i hårdpress med FurMark så är kylaren tyst (fläktarna hörs, men det är ingenting jämfört med t.ex. Asus GTX 980 Strix som vrålar som en stucken gris, lika illa eller kanske t.o.m. värre än referenskylaren). I spel är ljudnivån väldigt låg, knappt så det hörs. Tyvärr är den onödigt dyr och lite svår att få tag på i dagsläget.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag lägger min röst på gigabyte 980ti G1 gaming har beställt ett som kommer senare på cdon för 7499kr. Och jag skräms inte av lite ljud för har man haft amd 290 med referens kylare. Så har man hört det mesta. Ska sätta vattenblock på 980ti kortet senare när det kommer till butik.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Såg precis att JayzTwoCents lade upp en recension på MSI GTX 980 Gaming 6G för några dagar sedan.

Hans exemplar klockade nästan lika bra som hans Gigabyte Gaming G1-exemplar gjorde (båda över 1500 MHz), och prestandan var därför nästan identisk.

Hans exemplar har inte någon coilwhine heller (inte för det säger mycket, då han kanske bara hade tur.)

Han säger dock inte mycket om ljudnivån på själva kortet förutom att det är "tyst" (vilket inte är förvånande med tanke på att MSIs Twinfrozr-kylare är bra.) - ingen jämförelse finns dock med EVGAs SC+ ACX 2.0+, då han inte har recenserat det kortet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Avstå från gigabyte 980 ti gaming G1. Bara massa problem har jag med de koret. Byt en gång o nu är andra kortet inne hos inets tekniker för att se om jag kan byta till ett evga kort istället. Om dom nekar mig vet jag inte vad jag ska ta mig till. :s
Första kortets coil whine var sjukt hög, andra kortet ger ett tintitus ljud ifrån sig hela tiden och ett högt coil whine när man passerar 300 fps.
Mvh
Exag

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem

Hade ett gigabyte men fått återköp på de. Så nu är valet mellan msi eller evga man ser nästan bara tester med evga kortet. De pratas mycket om deras garanti. Men de är väl 3 år som msi oxå har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exag:

Om dom nekar mig vet jag inte vad jag ska ta mig till. :s

Häv köpet? Eller har det gått mer än två veckor sedan du köpte det / köpte du det i butik?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Om man köper ett 980 Ti referens kort och sedan framöver vattenkyler det. Då borde väll man kunna klocka upp det lika mkt som tex de kort med eftermarknadskylare?
Funderar på ett Inno 3d men vill ha mer garanti. Evga hade på sina 980 kort förlängd garanti på 5 år om man registrerade sig. Hittar inget om det gällande 980 Ti korten. Hmm blev svårt nu

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hampus666:

Om man köper ett 980 Ti referens kort och sedan framöver vattenkyler det. Då borde väll man kunna klocka upp det lika mkt som tex de kort med eftermarknadskylare?
Funderar på ett Inno 3d men vill ha mer garanti. Evga hade på sina 980 kort förlängd garanti på 5 år om man registrerade sig. Hittar inget om det gällande 980 Ti korten. Hmm blev svårt nu

//Hampus

Inte säkert. Det är samma kiselotteri som med cpu oc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Inte säkert. Det är samma kiselotteri som med cpu oc

Skickades från m.sweclockers.com

kiselotteriet är samma på kort med eftermarknadskylare med :D.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

@xcluzive:

det kommer strix version. Det finns listat på prisjakt.

Permalänk

Ahhhhhhh jag ger mig har nu bytt till Evga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+. Avbokade på cdon och köper evga via inet istället.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Använder du hörlurar när du sitter vid datorn? isåfall spelar lite högre ljudnivå och spoltjut ingen roll. Dessutom har jag jag inget att klaga på.. Äger ett sådant kort själv. Tittar du testet här på Swec så ser du att det kortet presterar snabbast av alla än så länge

Permalänk
Medlem

Väntar på 2st EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+.
EVGA bara för att det just EVGA och gillar deras policy för just att sätta på vattenblock mm.
Och vem vet, en stepup till Classified/Kingpin när dom kommer =).

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

@Henrixon:

Jag spelar med lurar och fick ett kort med spoltjut. Mig störde det då definitivt!
Men så har jag exemplarisk hörsel.

Det är nog högst individuellt hur mycket vi stör oss på sådant. Ska man sälja kortet begagnat en vacker dag så kan det nog vara en dealbreaker för många om kortet väsnas vid load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Häv köpet? Eller har det gått mer än två veckor sedan du köpte det / köpte du det i butik?

Köpte mitt första via inets sida 6 dagar sedan, blev hänvissad av kundtjänst att ta kort nr 1 till butik och där kortet kunde testas av en tekninker och byte sedan ut kortet(fredag 26 juni). Så vad gäller? Är jag internet kund eller butikskund?
Kan även tilläga att jag försökte byta in de nya kortet(kort 2) igår på Inets butik vid hötorget stockholm(efter jag ringt inets kundtjänst och de sa att helgpersonalen kunde hjälpa mig) men när jag kom dit så blev jag avvisad och de sa att korten ska låta så utan att ens kolla på kortet, efter lite tjat från min sida så sa de att jag skulle komma tillbaka imorn med kortet(de kunde inte förvara de själv?). Kul att pendla 2 timmar i onödan.
Hoppas Inet fixar detta nu, de ska ju vara så bra annars.
Mvh
Exag
Ps. Dyselexi :/

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem

@exag

Om det har gått mindre än 14 dagar sedan du hämtade ut kortet från ditt postställe (eller var du nu hämtar ut varor du får skickade till dig) så har du fortfarande öppet köp på varan.

Detta gäller även vid RMA, t.ex. om du fått ett kort med coilwhine, och som du vill bli av med. Börjar dom prata om att dom vill testa kortet kan du bara hänvisa till ångerrätten (och säga att du vill köpa ett annat kort, om du vill köpa detta av Inet.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exag:

ett högt coil whine när man passerar 300 fps.

Men är det inte så med de flesta korten? Därför man inte kör i hundratals fps...

Permalänk
Medlem

angående coil whine. lägg fps limit 120 eller nåt. Problem almost solved! Finns inget annat vettigt att göra åt det.

Men annars skulle jag ta msi eller gigabyte. Dom verkar klocka lite bättre. Knappast nåt som märks när man spelar men..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2