Permalänk
Medlem

Byta (OS)HDD på en dator?0

Hejsan alla experter,

En bekants dator har en hårddisk som CrystalDisk visar som "Warning".
Det är de "reallokerade" sektorerna som är på väg att ta slut.
Så jag tror att disken bör bytas ut.

Datorn är en HP Pavilion-nånting (2105eo?) med Win 7, HDDen är en 500GBs Seagate.

Jag skulle vilja veta om det finns något smidigt sätt att byta ut OS-HDDn.
Jag har skapat en uppsättning återställnings-DVDer.

En HP dator har ju flera partitioner, en "vanlig" och en "RECOVERY". Så jag är inte säker på att allt detta återskapas.

Vet någon om det finns något sätt?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan alla experter,

En bekants dator har en hårddisk som CrystalDisk visar som "Warning".
Det är de "reallokerade" sektorerna som är på väg att ta slut.
Så jag tror att disken bör bytas ut.

Datorn är en HP Pavilion-nånting (2105eo?) med Win 7, HDDen är en 500GBs Seagate.

Jag skulle vilja veta om det finns något smidigt sätt att byta ut OS-HDDn.
Jag har skapat en uppsättning återställnings-DVDer.

En HP dator har ju flera partitioner, en "vanlig" och en "RECOVERY". Så jag är inte säker på att allt detta återskapas.

Vet någon om det finns något sätt?

Tack!

Det är väl bara att testa, byt disk och installera om via återställningsskivorna du skapat och titta hur den har konfigurerat upp sig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara att testa som mrqaffe skrev.

Jag hoppas att det är HP återställnings skivor du bränt och använder.

Windows har ett liknande program som också bränner skivor som är dåligare på Win 7 och äldre. Skillnaden mellan dom är att dator tillverkarnas skivor också skapar de andra partitioner. Speciellt återställnings partitionen som man kan behöva om något händer skivorna du bränt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar mrqaffe och panpo98!
En återställning på 5 DVD-skivor är gjord.
Jag fixar en ny HDD till henne och lägger tillbaka återställningen på den.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det är synd att det är så svårt numera att få tag på en bra Win7 iso, annars hade jag nog rekommenderat en ren installation istället för återställningsfunktionen så du slipper all bloatware.
Ett tips är att stoppa in den gamla disken i ett externt hårddiskchassi (finns att köpa för en billig peng) så man kan plocka över bilder mm som ligger på den gamla hårddisken.

Permalänk
Avstängd

Vad är det som är så svårt? Finns ju hur många legitima Rena win7 isos som helst.,

Skrivet av Mieriola:

Det är synd att det är så svårt numera att få tag på en bra Win7 iso, annars hade jag nog rekommenderat en ren installation istället för återställningsfunktionen så du slipper all bloatware.
Ett tips är att stoppa in den gamla disken i ett externt hårddiskchassi (finns att köpa för en billig peng) så man kan plocka över bilder mm som ligger på den gamla hårddisken.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ