Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Reklamfritt Youtube mot månadsavgift dröjer

Permalänk
Medlem

Kul med alla som försöker ta den moraliska högborgen och släpper ur sig ord som "generation gratis" och "ni är snåla som inte stödjer", etc. etc. Kom ner från era höga hästar tack.

Hur ofta brukar ni slösurfa på youtube, och se ett bra antal kortare klipp i följd? Antagligen inte ofta, för då borde ni veta att 30+ sekunders reklam inför varje klipp snabbt blir en lång stund.

Lägg sen till att reklamen oftast har högre volym och är därmed är störande, och att längre klipp ofta avbryts mitt i klippet bara för att det ska bli reklam så är det inte förvånansvärt att så många gärna gör sitt bästa för att blockera reklamen helt och hållet.
Fast ni kanske gillar att lyssna på lugn musik/ASMR bara för att plötsligt höra "HEJ FABIAN FRÅN SIBA HÄR!" i öronen? Snacka om ett bistert uppvaknande.

Nej fy fan. Jag stödjer mer än gärna kanaler som jag ofta tittar på, men jag kommer aldrig att stödja kanalerna om det betyder att jag måste genomlida ointressanta, störande och inte sällan korkade reklamavsnitt.
Där tycker jag att Twitch med sin sub-funktion fungerar väldigt bra. Hade gärna sett något liknande på Youtube.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skulle lätt betala 100kr/året för reklamfritt youtube! Dock lär det väl kosta mer än så...

Permalänk
Medlem

På sätt och vis jobbar youtube-tittarna som slavar för youtubes reklam. Timlönen är inte hög när det kommer till att kolla på reklam. Själv tycker jag det är idiotiskt att behöva lägga ner tid på menlös reklam för att youtube ska få in några ören. Hade varit mycket vettigare om man bara skulle kunna betala för sig, hoppas bara det inte ser detta som ett sätt för youtube att käna lite extra för en "premiumtjänst". T.ex. undrar jag hurvida en årsavgift på 100kr skulle motsvara reklamintekten från en youtube-tittare, tror reklamen är värd mindre än så.

Permalänk
Medlem

För mig är YouTube en värdefull tjänst som jag nytjar många timmar varje dag, vilket jag gärna stödjer (även om jag mycket hellre stödjer de indivituella innehållsskaparna än Google). Tyvärr är reklamen så påträngande att jag inte kan tänka mig att använda YouTube med reklam. AdBlock funkar fint, men jag bidrar hellre ekonomiskt till sådant jag gillar än att bara snylta från andra.

Denna veckan gör jag mig av med min TV, vilket öppnar upp för 2000 kr extra om året. Blir från den kassan jag tar YouTube-pengen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Betalar du en fast summa varje månad till Youtube så betalar du automatiskt till ALLA videoskapare, även de som inte förtjänar att få några pengar, och du betalar även för tid du kanske inte ens utnyttjar Youtube. Kör du däremot någon form av Adblock på Youtube och inaktiverar när du kollar på någon du tycker förtjänar betalt så vet du vart pengarna går.

Nu måste du tänka om, vi vet redan att ditt koncept av månadsavgift skulle aldrig fungera bara av att det skulle vara värdelöst att dela tex 30 kr med varenda skapare.

Om vi tänker logiskt kommer andelen fördelas genom popularitet, alltså den du kollar på mest får den större delen av summan och osv.

Permalänk
Medlem

Varken kollar eller köper något för att det är reklam om det.
Tacka vet jag adblock så skönt att slippa reklamen, sidor som lever på reklam får tänka om på hur de ska tjäna pengar på mitt besök.

Även Sweclockers borde ha ett betalningsalternativ för att slippa reklam, då skulle även Sweclockers få något tillbaks av mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Kul med alla som försöker ta den moraliska högborgen och släpper ur sig ord som "generation gratis" och "ni är snåla som inte stödjer", etc. etc. Kom ner från era höga hästar tack.

Hur ofta brukar ni slösurfa på youtube, och se ett bra antal kortare klipp i följd? Antagligen inte ofta, för då borde ni veta att 30+ sekunders reklam inför varje klipp snabbt blir en lång stund.

Lägg sen till att reklamen oftast har högre volym och är därmed är störande, och att längre klipp ofta avbryts mitt i klippet bara för att det ska bli reklam så är det inte förvånansvärt att så många gärna gör sitt bästa för att blockera reklamen helt och hållet.
Fast ni kanske gillar att lyssna på lugn musik/ASMR bara för att plötsligt höra "HEJ FABIAN FRÅN SIBA HÄR!" i öronen? Snacka om ett bistert uppvaknande.

Nej fy fan. Jag stödjer mer än gärna kanaler som jag ofta tittar på, men jag kommer aldrig att stödja kanalerna om det betyder att jag måste genomlida ointressanta, störande och inte sällan korkade reklamavsnitt.
Där tycker jag att Twitch med sin sub-funktion fungerar väldigt bra. Hade gärna sett något liknande på Youtube.

Hallå? Glömde du att läsa allt annat en det som gjorde dig irriterad eller?
Det är ju så som du vill ha det som youtube tänker införa. Du betalar en avgift i månaden och får hela hemsida reklamfritt.
Jag använder precis som dig adblock för exakt samma anledning. De missbrukar reklamen; det är för mycket och det är för störande.

Men nu kommer det folk i denna tråden som säger att de ändå inte tänker varken betala eller kolla på reklam. Allting ska bara vara gratis.

Permalänk
Medlem

Att folk skulle betala för att slippa reklam har jag svårt att se. Visst, en liten skara skulle säkert göra det men i det stora hela skulle det aldrig gå igenom. Jag ser möjligheten att Youtube får ytterligare tjänster som musik och video, typ Netflix fast på Youtube och smacka ihop Google Music till Youtube Music för 100kr/månaden.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför folk säger att det ska komma Youtube Movies, finns redan.
https://play.google.com/store/movies, där de filmer du hyr och köper kommer upp på ditt youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

På sätt och vis jobbar youtube-tittarna som slavar för youtubes reklam. Timlönen är inte hög när det kommer till att kolla på reklam. Själv tycker jag det är idiotiskt att behöva lägga ner tid på menlös reklam för att youtube ska få in några ören. Hade varit mycket vettigare om man bara skulle kunna betala för sig, hoppas bara det inte ser detta som ett sätt för youtube att käna lite extra för en "premiumtjänst". T.ex. undrar jag hurvida en årsavgift på 100kr skulle motsvara reklamintekten från en youtube-tittare, tror reklamen är värd mindre än så.

Ersättningen ligger väll runt 4$/ 1000 views, så en 100-lapp om året hade ju VIDA överstigit det. Hade varit riktigt nice, jag vill verkligen betala för mig, men youtube-ads är sååå störande.... Vessel verkar ha en intressant tjänst på g, synd bara att deras hemsida är kass för desktop. Annars får man väll fortsätta hoppas fler av de kanaler man följer börjar anbända patreon, alternativt att flattr blir något.

Jag hoppas det blir något av detta, men om google skall ta en orealistiskt stor del så får det vara. Klar youtube behöver cash med, men om skaparna blir ledsna måste det vara en STOR cut google tar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Betalar du en fast summa varje månad till Youtube så betalar du automatiskt till ALLA videoskapare, även de som inte förtjänar att få några pengar, och du betalar även för tid du kanske inte ens utnyttjar Youtube. Kör du däremot någon form av Adblock på Youtube och inaktiverar när du kollar på någon du tycker förtjänar betalt så vet du vart pengarna går.

Rent rimligt så är det väl inte omöjligt att man delar det jag betalar en månad mellan YouTube och de skapare som jag tittat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Nu måste du tänka om, vi vet redan att ditt koncept av månadsavgift skulle aldrig fungera bara av att det skulle vara värdelöst att dela tex 30 kr med varenda skapare.

Om vi tänker logiskt kommer andelen fördelas genom popularitet, alltså den du kollar på mest får den större delen av summan och osv.

Så klart att det inte kommer delas lika mellan alla, men du kommer automatiskt att betala för alla bara det att den med 1000 visningar kommer få betydligt mindre pengar än den med 1 miljon visningar. Jag vill inte att mina pengar ska gå till såna som Justin Bieber som har över en miljard visningar om det är globalt system där alla pengar läggs i en pott och sedan delas ut. Och om det är individuella system där min avgift går till det bara jag tittat på så vill jag heller inte att de kanaler jag gillar mest ska få mindre bara för att jag råkat trycka på nån clickbait-video eller någon länk jag fått av en kompis eller på nåt forum. Då styr jag hellre själv vilka som får pengar och inte genom att kika på reklam där jag tycker att de gör sig förtjänt av det och blockerar reklamen i alla skitvideos.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Rent rimligt så är det väl inte omöjligt att man delar det jag betalar en månad mellan YouTube och de skapare som jag tittat på?

Som jag skrev till Buulaa. Låt oss säga att du kikar på fem filmer som din favorit har laddat upp, men du har sedan klickat på en massa andra videos på katter, memes, skrattande bebisar osv, sånt som delas dagligen över internet och som du egentligen inte vill stödja med pengar. Tycker du då att det är rimligt att din favorit-youtuber får mindre pengar pga detta? Den enda lösningen jag ser som verkar rimlig är i fall man får en pott Youtube-krediter varje månad som du kan placera fritt till vilka kanaler du vill. Så om du exempelvis vill ge hela potten till Pewdiepie så kan du det, eller du kanske tycker att han sög denna månad och ger honom inte ett piss, utan ger istället 10kr till Vsauce, 10kr till Cinemassacre och 10kr till MKBHD.

Valet om vilka som får dina pengar borde du själv få bestämma. Om jag råkar klicka på en länk till en video som sög, något som har hänt ganska många gånger, så tycker jag inte att de youtubers som jag gillar ska behöva lida pga detta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Piece of Cake:
Skrivet av Prefisk:

Ingen fara

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon när adblock är gratis? Det är en från grunden och upp korkad idé.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför skulle någon när adblock är gratis? Det är en från grunden och upp korkad idé.

Antagligen för att YT då slipper blocka Adblock.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Folk som är villiga att betala eller som tycker det är okej har verkligen inte tänkt igenom hur det blir när fler sidor börjar vilja ha månadsavgifter.

Det är inte billigt när man behöver betala för 5 eller fler sido

Permalänk
Medlem

Om Google betalar lika mycket eller mera än vad de nu gör till de jag kollar på genom denna tjänst så kan jag tänka mig att pröva på. Aldrig nånsin att jag går med på detta om de jag kollar på får mindre!

Permalänk
Medlem

Föredrar att använda Adblock och istället skänka till de kanalerna (ofta mindre kanaler) som skapar bra material via Patreon eller liknande. Pengarna ifrån en månadsavgift skulle ändå bara hamna i fickorna på Pewdiepie och andra stora kanaler som inte behöver eller förtjänar det.

grammatik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så klart att det inte kommer delas lika mellan alla, men du kommer automatiskt att betala för alla bara det att den med 1000 visningar kommer få betydligt mindre pengar än den med 1 miljon visningar. Jag vill inte att mina pengar ska gå till såna som Justin Bieber som har över en miljard visningar om det är globalt system där alla pengar läggs i en pott och sedan delas ut. Och om det är individuella system där min avgift går till det bara jag tittat på så vill jag heller inte att de kanaler jag gillar mest ska få mindre bara för att jag råkat trycka på nån clickbait-video eller någon länk jag fått av en kompis eller på nåt forum. Då styr jag hellre själv vilka som får pengar och inte genom att kika på reklam där jag tycker att de gör sig förtjänt av det och blockerar reklamen i alla skitvideos.

men läs om, det kommer vara dina ''30kr'' som kommer fördelas förmodligen i slutet av månaden baserad på antal videos/tittat tid på specifika konton, så de konton du har i din subskription feed kommer få 90% av den summan.
allt annat hade inte funkat. Jag förstår inte inte hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Folk som är villiga att betala eller som tycker det är okej har verkligen inte tänkt igenom hur det blir när fler sidor börjar vilja ha månadsavgifter.

Det är inte billigt när man behöver betala för 5 eller fler sido

De vill inte ha reklam och de kan inte tänka sig att betala några månadsavgifter... Hur hade de tänkt att driva en site som youtube igen? Folk tycks glömma att det inte bara videoskaparna som behöver pengar utan också Google för server driften.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder youtube så lite att jag inte kunde bry mig mindre. Adblock fixar det mesta dock, även Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Läkarn:

Skulle hellre se en liknande variant som twitch kör med. Betala i månaden direkt till specifika kanaler för att skippa reklam och diverse "förmåner". Från vad jag har hört så har pengarna från youtube till kanalerna sjukigt markant det senaste året. Enligt t.ex. totalbiscuit är en subscriber på twitch värt ca 500 visningar på en video på youtube.

Inget konstigt med det överhuvudtaget då det är skillnad på att stödja en specifik person med en donation mot att ta betalt utav företag som ska annonsera på X video.. Om man bara behöver 500 views för att få ihop $2.5 så kan jag säga att dom får jävligt bra betalt fortfarande. Förövrigt så är det skillnad på vilken annonskanal som vill annonsera på dina videos på youtube. T ex pewdiepie har en av dom annonskanalerna som betalar bäst, men det är bara större personligheter och kanaler som har möjligheten att få detta.

Sen kanske det viktigaste av allt: Hur mycket pengar får totalbiscuit för tittarna som inte subbat och som faktiskt får kolla på reklam?

För något annat är egentligen inte intressant i diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför skulle någon när adblock är gratis? Det är en från grunden och upp korkad idé.

Få som är så tekniskt lagda (mm eller hur) att dom ens har en tanke på att Adblock existerar, tyvärr.

Permalänk

Jag använder redan Adblock, men betalar mer än gärna för att slippa reklam! Varför? Jo, för jag älskar Youtube och Youtube har bland annat hjälpt mig klara mina studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Som jag skrev till Buulaa. Låt oss säga att du kikar på fem filmer som din favorit har laddat upp, men du har sedan klickat på en massa andra videos på katter, memes, skrattande bebisar osv, sånt som delas dagligen över internet och som du egentligen inte vill stödja med pengar. Tycker du då att det är rimligt att din favorit-youtuber får mindre pengar pga detta? Den enda lösningen jag ser som verkar rimlig är i fall man får en pott Youtube-krediter varje månad som du kan placera fritt till vilka kanaler du vill. Så om du exempelvis vill ge hela potten till Pewdiepie så kan du det, eller du kanske tycker att han sög denna månad och ger honom inte ett piss, utan ger istället 10kr till Vsauce, 10kr till Cinemassacre och 10kr till MKBHD.

Valet om vilka som får dina pengar borde du själv få bestämma. Om jag råkar klicka på en länk till en video som sög, något som har hänt ganska många gånger, så tycker jag inte att de youtubers som jag gillar ska behöva lida pga detta.

Du har helt klart en poäng där, samtidigt blir det så klart problem när exempelvis alla kids lägger hela potten på PewDiePie men också tittar på massor av annat. Då får ju inte de som laddat upp dessa andra klipp någonting alls, varken reklampengar eller från "potten" vilket sannolikt gör livet väldigt surt för mindre kanaler och väldigt flott för de som redan är stora.

Tycker nog ändå att det är rimligast att man delar upp på visningar även om det känns som man tar lite av glädjen från tittaren som inte kan bestämma själv exakt var pengarna går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Betalar du en fast summa varje månad till Youtube så betalar du automatiskt till ALLA videoskapare, även de som inte förtjänar att få några pengar, och du betalar även för tid du kanske inte ens utnyttjar Youtube. Kör du däremot någon form av Adblock på Youtube och inaktiverar när du kollar på någon du tycker förtjänar betalt så vet du vart pengarna går.

Hur gör du för att inaktivera för individuella skapare?

Väljer jag bort tex "www.youtube.com/user/scishow" så är reklamen ändå blockad på deras videos.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se en kanalbaserad prenumeration, likt twitchs system. Verkar som detta som de vill införa nu kommer skada skaparnas inkomster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd

Mener å kunne huske at Google eier Youtube, så jeg vil ikke gi disse folka noen penger.

Permalänk
Medlem

Sa länge reklamen inte gar till överdrift, har jag inget emot den. Men det finns exempel pa kanaler som är otroligt jobbiga. Till exempel kanalen "Netzkino". Dom har börjat med att lägga in minst 15 reklam annonser under filmens speltid pa bara 1:30:00 timmar. Det är otroligt jobbigt. Klart, mestadels bara b-movies, men det gör saken bara värre och inte bättre.
Vad jag tycker är mer jobbigt än en annons föster eller en trailer i början av videos är alla dessa subscribe me please!!, watch this and that shit!! eller titta pa nästa video här fönstrar mitt i videon. Sa man är upptagen att klicka bort fanskapet hela tiden och missar videons innehall själva.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013